AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #1 Skrevet 22. september 2019 Kan noen fortelle meg meningen bak denne teksten? Har prøvd å lese meg litt opp på engelsk, men forstår ikke helt om den kan tolkes som rasistisk. Jeg syns det er en veldig fin sang, sånn musikalsk. Bør jeg ha dårlig samvittighet for å like den? Har vel ikke gått så veldig inn i dybden i teksten, og forstår ikke helt budskapet. Håper noen kan hjelpe meg:) Anonymkode: 2565d...bad
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #2 Skrevet 22. september 2019 Du må huske at alt er rasistisk i dagens samfunn. Sangen blir nok sett på som rasistisk fordi den handler om en fattig hvit mann i sørstatene på slutten av den amerikanske borgerkrigen. Anonymkode: 852b9...3c0
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #3 Skrevet 22. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må huske at alt er rasistisk i dagens samfunn. Sangen blir nok sett på som rasistisk fordi den handler om en fattig hvit mann i sørstatene på slutten av den amerikanske borgerkrigen. Anonymkode: 852b9...3c0 Takk! Hmm, det har du rett i. Er jo ogsp mange sanger med upassende budskap og diskriminerende og/eller rasistiske begreper som blir laget i 2019 også, men nei, ja... er vanskelig TS Anonymkode: 2565d...bad
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #4 Skrevet 22. september 2019 Sangen er skrevet av Robbie Robertson, halvt Mohawk og halvt kanadisk jøde. Ikke akkurat noen "White Power"-fyr altså. Det kan også nevnes at det var under borgerkrigsårene at urbefolkningens tap land(og liv) økte enormt, men sangen handler ikke spesifikt om dette. Selv om teksten nevner navn og begreper fra borgerkrigen, er den skrevet under Vietnamkrigen og handler mer om hvordan krig generelt er ødeleggende for land og folk, uansett tidsalder. Anonymkode: d188a...579 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #5 Skrevet 22. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sangen er skrevet av Robbie Robertson, halvt Mohawk og halvt kanadisk jøde. Ikke akkurat noen "White Power"-fyr altså. Det kan også nevnes at det var under borgerkrigsårene at urbefolkningens tap land(og liv) økte enormt, men sangen handler ikke spesifikt om dette. Selv om teksten nevner navn og begreper fra borgerkrigen, er den skrevet under Vietnamkrigen og handler mer om hvordan krig generelt er ødeleggende for land og folk, uansett tidsalder. Anonymkode: d188a...579 Tusen takk for oppklaring. Anonymkode: 2565d...bad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå