AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #1 Skrevet 22. september 2019 Hva innebærer det, dere som har gjort det? Er det mye ekstra arbeid? I klassen til barnet mitt er det ingen som vil, derfor lurer jeg.. hvis ingen melder seg blir det trukket en tilfeldig, så jeg vurderer å melde meg, men lurer altså på hva det innebærer? Anonymkode: eba29...e5b
Dalila Skrevet 22. september 2019 #2 Skrevet 22. september 2019 Hos oss er det å møte opp på et møte per mnd, fordele dugnadsoppgaver i klassen, legge ut møtereferat på klassegruppa på fb, og ellers være en foreldrekontakt inn mot skolen. Veldig kjekt egentlig, og greit å få litt innblikk i hva som skjer på skolen og hvorfor ☺️👍🏼 Det er hver sin gang, så det er bare å få det unnagjort. 2
Arkana Skrevet 22. september 2019 #3 Skrevet 22. september 2019 (endret) Det er forskjell på klassekontakt og FAU-representant. Klassekontaktene har lite innblikk i hva som skjer på skolen og skal i utgangspunktet bare være et bindeledd mellom foreldrene og FAU/skolen. Det er to møter i året, begge i forkant av hvert halvårs foreldremøte hvor man diskuterer evt saker man kan ta opp på foreldremøtet. I tillegg forventes det hos oss at man arrangerer lavterskel klasseaktiviteter (et par i året), som tur i skogen, pepperkakebaking på skolekjøkkenet o.l. Det velges to klassekontakter per klasse + to vara og de sitter i ett skoleår, så her bør/må de fleste ta sin del i løpet av barneskoleårene. FAU er litt mer krevende. På vår skole velges det bare én FAU-representant per trinn + en vara og man sitter i to år. så i motsetning til klassekontakt er det på ingen måte "hver sin gang". Det er ett møte i måneden, annenhver av disse er med rektor. Her får man mer innblikk i skolens arbeid og man samarbeider med klassekontaktene. Her inngår alt fra 17. mai-arrangement til avgjørelser om hva FAUs midler skal brukes til, gjennomgå årsplaner, fremme interessene til foreldrene osv. Det må skrives og sendes ut referater etter møtene og det kan være en del lesing/papirarbeid, men å sitte i FAU er på ingen måte uoverkommelig for en vanlig forelder med full jobb, barn og fritidsaktiviteter. Endret 22. september 2019 av Arkana 1
Angelheart2 Skrevet 23. september 2019 #4 Skrevet 23. september 2019 9 timer siden, Arkana skrev: Det er forskjell på klassekontakt og FAU-representant. Klassekontaktene har lite innblikk i hva som skjer på skolen og skal i utgangspunktet bare være et bindeledd mellom foreldrene og FAU/skolen. Det er to møter i året, begge i forkant av hvert halvårs foreldremøte hvor man diskuterer evt saker man kan ta opp på foreldremøtet. I tillegg forventes det hos oss at man arrangerer lavterskel klasseaktiviteter (et par i året), som tur i skogen, pepperkakebaking på skolekjøkkenet o.l. Det velges to klassekontakter per klasse + to vara og de sitter i ett skoleår, så her bør/må de fleste ta sin del i løpet av barneskoleårene. FAU er litt mer krevende. På vår skole velges det bare én FAU-representant per trinn + en vara og man sitter i to år. så i motsetning til klassekontakt er det på ingen måte "hver sin gang". Det er ett møte i måneden, annenhver av disse er med rektor. Her får man mer innblikk i skolens arbeid og man samarbeider med klassekontaktene. Her inngår alt fra 17. mai-arrangement til avgjørelser om hva FAUs midler skal brukes til, gjennomgå årsplaner, fremme interessene til foreldrene osv. Det må skrives og sendes ut referater etter møtene og det kan være en del lesing/papirarbeid, men å sitte i FAU er på ingen måte uoverkommelig for en vanlig forelder med full jobb, barn og fritidsaktiviteter. Støtter dette. Hos oss er det ikke fullt så ofte møter, men omtrent 3 før jul og 3 etter. Selv syns jeg det var veldig mye mer interessant å sitte i FAU enn bare "vanlig" klassekontakt. her får man virkelig vært med på å påvirke barnas skolehverdag og ta avgjørelser som har betydning for mange. Man får også et veldig nyttig innblikk i hvordan skolen drives, samt mulighet til å påvirke politikerne. Selv satt jeg som FAU-leder i to år og syns det var kjempeinteressant. Det er selvsagt viktig at de som sitter i FAU faktisk har lyst til å gjøre det og har litt energi på det, noe jeg opplevde at alle gjorde i de årene jeg satt der. Jeg er generelt motstander av at slike roller skal gå på rundgang og at alle foreldre må være klassekontakt en gang i løpet av skoletiden. Det er faktisk ikke slik at dette passer for alle og det å ha en klassekontakt/FAU-representant som ikke egentlig vil være det er absolutt ingen tjent med. Lykke til, TS, anbefaler deg virkelig en periode i FAU! 1
Kontorotta Skrevet 23. september 2019 #5 Skrevet 23. september 2019 9 timer siden, Arkana skrev: Det er forskjell på klassekontakt og FAU-representant. Klassekontaktene har lite innblikk i hva som skjer på skolen og skal i utgangspunktet bare være et bindeledd mellom foreldrene og FAU/skolen. Det er to møter i året, begge i forkant av hvert halvårs foreldremøte hvor man diskuterer evt saker man kan ta opp på foreldremøtet. I tillegg forventes det hos oss at man arrangerer lavterskel klasseaktiviteter (et par i året), som tur i skogen, pepperkakebaking på skolekjøkkenet o.l. Det velges to klassekontakter per klasse + to vara og de sitter i ett skoleår, så her bør/må de fleste ta sin del i løpet av barneskoleårene. FAU er litt mer krevende. På vår skole velges det bare én FAU-representant per trinn + en vara og man sitter i to år. så i motsetning til klassekontakt er det på ingen måte "hver sin gang". Det er ett møte i måneden, annenhver av disse er med rektor. Her får man mer innblikk i skolens arbeid og man samarbeider med klassekontaktene. Her inngår alt fra 17. mai-arrangement til avgjørelser om hva FAUs midler skal brukes til, gjennomgå årsplaner, fremme interessene til foreldrene osv. Det må skrives og sendes ut referater etter møtene og det kan være en del lesing/papirarbeid, men å sitte i FAU er på ingen måte uoverkommelig for en vanlig forelder med full jobb, barn og fritidsaktiviteter. Hos oss derimot, er det ikke slik. Alle klassekontakter sitter også i FAU. Jeg savner de gamle klassekontaktene som prøvde å ordne noe for klassen, ikke bare FAU. Etter fire år her på skolen, har det vært en sommeravslutning hvor det bare har vært vår klasse som har vært samlet. Nå er det liksom bare FAU som gjelder, og med to representanter fra hver klasse, blir det mye prat og lite handling der også. 2
Jadzia Skrevet 23. september 2019 #6 Skrevet 23. september 2019 Her er klassekontakt og fau det samme. Det er 3-4 møter i løpet av et skoleår i Fau, vi må arrangere 17.mai feiringen og sørge for at vi får nok frivillige til å stille den dagen. Ellers går det mest på det å være en kontakt mellom foreldre og skole. Egentlig veldig lite jobb, men veldig koselig. 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #7 Skrevet 23. september 2019 For min del har det betydd å delegere forskjellige oppgaver ut til foreldre i klassen året rundt. Som regel kun 2-3 av de sammen som stiller opp så da blir det en del ting jeg har måttet gjøre også. Så for min del er det et stort hassel. Hadde de 24 settene med foreldre bidratt litt så hadde det vært en ok oppgave. Men å måtte sende mange mail om samme ting å ende opp med å bake alle pepperkakene selv, koke grøten, ta med kake og stå diskovakt. Ja det blir litt mye. Anonymkode: 7ad0a...6c9
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #8 Skrevet 23. september 2019 Her sitter klassekontaktene i FAU. Jeg er representant i år. For meg betyr det å gå på de seks FAU-møtene i året, og sende referat til de andre foreldrene. Her er rektor med på alle seks møtene. Jeg leder vårens foreldremøte i klassen. Høstens er det lærer som leder. Foreldre melder saker til meg dersom de vil ha noe tatt opp med lærer, og jeg spør foreldrene om saker før hvert FAU-møte. Det er også min jobb å sørge for at lesegrupper etc blir sparka i gang, hvis vi skal ha noe slikt, og sette ned en komité for innsamling av penger til klassetur hvis vi skal ha det. Veldig overkommelig for min del. Lite jobb, og man får muligheten til å påvirke barnas skolehverdag. Anonymkode: d92df...a69
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #9 Skrevet 23. september 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva innebærer det, dere som har gjort det? Er det mye ekstra arbeid? I klassen til barnet mitt er det ingen som vil, derfor lurer jeg.. hvis ingen melder seg blir det trukket en tilfeldig, så jeg vurderer å melde meg, men lurer altså på hva det innebærer? Anonymkode: eba29...e5b Har sittet i flere år. Lite arbeid. Du deltar på møter bare. Du kan fint bare bli med som medlem i FAU. Noen må være sekretær andre kasserer, noen leder. Det fine med FAU er at om det er arrangement så kan du delegere ut oppgaver til andre foreldre på trinnet. Anonymkode: ff954...0f8
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #10 Skrevet 23. september 2019 Her er det klassekontaktene som siter i FAU. Hadde 4 møter ifjor. Samarbeidet med lærer før foreldremøter og arragerte avslutning til jul og til sommeren. Ikke noe stress. Anonymkode: 2b974...d3d
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #11 Skrevet 23. september 2019 Det er så mange intriger og drama pga FAU og klassekontakter. Føles nesten som man må delta. Jeg er for å ta bort hele ordningen. Da kan man senke skuldrene og slappe mer av. Anonymkode: c634b...dc4
Arkana Skrevet 23. september 2019 #12 Skrevet 23. september 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er så mange intriger og drama pga FAU og klassekontakter. Føles nesten som man må delta. Jeg er for å ta bort hele ordningen. Da kan man senke skuldrene og slappe mer av. Anonymkode: c634b...dc4 Så du tenker at samarbeid mellom foreldre og skole, jule-/sommeravslutning, 17. mai-arrangement og alt annet FAU tar seg av bare skal skje av seg selv, helt magisk? Noen må faktisk gjøre jobben (og nei, det er ikke lærerne). Hvis det er intriger og drama hos dere bør dette ordnes opp i, men slike problemer handler om person og ikke om rollen til FAU og klassekontaktene. 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #13 Skrevet 23. september 2019 På 22.9.2019 den 21.52, AnonymBruker skrev: Hva innebærer det, dere som har gjort det? Er det mye ekstra arbeid? I klassen til barnet mitt er det ingen som vil, derfor lurer jeg.. hvis ingen melder seg blir det trukket en tilfeldig, så jeg vurderer å melde meg, men lurer altså på hva det innebærer? Anonymkode: eba29...e5b Jeg har vært både klassekontakt og i fau. Største jobben er å mase på at andre foreldre skal bidra til å ta sin del. Som innflytter opplevde jeg det som pyton å sitte på fau-møte og fortelle at ingen av de nesten 30 foreldreparene i klassen kunne/ønsket å bidra. Selve fau-møtene var interessante nok, men hun som ordnet jule-grøt måtte bruke fritiden (i desember) til å kjøre til nabobyen for å handle «billigst mulig grøt» slik skolen sparte penger. Funker sikkert greit hvis man jobber deltid. (Jeg kommer ikke til å være hverken klassekontakt eller fau igjen, men tar min del av dugnaden.) Anonymkode: db941...8b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå