Gå til innhold

Søsteren til sambo, penger og barnepass...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søsteren til sambo er over 30. forlova og har ei datter på ca 5 år.  De tre er sjeldent sammen som en familie ettersom far ofte reiser til Tunisia med venner eller jobber og mor er enten på jobb, fest eller på reise så snart far er med ungen. Ungen virker veldig sjalu på andre barn og har lett for å klype eller løpe vekk til et hjørne om vårt barn eller andre barn får litt mer oppmerksomhet enn henne. Hun svarer frekt og er høylytt om hun får beskjed om å ikke gjøre en ting og maser ekstremt mye om å dra på restaurant, bestille mat, kino og kjøpe ditt og datt de gangene vi har passet henne. Lurer på om dette henger sammen med at familien hennes bruker lite tid med henne.

Hun er kjempe glad i meg og kryper ofte i fanget mitt eller leker frisør med meg. Jeg syntes det er veldig koselig, men begynner å gå dritt lei av at sambo sin søster skal mase om barnepass fredag-søndag en gang i måneden for å feste eller reise på ferier osv. Vår sønn er 4 år og hun har aldri tilbydd seg å passe han eller i det minste ringe for å hilse eller spørre om å finne på noe. De gangene hun tar kontakt så trenger hun enten hjelp med noe, penger eller barnepass. Det som irriterer meg grønt er at hun vet vi tjener under halvparten av henne (hun har kjempe høy lønn) og hun vet vi har mye lån, men likevel spør hun om sambo/meg om vi kan betale reiser, vipse over så hun kan shoppe på ferien, betale for restaurantturer med venner osv. Og nei, hun har aldri betalt tilbake. Hverken til meg eller han. Hun spiller på samvittigheten vår og blir irritert om hun får et nei. Som kirsebær på toppen av isen ringer moren hennes for å gi oss dårlig samvittighet🤦🏻‍♀️ Vi jobber i ukedagene, noen ganger i helgene og syntes det blir slitsomt med dette maset .

Vi vet ikke hvordan vi skal si i fra uten å såre og lurer på om noen har vært borti det samme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere har kun dere selv å takke så tafatte som dere fremstår her. Herre fred.

Anonymkode: 7782e...573

• Liker 16
Skrevet

Hadde sagt nei til alt som handla om penger, og ja til alt som handla om ungen. Sistnevnte definitivt ikke for svigerinna din sin del, men for barnets. 

• Liker 22
Skrevet

Hva fikk dere egentlig i det hele tatt til å sponse henne økonomisk? Her er det bare å la være å vippse penger. 

• Liker 12
Skrevet

Jeg skjønner absolutt ikke hvorfor dere skal gi de penger!

Men barnet bør få oppmerksomhet!

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor skal dere gi noen andre penger?!?!? Altså wtf? Hadde svigermor ringt så hadde jeg sagt din datter ditt problem. 

Snakk til han mannen din du, ble ganske så irritert på dine vegne. Og jeg ville heller ikke sitti barnevakt så ofte, eller i det hele tatt.

Anonymkode: ad242...d53

• Liker 7
Skrevet

bare å si nei til alt hun spør om og ignorere henne

• Liker 1
Skrevet

Si ja til barnet og nei til penger. Neste gang hun spør etter penger, svarer dere at det kanskje er like greit at barnet flytter til dere, slik at foreldrene kan bruke alle pengene sine på seg selv.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Kommer aldri til å skjønne meg på folk som låner bort penger når man egentlig ikke har råd til det. Og attpåtil til en med mye bedre råd enn dere?

Betale for reisene hennes? Altså..:klaske:

Endret av Cleopatra.
Glemte et ord
  • Liker 12
Skrevet
14 timer siden, Brunello skrev:

Si ja til barnet og nei til penger. Neste gang hun spør etter penger, svarer dere at det kanskje er like greit at barnet flytter til dere, slik at foreldrene kan bruke alle pengene sine på seg selv.

Enig, ja til barnet og nei til penger. Ville heller ikke hatt dette mennesket til å passe mine barn, så greit at hun ikke tilbyr å passe. 

Anonymkode: fee70...2dd

• Liker 4
Skrevet

Her kan dere faktisk skylde dere selv. Jeg låner aldr bort penger, aldri.  Fordi jeg ikke har mulighet til det,  må ta forbehold om at du ikke får de igjen. 

• Liker 3
Skrevet

Øv inn en "dessverre det går ikke" prat til dennne dama. Hun kommer ikke til å gi seg før hun har fått nei MANGE ganger.

• Liker 7
Skrevet

Visse folk ser bare seg og sitt, de har som regel lite empati med andre. Sett ned foten for det økonomiske, og si ja til barnepass når det passer og dere har lyst

• Liker 1
Skrevet
På 21.9.2019 den 21.22, camill skrev:

likevel spør hun om sambo/meg om vi kan betale reiser, vipse over så hun kan shoppe på ferien, betale for restaurantturer med venner osv. Og nei, hun har aldri betalt tilbake. Hun spiller på samvittigheten vår og blir irritert om hun får et nei. 

Vi vet ikke hvordan vi skal si i fra uten å såre og lurer på om noen har vært borti det samme?

Dette er helt sprøtt, dere gir henne (ja gir) penger til reiser, restauranter og shopping? Hun høres ut som en bortskjemt 18 åring. Jeg hadde ikke vært redd for å såre noen for å ikke betale restaurant, shopping og ferie altså. Hadde vært noe helt annet om hun spurte til penger til mat fordi de var fattige. Når hun i tillegg blir irritert når hun får et nei. Herregud. Når svigermor ringer er det bare å svare at dere sponser ikke en 30 åring, verken med shopping eller noe som helst. Og om hun ikke har råd så får hun spare til alt dette, ikke deres business. 

Til denne umodne sleipe søsteren: nei vi har ikke råd til å låne bort penger til noen. Og forresten, du skylder oss penger for xx xxx og xx, får du overført de imorgen, vi trenger ny vaskemaskin/service på bilen/ sett inn. Eller bare si at dere trenger pengene tilbake for dere skal på restaurant 😂  

Anonymkode: 354fa...98c

• Liker 13
Skrevet

Herregud

Anonymkode: 5a53c...7e3

Skrevet
På 21.9.2019 den 21.22, camill skrev:

Veldig enkelt: "Beklager, vi har ikke råd!" 

Anonymkode: ed735...e86

• Liker 1
Skrevet

Ts her..

Takker for absolutt alle svar her inne, spesielt de som har gitt oss en lite ekstra «spark» bak. 

Jeg har litt vansker med å kunne ordlegge meg, derfor kom kanskje ikke alt frem i første innlegget. Nå er det sånn at hun faktisk drar på restaurant og spiser først, før hun ringer og sier at hun ikke har penger til å betale. Hun drar på ferie og bruker opp alle penga sine, så ringer hun når hun er på Gardermoen og spør om penger fordi hun står i kassa og ikke får betalt osv osv.

Ser det er flere som sier vi bør si «ja» til å passe datteren hennes, men vet ikke om dere har lest hele teksten? Som sagt er hun litt voldelig av seg og krever veldig mye oppmerksomhet. Mye mer enn hva vårt eget barn krever. Det blir faktisk for mye for oss og vi blir ordentlig sliten i hodet. Jeg må fotfølge henne for å passe på at hun ikke gjør barnet vårt vondt pga sjalusi og mye mye mer. Også føler jeg vi bare kommer til å bidra til at denne jenta får ENDA mindre tid med mor og far om hun skal tilbringe helgene så ofte med oss. Hva tenker dere om det? 

Anonymkode: 2d7f6...ae5

• Liker 1
Skrevet

En 5åring tåler å høre noen strenge sannhetens ord. Her må dere fortelle henne at " her i huset er vi snille med hverandre og vi klyper ikke etc". Når du er her må du huske å være snill. Snakk gjerne med begge barna til stede. Si at du har sett at hun stadig klyper, dytter, lugger osv, og at *Morten* er lei seg fordi dere krangler. Si også hva du liker med henne og si at for hver gang du ser at hun/de gjør snille ting med hverandre så får de et klistermerke på et ark. Når det er *20* klistermerker på hver sitt ark så skal dere gjøre noe koselig sammen. Og gi de 2 alternativ de kan gjøre. Tur i parken, kino, svømmehallen osv. Dette oppmuntrer til god oppførsel og så kanskje det blir mindre mas om aktiviteter ellers (?). 

Det høres ut som dere har problemer med å sette grenser generelt. Ovenfor søsteren hans så må dere bare sette ned foten og sagt nei selv om hun står i en "knipe". Hvis hun hadde betalt tilbake hadde det ikke vært noe problem. Her tror jeg jeg ville involvert mannen hennes om hun ikke vil betale tilbake. Det er ikke sikkert han er klar over pengebruken. 

Anonymkode: 1caaf...ffe

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...