Gå til innhold

Kutte ut karbohydrater

Fremhevede innlegg

Gjest Revenka
Skrevet

Jeg har lenge vært en grete roede tilhenger, men nå tenkte jeg at jeg skulle teste hvordan det er å kutte ut karbohydrater.

I hvilke matvarer er det karbohydrater?

hvor mye karbohydrater er "tillat" ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg anbefaler deg å kjøpe deg en slik liten bok med liste over de fleste matvarer og hva de inneholder av kalorier, fett, karbohydrater og proteiner. Spør etter en slik på bokhandelen. Hvis vi skulle begynt å ramse det opp for deg hadde vi nok brukt et par år :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Dr. Atkins har en flott karbo-teller bok! En del av "pakken" som er på tilbud på bokkilden.no (var iallefall det for ikke så lenge siden)

Absolutt å anbefale, jeg gikk ned ni kg på to uker!

Skrevet
Dr. Atkins har en flott karbo-teller bok! En del av "pakken" som er på tilbud på bokkilden.no (var iallefall det for ikke så lenge siden)

Absolutt å anbefale, jeg gikk ned ni kg på to uker!

9 kg på 2 uker??? :o hvor lenge siden er det? og i såfall, gikk noen av de like raskt tilbake? Jeg vil ikke kutte ut de gode karboene,men kutte ned derimot:)

Gjest Gjest
Skrevet

Det er ca en måned siden jeg begynte på kuren, og raste ned de to første ukene. Har gått opp en kilo igjen, og ligger foreløpig helt stabilt der. Så tydelig at jeg har funnet match-vekten ja!

Har i tillegg beveget meg mer enn før, men jeg har iallefall absolutt troen på Dr. Atkins!

Lykke til!

Skrevet

Noe karbohydrater må kroppen ha. Hjernen bla trenger det for å funke.

Men så er det forskjell på karbohydrater igjen da. Hvordan de er bygd sammen og hvor fort de brytes ned i kroppen.

Altså, hvetemelprogukter som fine bakevarer, loff og lignende er verstinger. Også det med mye sukker.

Jo grovere produketer jo bedre.

Samme med pasta. Fullkorn er bedre enn vanlig.

Karbohydratene i grønnsaker er bra for kroppen og skal ikke kuttes ut f.eks (uansett, atkins, lindberg også.)

Og det er bedre å spise epler enn å drikke eplenektar.

Bedre å spise poteter enn potetmos.

For i bearbeidede produkter som eplenektar og potetmos er de naturlige karbohydratkjedene delt opp mer enn om du inntar de i fast form som poteter og epler og de vil brytes fortere ned i kroppen og virke mer inn på blodsukkeret og det blir mer ustabilt enn ved et eple.

Så du kan også tenke, så lite bearbeidede produkter som vanlig. Hvetemel er jo bearbeidet godt og bør unngås f.eks.

Spis mer som de spiste for mange, mange år siden og så lite ferdigposer som mulig (dette er store felelr med masse stivelse). Naturlig produkter det er gjort minst mulig med.

Mange har hell med å spise mat med lav GI, altså hvor blodsukkeret holdes stabilt over lang tid. Gi, lista til lindberg koster vel 75,- og har oversikt over det meste og en god innføring og forklaring :)

Gjest Revenka
Skrevet

Takk for svar.. Tenkte ikke avanserte greier, bare i korte trekk hvilke matvarer som inneholder karbohydrater.

Har hørt poteter, ris, pasta og brød. Andre typer matvarer??

Gjest Gjest
Skrevet

Jepp, stemmer at kroppen må ha noe karbohydrater!

De to første ukene holdt jeg meg til 20gram per dag, nå er jeg oppe i ca 40 gram.

Men er viktig å drikke mye, og ta viaminer i tillegg!

Gjest treningsjenta
Skrevet

Atkins er basert på at man går i kestose. Dvs siden ikke kroppen får mer en ca 30g karbohydrater(tror jeg) om dagen så vil den produsere ketogener som hjernen kan bruke istedenfor karbohydrater. Hjernen foretrekker karbs men det går fint med ketogener og. Hvis jeg ikke husker helt feil så blir ketogener dannet ved å brenne av fettresorvarene.

Men jeg anbefaler ikke det hvis du bare skal ned litt. Det er mange kritiske røster til denne dietten også.

Det som er lurt, og som jeg har gjort de siste to mnd( gått ned ca 3 kg i rent underhudsfett) er å konsentrere karb inntaket til første halvdel av dagen. Start frokosten med mye karbohydrater, men gjerne fiberikt. Dvs grøve knekkebrød, havregrøt(anbefales!), grovt brød og gjerne proteiner i form av melk eller egg. Deretter spise du mindre og mindre karbohydrater utover dagen og ingenting til kvelds. Altså ikke brød til kvelds, men proteiner og sunt fett gjerne en omeltt eller cottage cheese etc, rester etter fisk/kjøtt middag.

Det er så mye jeg kunne si, jeg anbefaler deg å trene også, både styrke og kardio.

I tilegg til brød,pasta,poteter er det mye karbohydrater i yoghurt, bananer og frukt ( spis frukt tidlig på dagen) Les på etikettene i butikken.

Spør hvis det er noe mer, jeg kommer ikke helt på om jeg har sagt alt:)

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...