Gå til innhold

Katten min spyr av godteri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har en ragdoll. Hun er veldig glad i kattesnop og våtfor. Har pleid å gi henne det sånn 1 gang i mnd eller 2-3 biter godteri. 

Men hun kaster opp nesten hver gang så nå har jeg bare sluttet med det helt. Har prøvd mange typer og gitt henne bittelitt da jeg vet hun liker det. 

Ironisk nok elsker hun det men hun bare kaster det opp igjen. 

Noen som har opplevd lignende? Hun er frisk heldigvis da du har hvert hos veterinær men er fortsatt nysgjerrig. Tørrfôr går fint. 

Nå har jeg egentlig sluttet med det helt men tenkte jeg skulle høre om noen har opplevd lignende å hva det evt. Kommer av. 

Noen ganger ser det nesten ut som hun tvinger det opp igjen. Har opplevd tidligere at hun har spist litt kastet opp å spist mer. Så har da bare tatt vekk maten. Å hun er helt pigg å rask og hun virker upåvirket av det. 

Anonymkode: ac43f...e23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiser for raskt, kanskje. Har du forsøkt gi 1, vente en stund, så gi 1 til? 

Kan også være dårlig kvalitet på godteriet, mer lumske deler av dyr i godbiter 

Har en katt som spiser for raskt, så må gi for som er store biter, ikke noe våtfor pluss at om jeg gir godbiter må jeg gi 1 og 1. Så lenge jeg gjør det sånn går det bra. 

Anonymkode: 50868...127

Skrevet (endret)

Først av alt er det jo anbefalt å sjekke med vetrinær, siden jeg nå leser at det er gjort så må man lete videre :) 

Katter kan kaste opp om de sluker mat. Slike finurlige «mat-brett» er en løsning på det. Akkurat denne her løste problemet katten Jet (katten til Chis & Eve) hadde med å kaste opp mat konstant: 

https://www.musti.no/catit-senses-20-digger?51619

Det kan hende at det er noe i disse snacksene som gjør at katten kaster opp. Et godt tips til snacks er å kjøpe for som er «bedre» å gi som snacks. Jeg brukte en prøvepakke på royal canin sitt veterinærfor designet for tenner, de har disse testpakkene ofte hos veterinæren. Disse ble elsket, og brukt som snacks her. Den posen ble tom, nå har jeg Royal Canin Main Coon for som snacks biter, de elsker det 😸

Endret av Ariana807
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiser for raskt, kanskje. Har du forsøkt gi 1, vente en stund, så gi 1 til? 

Kan også være dårlig kvalitet på godteriet, mer lumske deler av dyr i godbiter 

Har en katt som spiser for raskt, så må gi for som er store biter, ikke noe våtfor pluss at om jeg gir godbiter må jeg gi 1 og 1. Så lenge jeg gjør det sånn går det bra. 

Anonymkode: 50868...127

Kaster katten din opp om hun spiser for raskt? 

Våtfor har jeg prøvd å gi litt å litt. Sånn en spiseskje en dag osv. Men det funker ikke i det hele tatt uansett hvilke typer jeg har prøvd. Så har droppet det helt. 

Når det gjelder snopet så går det noen ganger bra å andre ganger ikke. Å da holder det at jeg gir henne 1 så spyr hun det opp pluss mer. 

Med tørrfôr så ja det går bra men hun får veldig lite mat. Mannen min kan noen ganger gi henne litt «for mye» å da kaster hun opp det også. 

Hun vil også hele tiden ha mat om skålen hennes er tom så fyller på sånn typ en liten håndfull her å der da jeg ikke ønsker at hun skal kaste opp. 

Hun er ikke tynn å vekta hennes er normal til rasen hennes. 

Når hun blir passet på hos mine foreldre eller svigerforeldre har det hendt hun har fått tørrfôr sånn fra butikken «billig typene». Å de kaster hun opp umiddelbart. Virker som hun er veldig ømfintlig. Litt som om hun gjør opprør når hun ikke liker maten ved å spy litt her å der 🙈 hun er veldig kresen. 

Ts 

Skrevet
7 minutter siden, Ariana807 skrev:

Først av alt er det jo anbefalt å sjekke med vetrinær, siden jeg nå leser at det er gjort så må man lete videre :) 

Katter kan kaste opp om de sluker mat. Slike finurlige «mat-brett» er en løsning på det. Akkurat denne her løste problemet katten Jet (katten til Chis & Eve) hadde med å kaste opp mat konstant: 

https://www.musti.no/catit-senses-20-digger?51619

Det kan hende at det er noe i disse snacksene som gjør at katten kaster opp. Et godt tips til snacks er å kjøpe for som er «bedre» å gi som snacks. Jeg brukte en prøvepakke på royal canin sitt veterinærfor designet for tenner, de har disse testpakkene ofte hos veterinæren. Disse ble elsket, og brukt som snacks her. Den posen ble tom, nå har jeg Royal Canin Main Coon for som snacks biter, de elsker det 😸

Ja vi har sjekket da jeg ble litt redd i starten når hun var 6-7 mnd. Å hun har hvert på jevnlige kontroller å det har ikke hvert noe galt. Har fått anbefalt litt forskjellig mat osv men ingenting har funket helt. 

Kanskje jeg bør prøve noe slikt ja. For om hun er sulten nok så begynner hun vel å bruke den. Så slipper jeg å gå å gi henne en håndfull her å der. Å da løser jeg tørrfôr problemet 🙈 

Har prøvd mye forskjellig både fra veterinær og mye naturlig snacks osv. Men ingenting funker. Så derfor tror jeg at jeg bare må droppe å gi henne snop å våtfor helt. 

Hun har kastet opp så mye opp gjennom årene at teppene mine har vel fått en helt ny farge 🙈 men man er jo så glad i disse dyrene at man gjerne vil gi dem litt godt iblant. 

Men tror at problemer er kanskje at hun spiser for raskt som har blitt nevnt. For hun er veldig glad i mat å blir helt hysterisk når skålen er tom. 

Får litt vondt i hjerterota når jeg ser hun går bort til skuffen jeg har pleid å ha snopet å våtforen hennes. Sitter foran der å ser på meg med de store blå øynene og mjauer. 

Venter noen måneder å om noe nytt dukker opp så kan jeg prøve det, men inntil videre får hun heller kose seg med tørrfôr. 

Ts 

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja vi har sjekket da jeg ble litt redd i starten når hun var 6-7 mnd. Å hun har hvert på jevnlige kontroller å det har ikke hvert noe galt. Har fått anbefalt litt forskjellig mat osv men ingenting har funket helt. 

Kanskje jeg bør prøve noe slikt ja. For om hun er sulten nok så begynner hun vel å bruke den. Så slipper jeg å gå å gi henne en håndfull her å der. Å da løser jeg tørrfôr problemet 🙈 

Har prøvd mye forskjellig både fra veterinær og mye naturlig snacks osv. Men ingenting funker. Så derfor tror jeg at jeg bare må droppe å gi henne snop å våtfor helt. 

Hun har kastet opp så mye opp gjennom årene at teppene mine har vel fått en helt ny farge 🙈 men man er jo så glad i disse dyrene at man gjerne vil gi dem litt godt iblant. 

Men tror at problemer er kanskje at hun spiser for raskt som har blitt nevnt. For hun er veldig glad i mat å blir helt hysterisk når skålen er tom. 

Får litt vondt i hjerterota når jeg ser hun går bort til skuffen jeg har pleid å ha snopet å våtforen hennes. Sitter foran der å ser på meg med de store blå øynene og mjauer. 

Venter noen måneder å om noe nytt dukker opp så kan jeg prøve det, men inntil videre får hun heller kose seg med tørrfôr. 

Ts 

Med dette brettet så ble noe tørrfor lagt på det hvite flate området, altså lett tilgjengelig, med det mest av tørrforet i «tubene» 😸 katten vil kanskje stusse litt på det. Kan da være en ide å vise katten at om man stikker poten nedi finnes det mat der, og så vil det nok gå seg til 😸

Det finnes nok flere lignende alternativer til «matskål» 😸

Om du ønsker å «se» den i bruk, her er første gang Jet prøver seg. Så som så start der, men jeg kan si at han ble vandt til den etter hvert: 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...