Gå til innhold

Lovlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

I fjor flyttet jeg inn i en sokkel leilighet. Både jeg og huseier ville ha langtidsleie, så vi skrev en 5 års kontrakt mot nedsatt husleie, 500,- i mnd. Men, hvis jeg avbryter kontrakten og flytter ut før 5 år er gått, må jeg betale tilbake beløpet jeg har fått nedsatt. Altså 500,- pr mnd i de åra jeg har bodd her. Hvis jeg for eksempel etter 3 år finner ut at jeg vil flytte, må jeg dermed betale tilbake 18 000,-. Jeg har ikke tenkt noe særlig over dette, men ei venninne av meg reagerte på at jeg må betale tilbake den nedsatte summen hvis jeg flytter før 5 år er gått.

Ble litt rotete dette. Men er det lov å kreve det tilbake betalt? Det står skriftlig i kontrakten også. 

Anonymkode: 1d817...069

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er det. Smart av huseier da, svært dårlig deal for deg. 

Anonymkode: e9a85...71f

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke lov å ha kontrakt som er dårligere enn husleieloven. Tror ikke din kontrakt er gyldig. 

Anonymkode: 8b3fe...0d9

• Liker 2
Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet

Dersom du leier så bør du være medlem av Leieboerforeningen. De hjelper deg alltid dersom det skulle være noe som helst. Det koster noen hundredelapper i året men er vel verdt det. En billig forsikring. 

Leieboerforeningen. 

Skrevet

Interessant spørsmål. Man har avtalefrihet, og kan enkelte steder avtale seg bort fra husleielovens bestemmelser. Det ville vært interessant å se en slik sak i retten.

Anonymkode: 765d9...8ad

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I fjor flyttet jeg inn i en sokkel leilighet. Både jeg og huseier ville ha langtidsleie, så vi skrev en 5 års kontrakt mot nedsatt husleie, 500,- i mnd. Men, hvis jeg avbryter kontrakten og flytter ut før 5 år er gått, må jeg betale tilbake beløpet jeg har fått nedsatt. Altså 500,- pr mnd i de åra jeg har bodd her. Hvis jeg for eksempel etter 3 år finner ut at jeg vil flytte, må jeg dermed betale tilbake 18 000,-. Jeg har ikke tenkt noe særlig over dette, men ei venninne av meg reagerte på at jeg må betale tilbake den nedsatte summen hvis jeg flytter før 5 år er gått.

Ble litt rotete dette. Men er det lov å kreve det tilbake betalt? Det står skriftlig i kontrakten også. 

Leiekontrakten må granskes fordi ordlyden er av betydning. 

Dernest må leiekontrakten samholdes med gjeldende lovverk. Ergo kan ingen svare deg på det du spør om uten å se kontrakten.

Anonymkode: ad205...835

• Liker 1
Skrevet

Det er 3 års minstetid for utleie, altså ingen makstid? Men, hvis du tenker at 5 år er greit, ikke tror at noe kommer til å endre seg i ditt liv på den tiden, så er jo for så vidt avtalen ok. Men jeg syns det er rart at du skrev under på noe slikt.

Anonymkode: 0d0cf...706

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er 3 års minstetid for utleie, altså ingen makstid? Men, hvis du tenker at 5 år er greit, ikke tror at noe kommer til å endre seg i ditt liv på den tiden, så er jo for så vidt avtalen ok. Men jeg syns det er rart at du skrev under på noe slikt.

Anonymkode: 0d0cf...706

Jeg skrev under på kontrakten fordi jeg er lei av å flytte, og dette sikrer meg en fast boplass i 5 år. Så slipper jeg å måtte tenke på å leite etter ny plass eter 3 år. Og 5 års kontrakt er helt greit. Jeg bare kom til å tenke på den økonomiske delen av kontrakten

Skrevet

Har du tenkt å flytte da? 

Om ikke, skjønner jeg ikke hvorfor du tenker på det. 

Anonymkode: bf8c7...957

• Liker 3
Skrevet

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets regelverk:

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

Monstrum, mod. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...