AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #1 Skrevet 21. september 2019 Velger du navn ut i fra topplistene, oppkalling i familie, hva navnet betyr, gamle navn, navn fra naturen eller ett annet tema? Eller bare ett navn som du synes er fint? Navn ut fra en spesiell klang, navn ut i fra antall bokstaver, rim, navn med flest vokaler? Flest konsonanter? Navn fra Disney? Ja hvorfor velge akkurat det navnet du liker best. Hva er favorittnavnet ditt og hvorfor akkurat det navnet? Anonymkode: e800d...d45
Brunello Skrevet 21. september 2019 #2 Skrevet 21. september 2019 Valgte navn vi synes er fine. Vi utelukket noen navn fordi slekta til kona ville ha uttalt de på en katastrofal måte. 1
antiislamist Skrevet 22. september 2019 #3 Skrevet 22. september 2019 Oppkalling, tradisjonelle og klassiske navn som ikke mange nyfødte har. Johan
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #4 Skrevet 22. september 2019 Sander og Ella. Anonymkode: c6788...925 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #5 Skrevet 22. september 2019 Jeg er oppkalt etter min farmor. Ikke helt likt navn, men en variant av navnet. Anonymkode: 0df2b...9aa
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #6 Skrevet 22. september 2019 Vi har et stort antall jenter. Jeg er glad vi bare fikk jenter, fordi fine guttenavn som ikke «alle» andre heter er omtrent umulig å finne. Med første jenta så valgte vi oppkalling etter min bestemor og mormor. Dette var fordi min bestemor var utrolig viktig for meg i barndommen og fordi mormor hadde et ganske fint navn. Hun er den eneste med dobbeltnavn. Resten av flokken fikk navn vi bare synes var fine og var sjeldne nok. Ett av navnene holder på å vokse i antall nå, mens de andre er sjeldne, så sjeldne at ingen har hørt om dem, men det er tydelig hvordan de skal staves. Anonymkode: c3524...f1f
Gjest RødeFare Skrevet 22. september 2019 #7 Skrevet 22. september 2019 Gå gjennom navnebøker. Se på navn som har vært i familien. Tenk på om du har noen heltinner eller helter som har fine navn. Så lager dere en liste sammen med navn dere synes er fine. Husk også at det er er ansvar som ligger på dere - et menneske skal leve med deres valg, minst hele barndommen og mest sannsynlig resten av livet. Husk at navnet ikke bare skal passe det lille babynurket, men også et voksent menneske. Til slutt; gjør gjerne en innsats for å unngå topp ti-navn, men aksepter at også dere er påvirket av hva samfunnet og de rundt dere synes er fint. Vi valgte et navn som ikke var på noen lister, og som «alle» synes var superfint og passelig sjeldent. Nå er det på full fart oppover og flere på skolen heter det samme. 😅
ss82 Skrevet 22. september 2019 #8 Skrevet 22. september 2019 Vi hadde ingen spesielle vi ville oppkalle etter, så vi valgte navn vi syntes var fine. Vi ønsket «vanlige» navn som folk har hørt før, men som ikke er på topp-listene. Endte med klassiske tidløse navn som har vært brukt i Norge i lang tid. Nå skal det vel sies at det også var litt kompromiss-navn, da vi begge hadde navneønsker som den andre ikke likte...
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #9 Skrevet 22. september 2019 Vi valgte ved å sette oss ned og tenke over navn vi syns er fine. Da gikk vi også gjennom navn i slekta som vi evt. kunne bruke. Det vanskeligste var å bli enige om et. Jeg var mest opptatt av klangen/at jeg syntes det var fint og litt opptatt av assosiasjoner og og navnets betydning. Mannen var mest opptatt av assosiasjoner (da mitt favoritt-navn var moren til en kompis av ham var f.eks. det uaktuelt). Med lillesøster lette vi etter et navn av norrøn opprinnelse fordi både vi foreldrene og første barn har det. Det var ikke avgjørende, men vi startet der, og fant et begge likte. Anonymkode: 02300...4af
Arkana Skrevet 22. september 2019 #10 Skrevet 22. september 2019 Vi valgte navn vi syntes var fine, rett og slett. Utover det ønsket vi at navnene ikke skulle inneholde æ, ø eller å, at de skulle fungere på engelsk og fransk (Trengte ikke være internasjonale navn, men kunne uttales uten problemer.) samt at uttalen og stavemåten skulle være enkel (greit å slippe å hete "Ingri uten D" hele livet).
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #11 Skrevet 22. september 2019 Eldste min er oppkalt. Ikke fordi oppkalling var veldig viktig, men begge likte navnet godt og da var det koselig å bruke det. Til yngste husker jeg vi gikk gjennom hele alfabetet og skrev ned navn på hver bokstav som begge likte. Vi var enige om at både mannen og jeg hadde vetorett, så navn en av oss mislikte, kom ikke på lista. Endte faktisk med et navn til gutten som hadde vært brukt i familien før, men vil ikke si det var direkte oppkalling. Var opptatt av at navnet skulle klinge godt med etternavnet, være enkelt å si og skrive, ikke for vanlig, men heller ikke for merkelig. Anonymkode: 02542...4d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå