AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #21 Skrevet 23. september 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Personlig syntes jeg verken dette ser eller høres ut som en god løsning. De som blir sittende på den ene enden av sofaen blir sittende for langt borte fra de som sitter på den andre, slik at samtaler blir begrenset til de som som sitter ved siden av (er det mange til stede blir det jo en del støy) Det blir rett og slett ikke særlig sosialt å sitte slik på en rekke, da er det mye bedre med løse stoler som kan flyttes slik at man sitter ansikt til ansikt mot flere, og med letthet kan samtale med både de som sitter ved siden av og de som sitter ovenfor. 👎🏻 Anonymkode: 9dc76...ac6 Det er ikke meningen at de som sitter foran tven skal snakke med de som sitter i hjørneenden Det er meningen at det skal fungere som to soner, men pga rommet er såpass lite er det ikke plass til to soner der, samtidig som man har nok plass til at alle kan se tv i helger. Stoler som er gode å sitte i er store, og det er det ikke plass til. 😕 Anonymkode: 82937...8cd 1
absinthia Skrevet 23. september 2019 #22 Skrevet 23. september 2019 Vet du hva? Jeg har også en liten stue på ca 21 kvadrat og fant ut at en lang sofa ville vært en smart løsning her. Siden sofaen vi har er rimelig slitt, ble jeg sittende og se på modulsofaer og fant ut at rommet ville blitt bedre utnyttet om vi ikke fikk oss en hjørnesofa, denne gangen, men satset på en lang sofa med 6 sitteplasser. Da får vi en TV- sone og en «stirre i ovnen» -sone» Vi har sånne skinnpuffer, som også fungerer som lagringsplass, til ekstra sitteplasser. De kan flyttes foran bordet, dersom en vil være litt mer øye til øye og tar liten plass. Så jeg sier bare: Takk for tipset! 😀 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #23 Skrevet 23. september 2019 Jeg kunne fint hatt det sånn, men jeg ville byttet ut en modul midt i med et bord. Jeg hadde droppet det store firkanta bordet og gått for flere små. 2 i ene enden og 2 i den andre. Om dere har mindre puffer er det enklere å flytte rundt på de. Med modulsofa kan dere ommøblere også, hvis dere føler for å flytte en del av sofaen til andre siden av rommet. Kanskje dere kan ha ulike farger på modulene også:) dere kan f.eks leke litt med en av planleggerne på ikea. Hvis du har 200 000 i budsjett vil jeg anbefale boconcept sine modulsofaer 😅 Anonymkode: ec2a5...c53 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #24 Skrevet 24. september 2019 7 timer siden, absinthia skrev: Vet du hva? Jeg har også en liten stue på ca 21 kvadrat og fant ut at en lang sofa ville vært en smart løsning her. Siden sofaen vi har er rimelig slitt, ble jeg sittende og se på modulsofaer og fant ut at rommet ville blitt bedre utnyttet om vi ikke fikk oss en hjørnesofa, denne gangen, men satset på en lang sofa med 6 sitteplasser. Da får vi en TV- sone og en «stirre i ovnen» -sone» Vi har sånne skinnpuffer, som også fungerer som lagringsplass, til ekstra sitteplasser. De kan flyttes foran bordet, dersom en vil være litt mer øye til øye og tar liten plass. Så jeg sier bare: Takk for tipset! 😀 Godt å høre det ikke bare er jeg som ser det positive i dette 😀 Gulvplass er gull verdt når man ikke har store rom, så jeg klarer ikke helt å se at dette er dumt på noe vis! Hvilken modulsofa ser du på? Jeg ser på Ikea pga penger og at trekkene kan vaskes. Å se etter bedre flyttbare puffer burde vel jeg også, vet Jysk har ganske små, runde med hulrom og lokk. Her er det mye barneleker som trenger oppbevaring, så de skal nok raskt bli fylt opp. 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kunne fint hatt det sånn, men jeg ville byttet ut en modul midt i med et bord. Jeg hadde droppet det store firkanta bordet og gått for flere små. 2 i ene enden og 2 i den andre. Om dere har mindre puffer er det enklere å flytte rundt på de. Med modulsofa kan dere ommøblere også, hvis dere føler for å flytte en del av sofaen til andre siden av rommet. Kanskje dere kan ha ulike farger på modulene også:) dere kan f.eks leke litt med en av planleggerne på ikea. Hvis du har 200 000 i budsjett vil jeg anbefale boconcept sine modulsofaer 😅 Anonymkode: ec2a5...c53 Tenkte på dette faktisk, men det er så lite ton i ton der, og forskjellige stoffer, så det blir ingen sammenheng er jeg redd. Bord i midten har jeg vurdert, men jeg tror vi faktisk trenger de plassene? Mine unger er glade i å bygge "hytte" med tepper, sofa og puter, og ser for meg mye grining når noen kommer borti bordet 😛 Flere mindre stuebord er kanskje smart. Og ja, det kan jo ommøbleres om nødvendig Anonymkode: 82937...8cd
absinthia Skrevet 24. september 2019 #25 Skrevet 24. september 2019 Jeg har slike skinnpuffer, som du kan kjøpe utfylt og fylle opp med ekstra dyner, gamle tepper og andre tekstiler http://krydderinterior.no/produkt/skinnpuff-rund-konjakk-uten-fyll/ IKEA er langt unna meg, så jeg har ikke sett på noe derfra. Har bygd litt med Fagmøbler sin App der du også kan lage rommet du skal ha sofaen i og putte inn andre detaljer i interiøret. Jeg skal se meg litt mer rundt. Har faktisk ikke sett hos jysk enda og bar god tid på dette prosjektet.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #26 Skrevet 24. september 2019 21 minutter siden, absinthia skrev: Jeg har slike skinnpuffer, som du kan kjøpe utfylt og fylle opp med ekstra dyner, gamle tepper og andre tekstiler http://krydderinterior.no/produkt/skinnpuff-rund-konjakk-uten-fyll/ IKEA er langt unna meg, så jeg har ikke sett på noe derfra. Har bygd litt med Fagmøbler sin App der du også kan lage rommet du skal ha sofaen i og putte inn andre detaljer i interiøret. Jeg skal se meg litt mer rundt. Har faktisk ikke sett hos jysk enda og bar god tid på dette prosjektet. Tusen hjertelig takk for link! Spisestuestolene mine er i cognac-farget skinn, hadde vært stilig å tatt igjen den fargen i stuen. Hvor lang er veggen deres der du skal ha sofa? Jeg synes Bohus har noen fine modulsofaer også (nordic), men de ligger over min prisklasse. Gode å sitte i, og ganske rene i linjene. Jeg vet at jeg vil ha med hjørne-delen, siden ovnen er vendt ditover. Men er nå usikker på om jeg skal ha to, tre eller to seter med åpen ende. Vurderer også rygg på de to modulene i midten, for mer sammenheng. Anonymkode: 82937...8cd
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #27 Skrevet 24. september 2019 Det var voldsomt mange dører i stua. Er det ikke mulig å fjerne en av de doble dørene? Anonymkode: 72e1b...5bf
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #28 Skrevet 24. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det var voldsomt mange dører i stua. Er det ikke mulig å fjerne en av de doble dørene? Anonymkode: 72e1b...5bf Dessverre 😕 Stua er gjennomgangsrommet for hele huset. Den ene dobbeltdøra går til kjøkkenet, den andre til gangen, med soverom/bad/trapp/yttergang. Den enkle er en verandadør. Vi vurderte å bytte om på kjøkken og stue, men fant ut at når vi vil ha ro (oftest vi voksne) så liker vi bedre å få være på kjøkkenet i fred, sitte der med voksenbesøk og lukke døra, enn å sitte i fred når man skal se tv. Det er i stua vi har leker til ungene også. Så kan den som vil gjøre lekser, jobbe med noe eller lage mat/drikke kaffe alene stenge seg inne på kjøkkenet (det er stort!). Anonymkode: 82937...8cd 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #29 Skrevet 24. september 2019 På 22.9.2019 den 20.57, AnonymBruker skrev: Vi er seks stykker i familien, to voksne og fire barn. Har også stor familie som ofte kommer på besøk. Store feiringer til bursdag og jul, ofte 10-15 stk her da. Stua kan fint deles opp i to soner, men for at det skal se ok ut må den ene sonen ha litt mindre sofa enn den andre. Og så har jeg nå grublet litt... Hvorfor ikke sette sofa langs hele veggen? Sjeselong ved tv-delen, hjørne ved den andre enden. To moduler uten rygg i midten, for mer luft (skal endre et vindu med tiden, så kan ha vindu der tenkte jeg, så mest mulig lys kommer inn). Ekstra pall til bein/eventuelt flere sitteplasser til gjester. Blir jo da sitteplass til 12-14 stk i sofaen uten at man må hente ekstra stoler fra kjøkkenet. Og er det bare oss hjemme har vi god plass til å strekke oss ut alle sammen. (Vi har en hund som ligger i sofaen med oss også...) Men det blir jo veldig MYE sofa. Er det vanvittig? Vil det se overfylt ut? Kan det funke? (Firkanten ved siden av det runde bordet er også en puff) Anonymkode: 82937...8cd Tror det blir fint, men kun hvis dere velger en minimalistisk sofa! Kanskje tilnærmet lik farge som veggen også? Se på feks Søderhamn fra IKEA. Tror det blir kult! Anonymkode: 2279b...c52
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #30 Skrevet 24. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror det blir fint, men kun hvis dere velger en minimalistisk sofa! Kanskje tilnærmet lik farge som veggen også? Se på feks Søderhamn fra IKEA. Tror det blir kult! Anonymkode: 2279b...c52 Uff, og jeg som har lyst på Grønlid, som har masse puter 😅 Søderhamn synes jeg er altfor lav, så den kan jeg ikke ha. Komfort er viktigere enn hvordan den ser ut for meg. Men tenkte å gå for jordfarger, beige sofa, litt mørkere vegger. Har nå rødrosa vegger, og skjønner at det blir for mye. Har vurdert grønne vegger også. Litt usikker på om jeg skal ha hvit, mørkt eller trefarget sofabord. Nå har jeg et nydelig bord jeg har pusset opp selv fra 60-tallet, det har hvitmalt understell og lysnet furuplate. Kan male understellet sort eller mørkebrunt, hvis det passer bedre. Vil også ha gulvteppe, men sliter veldig med farge på det! (Har lys beige hund, så må velge litt farge på tekstiler ut fra det, så ikke hundehår synes altfor godt). Jeg har ikke noe særlig minimalistisk stil, men ønsker heller få, store, godt tilpassede møbler, enn "godt og blandet" fra finn som vi har nå. Anonymkode: 82937...8cd
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #31 Skrevet 24. september 2019 Nå har jeg sett dette i både England og USA hvor de iblant bare har en stor sofa uten vårt obligatoriske stuebord på midten. Det er fint syns jeg, blir mer ryddig og på en måte inkluderende da alle får plass. Det ser fint ut som du legger det frem, og ha gjerne puter ol. Anonymkode: 0d03c...6e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå