Polly888 Skrevet 21. september 2019 #1 Skrevet 21. september 2019 Jeg og en bekjent fikk baby omtrent samtidig. De hadde samme vekt ved fødsel og har vokst omtrent likt. Hennes baby sov natta gjennom ved 6 uker og gjør det ennå ved 4 mnd. Da snakker vi 10 timer søvn i strekk hver natt uten amming. Min baby derimot er våken omtrent 5 til 20 ganger i løpet av natta. Ja jeg vet, alle barn er forskjellige men hvorfor er det sååå stor forskjell på to barn som kun får morsmelk?? Min første og var nattugle og jeg sov ikke på 2 år.. Er så redd for at mini her skal bli lik😐
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #2 Skrevet 21. september 2019 Det er forskjell på meg og samboer også, selv om vi spiser den samme maten, fordi vi er to ulike personer. Du sier det jo selv, babyer er forskjellige. De er like forskjellige som voksne. Anonymkode: bd795...568 1
Anjatapinjata Skrevet 21. september 2019 #3 Skrevet 21. september 2019 Hvordan sover du vanligvis da? Har litt inntrykk av at folk som er glade i å sove og som gjerne sover mye om de kan lett får sove barn. Hele familien min er folk med stort sovehjerte, alle barna har vært likedan. Jeg og barnefar er også glade i å sove og kan fint sove 12timer i strekk. Babyen vår sover nå 7 timer i strekk på natt, våkner for mat på morran også sover han ca 3 timer til, han er to mnd nå og vært sånn siden han var en mnd gammel 😊 har man morgenfugl foreldre som sliter litt mer med søvn kanskje de arver det. Eller at de ikke får nok mat før de skal sove, at de trenger mer nærhet enn andre babyer. Altså er jo store variasjoner av hva hver enkelt baby trenger. Vi samsov første fem ukene, nå sover lillegutt i senga si ved siden av meg. Han trenger heller ikke ammes i søvn, men finner søvnen selv. Så ja ikke godt å si hvorfor det er sånn egentlig 😅 1
Polly888 Skrevet 21. september 2019 Forfatter #4 Skrevet 21. september 2019 Har ett enormt sove hjerte selv så hadde barna arvet dette hadde de sovet døgnet rundtb😅 joda vet at alle er forskjellige. Er bare veldig nysjerri på hvorfor det er så stor forskjell.. Man føler seg bare litt mislykka om det er lov å si, når hun har ett barn som sover og ligger rolig i senga i timesvis, mens min må bysses og ammes hver andre time på natta. Men foe all del, ville ikke bytta mini for noe i verden!
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #5 Skrevet 21. september 2019 4 minutter siden, Polly888 said: Har ett enormt sove hjerte selv så hadde barna arvet dette hadde de sovet døgnet rundtb😅 joda vet at alle er forskjellige. Er bare veldig nysjerri på hvorfor det er så stor forskjell.. Man føler seg bare litt mislykka om det er lov å si, når hun har ett barn som sover og ligger rolig i senga i timesvis, mens min må bysses og ammes hver andre time på natta. Men foe all del, ville ikke bytta mini for noe i verden! Samme her. Min må ammes i søvn og ligge i fanget helt til jeg legger meg. I 7 måneder har vi samsovet, og likevel er det 15 oppvåkninger i løpet av en natt. Må trilles i søvn, og likevel sover han bare en halvtime av gangen på dagtid. Føler meg så vanvittig mislykka på dette punktet, men jeg får ikke til å gjøre noe annerledes. Lett å si man ikke skal sammenligne seg med andre mødre med babyer, men det det er vanskelig å la være. Anonymkode: bd795...568
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #6 Skrevet 21. september 2019 3 timer siden, Anjatapinjata skrev: Hvordan sover du vanligvis da? Har litt inntrykk av at folk som er glade i å sove og som gjerne sover mye om de kan lett får sove barn. Hele familien min er folk med stort sovehjerte, alle barna har vært likedan. Jeg og barnefar er også glade i å sove og kan fint sove 12timer i strekk. Babyen vår sover nå 7 timer i strekk på natt, våkner for mat på morran også sover han ca 3 timer til, han er to mnd nå og vært sånn siden han var en mnd gammel 😊 har man morgenfugl foreldre som sliter litt mer med søvn kanskje de arver det. Eller at de ikke får nok mat før de skal sove, at de trenger mer nærhet enn andre babyer. Altså er jo store variasjoner av hva hver enkelt baby trenger. Vi samsov første fem ukene, nå sover lillegutt i senga si ved siden av meg. Han trenger heller ikke ammes i søvn, men finner søvnen selv. Så ja ikke godt å si hvorfor det er sånn egentlig 😅 Hvordan gikk overgangen etter 5 uker med samsoving så sove i egen seng. Del gjerne noen tips da jeg snart har en 5 uker gammel baby selv, og ønsker at baby skal sove i egen seng Anonymkode: 2ec59...31c
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #7 Skrevet 21. september 2019 Jeg har også inntrykk av at "sovehjerte" kan være arvelig. Men jeg har ikke sett noe som helst vitenskapelig bevis på det da, det er bare basert på egne observasjoner. Vårt barn har alltid sovet godt. Vi måtte samsove (prøvde litt med egen seng, men da våknet hun og ville opp/ha pupp, så vi la det på is til hun var nærmere ett år). Hun sov 7 timer i strekk uten mat fra 2 mnd, og fortsatte å sove gjennom natten med unntak av noen kortere perioder med sykdom. Både mannen og jeg er veldig glade i å sove, og er litt sånn at vi får sove hvor som helst når som helst. F.eks. har begge jobbet skift uten å få søvnproblemer av ustabil døgnrytme og en del nattevakter, vi sover godt borte på besøk, på fly og tog etc. Men det skal sies at jeg var ingen sovebaby selv. Foreldrene mine forteller at de gikk fram og tilbake på gulvet med meg hele natten. Det skyldtes antagelig at det var noe som plaget meg, uten at de noen gang fant ut av det. Hvorvidt babyen sover godt kan nok handle om mye, men b.la. temperament og om den har noen fysiske plager som gjør det vanskeligere å sove. Og kanskje er det å ha lett for å sove også arvelig, uten at jeg vet nøyaktig hva den egenskapen skyldes. Vi kommer sikkert til å slite noe veldig hvis nr. to, som ligger i magen nå, viser seg å være ei nattugle. Og det kan jo godt hende det. Anonymkode: 0f5f2...209
Anjatapinjata Skrevet 21. september 2019 #8 Skrevet 21. september 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan gikk overgangen etter 5 uker med samsoving så sove i egen seng. Del gjerne noen tips da jeg snart har en 5 uker gammel baby selv, og ønsker at baby skal sove i egen seng Anonymkode: 2ec59...31c Bare la han egentlig i senga si når han begynte å bli trøtt, også er han veldig glad i ha klut over panna når han skal sove, evt bli strøket i panna og på hode. Så tar vi han ikke opp om han ligger å kaver litt heller. Han er ganske flink til å finne søvnen selv. Om vi bruker klut over panna hans så tar vi den vekk med en gang han sover, og følger såklart med på han så han ikke dekker hele ansiktet med den 😊 har nok vært ganske heldige med at han er veldig enkel.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #9 Skrevet 22. september 2019 23 timer siden, Anjatapinjata skrev: Hvordan sover du vanligvis da? Har litt inntrykk av at folk som er glade i å sove og som gjerne sover mye om de kan lett får sove barn. Hele familien min er folk med stort sovehjerte, alle barna har vært likedan. Jeg og barnefar er også glade i å sove og kan fint sove 12timer i strekk. Babyen vår sover nå 7 timer i strekk på natt, våkner for mat på morran også sover han ca 3 timer til, han er to mnd nå og vært sånn siden han var en mnd gammel 😊 har man morgenfugl foreldre som sliter litt mer med søvn kanskje de arver det. Eller at de ikke får nok mat før de skal sove, at de trenger mer nærhet enn andre babyer. Altså er jo store variasjoner av hva hver enkelt baby trenger. Vi samsov første fem ukene, nå sover lillegutt i senga si ved siden av meg. Han trenger heller ikke ammes i søvn, men finner søvnen selv. Så ja ikke godt å si hvorfor det er sånn egentlig 😅 Vi har fått to harmoniske sovebabyer på rappen og vi er glade i å sove begge to. B-mennesker til gangs! Begge har sovet rundt uten mat fra 2 måneders alder og lite styr på kveld og natt, utenom sykdomsperiodene. Eldste er et sovedyr uten like, mens minsten har relativt korte netter og er en morgenfugl. Men har mine tvil på at sovebaby er knytter opp mot arv 😛 Folk gir oss «æren» for dette fordi vi er rolige mennesker begge to, men synes det høres litt teit ut. Tenker at det er helt tilfeldig jeg da 😛 og vi har hatt kjempeflaks! Venter nummer tre nå og forventer ikke sovebaby nummer tre, men hvis det blir tilfelle kan jeg være tilbøyelig til å tenke arv 😂 Anonymkode: 396ce...12d
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #10 Skrevet 22. september 2019 Jeg og mannen er rolige personer som elsker å sove. Vi har fått en baby som hater å sove 😜 Anonymkode: bd795...568 1
Anjatapinjata Skrevet 22. september 2019 #11 Skrevet 22. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har fått to harmoniske sovebabyer på rappen og vi er glade i å sove begge to. B-mennesker til gangs! Begge har sovet rundt uten mat fra 2 måneders alder og lite styr på kveld og natt, utenom sykdomsperiodene. Eldste er et sovedyr uten like, mens minsten har relativt korte netter og er en morgenfugl. Men har mine tvil på at sovebaby er knytter opp mot arv 😛 Folk gir oss «æren» for dette fordi vi er rolige mennesker begge to, men synes det høres litt teit ut. Tenker at det er helt tilfeldig jeg da 😛 og vi har hatt kjempeflaks! Venter nummer tre nå og forventer ikke sovebaby nummer tre, men hvis det blir tilfelle kan jeg være tilbøyelig til å tenke arv 😂 Anonymkode: 396ce...12d Nei det trenger jo absolutt ikke å være noe i det, bare tar min familie i betraktning, evt om vi bare har vært heldige med barna alle mann😅 lillesøsteren min skrek en del, men det var fordi mor hadde for lite melk. Så når ho fikk nok mat sov ho også. Krysser nå uansett fingrene for at din tredje også blir sovebaby da for din skyld 😁 er jo så deilig 😍
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #12 Skrevet 25. september 2019 På 21.9.2019 den 14.10, Polly888 skrev: Jeg og en bekjent fikk baby omtrent samtidig. De hadde samme vekt ved fødsel og har vokst omtrent likt. Hennes baby sov natta gjennom ved 6 uker og gjør det ennå ved 4 mnd. Da snakker vi 10 timer søvn i strekk hver natt uten amming. Min baby derimot er våken omtrent 5 til 20 ganger i løpet av natta. Ja jeg vet, alle barn er forskjellige men hvorfor er det sååå stor forskjell på to barn som kun får morsmelk?? Min første og var nattugle og jeg sov ikke på 2 år.. Er så redd for at mini her skal bli lik😐 Hvorfor er det forksjell på søvnen til oss voksne? Hvorfor legger noen seg sent? Noen får ikke sove, noen spretter opp kl 5 fulle av livslyst mens andre er groggy kl 9. Hvorfor? Handler vel om biokjemi i hjernen det antagelig. Mao, det bare er sånn. I tillegg kan noen babyer ha fysiske plager som står i veien for god søvn, mens andre ikke har det. Det beste er å ikke sammenlikne! Vi spør jo sjelden naboer elle kollegaer om hvordan de pleier å sove? Hvorfor i all verden er vi så opptatte av å sammenlikne barna når søvn er noe som faktisk ikke KAN sammenliknes? Fokus på gode søvnrutiner som kan forebygge søvnproblemer som voksne er vel det eneste som faktisk har betydning. At barna er trygge om natta, får sine behov dekket, at leggetid er en koslig og trygg stund som fronter innsovning på en positiv måte. Da gjør man det man kan, og utover det så er hvert barn seg selv. Vi har ikke sove-barn, der er begge de små ganske like. Veldig overvåke, veldig «med» på alt hele tiden. Vanskelig for å koble ut. Som sin mor, hehe. Anonymkode: 00072...2c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå