AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #1 Skrevet 22. september 2019 Jeg føler meg litt sær.. Jeg synes nemlig det er en uting. På kvelden når man skal slappe av og se tv, synes jeg det er helt greit å slenge seg ned. Men på dagtid, når barna er våkne, så fremstår man veldig utilgjengelig og uengasjert når man ligger på sofaen på mobilen. Merker at ungene alltid spør meg om å se på ting, hjelpe med ting og søker kontakt med meg, for mannen er jo bare i sin egen verden likevel. Jeg sitter og er liksom "klar" til å gjøre ting, oppvask, følge barn på do, løfte opp når de faller og slår seg. Mannen har ikke rukket å løfte blikket fra mobilen engang før jeg er ferdig. Og han bruker jo en evighet på å reise seg igjen, for som han sier selv, det er mye enklere for meg som sitter enn han som ligger så godt. Er litt usikker på om det er jeg som er sær og kravstor her? Jeg bare kjenner på at han melder seg ut når han legger seg til der. Har vi en fridag, og har spist frokost sammen, så rekker jeg bare såvidt å ta av litt av bordet før han ligger pladask. Og der vil han helst ligge hele dagen, mens jeg drar på butikken, er med ungene ut osv. Han mener jeg ødelegger avlapningen hans ved å mase om ting, men det hadde jo ikke vært så ork om han hadde sittet oppreist og gjort seg selv mer våken? Fulgt med litt kanskje? Anonymkode: ce0e1...c8e 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #2 Skrevet 22. september 2019 Nå er det forskjell på å ligge henslengt og å sitte fast i telefonen da.. Anonymkode: e17b8...23f 31
Populært innlegg Sirah Skrevet 22. september 2019 Populært innlegg #3 Skrevet 22. september 2019 Det er ikke noe galt i å ligge på sofaen på dagtid, men det er noe galt i å ikke engasjere ser i ungene. Det er to forskjellige ting. 58
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #4 Skrevet 22. september 2019 Jeg synes dere begge gjør litt feil. Ingen barn trenger å løftes opp når de har falt eller fotfølges for å hjelpes med ting, og de trenger heller ikke at det de vil ha hjelp til skjer umiddelbart, men samtidig hadde det absolutt ikke vært aktuelt at en av oss voksne skulle ligge på sofaen mens den andre var ute med barna. Et unntak er selvfølgelig om man er syk. Anonymkode: 40421...2d4 24
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #5 Skrevet 22. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er det forskjell på å ligge henslengt og å sitte fast i telefonen da.. Anonymkode: e17b8...23f Jeg synes begge deler er like ille, det virker ikke som telefon fra eller til endrer oppfattelsesevnen hans, men faktisk sofaliggingen. 2 minutter siden, Sirah skrev: Det er ikke noe galt i å ligge på sofaen på dagtid, men det er noe galt i å ikke engasjere ser i ungene. Det er to forskjellige ting. Å ligge en time kan jeg godt forstå, men hele dagen? Aldri sitte oppreist? Opplever at selv om han sitter på telefonen, så er han mer på om vi sitter ved spisebordet feks, men han mener han sitter vondt da. Anonymkode: ce0e1...c8e
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #6 Skrevet 22. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg synes dere begge gjør litt feil. Ingen barn trenger å løftes opp når de har falt eller fotfølges for å hjelpes med ting, og de trenger heller ikke at det de vil ha hjelp til skjer umiddelbart, men samtidig hadde det absolutt ikke vært aktuelt at en av oss voksne skulle ligge på sofaen mens den andre var ute med barna. Et unntak er selvfølgelig om man er syk. Anonymkode: 40421...2d4 Minste er ti måneder gammel, så det er en del knall, fall og skallinger i løpet av en dag. Så små barn skal få trøst. Bleier blir ikke skiftet, vann blir ikke gitt osv når han ligger på sofaen. Det er jo mange småting man hjelper barna med, feks. snu på gåstolen de prøver å flytte på, ta frem bilen som trillet under sofaen, osv. Anonymkode: ce0e1...c8e 5
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #7 Skrevet 22. september 2019 Legg ut sofaen på Finn. Anonymkode: bf6d9...dca 21
Marisana Skrevet 22. september 2019 #8 Skrevet 22. september 2019 Min er også 10 måneder, og jeg sitter ikke på gulvet hele dagen og leker med henne. Jeg holder som regel på noe; klesvask, oppvask, litt rydding osv, men jeg sitter også i sofaen mens hun krabber rundt, og når hun sitter fint for seg selv og leker, sitter jeg jammen meg med telefonen også. Ser ingenting galt i det 12
Sirah Skrevet 22. september 2019 #9 Skrevet 22. september 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å ligge en time kan jeg godt forstå, men hele dagen? Aldri sitte oppreist? Opplever at selv om han sitter på telefonen, så er han mer på om vi sitter ved spisebordet feks, men han mener han sitter vondt da. Anonymkode: ce0e1...c8e Jeg er så klart enig i at å ligge på sofaen hele dagen er en uting. Med mindre man er syk eller lignende. Men her er det jo ikke at han ligger på sofaen som er problemet, men at han ikke engasjerer seg. Hadde han ligget rett ut men fremdeles vært deltagende så er det en ting, men å trykke på telefonen hele dagen er ikke ok. 12
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #10 Skrevet 22. september 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legg ut sofaen på Finn. Anonymkode: bf6d9...dca Løsningsorientert du Anonymkode: a7ecc...90a 5
Gjest kruspersilletaco Skrevet 22. september 2019 #11 Skrevet 22. september 2019 Sånn er mannen min også.. Utrolig vanskelig å få barna til å sitte ved bordet å spise ferdig når far ligger på sofaen med nettbrettet.. Pleier si ting som "vil du rydde og vaske etter maten eller vaske/passe unger?" "Vil du handle eller gå på lekeplassen?" Osv. Han kan jo ikke svare at han vil ligge på sofaen å la meg gjøre alt..
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #12 Skrevet 22. september 2019 10 minutter siden, Marisana skrev: Min er også 10 måneder, og jeg sitter ikke på gulvet hele dagen og leker med henne. Jeg holder som regel på noe; klesvask, oppvask, litt rydding osv, men jeg sitter også i sofaen mens hun krabber rundt, og når hun sitter fint for seg selv og leker, sitter jeg jammen meg med telefonen også. Ser ingenting galt i det Dette blir jo for dumt. Jeg har ikke nevnt med ett ord at jeg sitter på gulvet hele dagen og leker med barnet! Jeg gjør jo alt husarbeide, har selvfølgelig ikke tid til å leke på gulvet da. Men jeg har et øye på ungene samtidig. Jeg sitter også i sofaen på telefonen, men jeg kan legge den ned på et sekund om ungen faller og slår hodet. Du svarer jo på noe helt annet enn det jeg spør om? Anonymkode: ce0e1...c8e 11
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #13 Skrevet 22. september 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legg ut sofaen på Finn. Anonymkode: bf6d9...dca Jeg tror jeg gjør det jeg 😛 Anonymkode: ce0e1...c8e 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #14 Skrevet 22. september 2019 10 minutter siden, Sirah skrev: Jeg er så klart enig i at å ligge på sofaen hele dagen er en uting. Med mindre man er syk eller lignende. Men her er det jo ikke at han ligger på sofaen som er problemet, men at han ikke engasjerer seg. Hadde han ligget rett ut men fremdeles vært deltagende så er det en ting, men å trykke på telefonen hele dagen er ikke ok. Jeg synes det er provoserende at han ligger, ikke sitter, fordi det tar så lang tid for han å komme seg opp igjen at alt faller på meg uansett. Man skal først legge fra seg det man har i hånden, så prøve å sette seg opp, uffe seg litt over at man må flytte seg fra den gode plassen osv.. Synes generelt at man kan sitte dagtid. Men da er det nok bare jeg som er sær Så da får jeg innføre forbud, så lenge han vil bo med meg, så bestemmer jeg hvilke regler vi skal ha 😛 Anonymkode: ce0e1...c8e
Gjest RødeFare Skrevet 22. september 2019 #15 Skrevet 22. september 2019 Det er ikke å ligge på sofaen som er provoserende. Det er at han lar deg ta alt arbeidet hjemme og ikke er tilstede for sine egne barn. Det er bare å ta tak i med en gang. Sånne ting ødelegger forhold. Del arbeidet likt, så kan dere heller ligge på sofaen sammen når det er tid.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #16 Skrevet 22. september 2019 Det er jo ikke selve liggingen som er problemet, men måten han gjør det på, dvs det at han bruker så lang tid på å komme seg opp og uffer seg over det. Jeg ligger ofte på sofaen på dagtid, men jeg spretter opp på to sekunder hvis barnet mitt trenger meg. Er han veldig overvektig eller plaget med smerter eller noe, siden han bruker så lang tid på å reise seg? Det kan i tilfelle forklare hvorfor han synes det er ubehagelig å sitte også. Anonymkode: e5f79...fcb 7
Marisana Skrevet 22. september 2019 #17 Skrevet 22. september 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette blir jo for dumt. Jeg har ikke nevnt med ett ord at jeg sitter på gulvet hele dagen og leker med barnet! Jeg gjør jo alt husarbeide, har selvfølgelig ikke tid til å leke på gulvet da. Men jeg har et øye på ungene samtidig. Jeg sitter også i sofaen på telefonen, men jeg kan legge den ned på et sekund om ungen faller og slår hodet. Du svarer jo på noe helt annet enn det jeg spør om? Anonymkode: ce0e1...c8e Jeg gjør jo ikke det? I hovedinnlegget ditt skriver du jo at du synes det er en uting å ligge slengt på sofaen på dagtid med telefonen. «Men på dagtid, når barna er våkne, så fremstår man veldig utilgjengelig og uengasjert når man ligger på sofaen på mobilen.» Jeg svarte på det du spurte om, med å si at jeg ligger slengt på sofaen på dagtid mens min er våken, noen ganger med telefonen, andre ganger uten, men med TV på - bare ikke hele dagen, og at jeg ikke er uengasjert av den grunn. Forstår ikke helt hvordan du mener mitt svar er irrelevant. 3
Wagner Skrevet 22. september 2019 #18 Skrevet 22. september 2019 Hva synes dere om å ligge henslengt på sofaen på dagtid? Jeg syntes det vitner om manglende oppdragelse, det er et fenomen som mange gutter og unge menn lider av. Mange menn har aldri blitt opplært til å ta del av det aktive husarbeidet eller ta ansvar for omgivelsene i huset. De kan leve i sin egen boble mens mor rydder og vasker klær etter dem. Ordningen fungerer i barndommen og tenårene men ikke i voksenlivet. For meg virker det som om mange unge menn tror at det er en magisk ånd som ordner opp i hjemmet, de reflekterer rett og slett ikke over det. Jeg har sett dette i mange selskap hvorpå mannfolka slår seg ned i sofaene og skravler ivei hele kvelden mens kvinnene dekker på bordet med kaker, fyller opp kaffekoppene til mannfolka, henter nye øl eller andre leskedrikker, serverer mat og samtidig passer på de små barna i selskapet. Ingenting av dette blir engang registrert av mannfolka, de sier ikke engang "tusen takk" når kaffekoppen blir fylt opp av ei kvinne. Det eneste de legger merke til er at "oi nå er koppen min full av kaffe igjen, må ha vært en magisk ånd". Damene styrer på kjøkkenet, vasker servis på løpende bånd og de kokkelerer og de står i for å lage kaker og mat. Høres ut som partneren din har noe av samme problem, at han rett og slett ikke har lært seg ansvar eller manerer. Hadde jeg vært deg og jeg var kvinne ville det blitt månelyst "Ligger du der å drar deg som en forvokst slamp nå igjen? Har aldri tanken om å bidra slått deg? Du er en voksen mann så det kan være på tide at du får ut fingeren for jeg er ingen tjener! Det er like mye dine barn som mine husk på det" Syntes du skal ta et oppgjør på dette for jeg syntes ikke dere lever med en rettferdig ordning 14
Vera Vinge Skrevet 22. september 2019 #19 Skrevet 22. september 2019 Dette høres jo helt merkelig ut. Og hvis han faktisk er frisk (og ikke veldig sliten av en eller annen grunn), er det jo ikke normalt eller greit å ligge der utilgjengelig for resten av familien. Og i tillegg at du må ta alt med hus og barn. Vi sitter heller ikke på gulvet og leker med barna hele tiden, eller yter full service, men det er rimelig utenkelig å bare legge seg til på sofaen med mobilen mens barna er våkne. Hvis en av oss er spesielt slitne eller syke, ja, ellers venter vi med det til kvelden. Kan godt sette oss et sted med en kaffe og si at vi vil barna skal leke litt hvis de maser akkurat da, men da er det jo avgrenset, og vi voksne sitter og prater litt sammen og følger også med på det minste barnet. 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 22. september 2019 #20 Skrevet 22. september 2019 Altså, jeg sitter ikke på høyalarm. Sitter med iPad nå mens ungen spiser og koser seg med Barne-TV. Men så skal vi ut og ta tog til familien. I går slappet vi også av før vi gikk ut, men så var vi ute fra 10-16. Etter middag så leker vi litt, men er ganske sliten og slapper gjerne av med litt iPad, barne TV eller leker for seg selv og da slapper jeg gjerne av med iPad/mobil. Er pappa hjemme så vil han være med på alt vi gjør. Det kalles en engasjert far. Hadde ikke slått han å sitte hjemme å glane på en mobil eller se på TV mens vi gikk ut. Men når ungen er opptatt med sitt så kan vi godt slappe av med mobilen litt. Ser ikke hvorfor det er annerledes enn å sitte med en avis eller en bok. Men den legges bort med en gang ungen vil ha oppmerksomhet. Vi er hele tiden tilgjengelig. Det gjelder oss begge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå