Gå til innhold

Dine tips for å få det koselig hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør du for å lage en koselig stemning i hjemmet?

Jeg kan begynne:

Stearinlys er alltid kos

Pledd skaper en varm og koselig stemning

Litt god romduft

Drops i en liten glasskål med lokk

Pene te/kaffekrus

Saueskinn på gulvet

Cottonballs e.l. i behagelig varmt lys

Anonymkode: 96128...55e

• Liker 2
Skrevet

Ikke for ryddig.

Man skal ikke være redd for at man føler det er overstriglet, utstillingsrom er ikke hjemmekoselig

• Liker 6
Skrevet

Lykter og blomster.

Anonymkode: 96128...55e

• Liker 2
Skrevet

Tepper på gulvet, puter i sofaen. Pledd, stearinlys. Masse smålamper rundt omkring. Fyr i ovnen :) 

Anonymkode: 87a23...b48

• Liker 6
Skrevet

Rent og strøkent på badeværelse og kjøkken

• Liker 10
Skrevet

Grønne planter. Kunst. Ting man virkelig liker og som betyr noe for deg/har en historie, ikke IKEA-nips.

Anonymkode: d0ff6...f3b

• Liker 9
Skrevet

Pappa sier vi har det koslig fordi man ser at det bor barn der pga leker i stua, kjøkkendisken er ikke plettfri, det er innredet med mørke møbler og hvit vegg. Viktigst av alt er at vi har fullt kjøleskap og folk kan ta seg til rette. Vennegjengen sier det er lett å være gjest her selv om det flyter med lego så er det tente stearinlys. Har alltid rent bad.

Anonymkode: 08dd1...d01

• Liker 7
Skrevet

Farger, bilder, håndlagde ting, egne tegninger/malerier i ramme (selv om en ikke er en kunstner så er det mange som får til kule ting), lp-spiller og plater, stearinlys, puter og pledd - og helt enig, ryddig på bad/kjøkken og avslappet i resten av huset. 

Jeg har opplevd å måtte sprette opp for å rydde av aviser og kaffekopp fra kjøkkenet når det ringte på døra. Det skulle jo ikke se ut som om vi faktisk bodde der, nei - en avis på bordet og litt støv i hylla var kriiise! Hjelpes.. 

Anonymkode: 00064...a26

• Liker 1
Skrevet

Rent og ikke nødvendigvis rotete selv om at lego eller leker ligger strødd. Grønnplanter, ren luft, ett pledd eller to tilgjengelig og nå om høsten ett par stearinlys. 

Anonymkode: fdd15...ae9

• Liker 1
Skrevet

Masse mat i kjøleskapet, at det er rent og organisert nok til å ikke virke rotete.

Anonymkode: 18843...5e9

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, Slarti skrev:

Ikke for ryddig.

Man skal ikke være redd for at man føler det er overstriglet, utstillingsrom er ikke hjemmekoselig

Det trenger ikke å være overstriglet og et utstillingsrom selv om det er generelt rent og ryddig. Det kan fint være innbydende og koselig, selv om det er rent og ryddig. 

Gammel skit og mye rot er det motsatte av hjemmekoselig for min del. Vitner mer om mangel på selvrespekt og respekt for eget hjem. Spesielt gammel skit. Jeg foretrekker hjem som er helt striglet foran hjem der man lurer på om sengetøy, gammel oppvask og kleshauger vil begynne å bevege seg av seg selv hvert øyeblikk, og man helst vil berøre minst mulig. 

Ting som viser litt hvem som bor der og hva de interesserer seg for (rett og slett viser litt personlighet og i hvilken livsfase de som bor der er i), grei renslighet og ok orden, det synes jeg er et koselig hjem. Om det er stilrent, stilkrasj, nyoppusset eller mangler både her og der betyr mindre enn at det er litt personlig. Samt at hjemmet altså ikke bør være direkte ekkelt skittent. 

Når jeg skal skape kos hjemme er det levende lys og gjerne ild i peisen. Og det er iallefall ikke rotete. (Heller ikke sterilt striglet. Det er det ikke uansett hvor ryddet, for jeg er ikke minimalistisk.) 

• Liker 4
Skrevet

Hjem med personlig preg og farger, er hjemmekoselig. Det vil som regel si retromøbler og interiør med farge og sjel. Ikke sånne typiske masseproduserte, grå og triste møbler man finner i Bohuskatalogen. Klassiske malerier og familiebilder er også med på å gjøre det hjemmekoselig. Dekorative lamper og stearinlys hører også med i et koselig hjem, så klart.

Anonymkode: 59d39...aa0

• Liker 3
Skrevet

Ikke som i interiørmagasinene

Innholdet i bøkene er viktigere enn bokens utseende, samme prinsipp for hjemmet. Eieren av hjemmet er litt tilbakelent og laidback fordi h*n er seg selv og ikke følger trender

Anonymkode: b305a...4a1

• Liker 5
Skrevet

Ha det slik du vil ha det, og ikke bry deg om hva andre måtte mene om det.

Skrevet

Jeg liker stemningen stearinlys gir, men har astma og bruker ikke stearinlys hjemme. Drar heller ikke til folk som tenner stearinlys når jeg er der.

Anonymkode: e98c8...430

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Grønne planter og små lamper med skjermer som har litt mønster og som ikke er hvite, og som er riktig plassert på ulike små bord, i vinduskarmen og kanskje på veggen. Riktig belysning er nesten alfa og omega. 

Anonymkode: a3903...bfc

• Liker 1
Skrevet

Viktigste er at det er innredet på en måte som får deg til å føle deg vel. 

Bor ganske trangt selv, men har prioritert å ha de møblene som får meg til å føle meg hjemme. En god dæsj farger i hele leiligheten og ha kunst og bilder på vegene. Kan vel kalles lettere maksimalistisk, men alle som er på besøk koser seg masse med å være med å være her, og jeg trives også veldig godt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...