Gå til innhold

Jeg sliter med å forstå tromsødialekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter skikkelig med å forstå tromsødialekten. Hver gang for eksempel Truls Svendsen snakker på TV er det klin umulig for meg å skjønne hva han sier uansett hvor intenst jeg lytter! For min del burde han blitt tekstet... Er dette her normalt? Folk sier jo at tromsødialekten er en lett og fin dialekt som alle nordmenn burde forstå. Og jeg er ikke oppvokst i utlandet.

Anonymkode: 1583d...b7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du fra østlandet? Har inntrykk av at østlendinger og spesielt folk fra Oslo ofte sliter mer med dialekter enn folk i resten av landet. Vet ikke hvorfor det er sånn 

Anonymkode: 90107...ef8

• Liker 8
Skrevet

Den er faktisk ganske lett å forstå ... herregud  . 

Anonymkode: b63d5...d60

• Liker 4
Skrevet

Opplever at folk øst fra ikke forstår stavanger dialekt

Anonymkode: 9779a...74b

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du fra østlandet? Har inntrykk av at østlendinger og spesielt folk fra Oslo ofte sliter mer med dialekter enn folk i resten av landet. Vet ikke hvorfor det er sånn 

Helt enig. 

Anonymkode: b63d5...d60

• Liker 1
Skrevet

Så Tromsødialekt forstår du ikke, men dialektene fra Harstad, Bodø og Alta går helt fint?

Anonymkode: 30f4d...c59

• Liker 4
Skrevet

Du skriver såpass bra norsk at du burde ha godt nok språk til å forstå en basic norsk dialekt. Kanskje skru opp lyden på TV?

• Liker 6
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså jeg er fra Østlandet (Gudbrandsdalen), har ikke problemet med noen dialekter såvidt jeg vet, dialektene her omkring er det derimot mange som sliter med både de fra vest, sør og nord. 

Anonymkode: 7e362...0f6

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter skikkelig med å forstå tromsødialekten. Hver gang for eksempel Truls Svendsen snakker på TV er det klin umulig for meg å skjønne hva han sier uansett hvor intenst jeg lytter! For min del burde han blitt tekstet... Er dette her normalt? Folk sier jo at tromsødialekten er en lett og fin dialekt som alle nordmenn burde forstå. Og jeg er ikke oppvokst i utlandet.

Nei, er du norsk er dette ikke normalt 

Anonymkode: c4684...ba0

• Liker 6
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Den er jo lett å forstå, og nei jeg er ikke fra Nord-Norge.

Skrevet

Er du den samme som hele tiden skriver at du ikke skjønner Tønsbergdialekt? I så fall tror jeg du burde reise litt mer og snakke med folk utenfor Oslo, og jobbe med språkøret ditt. Det er ikke så vanskelig å forstå. 

Anonymkode: eafc6...2d0

• Liker 5
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Ka du sei for nokka?!?

Anonymkode: 24ed8...711

• Liker 1
Skrevet

Sliter du med å forstå andre nordnorske dialekter, da? I så fall blir jeg overrasket.

Bygdedialekter i nord avviker mer fra bokmålsnære dialekter enn bydialektene gjør. Men enkelte dialekter i Finnmark er nærmere bokmål enn de fleste østlandsdialektene.

Anonymkode: d5bdd...6b9

Skrevet

Jeg kommer fra Fredrikstad, og jeg har ingen problemer med f.eks. dialekten fra Jæren, selv om folk sier den er mye breiere og vanskeligere enn tromsødialekten.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du den samme som hele tiden skriver at du ikke skjønner Tønsbergdialekt? I så fall tror jeg du burde reise litt mer og snakke med folk utenfor Oslo, og jobbe med språkøret ditt. Det er ikke så vanskelig å forstå. 

Anonymkode: eafc6...2d0

Jeg skjønner godt at folk sliter med å forstå dialekter fra f.eks. Jæren, Trøndelag og Gudbrandsdalen, men Tønsberg?! Serr?! Det er jo et av de enkleste dialektene vi har her i Norge jo! Det eneste man kommer borti dialekt i Tønsberg er at de f.eks. sier "båtær" istedenfor "båter", "likær" istedenfor "liker" og "ho" istedenfor "hun", men ellers så er det nesten helt likt vanlig oslodialekt, bare bitte, bitte, bitte, bitte, bittelitte granne breiere. Ja, riktignok har Tønsberg også slike egne dialektord som f.eks. "mævle" som betyr "spise", men det har jo alle norske dialekter.

Anonymkode: 115fa...156

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...