AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #1 Skrevet 21. september 2019 Ja, anngående arbeidstider og litt anngående lovlighet. Neste uke jobber jeg fem dager i uka, og hver dag er fra 06.30 til 11.00, og så ett nytt skift fra 17.00 til 22.30. Jeg ser selvsagt penger. Og veldig lite søvn. Jeg må jo jobbe, men er dette i overkant av hva jeg kan/må gjøre? Anonymkode: e3820...b00
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #2 Skrevet 21. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, anngående arbeidstider og litt anngående lovlighet. Neste uke jobber jeg fem dager i uka, og hver dag er fra 06.30 til 11.00, og så ett nytt skift fra 17.00 til 22.30. Jeg ser selvsagt penger. Og veldig lite søvn. Jeg må jo jobbe, men er dette i overkant av hva jeg kan/må gjøre? Anonymkode: e3820...b00 Vet ikke så mye når det kommer til lovverket. Men er det kun fem dager bør du bite tennene sammen. Du ser pengene, som du nevnte Anonymkode: fcf10...dc2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #3 Skrevet 21. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vet ikke så mye når det kommer til lovverket. Men er det kun fem dager bør du bite tennene sammen. Du ser pengene, som du nevnte Anonymkode: fcf10...dc2 Sant. Planen er nå: må opp 05.00 for å komme på jobb 06.30. Bor 30 minutter unna. Hjem 11.30 ( slutter 11.00). Sove, håper på det. Må opp senest 15.00, dusje, kle meg. Jobb 17.00 til 22.30. Hjem 23.00, opp 05.00. Jepp, penger, men ikke noe liv. Anonymkode: e3820...b00 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #4 Skrevet 21. september 2019 Det er så klart ikke optimalt, du sier ikke noe om du jobber så mye fordi du ønsker det selv eller om du har blitt pålagt det. Så vidt jeg har forstått reglene er det slik at dersom det er forskjellige arbeidsgivere kan du jobbe dobbelt, men hvis det ikke er det kan både du og arbeidsgiver få problemer. Det å jobbe så mange timer samme dag i forskjellige jobber er egentlig ikke ok det heller, men er mange som gjør det likevel fordi det ikke blir oppdaget. Anonymkode: 1879e...f6c
Lill3My Skrevet 21. september 2019 #5 Skrevet 21. september 2019 Er det samme jobb?? Mener å ha lest et sted at man har krav på et visst antall timer mellom hvert skift. Husket ikke hvor lenge da... Men er temmelig sikker på at det står nevnt i arbeidsmiljøloven
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #6 Skrevet 21. september 2019 Det burde vel strengt tatt ikke være noe problem hvis det bare er for 5 dager. Selv har jeg en jobb som i teorien er 8-16, men må jobber minst en uke pr mnd 8-22. Samt i visse perioder må vi også jobbe såpass mye i flere uker. Pleier da å avspasere mye av dette senere. Så jeg ser ikke noe problem i å klare dette i 5 dager, da jeg og mange andre må klare det i lengre perioder, og har gjort det over flere år. Jobber da i en stilling som i perioder har det veldig hektisk. Anonymkode: 58001...5a9
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #7 Skrevet 22. september 2019 Totalt blir arbeidsmengden 10 timer per døgn og 50 timers arbeidsuke. Har selv uker i turnusen min med samme timetall,(hver tredje uke) men går da 10 timersskift. Det er mulig den ordningen du beskriver medfører brudd på reglene om hviletid mellom skift. Og så er det sånn at mange bransjer/ virksomheter har ulike unntak fra enkelte lover i arbeidsmiljøloven. Anonymkode: ed0e2...b52 3
Knirke Skrevet 22. september 2019 #8 Skrevet 22. september 2019 10 timer i døgnet i 5 dager er jo ikke så mye... Problemet ditt er jo reiseveien, som du ikke får betalt for. Skjønner godt at det kan bli litt hektisk, men tror ikke det er ulovlig. På min arbeidsplass jobber vi flere timer, men vi bor og spiser på jobben så tiden blir mer effektivt utnyttet. Er ikke omfattet av arbeidsmiljøloven btw. 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #9 Skrevet 22. september 2019 Takk for svar. Jeg vet ikke om dette er en engangstilfelle, eller om dette kommer til å skje igjen. Vi får dessverre vite arbeidstider kun to uker før vi skal jobbe. Skulle ønske at det var mer fortusigbart. Jeg har på papiret kontrakt på 25 timer i uka, men har sagt at jeg ønsker å jobbe så mye som mulig. Du vet, man har regninger å betale. Jeg kan klare å jobbe så mye, mitt problem er søvn. Hvis jeg slutter 22.30, kommer hjem 23.00, og så skal opp 05.00 for å være på jobb igjen 06.30, så blir det litt lite søvn på meg, føler jeg. Selv om jeg er hjemme 23.00 betyr ikke at jeg sovner 23.00. Får heller sove mellom vaktene. Og ja, dette er på samme sted. Jeg så en spurte om det. Anonymkode: e3820...b00
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #10 Skrevet 22. september 2019 Jobber du i det offentlige? Sjekk tariffavtalen. Her kan du ha krav på noe ekstra. Anonymkode: 6eb25...f2a
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #11 Skrevet 22. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jobber du i det offentlige? Sjekk tariffavtalen. Her kan du ha krav på noe ekstra. Anonymkode: 6eb25...f2a Privat. Hotel. Anonymkode: e3820...b00
Cata Skrevet 22. september 2019 #12 Skrevet 22. september 2019 Litt merkelige arbeidstider, men 10 timer pr. dag overlever du fint i en uke. Ser den med lite søvn, men du får slenge deg overende på sofaen mellom øktene. Hadde selv for noen år siden en uke der jeg og en kollega gikk 12 timers en hel uke (prosjekt som skulle følges opp så en av oss måtte være til stede). Han gikk 18:30 - 6:30 og jeg 6:30 -18:30. Så kom reisevei og overlapping i tillegg. Gikk helt fint for en begrenset periode. Litt om lover og regler kan for øvrig finnes her
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #13 Skrevet 22. september 2019 Høres ut som delt-vakt i restaurant på hotell. Dvs frokost og middag. Førstevakt er frokost og lunsj, sistevakt begynner vel etter lunsj. Dette er ganske vanlig isåfall. Du får sove når det passer i fritiden din, selv om det er midt på dagen. Mange andre i turnus som bare må sove når de engang har fri. Anonymkode: bdca8...4df
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #14 Skrevet 22. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Høres ut som delt-vakt i restaurant på hotell. Dvs frokost og middag. Førstevakt er frokost og lunsj, sistevakt begynner vel etter lunsj. Dette er ganske vanlig isåfall. Du får sove når det passer i fritiden din, selv om det er midt på dagen. Mange andre i turnus som bare må sove når de engang har fri. Anonymkode: bdca8...4df Jepp, det er min jobb. Jeg tror jeg kan klare det. Takk for svar fra alle forresten. Trenger litt pep-talk. Anonymkode: e3820...b00
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #15 Skrevet 22. september 2019 Jobber selv ofte 14 timer flere dager i uka. Mem ser frustrasjonen i at det blir så oppdelt. Fins det noen mulighet for å høre om du kan sove på jobb, viss ikke alle rom er fullbooket? Anonymkode: 227cc...e95 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #16 Skrevet 22. september 2019 Støtter idéen om å sove/hvile på jobb, kanskje noen av dagene? Er det treningsrom på jobb du kan få benytte, eller kan du ta deg en joggetur? Anonymkode: 95e6f...676 1
Gjest moreno Skrevet 22. september 2019 #17 Skrevet 22. september 2019 Skjønner frustrasjonen rundt at dagen blir delt i to. Kan du ikke oppholde deg på jobb mellom vaktene? Sove, trene, slappe av?
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #18 Skrevet 22. september 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Jeg vet ikke om dette er en engangstilfelle, eller om dette kommer til å skje igjen. Vi får dessverre vite arbeidstider kun to uker før vi skal jobbe. Skulle ønske at det var mer fortusigbart. Jeg har på papiret kontrakt på 25 timer i uka, men har sagt at jeg ønsker å jobbe så mye som mulig. Du vet, man har regninger å betale. Jeg kan klare å jobbe så mye, mitt problem er søvn. Hvis jeg slutter 22.30, kommer hjem 23.00, og så skal opp 05.00 for å være på jobb igjen 06.30, så blir det litt lite søvn på meg, føler jeg. Selv om jeg er hjemme 23.00 betyr ikke at jeg sovner 23.00. Får heller sove mellom vaktene. Og ja, dette er på samme sted. Jeg så en spurte om det. Anonymkode: e3820...b00 To uker før er vel innenfor lovverket/tariffavtaler så vidt jeg husker, så ja - så kort tid i forveien er dessverre lov (men selvfølgelig helt håpløst hvis man skal ha noe liv ved siden av da man i mange tilfeller helst bør planlegge en del før to uker i forveien). Det er også lov å gi deg slike delte vakter i og med at du har sagt at du ønsker å jobbe så mye som mulig selv. Anonymkode: a3752...158
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå