Gå til innhold

Hverdagen som arbeidssøkende gjør meg deprimert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var ferdig utdannet i juni 2019, og har vært aktivt jobbsøkende siden ca midten av august. Jeg har jo uansett hatt ferie siden Juni, og surret mye alene siden andre jobber. Jobber litt på min gamle ekstrajobb, men de har lite behov og det blir få vakter. 

Yrket mitt er lett å få seg jobb i, så jeg kunne i utgangspunktet bare tatt en jobb og blitt ferdig med det. Derimot har jeg en del erfaring fra et visst felt innenfor dette yrket, og trives godt med det. Foreløpig forsøker jeg å ha is i magen, følge med hyppig på jobbene som legges ut, og bare avvente.

Rent økonomisk går det fint rundt, så det er ikke en bekymring eller grunn til å komme seg raskt i arbeid. Likevel er jeg selvfølgelig litt forsiktig med forbruket ettersom jeg ikke har noen fast inntekt, og går derfor ikke mye på kafé, shopper o.l.

Derimot begynner jeg å bli ganske gal av å gå hjemme. Leiligheten begynner å kjennes veldig liten, og veldig stille. Jeg sover til tolv hver dag, ligger i sofaen/senga og trykker på pc'en. Steller meg ikke, annet enn å dusje etter trening. Trening er kanskje det eneste stabile holdepunktet i hverdagen for tiden. Jeg får dårlig samvittighet av at jeg bare sitter og venter på at samboer skal komme hjem fra jobb, også er jeg utsultet på sosial kontakt mens han er sliten og vil slappe av. Prøver å finne på noe med venninner osv, men de er jo for det meste i jobb eller har flyttet tilbake til hjembyen etter studiet.

Jeg har forsåvidt tro på at det dukker opp en jobb til meg snart, så jeg prøver å holde øynene på målet og "lide meg igjennom" dagene. Men de kjennes fryktelig lange ut. Jeg har alltid væt veldig glad i å gå på jobb, liker det veldig godt, rutinene, å føle meg nyttig.. Nå føler jeg meg bare unyttig og utsultet på sosial kontakt. Det har også vært litt rolig i arbeidsmarkedet innad dette yrket i det siste..

Måtte bare få det ut - dette er så kjipt!

Anonymkode: 2c61e...cef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leste ikke alt, men jeg er selv arbeidsledig og syntes det er kjedelig😥

Skrevet

Prøvd gaming? Da flyr timene fort

Anonymkode: ae9e1...76f

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Prøvd gaming? Da flyr timene fort

Anonymkode: ae9e1...76f

Jeg har faktisk gjort det litt, og det klarte å holde spenningen en liten periode før det ble kjedelig det også, dessverre :)

Skrevet
2 minutter siden, Ishm skrev:

Leste ikke alt, men jeg er selv arbeidsledig og syntes det er kjedelig😥

Skikkelig æsj! Skulle ønske jeg kjente noen som var i samme situasjon som f.eks ville være med på ulike ting på dagtid. Syntes det er veldig kjedelig å surre rundt alene. Syntes ikke det er spesielt morsomt å f.eks gå på topptur alene, sykle tur alene osv. 

Skrevet

Aldri skjønt ditta med å gå hjemme å vente. I min bransje er de mye enklere få jobb når du er i jobb, derfor tar folk jobber/vikariat i andre eller laver stillinger midlertidig. Å berre "gå heime" er ansett som negativet, som om du ikke får laver stillinger enn gang. 

Anonymkode: 0eef6...fbc

• Liker 5
Skrevet

Hvor mye tid bruker du på aktiv jobbsøking hver dag? Det er vel lite sannsynlig at en jobb bare skal dette ned i fanget på deg.

Anonymkode: fed88...42a

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Aldri skjønt ditta med å gå hjemme å vente. I min bransje er de mye enklere få jobb når du er i jobb, derfor tar folk jobber/vikariat i andre eller laver stillinger midlertidig. Å berre "gå heime" er ansett som negativet, som om du ikke får laver stillinger enn gang. 

Anonymkode: 0eef6...fbc

Per min CV så er jeg i jobb :) Jeg søker både på vikariater og lavere stillinger. Flere stillinger blir bare behandlet uten at man får svar. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye tid bruker du på aktiv jobbsøking hver dag? Det er vel lite sannsynlig at en jobb bare skal dette ned i fanget på deg.

Anonymkode: fed88...42a

Litt avhengig om det blir lagt ut noen jobber jeg er interessert i, så klart. Men bruker ca 2 timer per søknad. Bransjen jeg jobber i bruker et standardisert system hvor det eneste jeg må skrive nytt hver gang er søknad. Forsåvidt har jeg fått hjelp av noen jeg kjenner til å se over søknader, så de er gode! Men det er litt kniving om stillingene. 

Skrevet

vet hvordan det er ts, jeg er i samme situasjon og ble faktisk deprimert i sommer av det. Men nå har jeg jobb. jeg begynner neste uke. og har gått på skyer siden jeg fant ut. Søk da! let mer. 

Anonymkode: 42619...222

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

vet hvordan det er ts, jeg er i samme situasjon og ble faktisk deprimert i sommer av det. Men nå har jeg jobb. jeg begynner neste uke. og har gått på skyer siden jeg fant ut. Søk da! let mer. 

Anonymkode: 42619...222

Jeg søker jo på de stillingene jeg ønsker! Og har alle portaler oppe som jeg kan finne jobber på :) ikke mulig å "lete mer" haha.

Men gratulerer! Det unner jeg deg virkelig 😄 

Skrevet

Det virker litt absurd at du går hjemme og venter og du i tillegg skriver at du kunne fått deg lett jobb innenfor utdanningen? Er det det at du ikke hadde orket å følge med på andre jobber og søke på de mens du hadde hatt en annen jobb? Ofte er det sånn at en ikke lander drømmestillingen rett etter utdanning og spesielt siden du også nevner det er kniving om stillingene.

Eller hva handler tråden egentlig om? At du kjeder deg? Bli frivillig som klessorterer på Fretex, bli hundepasser etc. Venninner kan du henge med i helger og på kveldstid. Kudos for at du er obs på at samboer er sliten etter jobb.

Anonymkode: d6176...65f

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker litt absurd at du går hjemme og venter og du i tillegg skriver at du kunne fått deg lett jobb innenfor utdanningen? Er det det at du ikke hadde orket å følge med på andre jobber og søke på de mens du hadde hatt en annen jobb? Ofte er det sånn at en ikke lander drømmestillingen rett etter utdanning og spesielt siden du også nevner det er kniving om stillingene.

Eller hva handler tråden egentlig om? At du kjeder deg? Bli frivillig som klessorterer på Fretex, bli hundepasser etc. Venninner kan du henge med i helger og på kveldstid. Kudos for at du er obs på at samboer er sliten etter jobb.

Anonymkode: d6176...65f

Den typen jobb jeg lett kan få men ikke vil ha (kaller en spade for en spade) er gjerne fulltidsstillinger, fast. Jeg syntes det blir feil å ta en fulltisstilling som de sårt har bruk for, for så å slutte "rett etterpå". 

Jeg har tro på at dette går fint, så sånn sett er det helt greit.

Poenget mitt var vel egentlig at jeg syntes det er vanskelig å være hjemme og arbeidssøkende, og at det er en kjip tilværelse. Og jeg trengte rett og slett å lufte det. Jeg trenger ikke hjelp til å få meg jobb... :)

Skrevet

Da jeg var arbeidsledig fikk jeg heldigvis lov til å fortsette å utdanne meg av NAV (selv om jeg gikk på dagpenger) fordi jeg allerede hadde begynt å studie mens jeg jobbet fulltid. Jeg regner dog med at du ikke får dagpenger siden du nettopp ble ferdig med å studere? Det hjalp meg utrolig mye å ha noe fast å gå til og lese på. Hva med å ta et enkeltemne eller deltidsstudier mens du venter?

Ellers passet jeg på at middag var på bordet og huset var skinnende rent til mannen kom hjem. I tillegg trente jeg nesten hver dag. Det var godt for psyken.

Anonymkode: f8808...420

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var ferdig utdannet i juni 2019, og har vært aktivt jobbsøkende siden ca midten av august. Jeg har jo uansett hatt ferie siden Juni, og surret mye alene siden andre jobber. Jobber litt på min gamle ekstrajobb, men de har lite behov og det blir få vakter. 

Yrket mitt er lett å få seg jobb i, så jeg kunne i utgangspunktet bare tatt en jobb og blitt ferdig med det. Derimot har jeg en del erfaring fra et visst felt innenfor dette yrket, og trives godt med det. Foreløpig forsøker jeg å ha is i magen, følge med hyppig på jobbene som legges ut, og bare avvente.

Rent økonomisk går det fint rundt, så det er ikke en bekymring eller grunn til å komme seg raskt i arbeid. Likevel er jeg selvfølgelig litt forsiktig med forbruket ettersom jeg ikke har noen fast inntekt, og går derfor ikke mye på kafé, shopper o.l.

Derimot begynner jeg å bli ganske gal av å gå hjemme. Leiligheten begynner å kjennes veldig liten, og veldig stille. Jeg sover til tolv hver dag, ligger i sofaen/senga og trykker på pc'en. Steller meg ikke, annet enn å dusje etter trening. Trening er kanskje det eneste stabile holdepunktet i hverdagen for tiden. Jeg får dårlig samvittighet av at jeg bare sitter og venter på at samboer skal komme hjem fra jobb, også er jeg utsultet på sosial kontakt mens han er sliten og vil slappe av. Prøver å finne på noe med venninner osv, men de er jo for det meste i jobb eller har flyttet tilbake til hjembyen etter studiet.

Jeg har forsåvidt tro på at det dukker opp en jobb til meg snart, så jeg prøver å holde øynene på målet og "lide meg igjennom" dagene. Men de kjennes fryktelig lange ut. Jeg har alltid væt veldig glad i å gå på jobb, liker det veldig godt, rutinene, å føle meg nyttig.. Nå føler jeg meg bare unyttig og utsultet på sosial kontakt. Det har også vært litt rolig i arbeidsmarkedet innad dette yrket i det siste..

Begynn med noe frivillig så slipper du gå å stange hjemme

Anonymkode: dd73a...f90

Skrevet

Det er kjipt å være uten jobb, men du har vært aktiv søker i ca 1 mnd og klager allerede. Jeg og mange andre har vært jobb søker veldig mye lenger. Kjeder du deg så må du finne deg en hobby da. Gå en tur. 

Anonymkode: 2e7d6...9db

• Liker 2
Skrevet

Du sitter jo egentlig fint i det! Det går greit rundt økonomisk og du har mulighet til å bruke dagene på det du vil, uten bekymringer. Jeg personlig skulle gjerne hatt den muligheten, for å trene, bake, lære språk, lese, male, fotografere, pluss pluss pluss. 😅 Dersom du er trygg på at du lett ville kunne få en jobb, ville jeg utnyttet tiden til hobbyer fram til den riktige stillingen dukker opp😊.

Anonymkode: fb7b4...519

• Liker 2
Gjest kalkulator
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er heldig.

Jeg har vært arbeidsledig mye lengre enn deg. Bortkastet å søke på jobber jeg vil ha. Må derfor bare "ta en jobb", det betyr at jeg søker på jobber jeg ikke vil ha og drar på intervju på steder jeg ikke vil være. Gir ikke mening. 

Avsluttet nylig et engasjement hvor jeg hadde problem å stå opp i 3 mnd. Tilbrakte dagene med det som er det verste jeg vet. Faktisk glad jeg er ferdig der. 

Spilte 250 kr på Eurolotto tidligere i sommer i håp om å vinne hundrevis av millioner - på den måten slippe å være innom finn og nav.no igjen, med mindre jeg trenger en brukt pc.

NAV snakker kun om arbeidspraksis - min CV har blitt sendt til arbeidsplasser som med min bakgrunn gir ingen mening. Ikke vil jeg være der heller. Klarer fint søke på jobber jeg ikke vil ha selv.

Du er heldig. 

Skrevet

Jeg var arbeidsledig i 2,5 år. Det var et sant helvete. Jeg ble deprimert selvfølgelig, alt var bare dritt. Søkte maaange jobber, men arbeidsmarkedet er tøft. De jobbene man er overkvalifisert for får man ikke, om man ikke har kontakter. Og det er ofte 100-200 søkere pr stilling. Endte opp med arbeidspraksis, for å vise bedriften at jeg faktisk klarer jobber og er riktig person å ansette. Og det hjalp, jeg ble ansatt. Fra den ene dagen til den andre så endret hele livet seg. Utrolig hvor mye lettere livet ble med en gang, og ikke bare det økonomiske. 

Du har min største medfølelse. Lykke til!

Anonymkode: d3d6e...47a

Skrevet

Vet hvordan det er. Vanskelig å holde humøret oppe ofte, men da må man bare draaaaaa seg ut av det tunge, igjen og igjen. Tving deg til en dusj, smink deg, kle deg ordentlig, bak et nytt type brød osv. Ikke hver dag, men jevnlig. Jeg trener styrke og yoga hjemme flere dager i uken. Tenker ikke, bare gjør det. Hjelper på humøret. 

Anonymkode: 94bf0...388

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...