Gå til innhold

Klima-poll

Klima-poll  

14 stemmer

1. 1. HVIS du visste at klimaendringer vil skape store problemer innen ti år, og jorda gå under om noen generasjoner - hvis ikke de fleste gjennomførte tiltakene under, ville du da:

• Droppet flyreiser og spist kjøtt bare en gang i uka?
      2
    • Droppet flyreiser, syklet/gått til jobben/byttet jobb eller bosted for å komme nærmere, og kuttet kjøtt?
      1
    • Strippet det materielle nesten helt ned til bare det nødvendige for å leve helsemessig sunt, hatt mindre tid til adspredelser pga tidkrevende sparetiltak?
      3
    • Ingenting
      8
  2. 2. HVIS du visste at klimaendringer vil skape store problemer innen ti år, og jorda gå under om noen generasjoner - hvis ikke de fleste gjennomførte tiltakene under - og du visste at alle andre ville følge ditt eksempel, ville du da:

• Droppet flyreiser og spist kjøtt bare en gang i uka?
      1
    • Droppet flyreiser, syklet/gått til jobben/byttet jobb eller bosted for å komme nærmere, og kuttet kjøtt?
      1
    • Strippet det materielle nesten helt ned til bare det nødvendige for å leve helsemessig sunt, hatt mindre tid til adspredelser pga tidkrevende sparetiltak?
      4
    • Ingenting
      8

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Lurer på om det hadde vært godt for noe hvis vi på kloden visste hvor vi hadde hverandre rundt disse spørsmålene. 

Det var jammen vanskelig å formulere hva jeg hadde i tankene, men tester den ut likevel.  Meningen med svaralternativene er at man krysser for 1,2 eller 3 hvis dette er så langt man ville strukket seg hvis det var 1,2 eller 3 som skulle til for å unngå katastrofe.  Hvis du krysser 3 går man ut i fra at du også ville gjort 1 eller 2 hvis det bare var det som skulle til. 

Hvis svaralternativet 3 i spørsmål 2 gi assosiasjoner til statlig overvåkning og arbeidskolonier er ikke det meningen - det er mer at man må gjøre ting på tungvinte måter fordi pizzabilene finnes ikke mer osv.

Endret av Jensine
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde ikke gjort noen av delene. Livet er begrenset nok som det er. At andre har misbrukt ressursene i generasjoner, er ikke mitt ansvar. Dessuten gjør jeg ikke så mye forurensende i hverdagen. Lever svært begrenset allerede, og de små gledene av en ferie en sjelden gang, vil jeg unne meg. Kjøtt slutter jeg heller ikke å spise. Det trenger jeg for å fungere.

Anonymkode: 3c323...a83

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ikke gjort noen av delene. Livet er begrenset nok som det er. At andre har misbrukt ressursene i generasjoner, er ikke mitt ansvar. Dessuten gjør jeg ikke så mye forurensende i hverdagen. Lever svært begrenset allerede, og de små gledene av en ferie en sjelden gang, vil jeg unne meg. Kjøtt slutter jeg heller ikke å spise. Det trenger jeg for å fungere.

Anonymkode: 3c323...a83

Sånn, nå kan du også svare:)

Skrevet

Jorden går ikke under om noen generasjoner. Slutt med den skremselspropagandaen.

Anonymkode: 83bd3...645

• Liker 1
Skrevet

Jeg kunne saktens ha nøyd meg med en kjøttrett i uka, og fly er noe jeg sjelden gjør uansett. Alternativ 2 og 3 er uaktuelle for meg. 

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jorden går ikke under om noen generasjoner. Slutt med den skremselspropagandaen.

Anonymkode: 83bd3...645

Interessant.  Man burde kanskje laget en poll med "hvis du ikke gjør a,b eller c tar marsboere over jorda", slik at de som ikke får med seg "HVIS" ikke blir forvirret.

Skrevet

Hadde ikke gjort noe som helst annet enn i dag. Jeg spiser normalt med kjøtt, flyr på ferieturer, men generelt lite. Har et klimaavtykk som er VESENTLIG mindre enn de som roper og brøler høyest, dvs. de fleste ungdommer, inkl. Greta Thunberg (hvordan kommer hun seg hjem fra USA f.eks.?).

Det er kun én måte å oppnå målene som er satt, og det er å gå tilbake til steinalderen. Det skjer ikke.

Anonymkode: 31d9f...284

Gjest BangersBeans&Mash
Skrevet

Jeg hadde ikke gjort noe annet enn det jeg gjør i dag, ganske lite med andre ord. Jeg panter flaskene mine og sorterer søpla mi. Har hverken kjøtt eller flyskam. 

Skrevet

Jeg ville gjort ingenting for det er noen i India som ikke gjør noe. Også ville jeg tatt med gris til muslimene 

Anonymkode: 4e770...862

Skrevet

Blir så oppgitt over hvor mange egoistiske mennesker det er. 

Jeg verken flyr eller spiser kjøtt/meieri, prøver å begrense forbruket der jeg kan. 

Anonymkode: 9b1a8...ec8

Skrevet

Valgte alternativ 2 på begge, det var nærmest min mening. Som de andre sier så holder jeg allerede på å leve nøkternt. Har egentlig alltid vært sparsom og levd ganske enkelt (sett bort ifra da jeg gikk på vgs og var avhengig av shopping). Tar buss/går, er glad i arv og gjenbruk, fråtser ikke mat, begrenset kjøttforbruk, kaster ikke ting før de faktisk er ødelagt/slitt.

Prøver å få mer kunnskap. Har alltid vært interessert i miljø og dyrevelferd, og lærer stadig om nye ting som sjokkerer meg. :( Etter å ha lært at tekstilindustrien forurenser mer en fly+shipping, så må jeg si at jeg ikke kommer til å _aldri fly igjen (okei, det ble en rar setning). Når jeg reiser innenlands, er jeg villig til å bruke fly og tog så langt som det går.

Hvis det var 100% sant at jorda ville gått under så hadde jeg gjort flere tiltak.

Anonymkode: abcc8...1fe

Skrevet
3 timer siden, Jensine skrev:

Lurer på om det hadde vært godt for noe hvis vi på kloden visste hvor vi hadde hverandre rundt disse spørsmålene. 

Det var jammen vanskelig å formulere hva jeg hadde i tankene, men tester den ut likevel.  Meningen med svaralternativene er at man krysser for 1,2 eller 3 hvis dette er så langt man ville strukket seg hvis det var 1,2 eller 3 som skulle til for å unngå katastrofe.  Hvis du krysser 3 går man ut i fra at du også ville gjort 1 eller 2 hvis det bare var det som skulle til. 

Hvis svaralternativet 3 i spørsmål 2 gi assosiasjoner til statlig overvåkning og arbeidskolonier er ikke det meningen - det er mer at man må gjøre ting på tungvinte måter fordi pizzabilene finnes ikke mer osv.

Problemet med undersøkelsen din er at den er vinklet på en helt feil måte. Du hjelper bare klimanektere og andre tullinger med dette. Du legger feilaktig byrden på enkeltpersoner når hele samfunnet og systemet må endres. Husk at 70% av utslippene kommer fra bare 100 selskaper. Det sier seg selv at vi kan ofre livskvaliteten vår til vi blir grønne i trynet uten at det får noen særlig effekt. Dette må gjøres på et overordnet nivå.

Så... jeg håper folk slutter å diskutere idiotiske ting som handler om hva enkeltpersoner liksom skal gjøre, når man faktisk er nødt til å endre hele systemet for at det skal nytte.

Skrevet
1 minutt siden, jabx skrev:

Problemet med undersøkelsen din er at den er vinklet på en helt feil måte. Du hjelper bare klimanektere og andre tullinger med dette. Du legger feilaktig byrden på enkeltpersoner når hele samfunnet og systemet må endres. Husk at 70% av utslippene kommer fra bare 100 selskaper. Det sier seg selv at vi kan ofre livskvaliteten vår til vi blir grønne i trynet uten at det får noen særlig effekt. Dette må gjøres på et overordnet nivå.

Så... jeg håper folk slutter å diskutere idiotiske ting som handler om hva enkeltpersoner liksom skal gjøre, når man faktisk er nødt til å endre hele systemet for at det skal nytte.

Se på spørsmål to - "hvis du visste at alle ville følge ditt eksempel".  Det kan man ikke få til med initiativ fra enkeltmennesker.

Og selv hvis 100 selskaper står for 70%, er det ikke sikkert alle kan leve som vi gjør nå i Norge.  Utslippene er vel knyttet til forbruk til en viss grad.

Det jeg er ute etter er:  HVIS endringer og offer må til, og HVIS det fantes det fantes en måte å endre systemet som var til å stole på - hvor mange ville gått for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...