Gå til innhold

Lang prøvetid med første - hva med nr 2?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Vi føler oss superheldige som for 2 mnd siden fikk en liten gutt. Det tok oss 14 mnd prøving før spiren satt da. Var til utredning pga ekstremt ustabil syklus, og var henvist for vurdering av prøverør før vi fikk det til helt naturlig💙 

vi har allerede begynt å snakke om nr 2 da vi håper at det kun vil være rundt 2 år mellom dem (men selvfølgelig vet vi godt at dette ikke kan planlegges!). Men vi tenker mye på den lange prøveperioden vi hadde, og kjenner oss veldig usikre på når vi skal begynne å prøve på ny. Uansett så tenker vi at vi venter iallefall til ut på våren (om ikke lenger) før det er aktuelt å prøve på nytt. 

For dere her inne som brukte lang tid på første - hvor lang tid brukte dere på nestemann?

Anonymkode: 0a23b...4a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 
Vi føler oss superheldige som for 2 mnd siden fikk en liten gutt. Det tok oss 14 mnd prøving før spiren satt da. Var til utredning pga ekstremt ustabil syklus, og var henvist for vurdering av prøverør før vi fikk det til helt naturlig💙 

vi har allerede begynt å snakke om nr 2 da vi håper at det kun vil være rundt 2 år mellom dem (men selvfølgelig vet vi godt at dette ikke kan planlegges!). Men vi tenker mye på den lange prøveperioden vi hadde, og kjenner oss veldig usikre på når vi skal begynne å prøve på ny. Uansett så tenker vi at vi venter iallefall til ut på våren (om ikke lenger) før det er aktuelt å prøve på nytt. 

For dere her inne som brukte lang tid på første - hvor lang tid brukte dere på nestemann?

Anonymkode: 0a23b...4a6

Dere bør vente med å prøve på ny til dere er sikre på at det er greit å bli gravide på første forsøk. 

Eventuelt også se an første barnet :) For noen er det greit med to tette, for andre hadde det blitt et mareritt, ut fra det eldste barnets sykdomshistorikk, søvnvaner, separasjonsangst osv. 

Skrevet

Jeg kjenner to par som har opplevd å måtte bruke prøverør med første, og andre satt på første forsøk eller ved et «uhell». Nesten som kroppen nullstiller seg av en graviditet?

Anonymkode: af02f...ede

• Liker 1
Skrevet

Brukte over 1,5 år på første og ble gravid med hjelp av pergotime. Har når prøvd i over 1,5 år med nr. 2 og skal snart til ny utredning.

Anonymkode: 013e3...2b3

Skrevet

Det er jo veldig vanskelig å si, kanskje er sannsynligheten størst for at det tar tid med nr. to også.

Samtidig vet jeg om flere, inkludert oss, som strevde med å få nr. en og fikk nr. to uten problemer. Vår første kom etter flere år og prøverør. Nr. 2 kom med en gang vi begynte å prøve etter at jeg fikk stabil syklus etter fødsel. Det tok imidlertid nesten et år, ammingen påvirket syklusen min. Alt av helsepersonell vi var i kontakt med i andre svangerskap, sa at de hadde sett flere ganger at folk ble lett gravid naturlig etter å ha fått hjelp med første svangerskap. Så det er nok ikke helt uvanlig at et svangerskap påvirker kroppen i mer fruktbar retning, selv om det nok ofte også dreier seg om tilfeldigheter.  

Anonymkode: 4ee04...4c9

Skrevet

Vi ble lett gravide med første, brukte nesten tre år på nummer to, og så satt nummer tre på første eggløsning etter fødsel og mens jeg fullammet. Kan være rene tilfeldigheter som gjør at det tar tid (eller går veldig fort).

Anonymkode: 4b85e...2dc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...