Gå til innhold

Nybakt pappa - hjelp meg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat blitt pappa, og jeg kjenner på frustrasjon over at jeg ikke kan være til mer hjelp enn jeg er. Når babyen våkner, så er det stort sett mat hun vil ha. Der har jeg ikke mye å stille opp med, med mine ubrukelige brystvorter. Jeg bidrar selvsagt hvis hun har vondt i magen eller når det er andre ting enn mat. Enn så lenge har vi avtalt at jeg sover på natta, så tar mamma av seg mating. Jeg kan selvsagt stå opp og skifte på henne, og så overlevere henne til matfatet, men også der har vi blitt enig om at det er best at jeg sover, så kan jeg avlaste når jeg kommer hjem fra jobb. Det er ikke noe poeng i at jeg er våken på natta når jeg likevel ikke kan bidra med noe. Til nå har dette fungert bra. 

Det jeg lurer på er når jeg kan begynne å bidra på natta. Når våkner babyen fordi hun kun trenger litt trøst og/eller vann? Når våkner hun av andre grunner enn sult? Når er det egentlig far sin rolle på natten blir større? Jeg er ikke en som lurer meg unna, men jeg er glad i å planlegge, og vil gjerne kunne se fram mot tiden når jeg kan/må bidra mer. Dette hjelper meg mentalt, slik at jeg slipper å gå på en smell. 

Noen som kan komme med tips, råd og hjelp? 

Anonymkode: 00a6f...941

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo helt an på hvordan partneren din synes nattevåket går. Jeg hadde lite behov for at far hjalp til om natten - ungen sov eller ville ha pupp, så det var liksom ikke mye han fikk gjort. Og for meg var det i orden. Men det gjorde meg veldig fornøyd og glad når han nesten alltid skiftet bleier på dagtid og kveldstid når han var hjemme. Og at han spurte om jeg trengte noe å drikke eller spise mens jeg satt og ammet. Og at han bidro med å lage middag og gjøre husarbeid. 

Hold kommunikasjonen med partneren din åpen og klar og si i fra at du gjerne tar på deg ting om natta, så er jeg sikker på at du gjør en god jobb!  

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tangent skrev:

Det kommer jo helt an på hvordan partneren din synes nattevåket går. Jeg hadde lite behov for at far hjalp til om natten - ungen sov eller ville ha pupp, så det var liksom ikke mye han fikk gjort. Og for meg var det i orden. Men det gjorde meg veldig fornøyd og glad når han nesten alltid skiftet bleier på dagtid og kveldstid når han var hjemme. Og at han spurte om jeg trengte noe å drikke eller spise mens jeg satt og ammet. Og at han bidro med å lage middag og gjøre husarbeid. 

Hold kommunikasjonen med partneren din åpen og klar og si i fra at du gjerne tar på deg ting om natta, så er jeg sikker på at du gjør en god jobb!  

Vi har det i grunnen ganske likt. Jeg bidrar med middag, drikke og husarbeid, skifter bleie og vanlig stell. Mamma vil gjerne også bidra med disse tingene, så vi deler litt på det. Når hun gjør husarbeid, så duller jeg med babyen (så lenge hun ikke er sulten). 

Jeg har hørt, men jeg husker ikke helt, at babyen etter hvert våkner på natta fordi hun vil ha vann, og ikke pupp. Hvor gammel er baby når dette skjer? Jeg antar jo at dette er forskjellig, men er det ved en ca. alder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen hjalp til på natta fra dag 1. Han tok bleiene. Han sovner igjen på sekundet mens jeg ligger våken selv lenge etter at jeg er ferdig med ammingen. 

Du kan stelle babyen på morningene så mor kan amme videre og kanskje sove litt til. 

Vår baby ble dårlig av sin første vaksine så da tok far seg av babyen på natta. Og ved start av fast føde. Generelt magevondt, forkjølelse osv gir gjerne mye våkenetter. 1 uthvilt er bedre enn 2 utslitte er en fin regel å huske. 

Få ting kan planlegges med babyer, så snart barna fylte 9 mnd så byttet vi på ta dem på nettene de gangene de sto opp. 

En ting jeg skulle ønske min mann hjalp til var å få meg til å huske å ta fotavtrykk, bestille babyfotograf osv. Alt det jeg ønsket før fødsel. Men vi havnet jo begge i en boble så det ble glemt 😕 

Anonymkode: fca82...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste mannen gjorde for meg var å stå opp tidlig når mini våknet så jeg kunne sove en times tid ekstra (og alene) før han skulle gå. Husker ikke helt når nattbehovene endret seg, men her er det store forskjeller. 

Anonymkode: 99d67...7bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har det i grunnen ganske likt. Jeg bidrar med middag, drikke og husarbeid, skifter bleie og vanlig stell. Mamma vil gjerne også bidra med disse tingene, så vi deler litt på det. Når hun gjør husarbeid, så duller jeg med babyen (så lenge hun ikke er sulten). 

Jeg har hørt, men jeg husker ikke helt, at babyen etter hvert våkner på natta fordi hun vil ha vann, og ikke pupp. Hvor gammel er baby når dette skjer? Jeg antar jo at dette er forskjellig, men er det ved en ca. alder? 

Ingen fasitsvar, dessverre. Vår sluttet med nattamming etterhvert, og våknet aldri for å få vann. Hun har en flaske med vann i senga som hun kan styre tilgangen til selv. Men det kommer alltids våkenetter med tette neser eller feber eller bare rare perioder der ungen våkner om natta, så du får nok sjansen til nattevåk! ;) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss så har det du nevner skjedd når vi sluttet med nattamming. Ved 9-10 måneder.  

Har inntrykk av at barn som ammes ikke etterspør vann om natten.

Og når de bare får vann i løpet av natta så klarer de fleste barn å drikke av vannflaska si selv, flaska legger man gjerne i barnet seng ved legging. Våre klarte det fint selv når de var 10 mnd. 

Anonymkode: fca82...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan for eksempel stå opp med baby rett etter amming i helgene og la kona sove noen timer ekstra. Eller la kona sove litt på ettermiddagen. Da får du alenetid med baby :)

Anonymkode: 0fa04...2fc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har aldri våkna om natta for vatn. Dei ville ha pupp, og aldri flaske;) Men du bidrar med andre ting! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår har ikke etterspurt vann, eller annet, om natta. Etter at vi sluttet med nattamming ved 9 mnd er det bare ved sykdom og forkjølelse hun trenger å sees til om natta, og selv da er det få oppvåkninger med lite innsats fra oss. 

Bidra heller på morgen, dag og kveld, så kommer dere langt. Se an natta. Den vet man ikke hvordan blir, så den kan ikke planlegges nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye mer du kan hjelpe til med. Vask huset, lag middag, ta en trilletur etterhvert, bysse ungen så mor får ta seg en dusj og slappe av. 

Anonymkode: b7b44...256

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har aldri hatt nattevåk eller noen oppgaver som måtte gjøres om natta.  Det du kan er å ta barnet om morgenen  og stelle, og gi til mor for amming (med en kopp kaffe, ei brødskive) rett før du går på jobb. Det gir mor en roligere morgen der hun slipper rett opp for bleieskift. 

Anonymkode: 2a56b...5f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste min gjorde var å ta med babyen og hunden ut på tur rett etter middag. Så fikk jeg en halvtime helt for meg selv.

Anonymkode: 87060...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av. Biologien er såpass genial at vi menn, som av naturlige grunner ikke ammer, sover tyngre på natten. Dama våkner om natten og ammer, du sover. Si til henne at hun gjerne må vekke deg om det er behov for hjelp. Og så gjør du din del av husarbeidet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mann har ikke kunnet bidra på natt før jeg sluttet å amme på natt. Ammet første på natta frem til 18 mnd. 

Har ikke hatt behov for avlastning på natta uansett, så har ikke gjort meg noe. Mye enklere å amme i søvn igjen på natta, enn å høre mannen trøste hylende treåring. :P

Det er en veldig kort periode av livet hvor du ikke kan gjøre "alt" som mor kan. Ikke ha dårlig samvittighet, plutselig er denne tiden bare et vagt minne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lama_Drama
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan for eksempel stå opp med baby rett etter amming i helgene og la kona sove noen timer ekstra. Eller la kona sove litt på ettermiddagen. Da får du alenetid med baby :)

Anonymkode: 0fa04...2fc

Dette. Det var fars viktigste bidrag her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Brunello skrev:

Slapp av. Biologien er såpass genial at vi menn, som av naturlige grunner ikke ammer, sover tyngre på natten. Dama våkner om natten og ammer, du sover. Si til henne at hun gjerne må vekke deg om det er behov for hjelp. Og så gjør du din del av husarbeidet.

Han kan godt ta noe av mors del og, amming tar overraskende mye tid! 😛

TS, du kan gjøre alt utenom amming 😊 Bare det å være tilgjengelig og ta kos/byss/bleier er mye hjelp. Og ta en liten trilletur med babyen feks, avlaste der du kan 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...