Gå til innhold

Kjøp av vogn fra 4 år og opp...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er et spm jeg ofte får. Jobber i barneutstyrbutikk, og da kommer det spesielt fra en kulturgruppe å skal ha både vognpose og vogn til sine 4 åringer.

Er det noe jeg har oversett ifht hva som er vanlig i visse kulturer ifht at barna dems ikke beveger seg særlig eller er de mer ute osv?

Skiller det mellom kultur pga i alle år i den butikken så er det kun den spesifikke som jeg kan se som etterspør dette. 

De fleste vogner og vognposer er frem til 3 år, og flere av vognene har maksgrense på 15 kg. 

Prøver såklart å møte kunden så godt vi kan, og informerer om at det er vektgrense samt lengde på vogn og pose som gjør at det trolig vil være for smått, men de vil likevel investere flere tusen i dette. 

Blir like forundret hver gang.

Anonymkode: 3618f...639

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke kulturer? En 4-åring skal da ikke sitte i vogn!

Anonymkode: adb66...a0d

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke kulturer? En 4-åring skal da ikke sitte i vogn!

Anonymkode: adb66...a0d

Vegrer meg litt for å "avsløre" det, men det er somaliske familier... De er selvfølgelig en veldig veldig stor folkegruppe, og dette er nok bare en promille av de, men det er utelukkende dem. Opp til flere ganger i mnd. Kjempehyggelige og høflige, masse god humor å by på. Så etter vi har pratet litt om sikkerhet ifht vogn og tillatt vekt, så er det noen som får en sånn "aha" opplevelse å dropper kjøpet.

Ts 

Skrevet

Jeg tror faktisk det er fordi de kanskje er mer underveis uten bil og til ugunstige tider enn norske familier. 

Helt ærlig, i Norge slutter mange med vogn når ungene begynner i barnehagen for da er de sjelden ute på lange turer uten noen bil og det kjøres overalt. Ungene er jo i barnehagen hele dagen og ellers er det jo kjøring det går i. 

Og dette er min betraktning av norske familier litt fra utsiden, for jeg bor i utlandet og fikk utrolig mye kommentarer fra norske venner på at vi brukte vogn så lenge, til 5 år faktisk. Men jeg var hjemmeværende med barn, brukte ikke bil og gikk overalt. Klart jeg trengte en vogn til ungene!

Anonymkode: 6b85d...f16

• Liker 10
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Du får si til dem, at her i Norge selger vi ikke vogn til så store barn.

Skrevet
9 minutter siden, Luna Llena skrev:

Du får si til dem, at her i Norge selger vi ikke vogn til så store barn.

Men er jo litt som AB over her sier da. At behovet er annerledes for andre.

Og da burde det kanskje utvikles nye produkter i tillegg som kan passe alle målgrupper.

Tror ikke det gjør barn latere. 

Ts

• Liker 7
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror faktisk det er fordi de kanskje er mer underveis uten bil og til ugunstige tider enn norske familier. 

Helt ærlig, i Norge slutter mange med vogn når ungene begynner i barnehagen for da er de sjelden ute på lange turer uten noen bil og det kjøres overalt. Ungene er jo i barnehagen hele dagen og ellers er det jo kjøring det går i. 

Og dette er min betraktning av norske familier litt fra utsiden, for jeg bor i utlandet og fikk utrolig mye kommentarer fra norske venner på at vi brukte vogn så lenge, til 5 år faktisk. Men jeg var hjemmeværende med barn, brukte ikke bil og gikk overalt. Klart jeg trengte en vogn til ungene!

Ja, ikke sant! Godt poeng. 

Jeg er ikke så bereist, så har prøvd å være så ydmyk som mulig siden jeg ikke helt har skjønt behovet. Og føler meg korttenkt som ikke har tenkt på det du nevner 🙊

Må jo være frustrerende for dem å ikke finne det dem trenger..

Hvor i verden bor du? :)

• Liker 2
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok en rimelig forklaring. Det bor en somalisk enslig mor i bygda her, ca 5 km fra sentrum, med dårlig bussforbindelse - især på helg. Mange lørdager har jeg sett henne på storhandel med barnevogn i allslags vær. Det er klart det er enklere å få med seg tre-fireåringen en mil tur-retur i snøfokk eller sørvest kuling med vogn enn uten.

For øvrig en veldig hyggelig og mild kvinne som har måttet bruke litt tid på å sette seg inn i det norske samfunnets forventninger til oppsyn med ungene.

Anonymkode: 310b8...ecb

• Liker 1
Skrevet

Enig i det ab sier over her. En 4-åring kan ikke gå veldig langt/fort, så om en ikke har bil er faktisk vogn veldig greit lenge.

Er faktisk også irriterende at vogner ofte kun går til 15/17 kg! Mange

barn er tyngre enn det før de slutter med vogn.

Du kan tipse om Stokke Beat (når den endelig kommer), den går til 22 kg. Babyjogger city premier går til 30 kg (http://babyjogger.se/nn/product/city-premier-nn/) og babyjogger city elite går til 34 kg. Sikkert andre med høyere grenser også. 

• Liker 2
Skrevet

Hva med å tipse dem om sykkelvogn forresten. Må være et mye bedre alternativ 

Anonymkode: 35b3e...e8b

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Men er jo litt som AB over her sier da. At behovet er annerledes for andre.

Og da burde det kanskje utvikles nye produkter i tillegg som kan passe alle målgrupper.

Tror ikke det gjør barn latere. 

Ts

Det finnes jo alternativer, du bare har ingen i butikken din... ;)

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva med å tipse dem om sykkelvogn forresten. Må være et mye bedre alternativ 

Anonymkode: 35b3e...e8b

Ikke nødvendigvis.De er veldig ok til tur i Skoge og mark eller langtur, men de er ofte store og ikke lett å ta med seg overalt i butikker og byen. Så lett å legge sammen er de heller ikke alltid. I tillegg merket jeg meg at sykkelvogner ikke er så stabile, de tipper bakover! Spesielt om det er litt last baki. 

Jeg vil nok anbefale at ts sjekker ut litt solide vogner med store hjul (helst. dreibart forhjul), da er det enklere å trill og manøvrere vogna. Selv hadde jeg Mountain Buggy, men det er lengde siden ungene slutta med vogn nå så finnes nok mye nytt på markedet nå.

Skrevet
1 time siden, Joppeline skrev:

Er faktisk også irriterende at vogner ofte kun går til 15/17 kg! 

Veit om en mamma som irriterer seg grønn over dem vektgrensa der. Sønnen hennes er 14 kilo tung, 86cm og 8mnd. Går ikke enda. Hun gruer seg til ungen har vokst ut av vogna han har nå, siden han er så stor. 

Anonymkode: 73200...474

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vegrer meg litt for å "avsløre" det, men det er somaliske familier... De er selvfølgelig en veldig veldig stor folkegruppe, og dette er nok bare en promille av de, men det er utelukkende dem. Opp til flere ganger i mnd. Kjempehyggelige og høflige, masse god humor å by på. Så etter vi har pratet litt om sikkerhet ifht vogn og tillatt vekt, så er det noen som får en sånn "aha" opplevelse å dropper kjøpet.

Ts 

Hvordan vet du at de er fra Somalia? Er det noe de forteller deg? 

Anonymkode: 768da...d08

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at de er fra Somalia? Er det noe de forteller deg? 

Anonymkode: 768da...d08

Ja, flere er ganske nye i Norge å kan lite norsk. Da pleier de å si at de er fra Somalia og forteller så godt de kan. 

Er en veldig trivelig arbeidsplass. Mange åpner seg om mye rart :)

TS

Skrevet

Du kan jo tipse om å kanskje bruke en sovepose for barn, om de ikke finner vognposer? SÅ store barn trenger jo uansett ikke bruke seler, det er jo mest for beskyttelse mot vær og vind. Er de litt handy er det jo også fort gjort å sy en pose av et varmt ullpledd også.

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker også vogn hvis jeg må hente i barnehagen uten bil. Barnet er 3,5 år og det er 3 km hver vei til barnehagen. Sikkert i hvertfall 1-2 år før det er praktisk og effektivt å la barnet gå så langt før/etter barnehagen. 

Anonymkode: 84bd5...02d

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg bruker også vogn hvis jeg må hente i barnehagen uten bil. Barnet er 3,5 år og det er 3 km hver vei til barnehagen. Sikkert i hvertfall 1-2 år før det er praktisk og effektivt å la barnet gå så langt før/etter barnehagen. 

Anonymkode: 84bd5...02d

Ja, ikke sant. I tillegg har man kanskje handla litt på veien, ungene er trøtte etc... 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...