Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp levert masteroppgaven min som 2.  forsøk. Jeg lurer på om det er mulig å forbedre eller skrive en ny oppgave om det blir stryk på denne? Hvis det er god grunn til det som sykdom osv? Er det andre som har vært gjennom det samme? 🤢🤢🤕

Anonymkode: 4fa52...8c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ikke fått veiledning da? Og du fikk vel tilbakemelding på hva som gjorde at du strøk sist? 
Håper det går bra!

Anonymkode: 122a5...fc7

• Liker 1
Skrevet

Om det er så viktige ting som sykdom osv så er det jo litt rart at dette er informasjon som kommer ETTER levering. På mitt studiested har det alltig vært krav om at slik info skal inn med en gang det oppstår, ikke etter levering. 

Anonymkode: 99ba7...e0a

• Liker 3
Skrevet

ifølge tittel strøk du på forsøk 2. men i TS så sier du at du nettopp har levert inn forsøk 2?

• Liker 4
Skrevet

Hva sier veileder om at du stryker? Og om at du leverer? Det er vell sjeldent man stryker når man skriver med veiledning fordi det er noen som sier stopp før man leverer. 

Om du ikke får veiledning bør du be om å bytte veileder... og ta kontakt med instituttet for råd om hva du bør gjøre videre

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du ikke fått veiledning da? Og du fikk vel tilbakemelding på hva som gjorde at du strøk sist? 
Håper det går bra!

Anonymkode: 122a5...fc7

Jeg har hatt problem med angst og depresjon og fikk utsettelse første gang. Og da klarte jeg ikke å levere inn oppgaven og fikk mulighet til 2. forsøk men det gikk ikke så bra denne gangen heller og jeg har en følelse på at det blir stryk 🤢

Skrevet
3 minutter siden, ntrane said:

ifølge tittel strøk du på forsøk 2. men i TS så sier du at du nettopp har levert inn forsøk 2?

Jeg fikk ikke skrevet store deler av oppgaven så jeg er nok så sikker på at det blir stryk denne gangen 🤕

Skrevet

råd TS, snakk med lege. Undersøk hvilke rettigheter høyskolen din gir deg i forhold til permisjon. Søk 1 års permisjon eller et semester permisjon på bakgrunn av helsetilstanden din. Gi deg nok tid til å leges og kom tilbake til fullførelse når du er frisk. IKKE stress og gi faen i om du bruker ett år til, det betyr ikke en dritt i det store. Gi deg selv tid og kom tilbake frisk.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, ntrane said:

råd TS, snakk med lege. Undersøk hvilke rettigheter høyskolen din gir deg i forhold til permisjon. Søk 1 års permisjon eller et semester permisjon på bakgrunn av helsetilstanden din. Gi deg nok tid til å leges og kom tilbake til fullførelse når du er frisk. IKKE stress og gi faen i om du bruker ett år til, det betyr ikke en dritt i det store. Gi deg selv tid og kom tilbake frisk.

Du har rett! Jeg har bare hatt skikkelig press til å prestere både fra familie, venner og ikke mist veilederen. De mener bare godt men jeg har vært så redd for å skuffe de og gjøre det dårlig at jeg endte opp med å bare gjøre det dårlig 😫 i tillegg har det vært mye jobbing og andre personlig årsaker som har gjort det utrolig vanskelig å holde hode klart. Men det beste er nok å snakke med legen, ja. Takk for gode innspill!

• Liker 2
Skrevet

Normalt har man kun to forsøk å masteroppgaven (mot tre på vanlig eksamen), så hvis du stryker for andre gang får du neppe levere en tredje gang. Dersom sykdom gjør at du trenger utsettelse og lengre tid burde du søkt om dette FØR innlevering, helst før trekkfrist (som normalt er tre uker før). Hvis du ikke har skrevet store deler av oppgaven så burde du jo skjønt at dette ikke er noe å levere?

2 timer siden, Bondenisse skrev:

Hva sier veileder om at du stryker? Og om at du leverer? Det er vell sjeldent man stryker når man skriver med veiledning fordi det er noen som sier stopp før man leverer. 

Om du ikke får veiledning bør du be om å bytte veileder... og ta kontakt med instituttet for råd om hva du bør gjøre videre

Det er slett ikke alle veiledere som gjør en god jobb. Jeg fikk veileder fra en annet fagfelt, som mente oppgaven var stryk og ikke burde leveres, denne kommentaren kom to uker før innlevering. Heldigvis syns jeg veileder var en idiot, så jeg leverte likevel. Fikk A, strålende kritikker fra begge sensorer og jeg opprettholdt karakteren på muntig. For øvrig leverte noen fra mitt kull etter at veileder hadde gitt grønt lys, og de strøk så det sang. Fikk masse kritikk da de ba om begrunnelse, til og med veileder kom med flere sider med ting som bør rettes opp i før det var metodisk korrekt. Så veiledning er ingen garanti. 

2 timer siden, ntrane skrev:

Det er for sent å søke permisjon ETTER at man har brukt opp retten sin. 

Anonymkode: 5d00e...23d

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Normalt har man kun to forsøk å masteroppgaven (mot tre på vanlig eksamen), så hvis du stryker for andre gang får du neppe levere en tredje gang. Dersom sykdom gjør at du trenger utsettelse og lengre tid burde du søkt om dette FØR innlevering, helst før trekkfrist (som normalt er tre uker før). Hvis du ikke har skrevet store deler av oppgaven så burde du jo skjønt at dette ikke er noe å levere?

Det er slett ikke alle veiledere som gjør en god jobb. Jeg fikk veileder fra en annet fagfelt, som mente oppgaven var stryk og ikke burde leveres, denne kommentaren kom to uker før innlevering. Heldigvis syns jeg veileder var en idiot, så jeg leverte likevel. Fikk A, strålende kritikker fra begge sensorer og jeg opprettholdt karakteren på muntig. For øvrig leverte noen fra mitt kull etter at veileder hadde gitt grønt lys, og de strøk så det sang. Fikk masse kritikk da de ba om begrunnelse, til og med veileder kom med flere sider med ting som bør rettes opp i før det var metodisk korrekt. Så veiledning er ingen garanti. 

Huff da er eg totalt ødelagt! Tenker jo alltid at det skal gå men er absolutt ikke i stand til å gjøre noe mer nå. Sliter utrolig med angst og panikkanfall hvermann jeg tenker på denne oppgaven og jeg har ingen andre å takk enn med sjøl eigentleg. 

Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker said:

ååå, trodde det var 3 jeg, slik som eksamen som du nevner. men det må da gå ann å prøve igjen etter en viss ventetid?

kan være du kan søke om et 3 forsøk TS. Det går ann å søke om 4 forsøk på eksamener på noen høyskoler.

undersøk hva du har av muligheter, snakk med rådgiver på skolen. Hvordan ting fungerer varierer fra skole til skole

Endret av ntrane
Skrevet
2 minutter siden, ntrane said:

ååå, trodde det var 3 jeg, slik som eksamen som du nevner. men det må da gå ann å prøve igjen etter en viss ventetid?

kan være du kan søke om et 3 forsøk TS. Det går ann å søke om 4 forsøk på eksamener på noen høyskoler.

undersøk hva du har av muligheter, snakk med rådgiver på skolen. Hvordan ting fungerer varierer fra skole til skole

Det trodde jeg også men jeg skal innom og snakke med administrasjonen i morgen tidlig. Har egentlig bare lyst til å dø! 🤢

Skrevet

Hvis alt skulle gå til helvete, så husk at du kan søke om å ta mastergraden din på ny på samme skole eller andre skoler, for så få fagene godkjent inn i masteren og dermed ta selve masteroppgaven på nytt. Det du har gjort av fag og resultater forsvinner ikke. Dette skal ordne seg TS, og husk 1-2-3 år til før du er ferdig betyr ingenting i det hele.

Og du er ikke alene, mange som fullfører med ekstra år. Nå var det en gang slik at du ble syk og trenger hjelp, det er det absolutt ingen skam eller feil i. Dette skal gå bra!

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, ntrane said:

Hvis alt skulle gå til helvete, så husk at du kan søke om å ta mastergraden din på ny på samme skole eller andre skoler, for så få fagene godkjent inn i masteren og dermed ta selve masteroppgaven på nytt. Det du har gjort av fag og resultater forsvinner ikke. Dette skal ordne seg TS, og husk 1-2-3 år til før du er ferdig betyr ingenting i det hele.

Og du er ikke alene, mange som fullfører med ekstra år. Nå var det en gang slik at du ble syk og trenger hjelp, det er det absolutt ingen skam eller feil i. Dette skal gå bra!

Tusen takk, ntrane! Jeg er bare så utrolig skuffet over meg selv og samtidig så utrolig redd. 

Skrevet
31 minutter siden, Angst2019 skrev:

Huff da er eg totalt ødelagt! Tenker jo alltid at det skal gå men er absolutt ikke i stand til å gjøre noe mer nå. Sliter utrolig med angst og panikkanfall hvermann jeg tenker på denne oppgaven og jeg har ingen andre å takk enn med sjøl eigentleg. 

Du har jo en bachelor, er det sånn at du MÅ ha master for å få jobb? Klarer du ikke så klarer du ikke, da må du være fornøyd med det du har fått til. Det er ikke verdt å ofre helsen for en masteroppgave, virkelig ikke! Snakk med studieadministrasjonen i morgen og hør hvike regler som gjelder for ditt studiested, evt så gjør du jo lurt i å lese reglementet sånn at du har en ide om hvor saken står. Sjekket flere utdanningssteder nå, og det er ut som at de også har en regel om maks to ganger, men det kan jo være du har griseflaks og går et sted det ikke gjelder. Noen angir mulighet for å trekke seg med legeerklæring inntil en uke etter innlevering, så hvis du f.eks leverte på fredag kan du sjekke om det gjelder der du går. Veldig dårlig at ingen ved studiestedet informerte om at du kun har en sjanse til. 

26 minutter siden, ntrane skrev:

Ikke for å virke ubarmhjertig har her, men man må faktisk sette seg inn i det regelverket som gjelder når man er student, ikke bare tro. F.eks er det slik at ved paksis har man kun to sjanser, ikke tre. Det er forskjell på en masteroppgave og en eksamen, fra ulike regelverk;

UIO: En masteroppgave som har fått et ikke-bestått eksamensresultat, kan bare én gang leveres på nytt som et nytt eksamensforsøk, og da innen avtalt tidspunkt og i bearbeidet form. [...] Det er ordinært ikke anledning til å skrive ny masteroppgave innenfor det samme fagområdet (disiplinen)

NTNU:  Dersom master-/hovedoppgaven vurderes til Ikke bestått eller F, kan en ny eller omarbeidet oppgave med vesentlige endringer leveres til sensur én ytterligere gang.

UIA: En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven er vurdert til ikke bestått.

Høgskolen på Vestlandet: Ein student som har fått bachelor- eller masteroppgåva si vurdert til ikkje bestått, kan levere forbetra versjon til sensur i løpet av påfølgande semester. Det er berre mogleg å levere forbetra versjon ein gong.

Høgskolen i Innlandet:  

Dersom en masteroppgave er vurdert til ikke bestått, kan omarbeidet masteroppgave leveres til sensur på nytt én gang, til avtalt tidspunkt.

UIS: 

En kandidat har som hovedregel ett forsøk på en utøvende eksamen, bachelor- eller masteroppgaven.
b) En kandidat som ikke har bestått utøvende eksamen, bachelor- eller masteroppgaven kan etter søknad innvilges et 2. forsøk

• Liker 4
  • 2 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2019 den 16.07):

Jeg har nettopp levert masteroppgaven min som 2.  forsøk. Jeg lurer på om det er mulig å forbedre eller skrive en ny oppgave om det blir stryk på denne? Hvis det er god grunn til det som sykdom osv? Er det andre som har vært gjennom det samme? 🤢🤢🤕

Anonymkode: 4fa52...8c0

Er det lov å spørre hvordan det gikk til slutt?

• Liker 4
Skrevet
Angst2019 skrev (På 22.9.2019 den 19.00):

Tusen takk, ntrane! Jeg er bare så utrolig skuffet over meg selv og samtidig så utrolig redd. 

Hvordan gikk det? :) 

Anonymkode: 32cb8...66b

Skrevet

Om det bare er masterenoppgaven som mangler er det godt gjort å komme så langt med sykdom. 

Anonymkode: a5eb8...a7b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...