AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #1 Skrevet 22. september 2019 Jeg har vært syk i mange år og har et stort hull i cv. Jeg har nå funnet en arbeidsgiver i offentlig sektor, som vil gi meg jobb mot at Nav stiller med lønnsgaranti på 40-50%. Jeg skal ha en 50% stilling og tanken er å være der et år. Om et år har jeg også fullført mastergraden min og jeg ønsker å gå ut i 100% stilling. Om det blir hos samme arbeidsgiver eller noen andre vet jeg ikke. Jeg har hatt praksisarbeid hos arbeidsgiver i over et halvt år, og bevist at jeg fungerer godt i jobben. Arbeidsgiver har gitt meg tittelen saksbehandler. Siden jeg ikke har ferdig mastergrad, går jeg ikke under tariff for det yrket jeg får mastergrad i. Traineer i samme fagfelt pleier å få 200 kr/ t. Men jeg er jo ikke trainee når jeg ansettes med tittel saksbehandler? Så jeg mener lønna bør være høyere enn for traineer. Jeg har nemlig også en bachelorgrad relatert til jobben, som ikke er en del av mastergraden. I tillegg tenker jeg at arbeidsgiver kan strekke seg litt når de får meg til halv pris pga. lønnstilskudd, og de tillegg har hatt mulighet til å teste meg gratis over et halvt år. Hva tenker dere? Vil gjerne ha konkrete tips om timelønn og årslønn. Anonymkode: fb7ea...b3e
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #2 Skrevet 22. september 2019 En nyansatt saksbehandler i staten med bachelorgrad får gjerne 430 000 i årslønn (100%). Du kan vel tenke på det som et greit utgangspunkt? Lønnstilskuddet skal kompensere for din lavere produktivitet i starten. Anonymkode: 453ec...d7d 5
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #3 Skrevet 22. september 2019 Du tenker et år frem i tid ? ... Anonymkode: 4cfd5...9ed
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #4 Skrevet 22. september 2019 Hvilken utdanning er det du har da? Synes ærlig talt ikke du er i posisjon til å forhandle, du skal være kjempeglad du får en sjanse til å bevise deg. Anonymkode: d6b93...4a8 20
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #5 Skrevet 22. september 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: En nyansatt saksbehandler i staten med bachelorgrad får gjerne 430 000 i årslønn (100%). Du kan vel tenke på det som et greit utgangspunkt? Lønnstilskuddet skal kompensere for din lavere produktivitet i starten. Anonymkode: 453ec...d7d Takk, greit å vite, det er et ok utgangspunkt! Anonymkode: fb7ea...b3e 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #6 Skrevet 22. september 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du tenker et år frem i tid ? ... Anonymkode: 4cfd5...9ed Ja, er jo greit å planlegge livet. Var det noe spesielt du tenkte på? Anonymkode: fb7ea...b3e
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #7 Skrevet 22. september 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilken utdanning er det du har da? Synes ærlig talt ikke du er i posisjon til å forhandle, du skal være kjempeglad du får en sjanse til å bevise deg. Anonymkode: d6b93...4a8 Profesjonsutdannet. Jeg har jo allerede bevist at jeg kan jobbe. Er det ikke vanlig å forhandle om lønn når man ansettes? Eller er det vanlig at man tar det man får. Anonymkode: fb7ea...b3e 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #8 Skrevet 22. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Profesjonsutdannet. Jeg har jo allerede bevist at jeg kan jobbe. Er det ikke vanlig å forhandle om lønn når man ansettes? Eller er det vanlig at man tar det man får. Anonymkode: fb7ea...b3e Det er vel vanlig at man forhandler når man ikke har lønnstilskudd? Vet ikke jeg altså, mener ikke å være frekk eller noe, men synes det er rart at du tenker at du skal forhandle når du er i en såpass svak posisjon. Mener såklart ikke at du skal få lavere lønn, men ville forholdt meg til normal minstelønn ifht til stilling og utdannelse. Profesjonsutdannet i hvilket felt? Det er jo faktisk litt relevant å få med da. Anonymkode: d6b93...4a8 12
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #9 Skrevet 22. september 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Profesjonsutdannet. Jeg har jo allerede bevist at jeg kan jobbe. Er det ikke vanlig å forhandle om lønn når man ansettes? Eller er det vanlig at man tar det man får. Anonymkode: fb7ea...b3e Traineer har vel mastergrad? Det har ikke du. Det er ikke alle steder man kan forhandle nei. Anonymkode: 89c26...872 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #10 Skrevet 22. september 2019 Du er jo ikke trainee, ikke har du fullført master. Kreves det ikke master i stillingen får du ikke uttelling for det. det offentlige har tariff, og du blir plassert. Anonymkode: f1cde...744 1
Gjest Lama_Drama Skrevet 22. september 2019 #11 Skrevet 22. september 2019 Du følger vel tariff som alle andre. Du er ikke akkurat i en posisjon der du kan forhandle lønn.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #12 Skrevet 22. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er jo ikke trainee, ikke har du fullført master. Kreves det ikke master i stillingen får du ikke uttelling for det. det offentlige har tariff, og du blir plassert. Anonymkode: f1cde...744 Man kan forhandle noen offentlige steder, feks der jeg jobber (statlig virksomhet). Men når det er sagt ville vi blitt lettere overrasket over at en i HIs posisjon forsøkte å forhandle. Hos oss tar vi inn denne type folk kun fordi vi er pålagt å ta samfunnsansvar. Dette er ikke folk vi har desperat behov for. Dessuten er det stor risiko for oss å ta inn denne type folk, mange som ikke fungerer eller må ha spesiell oppfølgning. Jeg ser at HI allerede har vært der en stund og dermed vist hva hun kan, men tror jeg ville ventet med å stille mange krav om jeg var henne. Anonymkode: 7866e...466 10
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #13 Skrevet 22. september 2019 Her synes jeg ikke du er i posisjon til å forhandle lønn. Du skal være veldig takknemlig for at du har fått denne jobben. Men når du søker ny jobb eller kanskje ved senere lønnsforhandlinger hvis du ønsker å fortsette i bedriften, så kan du forhandle. Anonymkode: 46133...f7e 9
Gjest moreno Skrevet 22. september 2019 #14 Skrevet 22. september 2019 Hva slags fagfelt har du da? Det har litt å si for hva slags lønn du kan forvente.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #15 Skrevet 22. september 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Traineer har vel mastergrad? Det har ikke du. Det er ikke alle steder man kan forhandle nei. Anonymkode: 89c26...872 Traineeopphold er noe man gjør under studiet i mitt fagfelt. Det er arbeidsgiver som selv har sagt at vi skal ta et møte angående hvilken lønn jeg skal ha. Anonymkode: fb7ea...b3e
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #16 Skrevet 22. september 2019 4 minutter siden, moreno skrev: Hva slags fagfelt har du da? Det har litt å si for hva slags lønn du kan forvente. Når jeg er ferdig med mastergraden ligger startlønn på rundt 480 000- 500 000 i året, avhengig av offentlig eller privat sektor. Men fordi jeg ikke er ferdigutdannet, kan jeg ikke forvente så høyt nivå. Anonymkode: fb7ea...b3e
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #17 Skrevet 22. september 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, er jo greit å planlegge livet. Var det noe spesielt du tenkte på? Anonymkode: fb7ea...b3e Jeg tenkte bare at mye kan skje på et år .. og om du skulle i lønnsforhandling nå for å diskutere lønnen du skulle ha om et år .... var ikke mer enn det .. du virker litt hissig ... ellers er jeg enig at man må komme med krav under lønnsforhandling ... Anonymkode: 4cfd5...9ed 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #18 Skrevet 22. september 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan forhandle noen offentlige steder, feks der jeg jobber (statlig virksomhet). Men når det er sagt ville vi blitt lettere overrasket over at en i HIs posisjon forsøkte å forhandle. Hos oss tar vi inn denne type folk kun fordi vi er pålagt å ta samfunnsansvar. Dette er ikke folk vi har desperat behov for. Dessuten er det stor risiko for oss å ta inn denne type folk, mange som ikke fungerer eller må ha spesiell oppfølgning. Jeg ser at HI allerede har vært der en stund og dermed vist hva hun kan, men tror jeg ville ventet med å stille mange krav om jeg var henne. Anonymkode: 7866e...466 Jeg synes det er alvorlig at du skriver at dere tar inn "denne type folk" kun fordi dere er "pålagt" å ta samfunnsansvar. For det første bidrar du til stigmatisering av en stor gruppe mennesker som har falt ut av arbeidslivet, av like mange forskjellige årsaker. Det du underforstått sier er at "denne type folk", er annenrangs arbeidstakere. Jeg synes også holdingen du har til samfunnsansvar er tvilsom. Det høres ut som at du tror at verdier som menneskerettigheter og inkludering ikke kan kombineres med vekst og lønnsomhet. Det er fordommer. Hvis din bedrift tar samfunnsansvar kun fordi dere er "pålagt" det, er det noe galt med verdivalget deres. Det er ønskelig fordi et samfunn med høy sysselsetting er et bedre samfunn for alle. Anonymkode: fb7ea...b3e 7
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #19 Skrevet 22. september 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenkte bare at mye kan skje på et år .. og om du skulle i lønnsforhandling nå for å diskutere lønnen du skulle ha om et år .... var ikke mer enn det .. du virker litt hissig ... ellers er jeg enig at man må komme med krav under lønnsforhandling ... Anonymkode: 4cfd5...9ed Jeg skal ikke diskutere lønnen jeg skal ha om et år, nei. Tror du må lese HI en gang til. Jeg skal i lønnsforhandling, initiert av arbeidsgiver, for å fastsette lønnen som jeg skal ha fra nå og i et år. Det er tale om 50% ansettelse i et år fram til jeg er ferdig med studiet. Hvorfor virker jeg hissig? Anonymkode: fb7ea...b3e
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #20 Skrevet 22. september 2019 Nå er det vel ikke sånn at stillingskategori "saksbehandler" har bare ett lønnstrinn. Tenker at hadde stillingen blitt lyst ut så hadde det være med lønnstrinn fra - til, så det burde jo absolutt være muligheter til å forhandle litt. Anonymkode: 1b5b7...d2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå