AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #1 Skrevet 21. september 2019 Dere som har vært på ferie i Sør-afrika, er det virkelig så farlig som man skal ha det i Cape town? Anonymkode: a422d...0e6
Pillarguri Skrevet 21. september 2019 #2 Skrevet 21. september 2019 Ja det er det. Det er den byen i verden hvor det skjer flest drap. Turister blir som oftest «bare» ranet.
Gjest Aqua Skrevet 21. september 2019 #3 Skrevet 21. september 2019 Vi hadde en fin tur dit, men hotellet vårt lå i et trygt område og det var en egen bil som kjørte oss til kjøpesenter osv. bare det at hotellet hadde en sånn biltjeneste sier jo forsåvidt litt. Men man kan ha en fin tur om man er forsiktig
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #4 Skrevet 21. september 2019 Nei det er ikke farlig, det er som å gå rundt i en europeisk by. En taxisjåfør fortalte at han ofte hadde sightseeing for å se gangstere, turistene betaler for å ta selfies med de kriminelle og forteller teite historier når de kommer hjem. Gangsterne og taxisjåførene tjener penger og kan være kule for en liten stund. Vi gikk også hjem på kveldtid hver dag og det er helt trygt. Lommetyveri foregår selvsagt, uten at vi opplevde noe. Anonymkode: f2e01...142 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #6 Skrevet 22. september 2019 På 21.9.2019 den 21.35, AnonymBruker skrev: Nei det er ikke farlig, det er som å gå rundt i en europeisk by. En taxisjåfør fortalte at han ofte hadde sightseeing for å se gangstere, turistene betaler for å ta selfies med de kriminelle og forteller teite historier når de kommer hjem. Gangsterne og taxisjåførene tjener penger og kan være kule for en liten stund. Vi gikk også hjem på kveldtid hver dag og det er helt trygt. Lommetyveri foregår selvsagt, uten at vi opplevde noe. Anonymkode: f2e01...142 Dette er jo bare tull. Det er virkelig en farlig by, statistisk sett. Det er INGEN europeiske byer med slike tall for ran, voldtekter og drap. Anonymkode: 974fc...f57 5
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #7 Skrevet 22. september 2019 God artikkel om sikkerhet i Cape Town: https://www.thebrokebackpacker.com/is-cape-town-safe/ Som de påpeker avslutningsvis skjer det meste av voldskriminaliteten og drapene i townshipene, i områder turistene sjelden eller aldri oppsøker. At det er mye kriminalitet i Cape Town er det allikevel ingen tvil om, men om man tar sine forholdsregler (som artikkelen beskriver) kan man ha en fin opplevelse der. Det er uten tvil en vakker by med MYE god mat. Jeg håper å reise tilbake snart. Anonymkode: ff8f0...8b2 2
gard Skrevet 26. september 2019 #8 Skrevet 26. september 2019 On 9/21/2019 at 9:32 PM, Pillarguri said: Ja det er det. Det er den byen i verden hvor det skjer flest drap. Kan du vise til statistikk som viser dette? Jeg mener at dette ikke stemmer: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cities_by_murder_rate . Ja, det er en by der det skjer mye rart men jeg tror ikke at det er den byen i verden der det skjer mest drap og det er ikke den farligste byen i verden. 1
Jens Skrevet 26. september 2019 #9 Skrevet 26. september 2019 Er en grunn for at man kaller byen for Rapetown.... 2
gard Skrevet 26. september 2019 #10 Skrevet 26. september 2019 On 9/21/2019 at 9:27 PM, AnonymBruker said: Dere som har vært på ferie i Sør-afrika, er det virkelig så farlig som man skal ha det i Cape town? Anonymkode: a422d...0e6 Jeg har vært i Cape Town flere ganger og først og fremst må jeg si at det er en utrolig flott by med fjell, strender, flotte plasser man kan besøke i nærheten med leiebil og flotte vindistrikter. Jeg har ikke opplevd noe kriminalitet i CT men det skjer mye rart der - spesielt i noen av bydelene. I sentrum virker det ut til å være ganske sikkert med god overvåkning. Men en skal være forsiktig å unngå plasser om kvelden, ikke vise for mye rikdom, osv. Listen som det vises til i linken https://www.thebrokebackpacker.com/is-cape-town-safe/ gir gode tips.
Ballongen Skrevet 26. september 2019 #11 Skrevet 26. september 2019 På 21.9.2019 den 21.27, AnonymBruker skrev: Dere som har vært på ferie i Sør-afrika, er det virkelig så farlig som man skal ha det i Cape town? Anonymkode: a422d...0e6 Jeg var der i 2010. Vi ble overfalt og ranet 2 ganger på 2 dager, til tross for at vi fulgte det som ble anbefalt. Vi bodde i et trygt område med vakter overalt, men ble likevel overfalt med kniv rett utenfor hotellet. Vi ble også overfalt i en «vanlig» handlegate, også denne gangen truet med kniv. Vi benyttet oss ikke av kollektiv transport, bare seriøse taxifirma. Vi var ikke sent ute om kvelden heller. Begge gangene vi ble overfalt, var midt på lyse dagen. Ble også anbefalt at vi ikke gikk inntil husvegger (kunne lett bli dratt inn i smug osv) og ikke brukte kollektivtrafikk etter kl 17. Vi ble kjent med en sør-afrikaner som var født og oppvokst der, og han viste oss mange fantastiske steder som ikke var typisk turist-steder. Også han kunne fortelle om mye kriminalitet, vold, voldtekter, ran, drap osv osv.. Det var en fantastisk by på mange måter, men det ble likevel etterhvert en nokså traumatisk ferie for vår del.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #12 Skrevet 26. september 2019 Alle afrikanske land/byer er farlige sammenlignet med Europeiske land/byer. På 21.9.2019 den 21.35, AnonymBruker skrev: Nei det er ikke farlig, det er som å gå rundt i en europeisk by. En taxisjåfør fortalte at han ofte hadde sightseeing for å se gangstere, turistene betaler for å ta selfies med de kriminelle og forteller teite historier når de kommer hjem. Gangsterne og taxisjåførene tjener penger og kan være kule for en liten stund. Vi gikk også hjem på kveldtid hver dag og det er helt trygt. Lommetyveri foregår selvsagt, uten at vi opplevde noe. Anonymkode: f2e01...142 Dette er reinspikka tøv, noe jeg tror du vet. Men du prøver å være Woke. Anonymkode: bafd1...d54 3
Jdz Skrevet 26. september 2019 #13 Skrevet 26. september 2019 Jeg var der i fjor og hadde en helt fantastisk tur. Når det er sagt tok vi normale forhåndsregler. Vi bodde i et trygt område og tok stort sett taxi eller Uber om vi skulle langt av gårde. Skal du besøke townships bør du selvfølgelig ta en guidet tur. Cape Town anbefales på det varmeste! 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #14 Skrevet 26. september 2019 Jeg har også vært der noen ganger, og synes det er en fantastisk by. Det eneste jeg har opplevd var å få frastjålet en iPhone inne i et av de største kjøpesentrene. Mannen min er der jevnlig og har aldri opplevde noe selv, men det har de fleste han kjenner som bor/jobber der. Som oftest er det ran. Som mange skriver, så handler det om å være veldig forsiktig. Jeg er ikke redd for å gå midt på dagen nede i sentrum, men ville aldri beveget meg ute om kvelden uten bil. Bilen skal vær låst, og man bør ha en ekstra lommebok (og gjerne en "fake" telefon) som er lett tilgjengelig hvis man bliver ranet. Så kan man gi ranerne noe, men gjemmer det mest verdifulle tett på kroppen. En gang vi var der i noen uker var det tre drap som skjedde "tett på" oss. Naboen til en vakt ved huset vi bodde i ble knivdrept, broren til en av min manns kolleager ble knivdrept og det skjedde et tredje drap ikke så langt fra huset i bodde i. Det var en som blev overfalt da han var på løpetur. Det høres jo veldig voldsomt ut, men de aller fleste drap skjer i townshipene, og ikke inne i sentrum. Jeg drar gjerne til Cape Town igjen, men jeg kommer til å være veldig forsiktig. Anonymkode: db496...a7f
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #15 Skrevet 26. september 2019 1 av 4 menn fra sør afrika har voldtatt etter eget utsagn. https://universitas.no/sak/58183/norsk-student-voldtatt-av-vapnede-ranere-i-sor-afr/ Anonymkode: dab22...2c1
Pillarguri Skrevet 26. september 2019 #16 Skrevet 26. september 2019 1 time siden, gard skrev: Kan du vise til statistikk som viser dette? Jeg mener at dette ikke stemmer: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cities_by_murder_rate . Ja, det er en by der det skjer mye rart men jeg tror ikke at det er den byen i verden der det skjer mest drap og det er ikke den farligste byen i verden. https://www.nrk.no/urix/57-mennesker-drept-daglig-i-sor-afrika-1.14203552 Du har rett i at det ikke er verdens aller verste by, men det er ikke langt unna.
Brunello Skrevet 26. september 2019 #17 Skrevet 26. september 2019 Som påpekt av en annen, er statistikken for kriminalitet i Cape Town kraftig overrepresentert av voldshandlinger som foregår i Townshipene ,der turistene ikke oppholder seg. Har vært der en gang, og var aldri redd. Men vi til selvsagt en del hensyn, og brukte taxi på ettermiddager og kvelder, ingen øde steder m.m. Fantastisk by. Mange gode restauranter, og flotte vinområder bare en drøy time fra CT. Johannesburg er for øvrig mye verre enn CT, der var vi engstelige et par ganger, men gikk bra det også. 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #18 Skrevet 27. september 2019 På 22.9.2019 den 22.08, AnonymBruker skrev: Dette er jo bare tull. Det er virkelig en farlig by, statistisk sett. Det er INGEN europeiske byer med slike tall for ran, voldtekter og drap. Anonymkode: 974fc...f57 Det er sikkert høy kriminalitetsrate, men det er ikke farlig å være der som turist. Anonymkode: f2e01...142
StovnerJune Skrevet 1. oktober 2019 #19 Skrevet 1. oktober 2019 Det ser ut som en flott by, men det er lett å bli skremt av de ville voldtektstallene derfra. Det har vært flere tilfeller der det har gått utover turister.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå