AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #21 Skrevet 22. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Synes dette er en uting!!! Det er noen som ikke kommer fra et godt hjem, og for de må dette være forferdelig! Anonymkode: 801f3...9e2 Helt enig. Hva med barn til foreldre som ikke evner å følge opp pga. F.eks. rus, for det er mørketall der ute, disse hjemmene finnes også. Anonymkode: c966d...a84 6
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #22 Skrevet 22. september 2019 Det er riktig det vera vinge sier. Poenget er at barna skal være sammen og leke. Bli kjent med hverandre og ha det hyggelig sammen. Noen barn blir aldri invitert med å leke etter skoletid eller helger. Noen barn blir ikke del av en «vennegjeng». Tiltaket er for at disse også skal føle seg inkludert og få en sjanse til å bli kjent med andre. Det er en misforståelse at foreldrene skal arrangere noe stort. Dere trenger ikke servere middag, da inviterer dere bare før eller etter middagstid. La barna styre leken selv. Også er det nå bare fint om barn som bor i svær enebolig får besøke de som bor i blokk e.l. Selv vokste jeg opp i arkitektdesigna enebolig med svær hage, men syns det var kult å besøke de som bodde i blokk eller rekkehus. De hadde mange naboer og lekeplass! Anonymkode: 65bb8...7be 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #23 Skrevet 22. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Helt enig. Hva med barn til foreldre som ikke evner å følge opp pga. F.eks. rus, for det er mørketall der ute, disse hjemmene finnes også. Anonymkode: c966d...a84 Jeg vet at noen skoler ikke tvinger foreldre til å gjøre dette. De kan gi beskjed til skolen og reservere seg. Da skjer det ingenting. Men det er jo en grunn til at slike lesegrupper har oppstått. Det er for mye mobbing blant barn, de lager seg gjenger og utestenger andre. Vær så snill og bidra der du kan. Klarer foreldre å «vise» til skolen at her gjør man en innsats for å inkludere andre barn, så trenger man jo ikke slike vennegrupper. Oppfordre barna til å leke med og invitere forskjellige barn hjem. De som har foreldre som sliter med rus eller lignende er kanskje de som trenger det mest. Anonymkode: 65bb8...7be 5
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #24 Skrevet 22. september 2019 Lekegrupper* Anonymkode: 65bb8...7be
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #25 Skrevet 22. september 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet at noen skoler ikke tvinger foreldre til å gjøre dette. De kan gi beskjed til skolen og reservere seg. Da skjer det ingenting. Men det er jo en grunn til at slike lesegrupper har oppstått. Det er for mye mobbing blant barn, de lager seg gjenger og utestenger andre. Vær så snill og bidra der du kan. Klarer foreldre å «vise» til skolen at her gjør man en innsats for å inkludere andre barn, så trenger man jo ikke slike vennegrupper. Oppfordre barna til å leke med og invitere forskjellige barn hjem. De som har foreldre som sliter med rus eller lignende er kanskje de som trenger det mest. Anonymkode: 65bb8...7be At det er så forebyggende mot mobbing er vel diskutabelt. Anonymkode: c71a2...8b6 6
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #26 Skrevet 22. september 2019 Etter to barn, er min erfaring at det ikke spiller noen rolle. Ikke får det bukt ned mobbing, og ikke gjør det mobbingen verre. Det er helt uviktig. Det som spiller en rolle er at det blir lagt til rette for er godt klassemiljø, på skolen, i skoletiden, og det vil da barna ta med seg inn i fritiden. Skolen er det desidert viktigste i denne sammenheng, klasse ledelse, og relasjonsbygging på tvers av kjønn, bakgrunn, etc. Noe av det jeg ser på som mest viktig er at barna har er møtested etter skolen, hvor de bare henger sammen, det kan være en butikk, kiosk, skatepark, busstopp eller sykkelstativ. Sånne foreldre som insisterer på rett hjem etter skolen, ødelegger for naturlig sosialisering. Anonymkode: ff9fe...5a9 4
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #27 Skrevet 22. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Synes dette er en uting!!! Det er noen som ikke kommer fra et godt hjem, og for de må dette være forferdelig! Anonymkode: 801f3...9e2 De har da slett ikke vondt av å bli med andre barn hjem på middag og lek i ny og ne. De som kommer fra så dårlige hjem at lekegruppe hjemme selv er uaktuelt, de har det bare ikke. Det er lite synlig at man ikke ber. Anonymkode: 58241...dc2 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #28 Skrevet 22. september 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: De har da slett ikke vondt av å bli med andre barn hjem på middag og lek i ny og ne. De som kommer fra så dårlige hjem at lekegruppe hjemme selv er uaktuelt, de har det bare ikke. Det er lite synlig at man ikke ber. Anonymkode: 58241...dc2 Det legges merke til om noen i en vennehruppe ikke inviterer, jo. Disse gruppene er stort sett på 4 elever. Anonymkode: c966d...a84
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #29 Skrevet 22. september 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det legges merke til om noen i en vennehruppe ikke inviterer, jo. Disse gruppene er stort sett på 4 elever. Anonymkode: c966d...a84 Men noen inviterer ikke fordi de er travle, lillesøster er syk, de pusser opp el, og vips er det nestemann på lista. Av de fire er det nesten alltid et hjem som ikke rekker/glemmer/ikke gjør det. Hvorfor mener du at det er synd på de barna? Er grunnen «dårlig hjem», er det bedre om ingen har lekegrupper? Jeg skjønner ikke hvordan lekegrupper går ut over disse barna spesielt? Anonymkode: 58241...dc2 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #30 Skrevet 22. september 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men noen inviterer ikke fordi de er travle, lillesøster er syk, de pusser opp el, og vips er det nestemann på lista. Av de fire er det nesten alltid et hjem som ikke rekker/glemmer/ikke gjør det. Hvorfor mener du at det er synd på de barna? Er grunnen «dårlig hjem», er det bedre om ingen har lekegrupper? Jeg skjønner ikke hvordan lekegrupper går ut over disse barna spesielt? Anonymkode: 58241...dc2 Kanskje man kunne fått til å møtes på et nøytralt sted, i en park, skolens gymsal eller lignende. Skjønner at noe av poenget blir borte da, og ikke alle foreldre vil følge opp et slikt tiltak heller.. Vanskelig å vite hvordan man løser dette for mer vanskeligstilte barn. Anonymkode: c966d...a84
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #31 Skrevet 22. september 2019 Vi har hatt et par runder med vennegrupper, og har servert middag. Men veldig enkelt, ene gangen ostesmørbrød og litt oppkuttede grønnsaker, andre gangen grillet vi pølser ute i snøen. Aktivitetene var mest opp til ungene, men ene gangen var de bare hjemme hos oss og lekte med det de ville, andre gangen var vi ute i snøen, grillet pølser, og hadde med varm kakao. La opp til en liten skattejakt med lommelykter og refleks i skogen, ellers frilek. Ikke noe opplegg med foreldrene. Så gikk helt greit. Når det er sagt, jeg er ingen fan av dette. Mye styr og slitsomt etter lange dager på jobb, og det skal sjongleres inn mellom andre vennebesøk, treninger osv. Og hos oss ble det begge årene slik at 3 på gruppen (bestående av 6-7 unger) inviterte, og alle kom, men siste delen ikke fulgte opp. Har forståelse for at ting kan skje, og at ikke alle har gode hjem, men ikke med over halve gruppen. Og når det tydeligvis er så lite viktig for folk, synes jeg det er ugreit å bruke min fritid på å passe deres unger fordi jeg er for pliktoppfyllende til å droppe det selv. Veldig greit at de droppet det nå i 4. Klasse. Gruer meg til minste begynner på skolen og vi må på an igjen med dette... Anonymkode: 1e1ca...f80 2
Arkana Skrevet 22. september 2019 #32 Skrevet 22. september 2019 (endret) Her går de hjem sammen etter skolen evt blir hentet på SFO. Vi lager middag, gjerne noe barna kan være med på selv, f.eks. porsjonspizza hvor jeg setter fram skåler med topping og så kan de velge selv. Vi har lite organisert lek, foreslår kanskje brettspill eller noe sånt, men ellers går det mest i frilek. Dette skal i hovedsak dreie seg om å få besøke ulike klassekamerater og se hvordan de har det hjemme og ikke minst leke med barn de ikke nødvendigvis leker så veldig mye med på skolen. Jo bedre man kjenner noen, jo mindre sannsynlig at man mobber dem. Dette er jo ikke annerledes enn at barna har med venner hjem fra skolen, noe jeg regner med de aller fleste har, så jeg kan ikke med beste vilje se at dette skal være så mye ekstra stress for foreldre. Trist at så mange foreldre ikke klarer å se ens egen rolle når det gjelder klassemiljø og mobbeforebygging. Endret 22. september 2019 av Arkana 4
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #33 Skrevet 22. september 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Stakkars de som ikke har et så fint hjem, sier jeg bare. Anonymkode: c966d...a84 Syn det er ubehagelig når alle de andre i klassen bor i store flotte 2 etasjers hus,mens vi bor i en kjellerleilighet på 75 kvm. Anonymkode: 5af4c...b19 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #34 Skrevet 22. september 2019 Jeg er enig at dette er en uting. Jeg har barn i 2 og 3 klasse. Første klasse er Ok, vennskap er ikke dannet på samme måte som 2/3 trinn. Mobbes de i 3( og de har eks. mobberne (eller 1 av de)med hjem) forverres dette. Den som mobbes føler seg gjerne utilstrekkelig i eget hjem( deres fristed) og dette er ikke Ok. Mange gruer seg. Her tvinges dette igjennom av skolen, dessverre. I år går ikke mine barn på SFO, så jeg kommer til å invitere til vennegruppe en helg.. Anonymkode: 46aa3...c89 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #35 Skrevet 22. september 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: De har da slett ikke vondt av å bli med andre barn hjem på middag og lek i ny og ne. De som kommer fra så dårlige hjem at lekegruppe hjemme selv er uaktuelt, de har det bare ikke. Det er lite synlig at man ikke ber. Anonymkode: 58241...dc2 Her er det veldig synlig hvem som ikke innviterer tilbake å barna går spent å venter på innvitasjon til vennegruppen. Er det noen som ikke har gjennomført vennegruppen når de skal,så har det stått på lekseplanen at de minner om at ikke alle har gjennonmført vennegruppe,å at barna venter på og ser frem til vennegruppene så det er viktig å følge opp. Systemet stopper jo også opp når en på listen plutselig ikke gjennomfører. Anonymkode: 5af4c...b19
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #36 Skrevet 22. september 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syn det er ubehagelig når alle de andre i klassen bor i store flotte 2 etasjers hus,mens vi bor i en kjellerleilighet på 75 kvm. Anonymkode: 5af4c...b19 Så barnet ditt får aldri ha vennerr med hjem fordi du skjems over hvor dere bor? Anonymkode: a6f87...593 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #37 Skrevet 22. september 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Men noen inviterer ikke fordi de er travle, lillesøster er syk, de pusser opp el, og vips er det nestemann på lista. Av de fire er det nesten alltid et hjem som ikke rekker/glemmer/ikke gjør det. Hvorfor mener du at det er synd på de barna? Er grunnen «dårlig hjem», er det bedre om ingen har lekegrupper? Jeg skjønner ikke hvordan lekegrupper går ut over disse barna spesielt? Anonymkode: 58241...dc2 Da er det ikke likt her. Her stopper det opp om noen ikke innviterer når skal å vi går ikke videre til nestemann på listen nei. Skjønner at ting kan oppstå men på en hel måned så det jo være mulig å finne en dag det passer. For her er det sånn at hver måned er det ett barn som skal ha vennegruppe,å de må fullføre den før månenden er over for neste måned er det en annen som skal ha vennegruppe. Så om "Per" skal ha vennegruppe i september å ikke gjennomfører så få han påminnelse fra skolen om at barna gleder seg til vennegruppen de skal ha. Da ender det opp med at "Per" har vennegruppe i begynnelsen av Oktober istedet,mens nestemann på listen har vennegruppe litt senare i Oktober. Anonymkode: 5af4c...b19
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #38 Skrevet 22. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så barnet ditt får aldri ha vennerr med hjem fordi du skjems over hvor dere bor? Anonymkode: a6f87...593 Vedkommende skrev ikke det, bare at det er ubehagelig. Anonymkode: c966d...a84 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #39 Skrevet 22. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så barnet ditt får aldri ha vennerr med hjem fordi du skjems over hvor dere bor? Anonymkode: a6f87...593 Ikke legg ord i munnen på meg for det var ikke det jeg sa. Selvsagt får han lov å venner på besøk her;men syns det er ubehagelig når vi bor i en liten leilighet når de andre har store flotte hus. Anonymkode: 5af4c...b19 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #40 Skrevet 22. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er det ikke likt her. Her stopper det opp om noen ikke innviterer når skal å vi går ikke videre til nestemann på listen nei. Skjønner at ting kan oppstå men på en hel måned så det jo være mulig å finne en dag det passer. For her er det sånn at hver måned er det ett barn som skal ha vennegruppe,å de må fullføre den før månenden er over for neste måned er det en annen som skal ha vennegruppe. Så om "Per" skal ha vennegruppe i september å ikke gjennomfører så få han påminnelse fra skolen om at barna gleder seg til vennegruppen de skal ha. Da ender det opp med at "Per" har vennegruppe i begynnelsen av Oktober istedet,mens nestemann på listen har vennegruppe litt senare i Oktober. Anonymkode: 5af4c...b19 Oi barnet får selvsagt ikke påminnelse,mente foreldrene får påminnelse. Anonymkode: 5af4c...b19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå