Gå til innhold

Hvordan møte personer som snakker om hallusinasjoner eller vrangforestillinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har erfaring med å jobbe med personer med hallusinasjoner eller vrangforestillinger, hva er beste måte å møte denne personen på når han/hun snakker om hallusinasjoner eller vrangforestillinger? Tenker da spesielt på tilfeller der personen er helt overbevist om at det er reelt. 

Grunnen til at jeg spør er at jeg jobber som assistent på en arbeidsplass der dette var et aktuelt tema, men mine kollegaer gjorde det alle forskjellig, hadde lite erfaring og hadde heller ikke så mange refleksjoner rundt det. Ønsker gjerne å få bedre innsikt i tema og vite hvordan andre tenker rundt dette og hvilke erfaringer andre har i forhold til hva som fungerer og ikke?

Det jeg tenker er at man til vanlig og hvis dette var reellt gjerne ville bekreftet følelsene ved å si f.eks "det må være skremmende for deg" eller spørre hva personen tenker kan hjelpe og lignende. Men blir dette rett å gjøre ved hallusinasjoner og vrangforestillinger dersom personen er overbevist om disse? Det vil jo kanskje bare oppleves for personen som at man bekrefter at det h*n opplever stemmer og er virkelig, og kanskje forverre situasjonen? Samtidig oppleves det som helt reelt for personen selv og man burde jo møte disse følelsene på en måte som gjør at personen føler seg forstått og at de vet at man skjønner at det oppleves som alvorlig  og reelt uten at det oppleves som at man bekrefter overfor personen at det virkelig er det. Men hvordan gjøres dette på best mulig måte?

Anonymkode: 8649f...fbd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du si til personen at «jeg ser ikke den personen/skikkelsen/tingen du ser, men jeg kan tenke meg at det er skremmende for deg når du tror han er ute etter å ta deg». Så bekrefter du hans følelser, men realitetsorienterer han ved å si at den personen ikke egentlig finnes en annen plass? 

• Liker 3
Skrevet

Mintgrønn svarer deg svært godt. Forhold deg rolig, ikke gå inn i for lange diskusjoner om den personen finnes eller ikke. Vær ryddig og direkte.

Anonymkode: 4e873...cff

Skrevet

Synes det er litt skummelt jeg. For du vet aldri hvordan de vil reagere. Noen kan bli livredde, noen kan være bastante og stå på sine vrangforestillinger mens andre kan bli direkte aggressive og farlige om du utfordrer vrangforestillingene deres. 

Jeg ville ha prøvd å avbekrefte hallusinasjonene og vrangforestillingene på en ren og ryddig måte. Ikke med humor eller tull, for det kan virke provoserende. Men så fort jeg møter for stor motstand, så ville jeg ha tatt et steg tilbake og anbefalt vedkommende å oppsøke profesjonelt hjelp. For som sagt, du vet aldri hvordan de vil reagere i en presset situasjon og det er ikke innenfor min kompetanse å håndtere slike lidelser. 

Anonymkode: a4b38...398

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...