AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #1 Skrevet 22. september 2019 Jeg er av utenlandsk opprinnelse og kjenner mange andre som er det også, noe av det vi har til felles er at vi er kritiske til barnevernet. Ikke til at vi HAR et barnevern men hvordan de jobber og hvor lav terskelen er for å miste barn for småting eller at feil kan forekomme. Det som skremmer meg er at det virker som om nordmenn flest har full tiltro til den etaten, uavhengig av alle sakene som kommer ut om at barnevernet kan feile på det groveste og utrolig nok, slippe unna med det. Hva skyldes dette? Dere som er normalt oppegående mennesker, synes dere at det er ok at andre kan komme inn i deres hjem og fortelle dere at dere mangler selvinnsikt når dere selv vet utmerket godt at dere gjør det bra som foreldre? Hvorfor stoler dere blindt på barnevernet og er aggressive mot folk som er kritiske? Bare så det er sagt, å være kritisk er absolutt IKKE DET SAMME som å være mot et barnevern, for det har jeg aldri vært. Anonymkode: 6c709...657 6
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #2 Skrevet 22. september 2019 Jeg stiller deg et spørsmål tilbake. Hvordan kan man med sikkerhet vite at man gjør det utmerket bra som foreldre? Hvilke områder mener du er viktigst? Anonymkode: b4075...4e3 8
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #3 Skrevet 22. september 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: hvor lav terskelen er for å miste barn for småting eller at feil kan forekomme. Kan du vise til statistikk eller kilder (som ikke er foreldrene selv)? Mener du at rettssystemet plasserer barn basert på småfeil? Hvorfor er du imot barnevernet og ikke rettssystemet? Anonymkode: b606c...80c 8
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #4 Skrevet 22. september 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som er normalt oppegående mennesker, synes dere at det er ok at andre kan komme inn i deres hjem og fortelle dere at dere mangler selvinnsikt når dere selv vet utmerket godt at dere gjør det bra som foreldre? Jeg er vel ikke i målgruppen, for jeg har overhodet ikke blindt tiltro til barnevernet (men jeg synes de oftere er for sene med å gjøre noe, heller enn for raske), men jeg tror litt av problemet er at etaten er for stor, man hører derfor om skrekkhistoriene (begge veier) og får full panikk når barnevernet tar kontakt. De burde vært delt opp i en rådgivningstjeneste og lavterskeltilbud helt uten konsekvenser for foreldrene, som først og fremst kunne være et tilbud der foreldre selv ønsker rådgivning, eller at de stepper inn ved "milde" varsler; og en mer aksjonsrettet etat som griper inn ved grovere brudd på barnas rettigheter til et trygt oppvekstmiljø. Anonymkode: 3a0aa...db6 2
Gjest Tutte Skrevet 22. september 2019 #5 Skrevet 22. september 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er av utenlandsk opprinnelse og kjenner mange andre som er det også, noe av det vi har til felles er at vi er kritiske til barnevernet. Ikke til at vi HAR et barnevern men hvordan de jobber og hvor lav terskelen er for å miste barn for småting eller at feil kan forekomme. Det som skremmer meg er at det virker som om nordmenn flest har full tiltro til den etaten, uavhengig av alle sakene som kommer ut om at barnevernet kan feile på det groveste og utrolig nok, slippe unna med det. Hva skyldes dette? Dere som er normalt oppegående mennesker, synes dere at det er ok at andre kan komme inn i deres hjem og fortelle dere at dere mangler selvinnsikt når dere selv vet utmerket godt at dere gjør det bra som foreldre? Hvorfor stoler dere blindt på barnevernet og er aggressive mot folk som er kritiske? Bare så det er sagt, å være kritisk er absolutt IKKE DET SAMME som å være mot et barnevern, for det har jeg aldri vært. Anonymkode: 6c709...657 Hvis man gjør det utmerket godt som foreldre, hva er grunnen til at BV kom inn i bildet fra første stund? Mye av historien som ligger bak er det sjelden man hører noe om. Hører bare stadig om at barnevernet tar barn uten grunn
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #6 Skrevet 22. september 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det som skremmer meg er at det virker som om nordmenn flest har full tiltro til den etaten, uavhengig av alle sakene som kommer ut om at barnevernet kan feile på det groveste og utrolig nok, slippe unna med det. Anonymkode: 6c709...657 Nei, det er først og fremst her inne. "Der ute" innser flere og flere at det trengs økt kompetanse og store endringer. Anonymkode: 3bd54...77e 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #7 Skrevet 22. september 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg stiller deg et spørsmål tilbake. Hvordan kan man med sikkerhet vite at man gjør det utmerket bra som foreldre? Hvilke områder mener du er viktigst? Anonymkode: b4075...4e3 Når dekker alle behov så gjør man det som oftest veldig bra som foreldre. Mener du at myndighetene heller skal banke på hver dør og kvalitetssjekke foreldre fordi folk flest ikke klarer det selv? Anonymkode: 6c709...657 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #8 Skrevet 22. september 2019 Inn under staten så hele landet får likt tilbud ikke som nå at det er bingo på hvem du møter. Så må det være ett sikkerhetsnett eller kontroll organ som kan evaluere hver enkelt sak før noe vedtak om flytting barn skal skje. Og målet må der det er mulig at barnet skal tilbakeføres så fort som mulig der det endres til det bedre. Tvangsadopsjon er jeg i mot. Anonymkode: 48927...4e4 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #9 Skrevet 22. september 2019 Pluss at det må legges mye mer til rette for mer samvær med egne barn enn det er idag Anonymkode: 48927...4e4 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #10 Skrevet 22. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Pluss at det må legges mye mer til rette for mer samvær med egne barn enn det er idag Anonymkode: 48927...4e4 Selv om de fleste fosterbarn ønsker seg mindre samvær? De ønsker ofte mer med søsken og øvrig familie. Mindre med foreldrene. Anonymkode: b606c...80c 4
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #11 Skrevet 22. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Selv om de fleste fosterbarn ønsker seg mindre samvær? De ønsker ofte mer med søsken og øvrig familie. Mindre med foreldrene. Anonymkode: b606c...80c Hvordan kan du snakke på vegne av «de fleste» fosterbarn? Jeg kjenner til inntil flere som ville se foreldrene mere men som ikke fikk lov. Anonymkode: 6c709...657 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #12 Skrevet 22. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan du snakke på vegne av «de fleste» fosterbarn? Jeg kjenner til inntil flere som ville se foreldrene mere men som ikke fikk lov. Anonymkode: 6c709...657 https://barnevernsbarna.no/om-oss/politisk-plattform/samvaer-etter-omsorgsovertakelse/ Anonymkode: b606c...80c
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #13 Skrevet 22. september 2019 Jeg er etnisk norsk og enig med deg - vi bør ha et barnevern, men dagens ordning fungerer dårlig. De bruker unødvendige ressurser på tullesaker, og de har ikke gode nok tilbud/alternativ til mange av barna som virkelig trenger det. Lite ydmykhet i systemet, lite evne til endring og mye ukultur. Før var jeg en av de som tenkte at saker jeg leste i media og hørte om alltid var vinklet feil og skrevet for å tiltrekke seg lesere. Nå tror jeg omfanget av udugelig saksbehandling er mye større enn hva som kommer frem i media dessverre. Alt for mange barn kommer til udulige fosterhjem, instutisjoner som ikke fungerer, enkelte får prøve å være forelder alt for lenge til ungene blir ødelagt og enkelt barn tas alt for fort. Anonymkode: 4fb79...49e 1
Gjest Made4u Skrevet 22. september 2019 #14 Skrevet 22. september 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er først og fremst her inne. "Der ute" innser flere og flere at det trengs økt kompetanse og store endringer. Anonymkode: 3bd54...77e Ja, det er behov for endringer, flere barn enn hva tilfellet er i dag skulle mottatt hjelp fra barnevernet fordi foreldrene svikter og ikke evner å ivareta barnas interesser. Jo da, tidvis begår barnevernet feil vedtak. de får for liten tid til å behandle enkeltsaker og det er et problem. Men det største problemet er jo at for få barn blir tatt ut av hjemmet, altså er det for mange som ikke får den hjelpen de trenger. Selv ser jeg ikke negativt på den statistikken, snarere er det positivt når det blir tatt affære, selv føler jeg med barna heller enn med foreldrene som har en stemme og spm sortmaler den nødvendige jobben barnevernet gjør.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #15 Skrevet 22. september 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: hvor lav terskelen er for å miste barn for småting eller at feil kan forekomme. Jeg har mistet litt av tiltroen til barnevernet på grunn av det omvendte; Hvor utrolig lang tid og mange sjanser barnevernet gir foreldre som utsetter barna sine for omsorgssvikt og mishandling, før de tar barna ut fra hjemmet. Anonymkode: 11f3d...f22 6
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #16 Skrevet 22. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har mistet litt av tiltroen til barnevernet på grunn av det omvendte; Hvor utrolig lang tid og mange sjanser barnevernet gir foreldre som utsetter barna sine for omsorgssvikt og mishandling, før de tar barna ut fra hjemmet. Anonymkode: 11f3d...f22 Samme her, dessverre. Anonymkode: b3952...60f
n_97 Skrevet 22. september 2019 #17 Skrevet 22. september 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Dere som er normalt oppegående mennesker, synes dere at det er ok at andre kan komme inn i deres hjem og fortelle dere at dere mangler selvinnsikt når dere selv vet utmerket godt at dere gjør det bra som foreldre? Anonymkode: 6c709...657 Min mor visste utmerket godt at hun gjorde det bra som som forelder, og likte å sammenligne seg selv med andre. Jeg mener hun var så ustabil og hadde så liten evne til å se mine behov, at hun ikke burde hatt barn. Det har jeg sagt til henne. Hun er klippefast i sin overbevisning om hun var en god mor. 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #18 Skrevet 22. september 2019 9 minutter siden, n_97 skrev: Min mor visste utmerket godt at hun gjorde det bra som som forelder, og likte å sammenligne seg selv med andre. Jeg mener hun var så ustabil og hadde så liten evne til å se mine behov, at hun ikke burde hatt barn. Det har jeg sagt til henne. Hun er klippefast i sin overbevisning om hun var en god mor. Så oppegående mennesker som mener de er gode foreldre er uten unntak dårlige foreldre hvis bv mener det, kun fordi det finnes tilfeller som din mor? Anonymkode: 6c709...657 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #19 Skrevet 22. september 2019 Problemet med nordmenn er selvgodhet og lite kritisk sans ift staten. Det med Bv uten kontrollorganer over seg er hårreisende mtp rettsikkerhet, hvis du ser det i lyset av hvordan ting er i andre siviliserte land. Hilsen utlendinger som er enig med deg Anonymkode: 830b4...19c 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #20 Skrevet 22. september 2019 Enig med deg Ts. Hsr selv opplevd å bli kontaktet av barnevernet pga en barnefar som sendte inn falsk bekymringsmelding for å ta hevn på meg og min nye samboer. Bare det å bli kontaktet av bv var grusomt nok i seg selv, men den uetiske behandlingen vi fikk som «mistenkte» var ubeskrivelig. Det å ikke bli trodd på, og det å bli sett så ned på til de grader... de sitter på en høy hest og peker nedlatende på oss som om vi ikke er verdt noen ting i verden. De har makt, veldig mye makt, og det vet de og det tror jeg det er noen som elsker å utnytte. Barnevernet skulle hatt en real opprydding i personalet. Det skulle vært årlige sertifiseringer og større krav både faglig og angående personlig egnethet. Tilbakemeldinger skulle blitt tatt med i vurderingen her, og store avvik skulle slått hardt ned på. Og om de da blir underbemannet fordi det er for mange som er udugelige, så får det bare være. Heller det enn å ha et barnevern som gjør som de vil for å hevde seg selv. Å bli fratatt barna er noe av det mest traumatiske en forelder kan oppleve. Dermed skulle det vært enda høyere krav til dem som sitter å vurderer disse sakene. Høyere utdanningskrav og større opptakskrav ifht personlig egnethet. Anonymkode: ff087...c6b 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå