AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #21 Skrevet 23. september 2019 alle tekstiler, fra truser, dyner, sengtøy, gardiner m.m skal i gjennbrukskonteinere, som den til uff, frelsesarmeen og lignende. Det hjalp enormt å bare få bort slike ting følte jeg. Og bøker som ikke lengre et btukendes drar man av permene på og lar resten gå i papirgjenvinningen. Anonymkode: a7ad8...5ef 2
Belima Skrevet 23. september 2019 #22 Skrevet 23. september 2019 Truser skal IKKE i gjenbrukskonteinere!!!!! Har vært med å skulle pakke klær for sending til utlandet og truser sendes ikke. Kast undertøy! 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #23 Skrevet 23. september 2019 1 minutt siden, Belima skrev: Truser skal IKKE i gjenbrukskonteinere!!!!! Har vært med å skulle pakke klær for sending til utlandet og truser sendes ikke. Kast undertøy! Tekstiler(deriblant truser) skal IKKE kastes i vanlig søppel altså. Anonymkode: fbab7...3b5 5
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #24 Skrevet 23. september 2019 Ta bilder og legg ut på finn, resten av det som er brukbart men uten verdi (dyner, pene klær/sko etc) kan dere gi til en hjelpeorganisasjon eller lignende. (Hjelp oss å hjelpe, hjelperingen, needy etc). Anonymkode: e5bd8...f57 1
Sliten&kjørt52 Skrevet 23. september 2019 #25 Skrevet 23. september 2019 Finn returpunkt og gjenvinningsstasjoner Kildesortering i din kommune Smarte løsninger Hvorfor kildesortere? Fra... https://sortere.no Truser o.l. har jeg sortert som ¨ Til forbenning \ Restavfall ¨. Må ha app. -og bruke gjennomsiktige sekker her, sjekk lokalt. a.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #26 Skrevet 23. september 2019 53 minutter siden, Belima skrev: Truser skal IKKE i gjenbrukskonteinere!!!!! Har vært med å skulle pakke klær for sending til utlandet og truser sendes ikke. Kast undertøy! Jo, de skal det. De selges ikke, de brukes til andre ting.Og som alt annet skal det være rent. Anonymkode: a7ad8...5ef 10
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #27 Skrevet 23. september 2019 https://tara.no/livsstil/mote/fretex-vil-ha-de-gamle-trusene-dine Anonymkode: a7ad8...5ef 3
exictence Skrevet 23. september 2019 Forfatter #28 Skrevet 23. september 2019 Takk for nyttige tips og info
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #29 Skrevet 24. september 2019 På 23.9.2019 den 8.10, exictence skrev: Har arvet et hus, ca 80 kvadrat. Huset er fint, men full av gamle møbler, pynteting, service, slitte kjøkkenredskap, forfallent bad. Også mange fine ting, men overhode ikke noe vi kunne tenke oss å ha. Huset er overfylt av møbler. Det er fine møbler, men vi kunne ikke tenke oss mye av det, da vi vil ha det mer luftig. Vi føler det er ikke plass til det. Også en haug med gamle klær, dyner, madrasser, tepper, puter. Det er så mye å ta fatt i, at jeg vet ikke hvordan jeg skal begynne. Er vel bare å ta litt hver dag. Men hva kaste, gi vekk, evt selge (hvordan?). Er det et sted å kontakte som vil komme og hente f.eks gamle møbler? Er finn.no noe? 1. Finn ut hva du har ! ! ! Rydd og kast boss osv. Bruk Finn.no eller andre og finn ut hvilke verdi møbler og andre ting kan ha. Ta bilde og legg dem ut på facebook og finn.no for salg. 2. Ha et gigantisk loppis med åpent hus. Få hjelp av venner og familie og selg unna. Annonnser på facebook osv. 3. Resten som er igjen etter en helg med loppis sorterer du. Gir bort, resirkulerer, kast og fortsett å selge unna det som er for fint til å kvitte seg med gratis. Ting som du ikke vil selge men er for fint til å kaste kan Fretex hente. Det er også "gi bort" grupper på facebook osv. Anonymkode: 4fddb...eaa 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #30 Skrevet 24. september 2019 På 23.09.2019 den 8.30, Sliten&kjørt52 skrev: Søt, liten og inspireende bok om dødsrdding. Dødsryddig en oppløftende bok om å rydde i et helt liv av ting Margareta Magnusson ; Sunila Tuft (Illustratør) ; Sigrid Hesjevoll (Oversetter) DØDSRYDDING ER INGEN SØRGELIG HISTORIE. DETTE SVENSKE FENOMENET HANDLER OM Å SORTERE OG RYDDE I ALLE TINGENE DU HAR SAMLET GJENNOM ET LANGT LIV. Du vil finne både skrot som skal kastes, ting med affeksjonsverdi og virkelige kostbarheter. https://www.bokkilden.no/husholdningstips/doedsryddig-margareta-magnusson/produkt.do?produktId=16072264 Om UFF. ... Innsamlingskontrollen mener imidlertid organisasjonen villeder publikum og misbruker deres godkjenningsstempel. NORAD har kritisert organisasjonen for «manglende seriøsitet» og har flere ganger avslått søknader om støtte til utviklingsprosjekter. ... – Burde vært mer våkne I fjor fikk UFF tillatelse til å utplassere containere i tilknytning til Oslo kommunes gjenbruksstasjoner. Byrådet fordelte da 122 innsamlingspunkter mellom Fretex og UFF. Hele denne avtalen kom i stand på initiativ fra UFF. Fra... https://www.aftenposten.no/osloby/i/56R26/Gjenbruk-eller-lureri a. dødsrydding er jo noen man gjør selv FØR man dør - overhodet ikke relevant her ift arvinger som skal rydde etter noen som åpenbart ikke har drevet med dødsrydding. Anonymkode: 93ed7...7a5
Mokkilokki Skrevet 24. september 2019 #31 Skrevet 24. september 2019 På 23.9.2019 den 8.10, exictence skrev: Har arvet et hus, ca 80 kvadrat. Huset er fint, men full av gamle møbler, pynteting, service, slitte kjøkkenredskap, forfallent bad. Også mange fine ting, men overhode ikke noe vi kunne tenke oss å ha. Huset er overfylt av møbler. Det er fine møbler, men vi kunne ikke tenke oss mye av det, da vi vil ha det mer luftig. Vi føler det er ikke plass til det. Også en haug med gamle klær, dyner, madrasser, tepper, puter. Det er så mye å ta fatt i, at jeg vet ikke hvordan jeg skal begynne. Er vel bare å ta litt hver dag. Men hva kaste, gi vekk, evt selge (hvordan?). Er det et sted å kontakte som vil komme og hente f.eks gamle møbler? Er finn.no noe? Dyner, puter, madrasser ville jeg kastet. Klær som ser ok ut gi til Fretex. For og gjøre ting enkelt, fjern det dere skal ha. Kontakt noen som kjøpet dødsbo og hva de er interessert i. Er det mye slitte møbler etc. bestill kontainer og kast. Skal man legge ut for salg og vente på noen kommer så kan dere holde på i evigheter. 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #32 Skrevet 24. september 2019 Jeg vil først og fremst si kondolerer. Det er vondt å rydde opp i et dødsbo etter egne foreldre, - mange minner og vanskelig å finne ut hva man ikke skal beholde. Ta den tiden det trenger, og tenk nøye igjennom så dere ikke kaster ting dere skulle beholdt. Ellers har du fått mange gode råd her. Herover er det vanlig med auksjon/garasjesalg. Ellers er jo Finn og Facebook bra steder å få solgt ting. Anonymkode: 94f25...512 3
Belima Skrevet 25. september 2019 #33 Skrevet 25. september 2019 På 23.9.2019 den 13.18, AnonymBruker skrev: Jo, de skal det. De selges ikke, de brukes til andre ting.Og som alt annet skal det være rent. Anonymkode: a7ad8...5ef Her jeg bor, så er ikke Freetex, kun bruktbutikker og organisasjoner og de tar ikke i mot gammelt undertøy. Så da det kommer an på hvor en bor i landet.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #34 Skrevet 25. september 2019 Hør aller først om det er noen i familien som ønsker noe fra boet. Hos oss ble storfamilien oversett og det var mange av oss som var lei oss for det. Særlig de yngre som hadde mange minner etter besteforeldre, og som også hadde behov for møbler til hybler o.l. Jeg ville kontaktet organisasjoner, flyktningemottal o.l for å forhøre meg om dyner og madrasser. Her hos oss har barnevernet tatt imot barnesenger til familier som ikke har så mye. Sjekk organisasjoner som hjelper fattige. Anonymkode: 168af...541 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #36 Skrevet 25. september 2019 På 23.9.2019 den 11.59, Nuttery skrev: Jeg vet ikke, men jeg syntes man burde det. Selv gruer jeg meg fryktelig til foreldrene mine dør - de kaster ingenting, og jeg kan ikke se for meg sorgen som enebarn å måtte stå i det og rydde i alt de eier og har - 50 år med ting, minner osv. Har gjort den ryddingen og kan bekrefte at du har noe å grue deg til. Men syns ikke det er særlig realistisk å forvente «dødsrydding» av folk (nytt begrep). Fra mitt ståsted har de fleste dødd enten av sykdommer de kjempet mot og helst skulle bli friske fra (og da har man nok med det), eller plutselig. Da er ikke slik rydding særlig aktuelt Anonymkode: dbef1...db0 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #37 Skrevet 25. september 2019 Jeg pakket ned personlige ting og annet som jeg hadde et følelsesmessig forhold til. Klarte ikke å ta en avgjørelse der og da. Ett år etter var det lettere å kvitte seg med noe. Her kjørte Fretex en del på søppeldynga. Alt som var brukbart la jeg ut annonser på finn.no/grupper på fb. Kunne garantert fått noe for det, men jeg ville bare bli kvitt det. Anonymkode: cd917...6bb
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 26. september 2019 #38 Skrevet 26. september 2019 On 9/23/2019 at 11:59 AM, Nuttery said: Jeg vet ikke, men jeg syntes man burde det. Selv gruer jeg meg fryktelig til foreldrene mine dør - de kaster ingenting, og jeg kan ikke se for meg sorgen som enebarn å måtte stå i det og rydde i alt de eier og har - 50 år med ting, minner osv. Si det til dem nå i klartekst da, så sant de eroppegående i topplokket.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #39 Skrevet 26. september 2019 Huset er fylt av service? Anonymkode: d58e6...08b
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #40 Skrevet 26. september 2019 På 23.9.2019 den 8.17, exictence skrev: Takk for svar. Noen som har erfaring med noen som kjøper opp dødsbo, altså bare en hel del av inventaret? @Cocogirl, takk, men jeg bor ikke i nærheten av Oslo Vi var i kontakt med et firma som kjøper opp dødsbo. Min erfaring er at de er veldig kresne på hva de kjøper. De var ikke interessert i å kjøpe alt, kun ting de kunne selge videre og tjene på det. Anonymkode: 916b3...71f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå