Gå til innhold

Er det helsprøtt å ha seks meter sofa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er seks stykker i familien, to voksne og fire barn. Har også stor familie som ofte kommer på besøk. Store feiringer til bursdag og jul, ofte 10-15 stk her da. Stua kan fint deles opp i to soner, men for at det skal se ok ut må den ene sonen ha litt mindre sofa enn den andre. Og så har jeg nå grublet litt... Hvorfor ikke sette sofa langs hele veggen? Sjeselong ved tv-delen, hjørne ved den andre enden. To moduler uten rygg i midten, for mer luft (skal endre et vindu med tiden, så kan ha vindu der tenkte jeg, så mest mulig lys kommer inn). Ekstra pall til bein/eventuelt flere sitteplasser til gjester. Blir jo da sitteplass til 12-14 stk i sofaen uten at man må hente ekstra stoler fra kjøkkenet. Og er det bare oss hjemme har vi god plass til å strekke oss ut alle sammen. (Vi har en hund som ligger i sofaen med oss også...)

Men det blir jo veldig MYE sofa. 
Er det vanvittig? Vil det se overfylt ut? Kan det funke? (Firkanten ved siden av det runde bordet er også en puff)

2091807445_RoomSketcher2DFloorPlan(2).jpg.d58573421c8427a063c57f93d143f122.jpg

Anonymkode: 82937...8cd

• Liker 3
Skrevet

Høres helt fantastisk ut, spesielt om dere allerede er en stor familie og ofte får besøk 

• Liker 19
Skrevet
1 minutt siden, Mymlen skrev:

Høres helt fantastisk ut, spesielt om dere allerede er en stor familie og ofte får besøk 

Med den delen som går ut fra hjørnet blir det totalt 8,5 meter 😛 Er så redd det skal se ut som en "ungdomsklubb", men samtidig, vi er mange, og har ikke veldig stor stue. Savner at alle har sitteplass uten at man må sitte oppå hverandre. 

Skrevet

Hvordan har du tenkt å løse det med bord eventuelt?

• Liker 1
Skrevet

Gjør det som passer for dere! Jeg synes at dette høres fantastisk ut. 

Noen kan se en serie, mens andre kan spille brettspill, uten at de må knø seg inntil hverandre samtidig.

• Liker 15
Skrevet

Dette er noe dere må vurdere og hvis dere liker det så er det jo helt topp. Det kan kanskje bli litt mye sofa. Forstår at den må være litt stor når dere er seks personer til vanlig. Men trenger den å være fullt så stor som på tegningen? De færreste har nok plass i sofa når en har selskap. Bare en tanke... 

Anonymkode: aa56b...5d8

Skrevet

Det går jo selvfølgelig an, men det vil fungere dårlig om en har tenkt å føre en samtale.....skal alle sitte å se samme vei??

Anonymkode: 6aab3...e2e

• Liker 3
Skrevet
26 minutter siden, udiskutert skrev:

Hvordan har du tenkt å løse det med bord eventuelt?

Samme som alle andre med hjørnesofa, det er jo tegnet inn bord der :) To stk, et rundt ved tv-delen, og et vanlig firkantet ved hjørnesofaen. 

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er noe dere må vurdere og hvis dere liker det så er det jo helt topp. Det kan kanskje bli litt mye sofa. Forstår at den må være litt stor når dere er seks personer til vanlig. Men trenger den å være fullt så stor som på tegningen? De færreste har nok plass i sofa når en har selskap. Bare en tanke... 

Nei, det må den ikke, men da får vi kun en sone, som da ender med å bli tv-sonen. Vi pleier å se på tv sammen i helger, så alle må få plass til å se tven fra sofa. Å dele opp i to soner da går ikke, for da blir det ikke nok mellomrom til at det ser ok ut. 

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går jo selvfølgelig an, men det vil fungere dårlig om en har tenkt å føre en samtale.....skal alle sitte å se samme vei??

Anonymkode: 6aab3...e2e

Det er jo en hjørnedel der, det er samme løsning som "alle" har, med hjørne :) Jeg tror ikke de som har hjørnesofa føler at alle ser samme vei? 

Skrevet
33 minutter siden, absinthia skrev:

Gjør det som passer for dere! Jeg synes at dette høres fantastisk ut. 

Noen kan se en serie, mens andre kan spille brettspill, uten at de må knø seg inntil hverandre samtidig.

Ja, det er det vi kjenner litt på, at vi sitter klumpet sammen i en hjørnesofa nå, så det er ganske umulig å gjøre to aktiviteter samtidig. Det blir også sentrert veldig mot tven med bare en hjørnesofa som da må være rettet dit for at alle skal få plass. Skulle ønske jeg hadde stor nok stue til hjørnesofa mot tv, og to tresetere mot hverandre i en annen ende, men det har vi dessverre ikke. 

• Liker 2
Skrevet

Hva med sofa i det ene hjørnet med TV, og så i den andre enden tre-fire stk hvilestoler (eller lignende) rundt et bord. Og da litt luft i mellom disse to sonene. Det vil bli mer naturlig enn to separate sofaer. Da blir det ikke bare en stor sofa i hele stuen. Men uansett, det er dere som kjenner behovene i deres familie og hvis familien er enig i en stor sofa slik som tegningen, så er det jo bare å gå for det. 😊👍

Skrevet

Ååå det hørest kjempefint ut.

Anonymkode: 74e40...e20

• Liker 4
Skrevet

Så lenge du har plass til det så ser jeg ikke på det som helsprøtt og ha en seks meter lang sofa,

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror kanskje to soner er mest holdbart i lengden. Er man mange som f.eks i et selskap er det ofte barn/ungdom til stede og da kan det være greit at man kan dele seg opp litt. Til hverdags er det også greit at feks de som ikke vil se på TV kan være i stuen uten å måtte forstyrre de som ser på TV. 

Så jeg ville satt opp en romdeler (evt. flyttbar vegg eller i form av kasser med planter) og hatt sofagruppe på den en siden og et rundt bord med 4 behagelige loungestoler til i den andre sonen.

Men, uansett må dere velge det som er riktig for deres familie. Hos oss hadde det ikke gått med en så stor sofa for her roter de så mye med puter, pledd osv at det ville blitt 6 meter med rot 🙈

• Liker 1
Skrevet

hvorfor sofa hele veien? ta bort en modul, feks den midterste. og så ha et par lounge stoler i steden. Så kan gruppene sitte som de vil. Del av med feks en hylle eller stor plante midt på. 

Anonymkode: e6b15...9e5

• Liker 3
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med sofa i det ene hjørnet med TV, og så i den andre enden tre-fire stk hvilestoler (eller lignende) rundt et bord. Og da litt luft i mellom disse to sonene. Det vil bli mer naturlig enn to separate sofaer. Da blir det ikke bare en stor sofa i hele stuen. Men uansett, det er dere som kjenner behovene i deres familie og hvis familien er enig i en stor sofa slik som tegningen, så er det jo bare å gå for det. 😊👍

Da måtte jeg hatt MYE større stue 😛 Det er ikke fysisk mulig å skvise inn så mange møbler på 3*6 meter! 

11 minutter siden, Ella1 skrev:

Jeg tror kanskje to soner er mest holdbart i lengden. Er man mange som f.eks i et selskap er det ofte barn/ungdom til stede og da kan det være greit at man kan dele seg opp litt. Til hverdags er det også greit at feks de som ikke vil se på TV kan være i stuen uten å måtte forstyrre de som ser på TV. 

Så jeg ville satt opp en romdeler (evt. flyttbar vegg eller i form av kasser med planter) og hatt sofagruppe på den en siden og et rundt bord med 4 behagelige loungestoler til i den andre sonen.

Men, uansett må dere velge det som er riktig for deres familie. Hos oss hadde det ikke gått med en så stor sofa for her roter de så mye med puter, pledd osv at det ville blitt 6 meter med rot 🙈

Det er det ikke plass til, er såvidt plass til fire stoler rundt et bord om man dropper hele sofaen 😛 Det er ikke plass til romdeler mellom heller. Fire loungestoler med bord i midten tar vel fort 4*4 meter, og det er kul umulig å få plass til, siden stuen er 3,7 meter dyp i den lengste enden og 3 meter dyp i den korteste enden. 

Altså, to soner er umulig, om alle skal få plass og kunne se tven samtidig. Så valget er mellom dette og en sone, der hele sofaen er vendt mot tv 😛 Jeg tror mange her blir lurt av tegningen, for det kommer forslag her som krever nesten det dobbelte av plass. Vi har også ovnsgrind rundt ovnen som tar mye plass, og barna skal ha plass til å leke på gulvet. Og som dere ser, det er tre dører inn til denne stuen, så det må være gangareal frem til disse. 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvorfor sofa hele veien? ta bort en modul, feks den midterste. og så ha et par lounge stoler i steden. Så kan gruppene sitte som de vil. Del av med feks en hylle eller stor plante midt på. 

Anonymkode: e6b15...9e5

Da blir det ikke igjen gulvplass 😕 Den enden der tven står er bare 3 meter bred. Loungestoler tar jo fort 80*100 cm, har ikke sjans til å få inn det om vi skal ha hjørne og sofa ved tven i tillegg. 

Annonse
Skrevet

Det hadde jeg lett gjort, og dette var et godt tips som jeg skal ta med meg. Her er vi allerede 11 voksne og 3 barn, så hjørnesofaen og stolene med 7 plasser blir fort besatt. 

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

20 minutter siden, Ella1 skrev:

Bare tegnet om kjapt så dere kanskje ser hvor liten plass det er bedre :) 

På denne tegningen er det satt inn en helt normal hjørnesofa som er 3*2,5 meter. Og da sliter vi alle med å få plass. Og mister tilgangen til en verandadør. Og må ha tven ganske langt unna. Nå i dag står det en slik hjørnesofa der, og vi vil bytte ut den fordi den er for liten, men sliter med å finne ut hvilken løsning for å få nok sitteplasser 😕 

1491434493_RoomSketcher2DFloorPlan.jpg.e218868d94bc0139cc46d2c082b5569a.jpg

Skrevet

Lang sofa høres kult ut, men jeg synes det ser ut til at dere blir sittende veldig på rekke. Så jeg ville sett etter en fleksibel løsning der dere kan flytte sofaer/gode stoler/putestabler mot hverandre og sitte rundt et bord, men at alle har samme type stoler, og ikke noen på harde og høye kjøkkenstoler. Fint hvis dere skal spille brettspill eller ha besøk av noen få.

Anonymkode: 81216...dc8

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lang sofa høres kult ut, men jeg synes det ser ut til at dere blir sittende veldig på rekke. Så jeg ville sett etter en fleksibel løsning der dere kan flytte sofaer/gode stoler/putestabler mot hverandre og sitte rundt et bord, men at alle har samme type stoler, og ikke noen på harde og høye kjøkkenstoler. Fint hvis dere skal spille brettspill eller ha besøk av noen få.

Anonymkode: 81216...dc8

Vi har gode spisestuestoler og stort kjøkkenbord i et annet rom, som vi bruker ved "pratebesøk", brettspill osv :) Og kveldstid så er det helt ærlig lite prat slik når man synker sammen og noen vil se tv, noen vil drive på pcen osv. Vi har jo hjørnedelen, den er jo ikke på rekke? Det er meningen å bruke sofaen som to soner, men pga barn som ofte ligger her og der, ser jeg for meg at det er bedre med sammenhengende enn å dele opp, når det uansett ikke blir luft mellom. 

Den ene puffen kan uansett flyttes til hjørnedelen ved besøk da, da får man jo 7-8 plasser rundt et bord hvor man ser direkte på hverandre. Du må se for deg at vi ikke sitter på rekke, men at 2-3 stk sitter i tv-enden, og at resten sitter i en helt vanlig hjørnesofa. Men de gangene flere vil se tv, så blir det på rekke, og det gjør vel ingenting når man ikke skal snakke sammen? 

• Liker 1
Skrevet

Personlig syntes jeg verken dette ser eller høres ut som en god løsning. De som blir sittende på den ene enden av sofaen blir sittende for langt borte fra de som sitter på den andre, slik at samtaler blir begrenset til de som som sitter ved siden av (er det mange til stede blir det jo en del støy) Det blir rett og slett ikke særlig sosialt å sitte slik på en rekke, da er det mye bedre med løse stoler som kan flyttes slik at man sitter ansikt til ansikt mot flere, og med letthet kan samtale med både de som sitter ved siden av og de som sitter ovenfor. 

👎🏻

Anonymkode: 9dc76...ac6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...