Gå til innhold

Mamma kommer på flere dagers besøk uten å spørre om det passer...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mamma bor langt unna, 5 timer med bil pluss ferge osv, så når hun kommer vil hun gjerne være hos oss en stund for å få vært med barnebarn og meg/oss, typ 3-5 dager i slengen.

problemet er at hun alltid tar for gitt at det passer. Samboer er drittirritert pga dette. Hun spør aldri om det passer, men kan si feks «vi kommer på besøk neste mandag vi, tar med oss broren din. Pappa kommer også». Så får vi aldri noe spørsmål om det er okei for oss. Og når de kommer og får spørsmål om hvor lenge de har tenkt å være, så er det ikke alltid de vet det heller. «Neeesj, kanskje vi blir en ukes tid? Vi har ikke helt bestemt oss enda», altså som om vi ikke har noe liv..?? Vi har andre ting å holde på med enn å sitte å underholde slektningene mine  når det passer dem best. 

Kjenner det irriterer meg også dette her. Hun kan være litt sånn som overkjører oss så jeg skjønner at samboer er dritt lei. Synes alt går på deres premisser og ikke våre. 

Men hvordan fortelle at nå må de begynne å respektere oss litt mer? Vi vil gjerne få et spørsmål om det passer, og aksept for at det noen ganger faktisk ikke gjør det. 

Anonymkode: ebb5f...b2d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Om hun sier at hun kommer, så svarer du: Det passer ikke da, vi skal ....., vi får prøve en annen gang.

Skrevet

Jeg skjønner veldg godt at samboeren din er irritert, jeg hadde klikket hvis samboeren min lot moren sin holde på sånn. Neste gang hun ringer og sier at de kommer er det bare å svare at det ikke passer. Hvis det faktisk passer, og dere har lyst på besøk, så får du avklart hvor lenge de blir før de dukker opp. Og dette skal diksuteres med din samboer før du sier ja til moren din.

Anonymkode: 36d10...827

• Liker 17
Skrevet

Det er da bare samtalestil. Når hun ringer for å fortelle at de kommer, så er det indirekte planlegging og koordinering med dere med i bildet. Så det er da du faktisk deltar i samtalen, og svarer hvordan det passer og forteller om eventuelle andre planer dere måtte ha.

Anonymkode: 3fee8...e95

• Liker 20
Skrevet

Huff, jeg forstår dere så inderlig godt! Min mor har også vært litt slik at hun har tatt det meste av besøk som en selvfølge. Hun har også regnet med at vi kommer hjem i juleferier og påskeferier, og jeg har måttet forberede meg på stor skuffelse når det ikke skjer

Mitt beste råd til deg er å si «NEI». Ta en telefon eller en samtale hvor dere setter tydelige grenser for hva dere aksepterer, og hvor grensen går. Ta en prat med samboer i forkant for å forberede dere. Forbered dere på en mengde «jammen» svar, ha noen argumenter klart, men vær også tydelig på at det er ikke noe å diskutere. Sure miner kan komme, og kanskje vil de gi dere dårlig samvittighet, men stå på deres! Vær konsekvent med grensesettingen om de fortsetter å tråkke over deg. De trenger å innse at du er voksen, med et eget liv.

Lykke til, jeg håper dere finner ut av dette!

Anonymkode: 3c209...0ee

• Liker 6
Skrevet

Vi vil gjerne få et spørsmål om det passer, og aksept for at det noen ganger faktisk ikke gjør det. 

Akkurat dét sier du til moren din.💪

Anonymkode: fbdd4...975

• Liker 8
Gjest RødeFare
Skrevet

Men hvorfor kan du ikke bare si at det ikke passer da og foreslå noe som passer for dere? Går fint an å ramme det inn også.

»Å så kjekt at dere vil komme på besøk. Akkurat neste uke er vi dessverre veldig travle på jobb. Hva med om dere kommer 4 dager denne eller denne uken?»

Skrevet

Høres umiddelbart ut som en klassisk kommunikasjons svikt, hva skjer vis du svarer at den mandagen har dere andre planer?

• Liker 3
Skrevet

Ja jeg tenker også samtalestil, og at TS er for utydelig/nølende. Det er da bare å snakke med henne vel?

• Liker 6
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Geez. Stå opp for deg selv. 

Si at de ikke kan planlegge å komme på besøk uten å avklare med dere først. Det inkluderer antall dager med overnatting.

Gjør de ikke det det så får de bo på hotell og komme innom de dagene dere har mulighet for besøk.

Skrevet

Noen kan være irriterende på den måten.Har opplevd det samme noen ganger,ikke med min mor da. Forsøkte meg på div. høflighetsfraser,'jeg har litt mye å gjøre akkurat nå' Svar: det gjør ingenting,klarer meg fint selv jeg. 'Er ikke helt i form for tiden' Svar: jammen da kan jeg hjelpe deg. Osvosv. Visste aldri når hen skulle dra igjen. Veldig slitsomt. Fant ut at jeg måtte være tydeligere,mye tydeligere : Nei,det kan du ikke,det  passer ikke for meg. Nei,nå orker jeg ikke ha besøk.

Du må nok si klarere ifra. Ta det gjerne opp en gang dere kan snakke sammen i samme rom,ikke over tlf.

• Liker 6
Gjest Blondie65
Skrevet

Ja, TS, du må slutte med hint. Du må si fra: Nei, den uken passer det ikke. Eller: ja, så kjekt dere kommer, det passer fint med tirsdag til torsdag, men resten av uken har vi andre planer.

Skrevet

Hvis du synes det er vanskelig å sette grensene på sparket bpr hun ringer kan du ta en telefon å snakke om dette først. Fortelle henne at du opplever måten hun inviterer seg selv på som vanskelig, og at dere du trenger at hun stiller det som et spørsmål, og at hvor lenge må være avklart på forhånd. For å gjøre samtalen mindre avvisende kan du samtidig invitere henne på et tidspunkt som passer dere, da viser du at det ikke er det at du ikke vil ha besøk, men at du trenger mer kontroll på når og hvor lenge. 

Anonymkode: a1046...8e3

• Liker 3
Skrevet

Forøvrig synes jeg du er veldig heldig som får besøk så ofte når de har 6 timers reisevei! Her er det besøk knapt en gang i året. Din mor er nok egentlig omsorgsfull og omtenksom, pakket inn i litt bestemt ytre.

• Liker 11
Skrevet
3 hours ago, RødeFare said:

Men hvorfor kan du ikke bare si at det ikke passer da og foreslå noe som passer for dere? Går fint an å ramme det inn også.

»Å så kjekt at dere vil komme på besøk. Akkurat neste uke er vi dessverre veldig travle på jobb. Hva med om dere kommer 4 dager denne eller denne uken?»

For noen foreldre lager et helvetes bråk og legger skyld på samboer.

Anonymkode: 8d499...436

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Forøvrig synes jeg du er veldig heldig som får besøk så ofte når de har 6 timers reisevei! Her er det besøk knapt en gang i året. Din mor er nok egentlig omsorgsfull og omtenksom, pakket inn i litt bestemt ytre.

Nei jeg synes ikke jeg var heldig å få besøk av svigers som bodde hos 1 gang i mnd i  de første 6 mndebe vi ble sammen.

• Liker 4
Gjest RødeFare
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man prøver dette og det ikke funker må man si i fra enda sterkere selvsagt. Men såvidt jeg ser av ab-kodene er ikke du TS?

Gjest Blondie65
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får du si klart fra om at du ikke gidder å ha noe med folk som "lager en helvetes bråk og legger skyld på samboer".

Skrevet
8 hours ago, Blondie65 said:

Da får du si klart fra om at du ikke gidder å ha noe med folk som "lager en helvetes bråk og legger skyld på samboer".

Ja,derfor vi ikke er sammen lengre ;)

• Liker 2
Skrevet

Kanskje hun bare tror at dere er glade for å ha dem på besøk?

Jeg drar også på overraskelsesbesøk til enkelte. De blir sjelden glad for det. Men alternativet er at det aldri passer. Jeg velger å tro at dem liker å være med oss, selv om det kanskje ikke er tilfellet. Men når det aldri passer å avtale et besøk, så må man bare ta seg til rette.

Anonymkode: 0852d...4bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...