Gå til innhold

Endre folkeregistrert adresse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om dette er riktig fora å stille dette spørsmålet på, men jeg prøver.

Vi (jeg, sønn på 12 og kjæreste) har kjøpt oss hus 2 mil unna der vi bor nå og dermed annen skolekrets. Vi overtar huset våren 2020 og jeg har vært i kontakt med kommunen vi skal flytte til om hvordan mulighetene er for at han kan begynne på ungdomsskolen der vi bor i dag med at vi selvfølgelig dekker transport selv. Dette ble ikke aktuelt og kunne kun vurderes ved særskilte årsaker og/eller hvis den ene forelderen bodde i den aktuelle kommunen. 

Jeg kommer til å knuse hjertet hans hvis han må begynne på ny skole nå. Han er veldig innadvendt og sa nå forrige fredag helt uten videre hvor mye han gleder seg til å begynne på ungdomsskolen fordi han kjente alle. Og nå skal jeg ødelegge det der. 

Nå har jeg begynt å tenke på muligheten om å endre min og hans folkeregisterte adresse til mine foreldres adresse. (De bor da i kommunen vi flytter i fra)

De er begge i full jobb (jeg også, ingen stønader fra NAV/Annet). Det som da kommer til å skje da er at ungen kommer til å være der litt ekstra (pga fotballtreninger/kamper på overnatting og det vil også være den "offentlige" ordlyden. Han bor litt i X og litt i Y)

Innforstått med at det blir masse merarbeid på meg, men det var ikke hans valg å kjøpe hus der vi har gjort. Jeg vil gjøre det som er best for han og det tror jeg er å fortsette på den gamle skolen. Men jeg vet ingenting om det juridiske? Kan man ha samme adresse som flere voksenpersoner uten at det går utover noe? Ungen vil selvfølgelig få valget selv, ny skole eller ikke, men jeg tror valget hans blir enkelt.

Anonymkode: 2c317...fac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får kjøpe et annet hus innenfor nåværende skolekrets da!

Anonymkode: 61169...ab0

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får kjøpe et annet hus innenfor nåværende skolekrets da!

Anonymkode: 61169...ab0

Det er ikke et tema.

Skrevet

Dette skulle dere tenkt på FØR dere kjøpte hus utenfor skolekretsen. 

Anonymkode: ba941...6b4

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette skulle dere tenkt på FØR dere kjøpte hus utenfor skolekretsen. 

Anonymkode: ba941...6b4

Og det har vi gjort. Det er en god grunn til dette huskjøpet da vettu, ikke noe impulsivt som plutselig kom over oss.Fordelene med huskjøpet er mange flere enn ulempene.

Kanskje vi skal holde oss til saken? Jeg spurte ikke om hvorvidt dette huskjøpet var gjennomtenkt eller ikke.

Skrevet

Lov om folkeregistrering

§ 6-1.Flyttemelding

Den som endrer bosted innen en norsk kommune eller mellom norske kommuner, skal innen åtte dager etter flyttingen melde dette til skattekontoret.

🔗Del paragraf

§ 6-2.Melding om innflytting

Den som flytter til Norge for å bosette seg i en norsk kommune, skal innen åtte dager etter ankomsten personlig melde dette på skattekontoret og vise frem pass eller tilsvarende legitimasjon.

Anonymkode: a5346...c03

Skrevet

Lov om folkeregistrering

§ 6-1.Flyttemelding

Den som endrer bosted innen en norsk kommune eller mellom norske kommuner, skal innen åtte dager etter flyttingen melde dette til skattekontoret.

🔗Del paragraf

§ 6-2.Melding om innflytting

Den som flytter til Norge for å bosette seg i en norsk kommune, skal innen åtte dager etter ankomsten personlig melde dette på skattekontoret og vise frem pass eller tilsvarende legitimasjon.

Ja, jeg vet man må melde om det, men lurte mer på om dette vil ha noen følger skattemessig etc? 

Skrevet

Ja, jeg vet man må melde om det, men lurte mer på om dette vil ha noen følger skattemessig etc? 

Offentlige myndigheter og virksomheter har meldeplikt dersom det kommer frem at dere er bosatt på en annen enn oppgitt adresse. Og ja, det har noe å si for skatt. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi (jeg, sønn på 12 og kjæreste) har kjøpt oss hus 2 mil unna der vi bor nå og dermed annen skolekrets. Vi overtar huset våren 2020 og jeg har vært i kontakt med kommunen vi skal flytte til om hvordan mulighetene er for at han kan begynne på ungdomsskolen der vi bor i dag med at vi selvfølgelig dekker transport selv. Dette ble ikke aktuelt og kunne kun vurderes ved særskilte årsaker og/eller hvis den ene forelderen bodde i den aktuelle kommunen. 

Jeg kommer til å knuse hjertet hans hvis han må begynne på ny skole nå. Han er veldig innadvendt og sa nå forrige fredag helt uten videre hvor mye han gleder seg til å begynne på ungdomsskolen fordi han kjente alle. Og nå skal jeg ødelegge det der. 

Nå har jeg begynt å tenke på muligheten om å endre min og hans folkeregisterte adresse til mine foreldres adresse. (De bor da i kommunen vi flytter i fra)

De er begge i full jobb (jeg også, ingen stønader fra NAV/Annet). Det som da kommer til å skje da er at ungen kommer til å være der litt ekstra (pga fotballtreninger/kamper på overnatting og det vil også være den "offentlige" ordlyden. Han bor litt i X og litt i Y)

Innforstått med at det blir masse merarbeid på meg, men det var ikke hans valg å kjøpe hus der vi har gjort. Jeg vil gjøre det som er best for han og det tror jeg er å fortsette på den gamle skolen. Men jeg vet ingenting om det juridiske? Kan man ha samme adresse som flere voksenpersoner uten at det går utover noe? Ungen vil selvfølgelig få valget selv, ny skole eller ikke, men jeg tror valget hans blir enkelt.

Er det snakk om flytting innad i kommunen eller til en annen kommune?

Anonymkode: e047f...551

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det snakk om flytting innad i kommunen eller til en annen kommune?

Annen kommune 😊

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Annen kommune 😊

Da er det ihvertfall helt sikkert at han ikke får fortsette i kommunen dere flytter fra. Isåfall måtte ny kommune ha betalt for plassen og det skal (heldigvis) mye til. Det er ikke lov være folkeregistrert ett sted og bo et annet sted, med mindre man er student. 

• Liker 4
Skrevet

I praksis blir jo dette som om foreldrene dine har "adoptert" han? Det blir de som får ansvaret (på papiret). Han vil få fastlege i en annen kommune enn dere. Og han skal altså bo i en annen kommune? Dette kommer jo til å komme for en dag – alle vennene hans, og etter hvert lærerne, vil jo få med seg hvor han egentlig bor?

Hvorfor flytter dere, hvis dere ikke har tenkt gjennom dette på forhånd? Å flytte ut av en kommune fører jo med seg masse slike ting.

Anonymkode: 744e6...e76

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ungdomsskolen har da vel startet i forlengst i Norge? Og til våren starter vel ikke noen på ungdomsskolen? Hva mener du med det du skriver? 

Det er faktisk ikke lov å oppgi en annen adresse enn den man faktisk bor på. Særlig ikke når for,ålet er å jukse seg til skoleplass i en annen kommune. Dette vil bli oppdaget med at dere skal betale utgifter, strøm og forsikring, kommunale utgifter m.m. på boligen dere skal flytte fysisk til. Særlig forsikrong er verdtmå tenke på, om det skulle brenne eller bli omfattende vannsksder ig dere ikke er bostedsregistrert på adressen, da har dere nemlig ingen innbo eller boligforsikring som er gyldig om ikke dere er folkeregistrert på adressen. 

Alternativet ditt her er å oppsøke en psykolog og få en erklæring på at ungdommen av sosiale og  psykiske årsaker vil ha best avmå fortsette med sitt kjente klassemiljø.

Anonymkode: 4c4e9...e1c

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I praksis blir jo dette som om foreldrene dine har "adoptert" han? Det blir de som får ansvaret (på papiret). Han vil få fastlege i en annen kommune enn dere. Og han skal altså bo i en annen kommune? Dette kommer jo til å komme for en dag – alle vennene hans, og etter hvert lærerne, vil jo få med seg hvor han egentlig bor?

Hvorfor flytter dere, hvis dere ikke har tenkt gjennom dette på forhånd? Å flytte ut av en kommune fører jo med seg masse slike ting.

Anonymkode: 744e6...e76

Fastlege kan man ha i hvilken som helst kommune uten at man yrenger å bo i fastlegens kommune. Det er fritt valg av fastlege over kommune og fylkesgrenser. Så her er du helt på villspor. 

Anonymkode: 4c4e9...e1c

• Liker 6
Skrevet

Kan ikke sønnen din flytte til besteforeldrene til han er ferdig på ungdomsskolen?

Anonymkode: e5137...d30

Skrevet

Trur heilt ærlig det går heilt fint så lenge dere ikke mottar stønad. Vil kanskje ikke kringkastet det, og vil at han skulle sovet noen netter der i uken. Det kan derimot ha litt innvirkning på vidergående, spesielt om det er ulike fylker. Mange av ungdom eg voks opp med hadde adresse i heim kommune i flere år etter dei flytter ut og enkelt va i full jobb. 

Anonymkode: 3a3b1...939

Skrevet

Er det en mulighet at han bor hos besteforeldrene, og heller er på besøk hos dere? 

Sannsynligheten er stor for at du vil bli «tvangsflyttet». Jeg har selv fått brev fra folkeregisteret med varsel om tvangsflytting dersom jeg ikke meldte adresseendring.

Anonymkode: 4d8c8...baa

Skrevet

Synes det er rart dette ikke kan ordnes. Kjenner da mange så har gått på en annen ungdomsskole enn den de hører til! 

Anonymkode: 72244...23d

Skrevet
På 22.9.2019 den 20.20, AnonymBruker skrev:

Ja. Det vil gjøre at du skatter til en annen kommune enn den du faktisk bor i.

Alternativene dere har er:

1. Gutten bor hos besteforeldre

2. Dere kjøper et annet hus i «rett» kommune

3. Gutten skifter skole.

Anonymkode: 55144...b6b

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er rart dette ikke kan ordnes. Kjenner da mange så har gått på en annen ungdomsskole enn den de hører til! 

Anonymkode: 72244...23d

Greia er jo at de flytter til en annen kommune. Da får man ikke fortsette på «gammel» skole. Rett og slett fordi ny kommune da må kjøpe skoleplassen om eleven skal fortsette i tidligere kommune, og det skal man ikke bruke skolens penger til! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...