Gå til innhold

Rydde i dødsbo etter foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har arvet et hus, ca 80 kvadrat.

Huset er fint, men full av gamle møbler, pynteting, service, slitte kjøkkenredskap, forfallent bad. Også mange fine ting, men overhode ikke noe vi kunne tenke oss å ha. Huset er overfylt av møbler. Det er fine møbler, men vi kunne ikke tenke oss mye av det, da vi vil ha det mer luftig. Vi føler det er ikke plass til det.

Også en haug med gamle klær, dyner, madrasser, tepper, puter.

Det er så mye å ta fatt i, at jeg vet ikke hvordan jeg skal begynne. Er vel bare å ta litt hver dag. Men hva kaste, gi vekk, evt selge (hvordan?).

Er det et sted å kontakte som vil komme og hente f.eks gamle møbler?  Er finn.no noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan gi bort til sånne krisesenter evt selge på Finn/Facebook 

Skrevet

Er noen som kjøper opp dødsbo.

Anonymkode: 24add...e82

• Liker 11
Skrevet (endret)

Det jeg ser er at folk tar bilde av store ting som møbler og slikt og legger den ut på Finn.no eller Facebook og så samler de mindre ting og tar bilde av dem i grupper - f.eks serviser for seg, vaser og lysestaker for seg, annet nips for seg.  Duker for seg osv.

Klær og de andre tekstilene, kan dere levere i kleskontainer eller til bruktforettning, 

De tingene du gir bort, lønner det seg å gi bort til den første som henter, for mange er utrolig sløve til å hente ting. -Hilsen hun som ryddet i uteboden i sommer og fortsatt venter på at noe skal bli hentet.

Endret av absinthia
  • Liker 9
Skrevet

Bare send meg melding, jeg vet om en firma som kjøper dødsbo. Hvis du bor i nærheten av Oslo :)

Skrevet

Takk for svar.

Noen som har erfaring med noen som kjøper opp dødsbo, altså bare en hel del av inventaret?

@Cocogirl, takk, men jeg bor ikke i nærheten av Oslo

• Liker 1
Skrevet (endret)

Søt, liten og inspireende bok om dødsrdding.

Dødsryddig

en oppløftende bok om å rydde i et helt liv av ting

Margareta Magnusson ; Sunila Tuft (Illustratør) ; Sigrid Hesjevoll (Oversetter)

DØDSRYDDING ER INGEN SØRGELIG HISTORIE. DETTE SVENSKE FENOMENET HANDLER OM Å SORTERE OG RYDDE I ALLE TINGENE DU HAR SAMLET GJENNOM ET LANGT LIV.

Du vil finne både skrot som skal kastes, ting med affeksjonsverdi og virkelige kostbarheter. 

https://www.bokkilden.no/husholdningstips/doedsryddig-margareta-magnusson/produkt.do?produktId=16072264

Om UFF. ...

Innsamlingskontrollen mener imidlertid organisasjonen villeder publikum og misbruker deres godkjenningsstempel. NORAD har kritisert organisasjonen for «manglende seriøsitet» og har flere ganger avslått søknader om støtte til utviklingsprosjekter.

...

– Burde vært mer våkne

I fjor fikk UFF tillatelse til å utplassere containere i tilknytning til Oslo kommunes gjenbruksstasjoner. Byrådet fordelte da 122 innsamlingspunkter mellom Fretex og UFF. Hele denne avtalen kom i stand på initiativ fra UFF.

Fra... https://www.aftenposten.no/osloby/i/56R26/Gjenbruk-eller-lureri

a.

Endret av Sliten&kjørt52
  • Liker 1
Skrevet

Her jeg bor (i midtnorge) er det flere gjenbruksbutikker, og de kommer i noen tilfeller å henter etter dødsbo. Alternativt er å snakke med de og levere selv. Noen gjenbruksbutikker tar imot feks bøker også, og noe tekstil som duker, puter og gardiner. 

Andre tekstiler kan du levere i Fretexcontainer. 

Begynn med å tømme boss: mao det som ikke kan selges på gjenbruk (som slitte kjøkkenredskap)  gamle madrasser osv.

Tøm et rom og sett deretter inn på dette rommet ting og møbler der ønsker å ta vare på. Gamle fotoalbum og bilder, samt ting dere vet er arvegods fra enda en genrasjon bak, dette er ting man bør ta vare på.... Man kan selvsagt ikke ta vare på alle ting, men enkelte ting er vel verdt å ta vare på om ikke annet for barna deres skyld. Alternativt hør med andre i slekten om de ønsker å overta etter foreldrene dine. Det finnes garantert noen i slekta som ønsker kommoden etter oldemor Guri eller stokken til oldefar Peder om ikke dere ønsker. 

Om dere orker så kan jo ting selges på Finn eller kjøp/salgsgrupper på Facebook. 

Det virker nok som et stort ork å sette i gang, men start med å høre hva gjenbruksbutikkene vil ha. 

Anonymkode: 729cc...b45

• Liker 12
Skrevet

Ja, dette er en stor jobb. Men mitt råd, er at dere bruker den tiden det tar. Ikke kast eller gi bort ting bare for å bli ferdig. Ta dere tid til å se igjennom bilder og papirer, dette er tross alt ting som har betydd noe for foreldrenes deres og bære med seg minnene fra dem.

Men over til spørsmålet ditt: legg ut på finn og facebook, kjør til Fretex eller andre gjenbruksbutikker. Før, da finn småjobber eksisterte, så var det greit å skaffe folk til å kjøre boss, nå må man vel kanskje søke opp firma som gjør dette, om man ikke kan selv. Godt tips, hvis dere har en Ikea i nærheten, er å leie en av flytt-selv bilene deres. De er rimelige, og man får god plass til det som skal fraktes bort. Dekk gjerne til gulvet med en presenning, slik at nestemann slipper å motta en bil med mye støv og skit.

Anonymkode: dd2cf...a74

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, exictence skrev:

Har arvet et hus, ca 80 kvadrat.

Huset er fint, men full av gamle møbler, pynteting, service, slitte kjøkkenredskap, forfallent bad. Også mange fine ting, men overhode ikke noe vi kunne tenke oss å ha. Huset er overfylt av møbler. Det er fine møbler, men vi kunne ikke tenke oss mye av det, da vi vil ha det mer luftig. Vi føler det er ikke plass til det.

Også en haug med gamle klær, dyner, madrasser, tepper, puter.

Det er så mye å ta fatt i, at jeg vet ikke hvordan jeg skal begynne. Er vel bare å ta litt hver dag. Men hva kaste, gi vekk, evt selge (hvordan?).

Er det et sted å kontakte som vil komme og hente f.eks gamle møbler?  Er finn.no noe?

Ja, hva skal du gjøre? 

Finn.no / gis bort legges det ut dødsbo både stykkevis og helt der folk inviteres til å komme og plukke eller for å ta en eller flere ting samlet. Skal du selge må du lage salgsannonser. Alternativet er å holde auksjon eller la fretex komme og hente...hva mener du kg skal hjelpe deg med? 

Anonymkode: 3a973...cb7

Skrevet

Ikke så lenge siden jeg var med å rydde i et dødsbo. Vi gikk først igjennom alt for å se hva vi skulle beholde, resten la vi ut bilder av på Facebook og ga bort. Vi hadde satt av to dager for at folk kunne komme å hente ting, førstemann til mølla prinsippet. Da de to dagene var gått kjørte vi resten på søppelfyllinga. Tipper vi fikk gitt bort 80% av det vi la ut på Facebook og vi sparte penger på å få det kjørt på fyllinga.

Anonymkode: 614c6...3f2

• Liker 1
Skrevet

Det er absolutt et marked for gamle møbler, i alle stiler egentlig, alt fra rokokko til retro/teak. Det som er vanskeligst å kvitte seg med er nok furumøbler fra tidlig 90-tallet, dette ser jeg som gis bort og i gjenbruksbutikker.

Serviser, lamper, bilder, nips er også sånt som folk kjøper. Legg ut på finn og i kjøp/salg-grupper på Facebook. Det som ikke er interesse for kan du gi til gjenbruksbutikker eller loppemarked. 

Madrasser, dyner osv må du nesten vurdere tilstanden på selv. Er det flekkfritt og pent kan du legge det som gis bort på finn. 

Anonymkode: b0031...19f

• Liker 1
Skrevet

Mange gjenbruksbutikker henter. Da vi tømte huset etter besteforeldrene mine ryddet vi ut det som skulle beholdes, resten kom en lokal bruktbutikk og hentet. Så vidt jeg husker betalte de ikke noe for det, men til gjengjeld tok de alt som sto igjen, både det de ville selge og det som bare var å kjøre på dynga.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk. Mange gode tips her fra dere. Så flott.

Vi får ta litt etter litt, ja. Og heller ta oss den tiden det tar å se gjennom alt, enn å bare "kaste" og bli ferdig.

God ide med å få noen til hente, til og med bruktbutikker. Man kan jo spørre, ta bilder og vise, om det er noe interessant.

• Liker 1
Skrevet

En ting til: Det er en del folk som syr av gjenbruksmaterialer, så gamle gardiner, fine dynetrekk og slikt, kan man legge ut som en pakke gjenbrukbare tekstiler, for ikke å snakke om, dersom en skulle finne ubrukt stoff. 

Garn og slikt kan du også samle og gi bort - det er mange med dårlig råd, som liker å strikke og hekle - for ikke å snakke om at barnehager og skoler kan bruke det. 

• Liker 8
Skrevet
3 timer siden, Sliten&kjørt52 skrev:

*snip*

Dødsrydding handler om å rydde opp sine egne greier før man dør, og har ikke så mye med å rydde opp etter slektninger dessverre. 

Skrevet
2 minutter siden, Nuttery skrev:

Dødsrydding handler om å rydde opp sine egne greier før man dør, og har ikke så mye med å rydde opp etter slektninger dessverre. 

Det er riktig.

Tror du det er mange som gjør det? 

Skrevet
Akkurat nå, exictence skrev:

Det er riktig.

Tror du det er mange som gjør det? 

Jeg vet ikke, men jeg syntes man burde det. Selv gruer jeg meg fryktelig til foreldrene mine dør - de kaster ingenting, og jeg kan ikke se for meg sorgen som enebarn å måtte stå i det og rydde i alt de eier og har - 50 år med ting, minner osv. 

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, Nuttery skrev:

Dødsrydding handler Mye om å rydde opp sine egne greier før man dør, har En god del med å rydde opp etter slektninger Og. 

Imho... Mange nyttige tips for meg, -¨oppskrifter¨ for å komme i gang. Og en morsom liten bok. 

a.

• Liker 1
Skrevet

Kjøleskap, vaskemaskin, fryseboks og komfyr kan bli solgt i løpet av en dag eller to på finn.no eller fb-grupper. Sikkert andre ting også.

Gamle flytter på gamlehjem eller dør, studenter/nyetablerte kjøper dette brukte

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...