Gå til innhold

Kan barnevernet gripe inn hvis de får inn bekymring på at et barn er svært kresent og aldri får i seg grønnsaker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis foreldrene aldri får i barnet grønnsaker og de sliter med ekstrem kresenhet hos barnet. Man får ikke engang lurt det inn i smoothies. Er det grunnlag for å sette inn tiltak og undersøke hvis kresenheten til barnet går sterkt utover den daglige ernæringen? Blir man i værste fall henvist utredning på sykehus? 

Anonymkode: d6cdf...eb0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jeg aldri tenke meg. Det der er vel noe majoriteten av barn i rett alder går gjennom, at de er svært kresne og unngår enkelte matvarer i en periode. 

Anonymkode: 1b9c1...092

• Liker 15
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis foreldrene aldri får i barnet grønnsaker og de sliter med ekstrem kresenhet hos barnet. Man får ikke engang lurt det inn i smoothies. Er det grunnlag for å sette inn tiltak og undersøke hvis kresenheten til barnet går sterkt utover den daglige ernæringen? Blir man i værste fall henvist utredning på sykehus? 

Hvis eneste problemet er at barnet ikke spiser grønnsaker, så nei. Hvorfor i alle dager skulle de blande seg i det? De fleste barn har noe som de ikke liker. En av mine gikk i barnehagen med en som ikke likte frukt. Altså... Hva skal man gjøre? Dytte maten ned i halsen på ungen? Ehm. Nei. 

• Liker 13
Skrevet

Nei ☺️👍🏼

Anonymkode: 3449d...5e4

• Liker 2
Gjest BangersBeans&Mash
Skrevet

Nei. Overhodet ikke. Jeg jobber i barneverntjenesten, og har også et barn som ikke spiser grønt. Nekter plent alt som finnes av grønnsaker, og frukt, bortsett fra litt banan. Smaker på alt hver gang, men det spyttes ut. Forsøker å steke, smørdampe og koke grønnsaker, men ingenting faller i smak. Raspet gulrot kan han spise litt av, men ikke mer enn ei spiseskje. Liker ikke eple, pære, plomme, appelsin etc. Om sommeren får vi lurt inn litt bringebær, men thats it. 

Vi lager mat med grønnsaker. Kjøttkaker osv med kvernet grønnsaker. Lurer det inn på sett og vis, men det blir jo minimalt, for ungen spiser heller ikke mye mat. Smoothier kan av og til funke her, så vi forsøker mye med det :) 

Anbefaler deg dog å ta kontakt med helsestasjon. Dere kan få hjelp av ernæringsfysiolog som jobber med barn og spisevegring :) 

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Da hadde nok det vært maaaaange barn, type alle barn mellom 3-12 år som ikke hadde bodd hjemme 😂

Skrevet

Jeg tror du har misforstått barnevernets oppgave, TS.... Svaret på spørsmålet ditt er nei! (gitt at det er ene og alene dette som er problemet). 

• Liker 5
Gjest Guided Missy
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ja. Da blir ungen plassert i et fosterhjem hvor han/hun blir tvangsforet med grønnsaker dagen lang.

Gjest Lama_Drama
Skrevet

Dersom ungen er underernært, og foreldrene ikke oppsøker og får hjelp av helsevesenet vil barnevernet trø til. 

Skrevet

Hvis du anser det at barnet ditt blir henvist  til helsevesenet for hjelp dersom det blir feilernært er det aller verste som kan skje så burde du kanskje ha litt veiledning uansett? 

Anonymkode: 8b213...97f

• Liker 9
Skrevet
12 minutter siden, Lama_Drama skrev:

Dersom ungen er underernært, og foreldrene ikke oppsøker og får hjelp av helsevesenet vil barnevernet trø til. 

Man trenger ikke nødvendigvis bli underernært av å ikke spise grønnsaker. Som oftest går den aversjonen over når barnet blir eldre. Får ungen vitaminmangel så blir foreldrene bedt om å gi tilskudd og that’s it. 

Anonymkode: 11f6b...920

• Liker 3
Skrevet

Sønnen min spiser ikke kjøtt å fikk til slutt vitaminmangel. Han var trøtt og slapp å ville bare sove. Gikk til legen å fikk tilskudd jeg skulle gi han å det var alt. Ingen bekymringsmelding til BV.

Anonymkode: 22b08...480

Skrevet

Nei, ikke hvis det er eneste bekymringen. Hvis det er én av mange bekymringer, så griper vi gjerne inn. Med å gripe inn så mener jeg å snakke med foreldrene, snakke med barna og ved behov få opplysninger fra f.eks. skolen. Og så vil vi forsøke å hjelpe familien med å løse de utfordringer som finnes, for barnevernet er til for å hjelpe.

Anonymkode: efa6d...52c

• Liker 3
Gjest Lama_Drama
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger ikke nødvendigvis bli underernært av å ikke spise grønnsaker. Som oftest går den aversjonen over når barnet blir eldre. Får ungen vitaminmangel så blir foreldrene bedt om å gi tilskudd og that’s it. 

Selvfølgelig ikke. Mitt poeng var at når/om barnet blir underernært (av uansett årsak) og ingen gjør noe med det, griper barnevernet inn. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg ikke. Men jeg leste en sak om en tenåringsgutt som bare spiste pomfri og potetgull fordi han likte denne konsistensen og ble dermed blind av lite næring. Det er jo helt krise, men virker ikke som barnevernet grep inn i det hele tatt. 

Jeg har et barn som er veldig spesiell i matveien. Jeg har juicer og lurer inn spinat i jusen hans..jeg juicer en appelsin og spinat, og tømmer i jus. Jeg heller litt vann på også..dette drikker han med sugerør.  Jeg lager en slik hver dag samt også til kompisene hans som kommer på besøk. Så her drikker alle spinat, hehe. 

Anonymkode: b4235...00c

Skrevet

Spør så klart foreldrene først om det er noe frukt og grønsaker de ikke toler )

Skrevet

Nei, de griper ikke inn om det er eneste problemet. De griper inn om ungen over tid viser mangel på ernæring, kanskje.

Mange her som er redd barnevernsmonsteret. Slapp nå av, de er der for å hjelpe. De sitter ikke å overvåker hvert eneste barn i hele Norge hver eneste dag.

Men jeg ville nå prøvd alternative tilberedningsmetoder for grønnsaker og se hva som skjer. Blomkålmos f.eks.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg ikke. Men jeg leste en sak om en tenåringsgutt som bare spiste pomfri og potetgull fordi han likte denne konsistensen og ble dermed blind av lite næring. Det er jo helt krise, men virker ikke som barnevernet grep inn i det hele tatt. 

Jeg har et barn som er veldig spesiell i matveien. Jeg har juicer og lurer inn spinat i jusen hans..jeg juicer en appelsin og spinat, og tømmer i jus. Jeg heller litt vann på også..dette drikker han med sugerør.  Jeg lager en slik hver dag samt også til kompisene hans som kommer på besøk. Så her drikker alle spinat, hehe. 

Barnevernet er avhengig av at andre gir beskjed om barn som kan trenger hjelp. De overvåker jo ikke hjemmene til folk. Her er det kanskje andre som burde trådd til å hjulpet familien før det gikk så langt. Har du barn du er redd ikke får i seg nok grønnsaker og variert kost kan det være lurt å bruke noe kosttilskudd som vitaminbjørner etc. Evt ta en blodprøve hos legen for å måle nivåene.

Anonymkode: 5dd07...0fd

• Liker 1
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvem finner ut at barnet har mangler og  ber foreldrene om å gi det tilskudd dersom de ikke får hjelp av helsevesenet? 

Anonymkode: 8b213...97f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...