Gå til innhold

Har du noen redselshistorier fra tannlegestolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En virkelig helvetetstime hos tannlegen?

Anonymkode: a229b...d82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heh ja. Hadde en kronglete visdomstann som tannlegen mente bare ville svoppe ut på 1-2-3. Hun tok tak og dro til, og fikk det ikke til. Hun kjørte på med met bedøvelse og mer makt, trodde hun skulle knekke kjeven min. Til slutt ga hun opp og hentet en kollega, han dro til det han kunne og rev tanna i to, rota med åpne nerver satt igjen og begynte å verke umiddelbart. Skjønte at noe var galt da han rygget tilbake og sa "å faen".. det endte med at tannlegen satte en ekstra dose bedøvelse og sa at Nå skal vi på tur. Jeg var så bedøvd og så røska i kjeften at jeg knapt kunne gå, ble dratt med i bilen og kjørt til sykehuset på kirurgiske for å hasteoperere ut resten av tannen som da måtte knuses og tas ut del for del. Om du ikke har opplevd det før, lyden av at de knuser tanna di er omtrent som torden inne i hodet ditt. Etterpå ble jeg putta i en taxi og sendt hjem, husker knapt at jeg kom meg inn, sovnet med en gang. Våknet jævlig fort bare et par timer senere av de verste smertene, tok smertestillende i over en uke etterpå og det tok tid før blåmerkene ble borte og. Skikkelig sirkus time det der. 

Anonymkode: aba25...588

• Liker 3
Skrevet

Jeg går ikke til tannlegen med mindre jeg MÅ, da snakker vi om knekt tann eller ordentlig tannpine.

Jeg var 19 år og måtte trekke en visdomstann, så jeg fikk en bedøvelses sprøyte som resulterte i at jeg svimte av pga sprøyteskrekk. Da jeg «kom til live» igjen så var jeg så varm at de måtte åpne vinduet! Det var en ordentlig kald dag i desember. Så snart jeg følte meg bedre igjen så skulle han fortsette, og da klarte jeg så klart å spy på han. 

Om det var hans helvetetstime eller min er opp til enhver å bedømme😂

Anonymkode: f751c...525

• Liker 2
Skrevet

👆🏻 Btw tannlegen kom aldri så langt som å trekke tanna. Så den trakk jeg et år senere hos en annen tannlege.

Anonymkode: f751c...525

• Liker 1
Skrevet

Slle tannleger er så flinke idag, ikke noe å grue seg for. 

Anonymkode: d3666...41e

Skrevet

Hver gang de sier "ja, så var det prisen da"

Anonymkode: fa3fc...9fd

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slle tannleger er så flinke idag, ikke noe å grue seg for. 

Anonymkode: d3666...41e

Nytter ikke å si det til noen med tannlegeskrekk uansett.

• Liker 2
Skrevet

Har bare en virkelig skrekkhistorie, men den ga meg derimot en årelang skrekk for tannleger langt inn i voksen alder.

Var ca 3 år og ramlet på isen og knakk halve fortanna. Var melketann og tannlegen mente først at det kom til å gå bra og at tanna kunne bare være sånn som den var til jeg mistet den naturlig. Men etter noen måneder ble roten skikkelig betent og tanna måtte trekkes.

Tannlegen mente at små barn ikke kjenner smerter, og trakk defor tanna uten bedøvelse. Jo, små barn kjenner definitivt smerter!! 

Som følge av den brutale behandlingen og følelsen av å ikke bli trodd når jeg sa det var vondt gjorde at jeg fikk skikkelig tannlegeskrekk. Har alltid gått (relativt) regelmessig til tannlegen, men det har vært et helvete ift panikkangst og måtte få beroligende i forkant. Heldigvis har jeg hatt relativt problemfrie tenner, bare et og annet hull etter svangerskap (pga mye oppkast og sure oppstøt) 

For ca 15 år siden tok jeg grep og søkte opp en tannlege som hadde rykte på seg for å være god på behandling av tannlegeskrekk, og hun er helt enestående. Nå går jeg en gang i året til sjekk, og trenger ikke lengre beroligende medikamenter 

• Liker 3
Skrevet

Jeg kommer fra ett fattig land, hvor skoletannlegen dukket opp en gang i blant. 

Det var null privatliv. Selve tannlegestolen var en vanlig lenestol midt på skolegården og man sitter der i alles påsyn. Tannlegeutstyret var plassert oppå en grillkull for å drepe bakteriene fra forrige pasient. Tenk deg en slik en puttes inn i barnemunn. Det svidde! Skolen hadde ikke råd til bedøvelse, så det eneste bedøvelsen man fikk, var at foreldra dine holdt deg fast og tannlegen satt oppå deg. Rørte man på seg av smerte, brant man seg på de glovarme tannlegeutstyret eller og som xtra straff, ga tannlegen deg en ørefik fordi jeg var et ufordragelig barn og rådet foreldra mine om å gi meg en god omgang juling etterpå. Hadde han hatt tid, så hadde han gjort det selv. 

På toppen av det hele, har du de som venter utålmodig på tur rundt meg og skriker om at jeg måtte sitte stille. Jeg var 7år. På den tiden så var eneste løsningen var å trekke uansett hvor lite hullet var. 

Jeg sliter veldig med tannleger den dagen idag. Bare å dele denne opplevelsen gjør meg dårlig.

Anonymkode: 86c98...b70

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var null privatliv. Selve tannlegestolen var en vanlig lenestol midt på skolegården og man sitter der i alles påsyn. Tannlegeutstyret var plassert oppå en grillkull for å drepe bakteriene fra forrige pasient. Tenk deg en slik en puttes inn i barnemunn. Det svidde! Skolen hadde ikke råd til bedøvelse, så det eneste bedøvelsen man fikk, var at foreldra dine holdt deg fast og tannlegen satt oppå deg. Rørte man på seg av smerte, brant man seg på de glovarme tannlegeutstyret eller og som xtra straff, ga tannlegen deg en ørefik fordi jeg var et ufordragelig barn og rådet foreldra mine om å gi meg en god omgang juling etterpå. Hadde han hatt tid, så hadde han gjort det selv. 

På toppen av det hele, har du de som venter utålmodig på tur rundt meg og skriker om at jeg måtte sitte stille. Jeg var 7år. På den tiden så var eneste løsningen var å trekke uansett hvor lite hullet var. 

Jeg sliter veldig med tannleger den dagen idag. Bare å dele denne opplevelsen gjør meg dårlig.

Dette er den verste tannlegehistorien jeg har lest. Stakkars liten :klem:

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er helt grusomt, sender deg en stor klem, jeg skjønner godt at du sliter i dag! ❤

Anonymkode: aba25...588

• Liker 1
Skrevet

Når jeg var liten hadde de bare de gamle tørre borrene, det var grusomt. Ble holdt fast i stolen og tvangsborret i tennene.
Kjenner skrekken ennå.

Som voksen må det være da jeg hadde tannlegetime før jeg skulle prøve brudekjolen min etter omsyingen av den. Tannlegen som var en vikar av min vanlige, bedøvde begge sider av munnen min så mye at jeg ikke kunne snakke. tunga var helt nummen og jeg bare slurvet, jeg er sikker på at de trodde jeg var full.
Ikke nok med det, hun borret så den ene tanna knakk, det ble bare tull.

Men ble da gift, og tunga kom til seg selv igjen etter hvert.

Anonymkode: f72c5...9f4

Skrevet

Tja har vel ikke akkurat noen skrekkhistorier, men har jo hatt noen ubehagelige opplevelser der da.

Blant annet en skoletannlege på barneskolen som aldri brukte hansker under undersøkelsene når han gravde inni munnen på oss ungene.

Også når jeg skulle trekke noen tenner for regulering i overkjeven, og tannlegen måtte sette bedøvelsene 5 ganger! før de fungerte tilstrekkelig (med da smertefull draing og bending i tennene med tang imellom hver gang).

Og på samme punktet med regulering så var det ekstra ille å presse på den ringen rundt hjørnetennene selv. Det var uten bedøvelse og man måtte selv presse dem på ved å bite sammen hvor det var vondere desto hardere man bet sammen. Og jeg syns det er mye verre å bevisst påføre seg selv smerte enn når noen andre gjør det.

Anonymkode: 20b06...446

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres usannsynlig ut. Sprit for å drepe bakteriene har man tilgang til uansett hvor fattig land man bor i. Så jeg tviler sterkt på at de bruker grillkull noe som helst sted.

• Liker 1
Skrevet

Jobber i ambulansen og fikk oppdrag på en pasient en gang hvor tannlegen hadde mistet det ene instrumentet bak i svelget på pasienten, og av ren refleks tar pasienten å svelger, slik at utstyret også svelges. Måtte på sykehuset å få det ut igjen. 

Anonymkode: 885b7...4f3

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres usannsynlig ut. Sprit for å drepe bakteriene har man tilgang til uansett hvor fattig land man bor i. Så jeg tviler sterkt på at de bruker grillkull noe som helst sted.

Det må være fint å være så kunnskapsrik og vite hvordan alt i verden fungerer. 

Sprit kostet penger. Kull fantes det allerede pga matlaging på skolen. 

Ta deg en tur i den fattigste områdene i et fattig land og sjekk hvordan helsetilbudet er. Gjerne på steder hvor det tar mange dager å komme frem, hvor eneste måten å komme til er til fots. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...