stinepetrine Skrevet 22. september 2019 #1 Del Skrevet 22. september 2019 Jeg har ikke strikket siden barneskolen, men jeg tar ting lett, er fingernem og kreativ. Jeg trenger litt tips og råd fra erfarne om hvor jeg bør starte? Jeg går i barsel permisjon og har litt ledig tid. Har veldig lyst til å strikke fine ting til babyen min. Noen som har en anbefaling om milepæler jeg kan sette meg, så jeg får en slags oversikt over mestringsnivå? Type; gryteklut, sokk,... Genser? Kunne gjerne tenkt meg anbefalinger til gode blogger, instagram o.l. som har fokus på å lære bort strikking, eller inspirasjon, evt gratis oppskrifter på barnegreier🥰 Har lyst til å løpe ut i morgen for å kjøpe strikketøy, noe musthaves for en nybegynner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #2 Del Skrevet 22. september 2019 Det finnes flere gode videoer på YouTube der du kan få strikkekurs. Start med å strikke ting som vaskekluter, grytelapper o.l. Jeg er ikke selv god på å strikke og strikker gjerne litt enklere ting nevnt. Gjerne ett skjerf eller et lappe teppe. Holder på nå med grytelapper. Strikker med et tubegarn. Synes det var litt tungt å strikke med, men resultatet blir bra. Fant tips på Cchobby.no. Anonymkode: b3bd0...3ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stinepetrine Skrevet 23. september 2019 Forfatter #3 Del Skrevet 23. september 2019 Tusen takk for tips! 😃 YouTube hadde jeg helt glemt som læringsarena 😅 Tar gjerne i mot flere innspill Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 23. september 2019 #4 Del Skrevet 23. september 2019 Garnstudio har også mange gode videoer. Jeg er selv fan av å lage noe som faktisk gir deg lyst til å lage mer. Grytelapper, for eksempel, får meg til å ville kaste strikkepinnene i bosset, uansett hvor enkle de er. Og sokker...da må du lage to. Babykjoler kan være relativt enkle å lage, det samme med genser også egentlig. Jeg pleier som regel bare å hive meg uti en oppskrift jeg virkelig har lyst til å lage, og så se på youtube-videoer underveis om jeg blir i tvil. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #5 Del Skrevet 23. september 2019 Enig med Belle, du bør starte med noe som gir deg motivasjon og lyst 🙂 Og Youtube og Garnstudio har videoer som forklarer alt 😄 Når jeg startet å strikke så startet jeg med Skappelgenser. Hadde aldri strikket før, men kom i mål med et pent resultat 😄 Anonymkode: 8ffee...dbd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stinepetrine Skrevet 23. september 2019 Forfatter #6 Del Skrevet 23. september 2019 7 minutter siden, ^^Belle^^ said: Garnstudio har også mange gode videoer. Jeg er selv fan av å lage noe som faktisk gir deg lyst til å lage mer. Grytelapper, for eksempel, får meg til å ville kaste strikkepinnene i bosset, uansett hvor enkle de er. Og sokker...da må du lage to. Babykjoler kan være relativt enkle å lage, det samme med genser også egentlig. Jeg pleier som regel bare å hive meg uti en oppskrift jeg virkelig har lyst til å lage, og så se på youtube-videoer underveis om jeg blir i tvil. Ja, det er egentlig det jeg er litt redd for, at det er noe som jeg ikke trenger/ikke ville gitt bort og som på en måte river bort motivasjonen. Men er det altså realistisk å kunne hive seg utpå en genser eller rumper eller noe nesten med en gang 😱🤩 det er isåfall veldig spennende for meg. Og oppskrifter.. Koster de som regel penger eller finner man gratis på nett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jojo jojo Skrevet 23. september 2019 #7 Del Skrevet 23. september 2019 Mariussokker er overraskende enkelt å strikke! Oppskriften er veldig fin å følge, og den forklarer godt hvordan man skal felle hæl og tå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stinepetrine Skrevet 23. september 2019 Forfatter #8 Del Skrevet 23. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Enig med Belle, du bør starte med noe som gir deg motivasjon og lyst 🙂 Og Youtube og Garnstudio har videoer som forklarer alt 😄 Når jeg startet å strikke så startet jeg med Skappelgenser. Hadde aldri strikket før, men kom i mål med et pent resultat 😄 Anonymkode: 8ffee...dbd Det er motiverende å høre! og jeg har alltid hatt lyst til å strikke meg en deilig skappelgenser 😊 tok det deg lang tid å komme i mål med genseren? Er strikking dyrt? F. Eks en skappelgenser til meg eller en mariusgenser til småen? Hadde jeg hatt venner eller familie som strikket så skulle jeg gnåla til dem med alt jeg lurer på, men det har jeg altså ikke 🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #9 Del Skrevet 23. september 2019 Babyluer/kyser er gøy og enkelt å strikke. PetiteKnit, Paelas, og HipKnit er mine favoritter når det gjelder oppskrifter. Når du leser oppskriftene så kan du se på youtube når du står fast😊 Anonymkode: 4632d...957 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stinepetrine Skrevet 23. september 2019 Forfatter #10 Del Skrevet 23. september 2019 2 minutter siden, Jojo jojo said: Mariussokker er overraskende enkelt å strikke! Oppskriften er veldig fin å følge, og den forklarer godt hvordan man skal felle hæl og tå. Takk for tips! 😊 Det er jo et spennede mønster så blir kanskje ikke demotiverende å strikke? ☺️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jojo jojo Skrevet 23. september 2019 #11 Del Skrevet 23. september 2019 Just now, stinepetrine said: Takk for tips! 😊 Det er jo et spennede mønster så blir kanskje ikke demotiverende å strikke? ☺️ Det kan være litt vanskelig til å begynne med, men når man ser sammenhengen i mønsteret, så går det veldig greit. Trenger nå bare å se første første maske på hver omgang for å vite hvordan det skal gå videre. Det er et av favorittmønster 😊 Du kan jo også prøve å strikke sokken uten mønster først, hvis det blir vanskelig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titania Skrevet 23. september 2019 #12 Del Skrevet 23. september 2019 Hopp i det og strikk det du har lyst til 😁 Så spør du heller om hjelp om du skulle stå fast ☺️ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 23. september 2019 #13 Del Skrevet 23. september 2019 8 minutter siden, stinepetrine skrev: Ja, det er egentlig det jeg er litt redd for, at det er noe som jeg ikke trenger/ikke ville gitt bort og som på en måte river bort motivasjonen. Men er det altså realistisk å kunne hive seg utpå en genser eller rumper eller noe nesten med en gang 😱🤩 det er isåfall veldig spennende for meg. Og oppskrifter.. Koster de som regel penger eller finner man gratis på nett? Jeg begynte å strikke etter at jeg hadde heklet i mange år, så jeg hadde basisen mtp å lese mønster ihvertfall - noe jeg syntes var vanskelig. En romper er jo et lite plagg, som er relativt enkelt å gjøre tenker jeg. Meld deg inn i Ravelry, der finnes millionvis av fine mønstre. Mye på engelsk, noe på norsk. Når det er sagt, synes jeg personlig at engelske mønstre er lettere å forstå seg på enn norske. Her i Norge har vi tydeligvis en ting med å skulle korte ned mønsteret til færrest mulig ord. Man skal gjenta den og den raden, SAMTIDIG som man må huske på to ting til. Jeg blir sprø (garnstudio - jeg ser på deg!). De engelske/amerikanske mønstrene er som oftest skrevet rad for rad, og man trenger ikke å huske på en million forskjellige ting på én gang. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 23. september 2019 #14 Del Skrevet 23. september 2019 Skappelgenser er veldig lett å strikke, da tenker jeg på den eldste modellen. Er utrolig mange skappeloppskrifter nå, noen er litt vanskeligere. Men hvis du går inn på Skappelstrikk sin side og sjekker ut de du liker best så står det beskrevet vanskelighetsgrad. Mønsteret/oppskriften som følger med i garnpakken har veldig tydelig beskrevet fremgangsmåte. Jeg holder på med denne nå (uten de gule stripene) https://skappelstrikk.no/nettbutikk/strikkesett/perle/ Andre plasser du kan bestille garnpakker er: https://www.strikkehula.no/ https://knitting-inna.com/ https://www.strikkemekka.no/ Vil uansett anbefale deg å begynne med noe du virkelig har lyst på, for motivasjonen sin del, men ville samtidig unngått plagg med f.eks flettestrikk, hullmønster, perlestrikk og sånne ting som er litt mere avansert. Men ingenting er umulig; venninna mi som aldri har strikket før begynte rett på ei kofte i voksenstørrelse og fikk det til. Jeg igjen har ikke turt å prøve meg på kofte pga man må klippe opp plagget i front, sy med symaskin og lage knappestolper. Ser så skummelt ut med den klippinga.. Da jeg begynte å strikke i fjor så startet jeg med babypledd i rillestrikk, omslagsjakke til baby og lue til baby. Og siden da så har jeg strikket mange plagg til både voksne og barn. Har ingen til å lære meg så jeg har googlet mye hjelpe-videoer på nett (drops design har mange gode videoer) Meld deg gjerne inn i ei strikkegruppe på Facebook, f.eks strikkesiden for alle, der er det mange til å hjelpe hvis du står fast. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #15 Del Skrevet 23. september 2019 Jeg lærte meg å strikke "ordentlig" gjennom å strikke en babygenser i mammapermisjon. Anbefaler det fremfor kluter o.l. Jeg strikker masse, men orker fremdeles ikke å strikke kluter fordi jeg synes det er umotiverende. Det er bare å hive seg ut i et mønster du synes ser spennende ut, og så google eller spørre noen når det kommer opp begreper du ikke kan. Jeg synes det gikk overraskende fort å lære meg 🙂 Anonymkode: be41c...275 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontorotta Skrevet 23. september 2019 #16 Del Skrevet 23. september 2019 Jeg hadde ikke strikket siden ungdomsskolen. Kastet med like godt på festdrakt til babyen. Gikk som en lek. Kan du lese mønster og kan rett og vrang, er det null problem. Sokker til baby er gøy, selv om man må strikke to. For meg var det viktig med variasjon i strikkearbeidet. Altså enten fargemønster eller hullmønster. Hadde aldri strikket genser med raglangfelling før nå nettopp. Lærte meg å nøste sammen masker under ermene via youtube. Mye flottere enn å felle av og sy sammen. :-) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 24. september 2019 #17 Del Skrevet 24. september 2019 23 timer siden, stinepetrine skrev: Ja, det er egentlig det jeg er litt redd for, at det er noe som jeg ikke trenger/ikke ville gitt bort og som på en måte river bort motivasjonen. Men er det altså realistisk å kunne hive seg utpå en genser eller rumper eller noe nesten med en gang 😱🤩 det er isåfall veldig spennende for meg. Og oppskrifter.. Koster de som regel penger eller finner man gratis på nett? Man finne mye gratis hos garnstudio, men jeg liker ikke de så godt. Selv syntes jeg petiteknit har mye fint. https://www.petiteknit.com/products/novise-genser?_pos=1&_sid=ee5b29971&_ss=r&variant=12766673895479 denne er fin å starte med hvis du vil strikke til deg selv. Den kan feks strikkes i kos fra Sandnes garn. Ta med oppskriften til en garnbutikk så du kan få hjelp. Evt spør her. https://www.petiteknit.com/collections/baby-norsk/products/copy-of-begynderjakken denne er enkel å strikke til baby, og kan feks strikkes i merinoull. Husk at YouTube har mye bra, i tillegg ligger det endel videoer hos petiteknit. For inspirasjon anbefaler jeg Instagram. Søk feks opp navnet på oppskriften du skal bruke så ser du mange forskjellige eksemplarer av samme oppskrift. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stinepetrine Skrevet 24. september 2019 Forfatter #18 Del Skrevet 24. september 2019 On 9/23/2019 at 8:49 AM, skruf said: Skappelgenser er veldig lett å strikke, da tenker jeg på den eldste modellen. Er utrolig mange skappeloppskrifter nå, noen er litt vanskeligere. Men hvis du går inn på Skappelstrikk sin side og sjekker ut de du liker best så står det beskrevet vanskelighetsgrad. Mønsteret/oppskriften som følger med i garnpakken har veldig tydelig beskrevet fremgangsmåte. Jeg holder på med denne nå (uten de gule stripene) https://skappelstrikk.no/nettbutikk/strikkesett/perle/ Andre plasser du kan bestille garnpakker er: https://www.strikkehula.no/ https://knitting-inna.com/ https://www.strikkemekka.no/ Vil uansett anbefale deg å begynne med noe du virkelig har lyst på, for motivasjonen sin del, men ville samtidig unngått plagg med f.eks flettestrikk, hullmønster, perlestrikk og sånne ting som er litt mere avansert. Men ingenting er umulig; venninna mi som aldri har strikket før begynte rett på ei kofte i voksenstørrelse og fikk det til. Jeg igjen har ikke turt å prøve meg på kofte pga man må klippe opp plagget i front, sy med symaskin og lage knappestolper. Ser så skummelt ut med den klippinga.. Da jeg begynte å strikke i fjor så startet jeg med babypledd i rillestrikk, omslagsjakke til baby og lue til baby. Og siden da så har jeg strikket mange plagg til både voksne og barn. Har ingen til å lære meg så jeg har googlet mye hjelpe-videoer på nett (drops design har mange gode videoer) Meld deg gjerne inn i ei strikkegruppe på Facebook, f.eks strikkesiden for alle, der er det mange til å hjelpe hvis du står fast. 1 hour ago, Diamant20 said: Man finne mye gratis hos garnstudio, men jeg liker ikke de så godt. Selv syntes jeg petiteknit har mye fint. https://www.petiteknit.com/products/novise-genser?_pos=1&_sid=ee5b29971&_ss=r&variant=12766673895479 denne er fin å starte med hvis du vil strikke til deg selv. Den kan feks strikkes i kos fra Sandnes garn. Ta med oppskriften til en garnbutikk så du kan få hjelp. Evt spør her. https://www.petiteknit.com/collections/baby-norsk/products/copy-of-begynderjakken denne er enkel å strikke til baby, og kan feks strikkes i merinoull. Husk at YouTube har mye bra, i tillegg ligger det endel videoer hos petiteknit. For inspirasjon anbefaler jeg Instagram. Søk feks opp navnet på oppskriften du skal bruke så ser du mange forskjellige eksemplarer av samme oppskrift. Lykke til! Tusen takk for fine tips og litt å bryne meg på 🙏☺️ det var veldig deilig å høre at det er realistisk og kaste seg ut i plagg istedenfor lapper og skjerf! Veldig imponerende til du som fikk til festdrakt på første strikkeprosjekt! 😅🎉 Et annet nybegynnerspørsmål; er strikking dyrt? Jeg forstår at det kommer an på garntyper og hvor mye du strikker.. Men sånn overall, hvor mye bruker dere egentlig på å strikke et baby sett eller en genser til deg selv? 😃 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #19 Del Skrevet 24. september 2019 1 time siden, stinepetrine skrev: Tusen takk for fine tips og litt å bryne meg på 🙏☺️ det var veldig deilig å høre at det er realistisk og kaste seg ut i plagg istedenfor lapper og skjerf! Veldig imponerende til du som fikk til festdrakt på første strikkeprosjekt! 😅🎉 Et annet nybegynnerspørsmål; er strikking dyrt? Jeg forstår at det kommer an på garntyper og hvor mye du strikker.. Men sånn overall, hvor mye bruker dere egentlig på å strikke et baby sett eller en genser til deg selv? 😃 Sammenlignet med andre hobbyer synes jeg det er billig. Og klær må man jo på en måte ha uansett. Som regel er det billigere å strikke en genser selv enn å kjøpe en genser i tilsvarende kvalitet i butikken. Jeg strikker nesten alltid på noe, men strikker bare bruksplagg til meg selv og 2 barn, og gaver til andre rundt juletider eller når bekjente venter barn. Jeg vil anslå at jeg bruker kanskje 500 kr måneden i snitt på garn og oppskrifter. Når du er nybegynner må du beregne litt ekstra i pinner og basic utstyr. Anonymkode: be41c...275 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 24. september 2019 #20 Del Skrevet 24. september 2019 Det blir jo litt penger i starten pga du må kjøpe inn strikkepinner, noe som koster litt. Men sjekk ut nett, ofte billigere å bestille enn å kjøpe i butikk. Andre ting som er lurt å ha er maskemarkører, lita saks, målebånd, synål (til å feste ender med, og til montering), heklenål (til å plukke opp masker med hvis du mister ei maske eller skal plukke opp masker til halskant). Hobbii f.eks har mye rimelig https://hobbii.no/ Garnius er også en side som ofte har salg på garn https://www.garnius.no/ Garn av god kvalitet kan være litt dyrt, men samtidig så lager du jo plagg som varer i evigheter hvis man er flink til å ta vare på plaggene. Strikkaklær kan arves videre og videre. Og det er en hobby med nytteverdi, så sånn sett synes jeg ikke det er dyrt. Ang garn så unngår jeg akrylgarn og garn som er superwash-behandlet. Unngår superwash pga når man vasker de plaggene så skylles det ut tusenvis av plastartikler i havet. https://naturvernforbundet.no/naturogmiljo/superwash-ikke-lenger-naturlig-ull-article37962-1024.html 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå