Gå til innhold

OxyNorm og OxyContin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får disse etter en operasjon. Har mye smerter. Er litt skeptisk til opiater og vil ikke bli «avhengig» eller få abstinenser...

har du erfaring m disse ? Fortell litt om virkningen på deg 

Takk 

Anonymkode: 1f4a7...bad

Skrevet

Det er ikke noe man risikerer med mindre man har gått på det i flere måneder. Det er ikke vanlig at man får med seg pakkevis med disse typen smertestillende med seg hjem for flere måneders bruk uten oppfølging fra lege uansett. Forskning viser uansett at norsk helsevesen er alt for restriktiv på å gi smertestillende da de er superredd for at folk skal bli avhengige, så man er ganske trygg selv om det finnes en hel del som dessverre har blitt avhengig av medisiner de har fått eller får, men så er det i mange tilfeller heller ikke særlig med alternativ til opiater hos en del pasienter. 

Anonymkode: b08a2...be4

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk Oxycotin etter en operasjon. Lå på sykehuset i fem dager, måtte trappe ned før jeg sluttet helt. Fikk med nedtrappingsdoser hjem. Gikk helt fint. Eneste bivirkningen var at jeg ble forstoppet. 

• Liker 1
Skrevet

Bruker du de lenge, vil du så klart bli avhengig. Jeg ville brukt de i maks 1.5 - 2 uker, så startet med nedtrappingsdoser. 

Er det virkelig sånn at legen har sendt med deg en skokk av opioider uten noen plan for hvor lenge du skal gå på disse, og en plan for nedtrapping? Hårreisende, og oppskriften på avhengighet. 

Anonymkode: 61b8a...884

• Liker 1
Skrevet

Det var så effektive at jeg kjente ikke at jeg brant meg skikkelig i ganen da jeg spiste varm middag. 

Anonymkode: 614f5...e33

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe man risikerer med mindre man har gått på det i flere måneder. Det er ikke vanlig at man får med seg pakkevis med disse typen smertestillende med seg hjem for flere måneders bruk uten oppfølging fra lege uansett. Forskning viser uansett at norsk helsevesen er alt for restriktiv på å gi smertestillende da de er superredd for at folk skal bli avhengige, så man er ganske trygg selv om det finnes en hel del som dessverre har blitt avhengig av medisiner de har fått eller får, men så er det i mange tilfeller heller ikke særlig med alternativ til opiater hos en del pasienter. 

Anonymkode: b08a2...be4

Tull, dette varierer fra person til person. Jeg gikk på mildere opiat enn de ts nevner i 5 dager pga nakkesmerter og kink I rygg. Ble kjempe dårlig og gikk abstinenser. Lå å skalv og kastet opp i to døgn, trodde jeg skulle fryse ihjel og følte meg forferdelig. 

Kjenner mange som reagerer akkurat som jeg 

Anonymkode: be7ea...e78

Skrevet

Jeg har stått på disse opiatene flere ganger og over lenger tid. De må trappes ned. Jeg har alltid gjort det i samråd med lege, har aldri hatt abstinenser eller blitt avhengig. Men ta aldri oxynorm (akutt smertelindring) uten å ha smerter, oxycontine tar man jo til faste tider (langtidsvirkende)

Jeg har og stått på oxynorm intravenøs (på sykehus) med høye doser over lenger tid. Når man må ha det pga enorme smerter, må man dessverre. Trappet ned når bedring og ikke blitt avhengig. Noen kan bli det, men lei av at mange tror avhengighet er naturlig etter opiadebruk pga av smerter og at man fort blir narkoman. Det stemmer ikke!!!!!!

Anonymkode: ab800...e7e

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tull, dette varierer fra person til person. Jeg gikk på mildere opiat enn de ts nevner i 5 dager pga nakkesmerter og kink I rygg. Ble kjempe dårlig og gikk abstinenser. Lå å skalv og kastet opp i to døgn, trodde jeg skulle fryse ihjel og følte meg forferdelig. 

Kjenner mange som reagerer akkurat som jeg 

Anonymkode: be7ea...e78

Men trappet du ned? Om man slutter brått, skjer jo dette. Alle sterke smertestillende må trappes ned om man tar de over tid. Synd ikke alle leger har like mye kjennskap til dette. Sånne abstinenser du opplevde er jo grusomt og skal ikke skje, fordi man skal ha en nedtrappingsplan. 

Anonymkode: ab800...e7e

• Liker 1
Skrevet

Det eneste du skal passe på er at du må bruke noe lakserende i tillegg. Jeg gikk også på disse etter en operasjon og klarte ikke gå på do på to uker. Dette resulterte i en traumatiserende «fødsel»....:-) 

Anonymkode: 60a0f...30a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...