Gå til innhold

Nyutdannet og skal i gang med IVF

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er da godt voksen i slutten av 30-årene og nettopp ferdig med en lang utdanning. Jeg traff samboeren min for 2 år siden, og vi bestemte oss for å vente med å få barn til jeg var ferdig utdannet. Jeg skal igang med IVF-behandling, men må først igjennom en operasjon for å fjerne muskelknuter i livmoren. Alt dette tar jo tid, med å vente med å komme til utredning og selve operasjonen, samt rekonvalesens fram til det er aktuelt å begynne IVF. Selve IVF-behandlingen skal foregå i utlandet, så det innebærer tid til reising og opphold, i tillegg til timer hos gynekolog her hjemme. Vi har bestemt oss for å forsøke 3 IVF-runder, og dersom dette ikke går så dropper vi det og prøver la naturen gå sin gang. 

Jeg føler meg ganske mellom barken og veden mht. å være såpass gammel og stå ovenfor en tøff prosess som kanskje ikke resulterer i barn overhodet, samtidig som jeg er nyutdannet og helst burde kastet meg ut i jobbsøkerprosessen. Ønsker ikke å stresse meg selv for mye mht. at det svekker sjansene for graviditet og øker risiko for spontanabort. Så i utgangspunktet er jeg fristet til å ikke søke jobb i denne perioden, og heller la ting bero til jeg er ferdig med de tre prøverørsforsøkene. Det blir også urettferdig ovenfor en eventuell arbeidsgiver å holde disse tingene skjult, og kanskje lite realistisk at en arbeidsgiver skal ønske å ansette en person som blir endel borte fra jobb ifb. behandling. For ikke å snakke om en eventuell graviditet og barselpermisjon.

Men tiden går jo, og å ikke komme seg ut på arbeidsmarkedet etter fullført utdanning er jo ikke bra ift. CV og å skulle søke jobb etter denne IVF-prosessen. Føler jeg vil ha et forklaringsproblem senere dersom jeg ikke kommer meg ut i jobb i nær fremtid. 

Samtidig er det jo framtiden min jeg investerer i nå ved å ikke søke jobb, men heller stresse ned og investere i egen helse for å øke muligheten for å bli gravid. Uten å gå for mye inn på detaljer er det praktiske ting, reiseveg osv som gjør det vanskelig å begynne å jobbe nå uten at det drar med seg mye stress og mas. Hadde det ikke vært for mitt sterke barneønske, så hadde jeg definitivt søkt jobb i går. 

Er det noen som har noen tanker om hva jeg burde gjøre? Og hvordan ville du selv prioritert dersom du var i min situasjon?

Anonymkode: 55a3f...5c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk jobb. For det første får du noe annet å tenke på enn IVF. For det andre regner jeg med du blir sykmeldt i forbindelse med forsøkene? For det tredje: Å gjennomføre tre IVF-forsøk ++ tar gjerne ganske lang tid. For det fjerde: Hvis du lykkes og blir gravid, vil du enten få det fryktelig travelt med å få en jobb - eller så vil du kun få engangsstønaden (= mest sannsynlig). Det er svært ugunstig økonomisk. 

Anonymkode: e42ba...cb7

• Liker 6
Skrevet

Dessuten - det er ikke sånn at jobbrelatert stress = fører til at IVF blir mislykket eller man mister. De aller fleste som går gjennom IVF er i jobb. Det er ikke annerledes for deg enn for andre. 

• Liker 5
Skrevet

Søk jobb for ivf kan ta tid. Ikke sikkert det klaffer på første forsøk. En venninne prøvde ivf i 4 år før det klaffet.

Anonymkode: 0758f...139

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dessuten - det er ikke sånn at jobbrelatert stress = fører til at IVF blir mislykket eller man mister. De aller fleste som går gjennom IVF er i jobb. Det er ikke annerledes for deg enn for andre. 

Jo, i utgangspunktet er jeg helt enig. Men det er forskjell på å ha jobbet noen år og å være helt fersk i et ansvarsfullt yrke hvor man må håndtere mye usikkerhet. Folk er ulike mht sensitivitet for stress, perfeksjonisme, pliktfølelse o.l. Kan være at man fint kan jobbe i et mindre krevende yrke uten at det påvirker fertiliteten, men at i et høystress-miljø vil fertiliteten synke. Når jeg da er såpass gammel som jeg er føles det risikofylt å gamble på at et krevende arbeidsliv som nyutdannet med mye pendling IKKE vil innvirke på mine sjanser for å bli gravid. 

Skrevet

Men ville dere ha vært ærlige på jobbintervju om planer for IVF-behandling, og operasjon?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, i utgangspunktet er jeg helt enig. Men det er forskjell på å ha jobbet noen år og å være helt fersk i et ansvarsfullt yrke hvor man må håndtere mye usikkerhet. Folk er ulike mht sensitivitet for stress, perfeksjonisme, pliktfølelse o.l. Kan være at man fint kan jobbe i et mindre krevende yrke uten at det påvirker fertiliteten, men at i et høystress-miljø vil fertiliteten synke. Når jeg da er såpass gammel som jeg er føles det risikofylt å gamble på at et krevende arbeidsliv som nyutdannet med mye pendling IKKE vil innvirke på mine sjanser for å bli gravid. 

Kjære vene.. Skal du gå arbeidsløs i opptil flere år da mener du? Du er allerede gammel, så hvordan forventer du at noen vil ansette en uten fartstid og som i tillegg er småbarnsmor om.du venter lengre med jobb nå? 

Går dere rett på ivf forresten? Siden du skriver at dere lar det skje naturlig hvis det ikke går på tre forsøk? 

Anonymkode: c355a...ad8

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men ville dere ha vært ærlige på jobbintervju om planer for IVF-behandling, og operasjon?

Hvis man vil ha et godt forhold til sjef/kollegaer så er man ærlig ja. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjære vene.. Skal du gå arbeidsløs i opptil flere år da mener du? Du er allerede gammel, så hvordan forventer du at noen vil ansette en uten fartstid og som i tillegg er småbarnsmor om.du venter lengre med jobb nå? 

Går dere rett på ivf forresten? Siden du skriver at dere lar det skje naturlig hvis det ikke går på tre forsøk? 

Det er ingen vits i å akke og uffe seg over fremmede menneskers valg. Det finnes mennesker som ser på det som viktigere å få barn enn å få drømmejobben med det første som nybakt mor. Jeg har god økonomi selv om jeg er nyutdannet, så det økonomiske er ikke problemet her, men nettopp som du sier: mulighetene for å få jobb senere. 

Ja, vi går rett på IVF for å ikke sløse med mer tid. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man vil ha et godt forhold til sjef/kollegaer så er man ærlig ja. 

Ja, og i mange tilfeller anbefales arbeidssøkende kvinner å ikke opplyse om planer om graviditet nettopp fordi man da gjerne ekskluderes. Men er i utgangspunktet enig i at ærlighet er å foretrekke. I praksis opplever derimot mange ekskludering.

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det har de ingenting med. Alt de skal bry seg om, er om du er rett for jobben :)

Anonymkode: fc95f...250

• Liker 2
Skrevet

Hvis du ikke kommer ut på arbeidsmarkedet nå, og det tar litt tid før du blir gravid, du rekker ikke å jobbe 6 av de siste 10 månedene før permisjon slik at du ikke får foreldrepenger. Og du har ingen jobb å gå tilbake til. Plutselig har du gått mange år etter endt utdannelse uten erfaring og den utdannelsen begynner å bli «foreldet». Hva tenker du om det?

Anonymkode: 4a118...9f4

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke kommer ut på arbeidsmarkedet nå, og det tar litt tid før du blir gravid, du rekker ikke å jobbe 6 av de siste 10 månedene før permisjon slik at du ikke får foreldrepenger. Og du har ingen jobb å gå tilbake til. Plutselig har du gått mange år etter endt utdannelse uten erfaring og den utdannelsen begynner å bli «foreldet». Hva tenker du om det?

Jeg kommer ikke til å bruke mer tid enn maks 4-5 mnd på å forsøke bli gravid. Ønsker gjennomføre 3 IVF-forsøk så tett etter hverandre som mulig (hvis dette lar seg gjøre). Lykkes ikke dette på 3 tette forsøk så er det rett ut og søke jobb. Lykkes jeg, så ser bildet ut at jeg bruker 5 mnd på å bli gravid, svangerskapet i 9 mnd, og så permisjon. Det er ikke da snakk om at jeg går mange år etter endt utdanning uten jobberfaring. For å opprettholde mest mulig anonymitet vil jeg ikke si hva fagfeltet mitt er, men det er ingen snakk om foreldet kunnskap om man går uten jobb et par år.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjelder også mange andre - det er ikke sånn at de kvinnene som går gjennom IVF ikke lever stressende liv på ulike måter. 

Jeg synes du burde snakke med legen din om dette. Det er snakk om å sette livet på vent i kanskje et år, kanskje enda lengre. Det er ikke sikkert at det er bra for stressnivået ditt, heller.

• Liker 1
Skrevet

NEI!

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer ikke til å bruke mer tid enn maks 4-5 mnd på å forsøke bli gravid. Ønsker gjennomføre 3 IVF-forsøk så tett etter hverandre som mulig (hvis dette lar seg gjøre). Lykkes ikke dette på 3 tette forsøk så er det rett ut og søke jobb. Lykkes jeg, så ser bildet ut at jeg bruker 5 mnd på å bli gravid, svangerskapet i 9 mnd, og så permisjon. Det er ikke da snakk om at jeg går mange år etter endt utdanning uten jobberfaring. For å opprettholde mest mulig anonymitet vil jeg ikke si hva fagfeltet mitt er, men det er ingen snakk om foreldet kunnskap om man går uten jobb et par år.

Det høres ganske urealistisk ut med tre forsøk på 4-5 måneder. I praksis vil det som regel ta mer tid. 

• Liker 1
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du må lese deg kraftig opp på IVF, det går nok ikke så kjapt som du ser for deg. 

Anonymkode: 2e6b4...383

• Liker 3
Skrevet

IVF 4-5 mnd? Tar 4-5 mnd knapt med 1 forsøk. Det er en veldig tung prosess. Sett deg litt inn i det. Har et vennepar som brukte 4 mnd på første forsøk. 

Mulig jeg overså det, men hvorfor IVF? Har dere problemer med å få barn på den naturlige måten?

Anonymkode: 3a9df...ea7

• Liker 2
Skrevet

Du skriver permisjon, men har du ikke jobb vil du jo ikke ha noe å ta permisjon fra. Er ikke økonomi noe tema i det hele tatt?

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver permisjon, men har du ikke jobb vil du jo ikke ha noe å ta permisjon fra. Er ikke økonomi noe tema i det hele tatt?

Nei, heldigvis ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...