Gå til innhold

Gravid, åreknuter og sykemelding

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hett tema, dette med gravid og sykemelding.

Jeg er gravid i uke 18, venter tvillinger. Har siden uke 12 vært plaget med smerter i bena pga blodsirkulasjonen. Bena er blå og lilla og det dunker helt fra ankelen til rumpa. 

Jeg bruker skikkelige støttestrømpebukser fra morgen til kveld, og det hjelper veldig. Ser likevel at jeg får flere og flere synlige blodårer på bena for hver dag.

Spørsmåler er; har noen blitt sykemeldt pga dette? Har ikke bedt legen direkte om sykemelding, men nevnt problemet. Han sier «flott at du bruker strømper, det hjelper å holde seg i bevegelse».

Jeg trives i jobben og ønsker å jobbe så lenge som mulig, men jeg er samtidig redd for å ødelegge bena helt. Har en jobb består av å stå og gå 80% av dagen. Er dette en av de tingene man bare skal «stå i» ettersom man selv har valgt å bli gravid? 

Anonymkode: 4a0c6...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal være forsiktig med "å stå" i noe som helst som gravid, ettersom du ikke går i kategori: "bare gravid". Du har et høyrisiko-svangerskap og har fryktelig mange uker igjen å gå. Ta vare på deg selv og barna. Ingen arbeidsgiver kommer til å belønne deg for å risikere helsen din eller dine barns helse. Heller tvert i mot. Snakk med legen din og være ærlig om at du har mye smerter allerede..

Anonymkode: d46fb...9fa

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal være forsiktig med "å stå" i noe som helst som gravid, ettersom du ikke går i kategori: "bare gravid". Du har et høyrisiko-svangerskap og har fryktelig mange uker igjen å gå. Ta vare på deg selv og barna. Ingen arbeidsgiver kommer til å belønne deg for å risikere helsen din eller dine barns helse. Heller tvert i mot. Snakk med legen din og være ærlig om at du har mye smerter allerede..

Anonymkode: d46fb...9fa

Takk for svar. Kanskje jeg må forklare det litt tydeligere for legen min. Skal dit i slutten av uka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vanligvis veldig imot folk som skal sykemeldes uten særlig grunn i svangerskapet, men du er gravid med tvillinger. Synes det er helt innafor at du får gradert sykemelding, snakk med legen igjen.

Anonymkode: 87967...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er vanligvis veldig imot folk som skal sykemeldes uten særlig grunn i svangerskapet, men du er gravid med tvillinger. Synes det er helt innafor at du får gradert sykemelding, snakk med legen igjen.

Så det er kun greit fordi hun bærer tvillinger, ikke fordi hun har de symptomene hun har? 

Anonymkode: c7d15...832

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gode nyheten er at du har veldig økt blodmengde i svangerskapet, så mye av dette vil gå tilbake av seg selv etter fødsel. Jeg har selv hatt åreknuter som har blitt verre og verre for hvert svangerskap, men det går tilbake selv om det blir litt større for hver gang. Men nå har jeg vært gravid 5 ganger da, så det er ikke så rart det blir spor ;) Likevel, den største åreknuten min er halvert i størrelse siden fødselen av det siste barnet. Det er ikke permanent og sånn sett ingenting du trenger å bekymre deg for hvis det er det eneste problemet.

Anonymkode: 66d8d...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det er kun greit fordi hun bærer tvillinger, ikke fordi hun har de symptomene hun har? 

Symptomene alene er ikke så ille i seg selv, men når man har risikosvangerskap pga tvillinger bør man være ekstra forsiktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har krav på ekstra tilrettelegging. Kan du få sitte mer i jobben, bli flyttet til andre oppgaver eller lignende? 

Anonymkode: 8d600...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Symptomene alene er ikke så ille i seg selv, men når man har risikosvangerskap pga tvillinger bør man være ekstra forsiktig. 

Slutt og tull. Ekstra forsiktig er når man har ødemer, høyt/lavt blodtrykk osv, ikke åreknuter. 

Nei, det et ikke en grunn til å se på tvillingsvangerskap som verre enn enling her. 

Sykemelding skal gis på bakgrunn av plager og komplikasjoner. Ja, at man venter tvillinger kan legges til grunn, men ikke være grunnen til. 

Du får det til å høres ut som at man skal sykemelde seg fordi man bærer tvillinger, når sannheten er at man skal sykemeldes pga plager, sykdom osv. 

Hvis åreknuteproblematikken er like ille hosbåde en med enling, og en med tvillinger, er det ikke slik at den med tvillinger skal sykemeldes, mens den med en skal stå i det. 

Og før jeg får noe dritt for det: jeg har bært frem både tvillinger og enling og vet at tvillinger er fysisk tyngre fordi man blir så utrolug stor. Men her syns jeg ikke at det skal legges til grunn for en eventuell sykemelding. Der må man tenke på den enkeltes symtomer og allmenntilstand. 

TS: du må snakke med lege om dette. Tilrettelegging på jobb? Gradert? Snakk med lege og finn ut hva som passer din situasjon. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slutt og tull. Ekstra forsiktig er når man har ødemer, høyt/lavt blodtrykk osv, ikke åreknuter. 

Nei, det et ikke en grunn til å se på tvillingsvangerskap som verre enn enling her. 

Sykemelding skal gis på bakgrunn av plager og komplikasjoner. Ja, at man venter tvillinger kan legges til grunn, men ikke være grunnen til. 

Du får det til å høres ut som at man skal sykemelde seg fordi man bærer tvillinger, når sannheten er at man skal sykemeldes pga plager, sykdom osv. 

Hvis åreknuteproblematikken er like ille hosbåde en med enling, og en med tvillinger, er det ikke slik at den med tvillinger skal sykemeldes, mens den med en skal stå i det. 

Og før jeg får noe dritt for det: jeg har bært frem både tvillinger og enling og vet at tvillinger er fysisk tyngre fordi man blir så utrolug stor. Men her syns jeg ikke at det skal legges til grunn for en eventuell sykemelding. Der må man tenke på den enkeltes symtomer og allmenntilstand. 

TS: du må snakke med lege om dette. Tilrettelegging på jobb? Gradert? Snakk med lege og finn ut hva som passer din situasjon. 

Hva du synes er helt irrelevant.

for det første så er tvilling svangerskap høyrisiko svangerskap som nevnt over, og de som går med tvillinger har av den grunn rett til å sykemeldes etter uke 22, uten annen grunn enn at de venter tvillinger.

for det andre er selvfølgelig åreknuter ikke likt hos en med tvillinger som en med kun én. Som du selv sier så er alt tyngre og mer komplisert med to.

TS, du har rett på tilrettelegging og vurdering av gradert sykemelding foreløpig. Snakk med legen om dette. Sjelden legen selv foreslår sykemelding, du må ta det opp selv. Legen vet heller ikke hvordan din jobb situasjon er og hvor belastende den er. Du kan/bør sjekke mulighet for omplassering så du slipper å stå og gå. Du bør ligge med bena høyt ofte og ha hyppige hvilepauser

Anonymkode: 6d5b5...62d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykemelding for åreknuter? Absolutt ikke innafor. Be om å få sitte mer på jobb hvis mulig, ellers må du bare innse at det er en av tingene som følger med. 

Anonymkode: d238c...1ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sykemelding for åreknuter? Absolutt ikke innafor. Be om å få sitte mer på jobb hvis mulig, ellers må du bare innse at det er en av tingene som følger med. 

Anonymkode: d238c...1ce

Når ts forteller om smerter, så er det ikke bare åreknuter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble sykmeldt i uke 23 grunnet tvillingsvangerskap, trengs ingen annen grunn, jeg var faktisk like stor i uke 25 som jeg var med min første i uke 40! Det er tungt med flere i magen og tro meg det blir verre, rådene for jobb og aktivitet er annerledes for flerlingsvangerskap, med mindre du har mulighet for hjemmekontor med hvile akkurat når du trenger det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange tilbakemeldinger! 

Det er selvfølgelig ikke de estetiske plagene med åreknuter som er problemet. Men de synlige merkene forteller jo om hva som foregår i bena. Jeg har to morkaker, og jeg antar det betyr at det er mer blod i omløp enn med én morkake. Så for min del utgjør det en forskjell at det er tvillinger. Hadde ikke det samme problemet med min forrige graviditet. Bena dunker, og jeg kjenner trykksmerter helt opp til underlivet. Uten støttestrømper ville det vært uutholdelig. 

Jeg jobber som lærer, så det er ikke mulighet for omplassering. Men noe tilrettelegging kan nok la seg gjøre. Hadde vært fint om jeg finne få hvile fremfor å ha vakt i friminuttene for eksempel. Skal ta det opp med arbeidsgiver. Trengte bare litt bekreftelse fra dere her om det er innenfor å be om. 

Kjekt å høre at ingen av dere har fått blodpropp som følge av noe lignende. Det har jeg nemlig vært litt bekymret for. Vet det er økt sannsynlighet for det når man er gravid. 

Skal ta en prat med både lege og arbeidsgiver. Takk, dere!

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...