Gå til innhold

Akutte ryggsmerter!

CrazyChick90

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fikk akutte ryggsmerter i går etter å ha løftet en hund. Det kom egentlig litt gradvis, men plutselig var det så ille at jeg ikke klarte å gå normalt lenger. Det gjør jeg fortsatt ikke, så jeg sitter og ligger for det meste. Beveger meg til toalettet når jeg må, men har STORE problemer med å få tørka meg. 

Det er vondt å snu seg i senga og jeg kjenner en smerte når jeg sitter også, men værst er det når jeg går, og det er nesten så kroppen faller sammen. Musklene sprenger i hofte/korsryggen.

Jeg lurer på om noe har hatt det sammen, og derfor kan gi meg noen råd, eller om noen vet om dette er ufarlig og kan ta noen dager? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det sies at ryggsmerter som kommer brått også forsvinner ganske fort, så hadde nok sett det an litt. 

Anonymkode: 358ea...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom deg til legen hvis du kan. I alle fall ring og forklar situasjonen, så får du forhåpentlig noen sterkere smertestillende så du kan bevege deg. Jeg hadde det slik en drøy uke og jeg kunne ikke snu meg, kom meg ikke opp eller ned av sofa, toalett, seng eller noe som helst uten sterke smerter og jeg skrek, så vondt var det. 
Min erfaring er at hvis ingenting er brukket, så er det lett bevegelse som hjelper å løse det opp igjen. Med smertestillende lar det seg gjøre. Kom langsomt i gang, så skal du se at problemet løser seg etter hvert. Vondt er det. God bedring. 

Anonymkode: e6a7c...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sies at ryggsmerter som kommer brått også forsvinner ganske fort, så hadde nok sett det an litt. 

Anonymkode: 358ea...960

Ja, det er jo det jeg satser på da. Man blir jo helt invalid når ryggen slår seg vrang, og siden jeg aldri har opplevd dette før, så vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kom deg til legen hvis du kan. I alle fall ring og forklar situasjonen, så får du forhåpentlig noen sterkere smertestillende så du kan bevege deg. Jeg hadde det slik en drøy uke og jeg kunne ikke snu meg, kom meg ikke opp eller ned av sofa, toalett, seng eller noe som helst uten sterke smerter og jeg skrek, så vondt var det. 
Min erfaring er at hvis ingenting er brukket, så er det lett bevegelse som hjelper å løse det opp igjen. Med smertestillende lar det seg gjøre. Kom langsomt i gang, så skal du se at problemet løser seg etter hvert. Vondt er det. God bedring. 

Jeg tenkte å se an til over helga, men om det ikke har bedret seg da så må jeg til legen, for det her funker jo ikke. Jeg får ikke dusja en gang. Det er enorme smerter ja, noe av det værste jeg har hatt faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, CrazyChick90 skrev:

Hei!

Jeg fikk akutte ryggsmerter i går etter å ha løftet en hund. Det kom egentlig litt gradvis, men plutselig var det så ille at jeg ikke klarte å gå normalt lenger. Det gjør jeg fortsatt ikke, så jeg sitter og ligger for det meste. Beveger meg til toalettet når jeg må, men har STORE problemer med å få tørka meg. 

Det er vondt å snu seg i senga og jeg kjenner en smerte når jeg sitter også, men værst er det når jeg går, og det er nesten så kroppen faller sammen. Musklene sprenger i hofte/korsryggen.

Jeg lurer på om noe har hatt det sammen, og derfor kan gi meg noen råd, eller om noen vet om dette er ufarlig og kan ta noen dager? 

Det aller, aller (aller) meste av akutte og store smerter er muskler. Muskler kan gjøre mer vondt enn de fleste av oss tror før vi forstrekker en av dem. Og det kan godt ta mer tid enn noen dager, altså. 

Det du kan og bør gjøre her og nå er å avspenne. En muskel etter en muskel og forsøke, tross smerten, å ikke stramme dem igjen. Hold deg varm (varm dusj/bad, varme omslag og varm massasje) og forsøk å bevege musklene i rolige bevegelser og korte intervaller heller enn å bli liggende/sittende helt stille. Klarer du å gjøre rolig truende yoga - gjør det. 2 minutter her og der hjelper.

Så, på mandag, bør du ringe fysioterapeuten eller kiropraktoren din og få en hastetime. 

lege ser jeg kun poeng med å gå til dersom en av dem sender deg dit, eller dette varer såpass lenge at du må dit uansett. 

Anonymkode: 63d24...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det aller, aller (aller) meste av akutte og store smerter er muskler. Muskler kan gjøre mer vondt enn de fleste av oss tror før vi forstrekker en av dem. Og det kan godt ta mer tid enn noen dager, altså. 

Det du kan og bør gjøre her og nå er å avspenne. En muskel etter en muskel og forsøke, tross smerten, å ikke stramme dem igjen. Hold deg varm (varm dusj/bad, varme omslag og varm massasje) og forsøk å bevege musklene i rolige bevegelser og korte intervaller heller enn å bli liggende/sittende helt stille. Klarer du å gjøre rolig truende yoga - gjør det. 2 minutter her og der hjelper.

Så, på mandag, bør du ringe fysioterapeuten eller kiropraktoren din og få en hastetime. 

lege ser jeg kun poeng med å gå til dersom en av dem sender deg dit, eller dette varer såpass lenge at du må dit uansett. 

Så dette er altså ikke noe som vil gå over av seg selv og jeg er nødt til å dra til fysion for at det skal bli borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ryggvondt gikk over av seg selv uten behandling, annet enn at jeg holdt meg i lett bevegelse. Utfordret meg på det som var vondt med langsomme bevegelser. Hvis man får bort de akutte smertene kan man jo fremdeles gjøre bevegelsene, med mindre noe er virkelig ødelagt inni der. Jeg tror på at det leges av seg selv, men tar litt tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min ryggvondt gikk over av seg selv uten behandling, annet enn at jeg holdt meg i lett bevegelse. Utfordret meg på det som var vondt med langsomme bevegelser. Hvis man får bort de akutte smertene kan man jo fremdeles gjøre bevegelsene, med mindre noe er virkelig ødelagt inni der. Jeg tror på at det leges av seg selv, men tar litt tid. 

Jeg forsøker å gjøre litt bevegelser jeg også, men akkurat nå gjør det så forbanna vondt, men har bare hatt det et døgn. Kjenner allikevel at det er lenge nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2019 den 17.04, CrazyChick90 skrev:

Hei!

Velkommen i klubben.

Ca 8 av 10 vil i løpet av livet oppleve ryggsmerter. Det er helt normalt.

Gå til fastlegen din  be om henvisning til behandling hos fysioterapeut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
På 22.9.2019 den 22.57, Serafin skrev:

Velkommen i klubben.

Ca 8 av 10 vil i løpet av livet oppleve ryggsmerter. Det er helt normalt.

Gå til fastlegen din  be om henvisning til behandling hos fysioterapeut. 

Driver fortsatt med denne ryggen og den er forbanna stiv, men den har blitt mye bedre, og nå klarer jeg i det minste å gå selvom jeg ser litt funny ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde villet gått til en manuell terapeut - vil kanskje tror du har en låsning ??  Og da er det musklene rundt som protesterer også. 

En man.terapeut vil evnt. knekke opp låsningen , kna litt hvis det trengs og gi deg tips om hva du evnt. kan gjøre for å unngå dette. Nå var jo kanskje dette akutt og skyldes litt uflaks - men kan være gode råd å ha med seg. 

Har nylig opplevd det samme selv - men jeg hater å ha vondt så jeg gikk og fikk behandling. Hos meg skyldes det feilbelastning over tid da så da er det godt med litt råd (kjeft) fra medisinsk hold. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2019 den 17.17, CrazyChick90 skrev:

Så dette er altså ikke noe som vil gå over av seg selv og jeg er nødt til å dra til fysion for at det skal bli borte?

Det kan jo gå over.

Problemet ditt er dette: når det gjør vondt spenner du deg. Når du spenner deg drar musklene i skjelettet og feilstillinger vil forbli feil. Og når dette får stå over tid vil det ta mer tid å oppnå bedring. For at det skal «gå vekk» på egenhånd må du på egenhånd oppnå avslappede muskler. Over tid.

Ofte er det ikke mer enn noen knepp på plass som skal til for å få plutselige vondter helt vekk, og kun en håndfull daglige øvelser over noen måneder som skal til for å holde det borte. Andre ganger er det mer. Men veldig få av oss beveger seg nok i hverdagen til å kjenne kroppen godt nok til å skille øvelser som gjør dette bedre fra øvelser som gjør dette verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går helt sikkert over av seg selv, men det kan ta tid, opptil et par uker, og forbedring skjer sakte til å begynne med, så plutselig er det helt borte. Du må være tålmodig. En fysioterapeut hjelper lite, en kiropraktor kan løse det. Men før du får time er du nok frisk av deg selv. Gå på alle fire og strekk armene fram, vri overkroppen innover, bøy knærne innover når du går, stå på huk og svai korsryggen, heng i dørkarmer og vær tålmodig. Kroppen din står i spenn og vil tilbake til riktig posisjon. Øvelsene over hjelper den. Som de sier så kjekt: Been there, done that. 

Anonymkode: 07a26...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.10.2019 den 19.14, AnonymBruker skrev:

Det går helt sikkert over av seg selv, men det kan ta tid, opptil et par uker, og forbedring skjer sakte til å begynne med, så plutselig er det helt borte. Du må være tålmodig. En fysioterapeut hjelper lite, en kiropraktor kan løse det. Men før du får time er du nok frisk av deg selv. Gå på alle fire og strekk armene fram, vri overkroppen innover, bøy knærne innover når du går, stå på huk og svai korsryggen, heng i dørkarmer og vær tålmodig. Kroppen din står i spenn og vil tilbake til riktig posisjon. Øvelsene over hjelper den. Som de sier så kjekt: Been there, done that. 

Anonymkode: 07a26...be1

Hei! Har hatt det i to uker nå, men føler at jeg er noe bedre, men det har stagnert en del nå og jeg er stiv og klarer ikke å stå ordentlig, også gjør det vondt når jeg skal snu meg i senga. f.eks, men hører jo at det kan ta flere uker, så tenker fortsatt å gi det litt tid siden jeg uansett er hjemmeværende. Hadde jeg jobbet så hadde jeg måttet gjøre noe siden jeg ikke fungerer optimalt med det her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...