Gå til innhold

Opplever at læreren til barnet leter etter feil og misstener omsorgssvikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal prøve gjør en lang historie kort. Tar kun opp det jeg husker her og nå, mangler nok en del detaljer.  

Hun spør han ut hvis han sittet avslappet i ansiktet. Han kan se sur ut når han er alvorlig. Barnet sier selv at han bare sittet slik og det ikke ligger noe i det, da kan hun grave og spør han ut til han kommer med noe. Hun hadde da holdt på til han sa at han ble irritert på oss foreldre som iblandt ba han forte seg på morgenene og det kunne gjøre han stresset. Eller at han føler stefar kjeftet og han liker han ikke  (han er veldig konsekvent med lekseoppfølging og gir ikke like lett etter som jeg) noe som ikke passer gutten. Det er det samme problemet med far, om ikke verre men dette har han ikke sagt noe om til lærer. 

Etter denne samtalen med gutten min kom han hjem og sa læreren ville snakke med meg og faren hans. Ikke hørt noe fra læreren, så jeg ringte selv for å sjekke opp i hva dette var! Da sa hun noen småting, og at han hadde nevnt ang stefar og hun «tvilte ikke på noen måte at vi var glade i gutten vår». 

Hun har ringt meg førre anledninger før og sagt hun synest han er for mye hjemme alene, dette gjentar hun selv om jeg forklarer at det er kun få dager der han er 15-20 min alene fra han kommer fra skolen til jeg kommer fra jobb. Dette er da han gikk i 2-4kl, bestemor bor 2 min bortenfor. 

Gutten er smart, skarp i alle fag utenom norsk da han sliter med lesing (dysleksi skal bli utredet da ppt endelig er kommet i bildet). Vi har mye dysleksi i familien, jeg har merket dette tidlig på gutten min at det kan være noe. Dette tok jeg opp med skole/læreren da han skulle begynne. I slutten på 2.kl sa læreren «jeg tror kanskje vi skulle begynt tenke på ppt» ja, det har jeg sagt i to år nå! Så ble vi enige om å melde han opp til starten av 3.kl, da tiden kom fikk jeg beskjed om at de ønsket vente og se det an enda litt! Nå, i 4.klasse har jeg endelig fått papirene fra ppt! 

Hun har meldt oss til barnevernet en gang tidligere det hun klarte si ting som at nisten gutten fikk med seg var ikke spist og dette var urovekkende. Bv fulgte opp, saken ble henlagt uten noe å si på oss! 

Et det riktig og kunne si jeg føler meg trakassert som mor i dette? Jeg opplever hun leter etter feil hos oss! 

Kan jeg sende en klage til skolen på denne læreren??

Anonymkode: 8fe57...9b9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor ofte er det læreren har samtale med sønnen deres? Hvor ofte blir dere ringt? Og helt ærlig, meldte hun dere til barnevernet fordi matpakken ikke ble spist opp? 

Anonymkode: 15bd7...0eb

• Liker 11
Skrevet

Pass opp - slike lærere er skumle! Alle bekymringsmeldinger som går fra skole blir fulgt opp nøyere enn om de kommer fra private. 

Vi hadde en slik lærer, hun holdt barnet igjen på skolen etter skoletid fordi han hadde kranglet med medelever, uten å gi oss beskjed, og da vi ikke aksepterte dette ble vi meldt til barnevernet med masse løgn. Det var et helvete mens det sto på, men saken ble avsluttet til slutt. 

Anonymkode: c14b7...cc5

• Liker 13
Skrevet (endret)

Denne læreren høres ut som en:kosteskaft:

Oj 😧 får meg til å innse at lovverket tillater :kosteskaft:

Endret av ana0603
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal prøve gjør en lang historie kort. Tar kun opp det jeg husker her og nå, mangler nok en del detaljer.  

Hun spør han ut hvis han sittet avslappet i ansiktet. Han kan se sur ut når han er alvorlig. Barnet sier selv at han bare sittet slik og det ikke ligger noe i det, da kan hun grave og spør han ut til han kommer med noe. Hun hadde da holdt på til han sa at han ble irritert på oss foreldre som iblandt ba han forte seg på morgenene og det kunne gjøre han stresset. Eller at han føler stefar kjeftet og han liker han ikke  (han er veldig konsekvent med lekseoppfølging og gir ikke like lett etter som jeg) noe som ikke passer gutten. Det er det samme problemet med far, om ikke verre men dette har han ikke sagt noe om til lærer. 

Etter denne samtalen med gutten min kom han hjem og sa læreren ville snakke med meg og faren hans. Ikke hørt noe fra læreren, så jeg ringte selv for å sjekke opp i hva dette var! Da sa hun noen småting, og at han hadde nevnt ang stefar og hun «tvilte ikke på noen måte at vi var glade i gutten vår». 

Hun har ringt meg førre anledninger før og sagt hun synest han er for mye hjemme alene, dette gjentar hun selv om jeg forklarer at det er kun få dager der han er 15-20 min alene fra han kommer fra skolen til jeg kommer fra jobb. Dette er da han gikk i 2-4kl, bestemor bor 2 min bortenfor. 

Gutten er smart, skarp i alle fag utenom norsk da han sliter med lesing (dysleksi skal bli utredet da ppt endelig er kommet i bildet). Vi har mye dysleksi i familien, jeg har merket dette tidlig på gutten min at det kan være noe. Dette tok jeg opp med skole/læreren da han skulle begynne. I slutten på 2.kl sa læreren «jeg tror kanskje vi skulle begynt tenke på ppt» ja, det har jeg sagt i to år nå! Så ble vi enige om å melde han opp til starten av 3.kl, da tiden kom fikk jeg beskjed om at de ønsket vente og se det an enda litt! Nå, i 4.klasse har jeg endelig fått papirene fra ppt! 

Hun har meldt oss til barnevernet en gang tidligere det hun klarte si ting som at nisten gutten fikk med seg var ikke spist og dette var urovekkende. Bv fulgte opp, saken ble henlagt uten noe å si på oss! 

Et det riktig og kunne si jeg føler meg trakassert som mor i dette? Jeg opplever hun leter etter feil hos oss! 

Kan jeg sende en klage til skolen på denne læreren??

Hvorfor henviste dere ikke barnet til ppt selv? 

Anonymkode: d3993...5ca

• Liker 3
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor henviste dere ikke barnet til ppt selv? 

Anonymkode: d3993...5ca

Pga de ønsket dialog og samarbeid med skole. Var i dialog med ppt tidlig, men fikk beskjed at de ønsket i utgangspunktet henvendelse  fra skole. 

Det er litt opp og ned, vi kan få tlf hjem i blant. Første og andre året var vi nok i samtale 1-2 ganger i halvåret. Nå har det minsket. 

Ja, helt ærlig pga manglende spising av matpakke. Jeg fikk tlf hjem rett som det var at han spiste ikke maten sin, hun lurte på om jeg kunne smøre noe barnet likte. Faktum er at jeg spør sønnen min hva han ønsker å spise, slik at jeg kan kjøpe inn. Læreren sa høyt til meg «forstår ikke hvorfor han ikke spiser de flotte matpakkene han har med».. Det var ikke slik fremstilt i BV rapporten!

Fikk telefon at hun mente han var for mye hjemme alene, jeg jobber turnus og far er offshore. Jeg forklarte at det kun var de minuttene ca 15-20 som var en sjelden gang i blant. Han hadde tlf og jeg og gutten var i dialog da han kom hjem. Likevel selv om det ble forklart, kom det med i bv rap. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg er lærer selv, og ut fra det du skriver så høres det jo litt merkelig ut om hun melder til barnevernet pga en matpakke.

Men det ang stefar som kjefter. Hva tenker du om det? Det virker mest som du reagerer på at nå vet læreren om dette. Hva sier barnet ditt om stress om morgenen til deg? Har du snakket med ham om det? Ligger det noe i det, eller var det bare noe han sa som han egentlig ikke synes er så ille? 

Vi lærere graver litt hos elevene for å avdekke vansker hjemme i blant. Jeg tenker at hvis barnet ditt har problemer med stefar, så kan jo dette ha vist seg på skolen? 

Jeg vet ikke, altså. Jeg kjenner hverken deg eller barna, så nå bare gjetter jeg ut fra den informasjonen du har gitt. Jeg påstår ingenting. Men jeg må ærlig si at det barnet forteller om stefar, og evt stress om morgenen (det er mange ulike typer stress, jeg vet ikke hvordan dere har det), faktisk kan prege barnet litt. 

Anonymkode: 9e996...538

• Liker 9
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte er det læreren har samtale med sønnen deres? Hvor ofte blir dere ringt? Og helt ærlig, meldte hun dere til barnevernet fordi matpakken ikke ble spist opp

Anonymkode: 15bd7...0eb

Dette er ikke lov. Som lærer har man kun lov til å melde til barnevernet dersom det er snakk om alvorlige ting: 

"Opplysningsplikten til barneverntjenesten inntrer i de mest alvorlige tilfellene; når skolepersonalet har grunn til å tro at et barn blir mishandlet i hjemmet, når det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt, når et barn har vist vedvarende alvorlige atferdsvansker eller når det er fare for utnyttelse av et barn til menneskehandel"

Det er ikke et krav at den som gir opplysninger er sikker på at situasjonen er så alvorlig som det er beskrevet i punktene over, men det må foreligge noe mer enn en vag mistanke.

Opplysningsplikten inntrer når en eller flere i skolepersonalet har “grunn til å tro” at det foreligger en situasjon som er omfattet av kriteriene over. Det er skolepersonalets bekymring som er avgjørende for vurderingen av om opplysningsplikten foreligger. Skolepersonalet må konkret vurdere om opplysningsplikten inntrer, på bakgrunn av sitt faglige skjønn og ut fra den kjennskapen og de opplysningene de har om det enkelte barnet. Skolepersonalet må ha en begrunnet bekymring for om et barn blir mishandlet i hjemmet eller det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt, for om et barn har vist vedvarende alvorlige atferdsvansker eller det er fare for utnyttelse av et barn til menneskehandel.

https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/Ovrige-tema/Udir-10-2012

Anonymkode: 060f7...666

• Liker 5
Skrevet

Hvis det du skriver stemmer, og det ikke er mer her, er dette trakassering. Ikke greit. Dog sliter jeg litt med å tro på at en lærer melder til bv kun pga uspist matpakke. Da blir det nok noen meldinger, for å si det slik. 

Hvis historien din stemmer, leverer du klage på læreren. Sikkert lurt å engasjere advokat også. 

Det skal være et tillitsforhold mellom elev-lærer- hjem, ikke et forhold der den ene parten er redd for å bli meldt til myndighetene til enhver tid. Lærere er fortsatt i en maktposisjon, det bør de være ydmyke overfor.

Anonymkode: d1a06...22f

• Liker 7
Skrevet

Men hvorfor har du ikke tatt deg et møte med skolen før? Både lærer og rektor og hva som helst annet

Anonymkode: 7b995...577

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvorfor har du ikke tatt deg et møte med skolen før? Både lærer og rektor og hva som helst annet

Anonymkode: 7b995...577

Dette er farlig. Man kan bli meldt til bv med en gang. Hun utforsker situasjonen før hun bestemmer seg for å gjøre noe. Det er smart. 

Anonymkode: be560...e6f

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er farlig. Man kan bli meldt til bv med en gang. Hun utforsker situasjonen før hun bestemmer seg for å gjøre noe. Det er smart. 

Stemmer det. Familien er nå i faresone. Det vil ikke se bra ut når det kommer FLERE bekymringsmeldinger fra skole da barnevernet tar disse veldig alvorlig uansett hva de gjelder.

Anonymkode: ed375...55c

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pga de ønsket dialog og samarbeid med skole. Var i dialog med ppt tidlig, men fikk beskjed at de ønsket i utgangspunktet henvendelse  fra skole. 

Det er litt opp og ned, vi kan få tlf hjem i blant. Første og andre året var vi nok i samtale 1-2 ganger i halvåret. Nå har det minsket. 

Ja, helt ærlig pga manglende spising av matpakke. Jeg fikk tlf hjem rett som det var at han spiste ikke maten sin, hun lurte på om jeg kunne smøre noe barnet likte. Faktum er at jeg spør sønnen min hva han ønsker å spise, slik at jeg kan kjøpe inn. Læreren sa høyt til meg «forstår ikke hvorfor han ikke spiser de flotte matpakkene han har med».. Det var ikke slik fremstilt i BV rapporten!

Fikk telefon at hun mente han var for mye hjemme alene, jeg jobber turnus og far er offshore. Jeg forklarte at det kun var de minuttene ca 15-20 som var en sjelden gang i blant. Han hadde tlf og jeg og gutten var i dialog da han kom hjem. Likevel selv om det ble forklart, kom det med i bv rap. 

Minner meg om d jeg opplevde var alene og måtte la de klare seg alene 20 min hver morgen og vi hadde alarm på mobiler og alt var ordnet så d var å komme seg ut av døra det eneste de skulle gjøre det var da 10 og 8 år. Jeg måtte rekke jobben og prøvde og sjonglere alt så godt jeg kunne men det gikk ikke bra desverre. Jeg syns barna klarte seg bra alene de tok ansvar for hverandre og det var aldri noe problem men naboer følger med og da var d at jeg lot barna være mye alene hjemme. Gutten min spiste aldri nå det var felles mat. Det ble det jo en sak på. Helt til ppt fant ut at han rett og slett mistet matlysten av og se på de andre grise og slafse med maten. Det løste seg ved st han fikk velge selv hvor han ville spise. Begynner ballen først og rulle så blir snart alt du gjør feil og mer og mer usikker ble jeg i foreldre rollen.

Her er det lurt å ta ett møte med skolen slik at de ser at du følger med dem. Om det er noe så får de ta det opp med deg da. 

Lykke til

Anonymkode: 06937...6ff

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville sendt et brev til rektor som beskriver situasjonen og der du etterspør møte mellom rektor og dere foreldre. Viktig å skriftliggjøre. Vær konkret på hvilke punkter du ikke er fornøyd med, hold deg saklig. 

Viktig også å uttrykke at dere selvfølgelig synes det er positivt med engasjement fra lærer, men at dette ikke er en holdbar situasjon. 

Anonymkode: 0dd8d...8c5

• Liker 6
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville sendt et brev til rektor som beskriver situasjonen og der du etterspør møte mellom rektor og dere foreldre. Viktig å skriftliggjøre. Vær konkret på hvilke punkter du ikke er fornøyd med, hold deg saklig. 

Viktig også å uttrykke at dere selvfølgelig synes det er positivt med engasjement fra lærer, men at dette ikke er en holdbar situasjon. 

Anonymkode: 0dd8d...8c5

Ja det er nøye gjennomtenkt. Vi velger også gjøre dette nå tilfelle han skal finne på melde fra igjen, så kan vi referere til at vi føler oss urettferdig behandlet. Har også vurdert kontakte advokat for å se på det bare for å å et nøytralt bilde på ting. 

Skrevet

Du skriver som en person som mangler selvinnsikt, ts. Tipper at du ikke ble meldt bare fordi gutten ikke spiste matpakken. Tror verken du eller stefar er så gode foreldre som du skal ha det til og jeg er glad læreren følger det opp

Anonymkode: ed3dd...76e

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver som en person som mangler selvinnsikt, ts. Tipper at du ikke ble meldt bare fordi gutten ikke spiste matpakken. Tror verken du eller stefar er så gode foreldre som du skal ha det til og jeg er glad læreren følger det opp

Anonymkode: ed3dd...76e

Jasså?

Anonymkode: b16b3...9d1

• Liker 5
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er nøye gjennomtenkt. Vi velger også gjøre dette nå tilfelle han skal finne på melde fra igjen, så kan vi referere til at vi føler oss urettferdig behandlet. Har også vurdert kontakte advokat for å se på det bare for å å et nøytralt bilde på ting. 

først er lærer hun, så han?

Anonymkode: 8d16f...b11

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

først er lærer hun, så han?

Anonymkode: 8d16f...b11

Beklager, skrivefeil.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare farlig om man har noe å skjule 🙄

Anonymkode: b1f93...44d

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...