Gå til innhold

Er Schizofreni i mange tilfeller selvforskyldt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

da jeg ble innlagt på langtidsopphold grunnet sterk depresjon for noen år siden. Jeg ble lagt inn på en psykosepost grunnet plassmangel, og var der ca et halvt års tid. vi som var innlagt ble godt kjent på denne tiden. Noe som overasket meg var at rusbruk var en såppas stor del av hverdagen til samtlige av de innlagte. Vi satt en kveld og snakket om hvordan vi  hadde  havnet der vi var.  Samtlige sa de hadde først havnet i psykose etter de hadde ruset seg på forskjellige rusmidler. Eksempel anfetamin, GHB, heroin og syre. De  fleste hadde fått psykoser som hadde utvikler seg til schizofreni. Jeg ble ganske overasket over at det var hovedgrunnen til de fleste som var innlagt.  

Syntes det er rart at det ikke står noe mer på nettet om psykosefaren med å bruke diverse stoffer. Når man leser om stoffene er det som regel avhengighetsfare og overdosefare man blir informert om.  

hva er deres erfaringer dere som vet om mennesker som har diagnosen?

Anonymkode: d6d92...969

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da blir man som regel diagnostisert med rusutløst psykose, ikke schizofreni.

Anonymkode: 304dc...669

• Liker 13
Skrevet

Dette tror jeg ikke stemmer helt. Jeg kjenner 3 tidligere rusmisbrukere som har fått diagnosen

Skrevet

Jeg har ei venninne som er schizofren, å aldri rørt stoff i hele sitt liv. 

• Liker 2
Skrevet

Min søsters første psykose ble utløst av narkotikabruk og hun ble senere diagnostisert med schizofreni. Mange av de hun har vært på avdeling med når hun har vært innlagt har fortalt lignende historier, så ja jeg tror det er selvforskyldt i mange tilfeller. Kanskje sykdommen ikke hadde brutt ut hvis de ikke hadde tatt dop. For meg er det ikke til å forstå at noen tør å ta narkotika, og det gjelder særlig de med mye psykisk sykdom i familien. 

Anonymkode: 88b3f...f9e

Skrevet

Rus kan være medvirkende til utløse psykose ved schizofreni men er aldri årsaken.

Anonymkode: 3d1ba...e00

• Liker 8
Skrevet

Schizofreni er aldri selvforskyldt. De som er disponert for psykose kan få det utløst første gang av rus, men å kalle schizofreni for selvforskyldt er totalt misvisende og feil. 

Anonymkode: 19289...ac9

• Liker 13
Skrevet

Min schizofreni var traume-utløst. Ble utsatt for alvorlig mobbing hele oppveksten, og begynte å vise symptomer da jeg var 10-11 år gammel. For min del var det langt ifra rusutløst - det eneste jeg hadde fått i meg av tabletter tidligere var én antibiotikakur og noen få paracet.

• Liker 1
Skrevet

det er jo på en måte selvforsyldt om man tar stoffer som tukler med hodet. Kols og lungekreft er for det meste selvforskyldt det også, men noen få kan få det uten å ha rørt en røyk i hele sitt liv. man kan jo sammenligne det litt sånn.

Gjest frankie1985
Skrevet (endret)

tja

Endret av frankie1985
Skrevet

Det er svært vanskelig - om ikke nesten umulig å skille en primærpsykose fra en rusutløst psykose med stor nøyaktighet. Rus skaper ikke schizophreni, men kan være en utløsende faktor for latent sykdom. Sykdomsmanifestasjonen ville kommet før eller senere uansett.

Slike tråder som dette gjør vanskelige situasjoner enda vanskeligere for de som er syke.

Anonymkode: 38eb7...480

• Liker 5
Skrevet

Jo, hvis man fucker med hjernen lenge nok og mye nok med narkotika (GHB,hasj, mdma, osv) så kan man få diagnosen schizofreni. Det handler om grenser, og det handler om hvor mye man tåler. Burde skremme folk fra å leke med harde stoffer.

Anonymkode: 718ad...1af

Skrevet

Du må husk at schizofreni er ikke alltid noe man er født med. Det er både arv og miljø som spiller inn, og miljø er da for eksempel rus. Traumer og rus er risikofaktorer for å utvikle psykose. En person som har opplevd krig, vold eller alvorlig psykisk stress over lengre tid, kan utvikle psykose og schizofreni. Rus kan på en måte betegnes som en psykisk traume, for det er det det er for hjernen. Langvarig rusmisbruk kan føre til schizofreni, fordi virkningen av rus er ganske lik symptomene på en psykose. Vrangforestillinger, hallusinasjoner, isolasjon, endret tankegang generelt osv. Det blir en trigger der og det kan forandre hjernen over tid. 

Anonymkode: b0ec8...eb0

Skrevet

Det er ikke stoffene som gir psykose, men opplevelsene på dem. Dvs si at personer med rusutløst psykose uansett hadde blitt psykotiske hvis de hadde møtt liknende stress i edru tilstand.

Anonymkode: 23c43...367

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slike tråder som dette gjør vanskelige situasjoner enda vanskeligere for de som er syke.

Dette!!! 👍👍👍

Anonymkode: 19289...ac9

• Liker 3
  • 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.9.2019 den 17.19):

Da blir man som regel diagnostisert med rusutløst psykose, ikke schizofreni.

Anonymkode: 304dc...669

Etter langvarig rusbruk så kan man utvikle permanent schizofreni. 

Anonymkode: 00c71...70c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2019 den 13.50):

Jo, hvis man fucker med hjernen lenge nok og mye nok med narkotika (GHB,hasj, mdma, osv) så kan man få diagnosen schizofreni. Det handler om grenser, og det handler om hvor mye man tåler. Burde skremme folk fra å leke med harde stoffer.

Anonymkode: 718ad...1af

Dette. Jeg kjenner en som har fra barneskolen begynte å bruke stoff, han utviklet schizofreni. 

Anonymkode: 8a6be...bf5

AnonymBruker
Skrevet

Herlighet så mye kunnskspsløshet det er mot psykiske sykdommer selv i dag

Anonymkode: 01415...23d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette. Jeg kjenner en som har fra barneskolen begynte å bruke stoff, han utviklet schizofreni. 

Ja, siden du kjenner én, så er det selvfølgelig fasiten for alle :) Smart. 

Anonymkode: e4800...86e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, siden du kjenner én, så er det selvfølgelig fasiten for alle :) Smart. 

Anonymkode: e4800...86e

Sier ikke at det gjelder alle, men at for noen gjelder dette definitivt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...