Gå til innhold

Vi fant et alvorlig skadet rådyr, dattera mi tok det svært tungt

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går da jeg hentet jenta mi på 8 år på skolen, og da vi gikk hjemover så vi et stakkars rådyr liggende i grøfta. Det pustet si vidt og hadde blåmerker og store smerter over hele kroppen. Det hadde det absolutt ikke noe godt, og det klarte ikke å reise seg opp. Ser ut som at det har blitt et offer for grov dyremishandling. Dattera mi som er en skikkelig dyrevenn og elsker dyr (særlig hunder), syntes ekstremt synd på det stakkars rådyret og tok dette svært tungt. Hun begynte rett og slett å gråte da hun fikk se hvor vondt dyret hadde det. Vi fikk ringt politiet som dermed kom og fikk avlivet det stakkars dyret.

Hjemme var dattera mi fortsatt lei seg da hun syntes så synd på det stakkars rådyret som hadde det så vondt. Jeg har trøstet henne og fortalt henne at nå som rådyret er dødt, har det ikke vondt lenger. Men hun er fortsatt svært nedbrutt da at jeg også fortalte at det dessverre er mange onde mennesker her ute som elsker å skade uskyldige dyr. Noen råd til hva jeg bør si til jenta mi for å trøste?

Håper inderlig de hjerteløse monstrene som gjorde dette mot det stakkars rådyret blir tatt og får sin straff...

Anonymkode: b8409...380

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jo hende det hadde blitt påkjørt da. 

Men, det er en veldig flott mulighet til å prate med datteren om liv og død og naturen. 

Anonymkode: 840c1...749

• Liker 13
Skrevet

Hadde nok droppet å si at det er mange onde mennesker der ute som elsker å skade dyr. Du vet jo ikke engang hva som har skjedd med dyret. 

Anonymkode: 76dea...8d0

• Liker 31
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I går da jeg hentet jenta mi på 8 år på skolen, og da vi gikk hjemover så vi et stakkars rådyr liggende i grøfta. Det pustet si vidt og hadde blåmerker og store smerter over hele kroppen. Det hadde det absolutt ikke noe godt, og det klarte ikke å reise seg opp. Ser ut som at det har blitt et offer for grov dyremishandling. Dattera mi som er en skikkelig dyrevenn og elsker dyr (særlig hunder), syntes ekstremt synd på det stakkars rådyret og tok dette svært tungt. Hun begynte rett og slett å gråte da hun fikk se hvor vondt dyret hadde det. Vi fikk ringt politiet som dermed kom og fikk avlivet det stakkars dyret.

Hjemme var dattera mi fortsatt lei seg da hun syntes så synd på det stakkars rådyret som hadde det så vondt. Jeg har trøstet henne og fortalt henne at nå som rådyret er dødt, har det ikke vondt lenger. Men hun er fortsatt svært nedbrutt da at jeg også fortalte at det dessverre er mange onde mennesker her ute som elsker å skade uskyldige dyr. Noen råd til hva jeg bør si til jenta mi for å trøste?

Håper inderlig de hjerteløse monstrene som gjorde dette mot det stakkars rådyret blir tatt og får sin straff...

Du kan jo legge vekt på hvor viktig det er at sånne som henne passer på og bryr seg om dyra. Hun viser jo at hun har empati :) kanskje hun kan bli med i pandaklubben? Da går penger til WWF, hun lærer om ville dyr og miljø. Da gjør hun jo noe bra 

Anonymkode: cccc3...294

• Liker 7
Skrevet (endret)

Sa  du virkelig at "der er mange mennesker der ute som elsker å skade dyr?" 🙊 du har jo egentlig bare overdrevet og gjort hele opplevelsen verre en den  måtte være...

Jeg ville snakket med jenta om at ulykker skjer (Det var nok en påkjørsel) og at det er fryktelig trist. Men sånne ting skjer og det er helt lov å være trist etterpå.

Endret av Skogkløver
  • Liker 29
Skrevet

For alt du vet kan dyret ha vært i slosskamp med en artsfrende, eller et annet dyr, ha blitt påkjørt, falt ned en skrent... Så hvorfor hoppet du automatisk til onde mennesker, når sannsynligheten er stor for at dette ikke var påført dyret med vilje? (Hvis noen kjørte på dyret og IKKE meldte i fra er det overhode ikke greit! Men det kan man jo ikke vite heller...). 

Anonymkode: 0c16e...ebf

• Liker 15
Skrevet

Ts her. Jeg er ganske sikker på at dyret har blitt mishandla. Vi fant blåmerker og noe som kunne se ut som slagmerker flere steder i kroppen. Mulig jeg tar feil...

Skrevet

Du må bare forklare at dyreverden er brutal og at dyr blir skadet av forskjellige grunner. Det er fint å ha medfølelse med dyr, men så må man også lære seg å røske seg ut av det triste og komme seg videre. 

Anonymkode: 81820...70e

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Jeg er ganske sikker på at dyret har blitt mishandla. Vi fant blåmerker og noe som kunne se ut som slagmerker flere steder i kroppen. Mulig jeg tar feil...

Jeg har vanskelig for å tro at du faktisk fortalte ungen på 8 at dyret sannsynligvis er mishandlet.

Anonymkode: 31166...8cc

• Liker 15
Skrevet

Blåmerker får man ved påkjørsel også altså. Overdriv ikke sitiasjonen så fælt. Lær heller dattera di at fæle ting skjer, og ulykker skjer. Sånn er dt med den saken. 

Det er helt greit å være lei seg, men så må man også kunne tenke rasjonelt. 

Anonymkode: d6c8d...e57

• Liker 10
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blåmerker får de ved påkjørsel, flere steder på kroppen fordi den blir kastet rundt i treffet. Jeg er enig med de som sier at det nok er påkjørsel, ikke mishandling av et menneske. Siden den lå i grøfta, så tror jeg nok på påkjørsel, et dyr som har blitt mishandlet av mennesker ville ikke blitt lagt igjen i grøfta ved en vei med fare for å bli oppdaget, de hadde gjemt dyret bedre. 

• Liker 13
Skrevet

Det var helt sikkert en påkjørsel. 

De fleste mennesker er snille, og et fåtall driver med dyremishandling. Så du må ikke overdrive dette for datteren din😳 og hva er sjansen for at noen klarer å mishandle et rådyr? De løper jo bort så fort de merker at et menneske er i nærheten.

Jeg er voksen, men har et svakt hjerte for dyr. Å se dyr lide er helt forferdelig og jeg er lei meg lenge etter å ha sett et påkjørt dyr ol. Og dyremishandling omtalt i mediene holder jeg meg langt unna. 

Anonymkode: cabe3...625

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes jo ikke man skal lyve for barn heller, men her var du kanskje unødvendig brutal. Uansett, dette er ikke noe du kan fikse for henne, hun må bare få være lei seg så lenge det behøves og få lov til å snakke om opplevelsen. 

Anonymkode: fe401...f04

• Liker 5
Skrevet

Hun er 8, det er ganske tidlig å oppdage at verden er ganske kynisk og brutal, at uskyldige dyr og mennesker lider, samt at det finnes slemme mennesker. Det er jo noe alle må akseptere på et punkt i livene deres, men.. Problemet er at du har en intelligent datter som tenker. Kanskje fokuser på at det finnes mennesker som er gode og snille, som forsøker ta vare på andre og som ikke vil skade noen? At hun er en av de, og det finnes andre som henne? Eller noe sånt

Det er ganske hjerteløst å gi kjøtt til barn som har så godt utviklet empati, og sannsynligvis er intelligente. Hadde du sagt at mennesker kaldblodig dreper hjort for at hun skal få spise de, så hadde det ødelagt henne

Anonymkode: 1c3b1...cba

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske hjerteløst å gi kjøtt til barn som har så godt utviklet empati, og sannsynligvis er intelligente.

🙄

Anonymkode: 81820...70e

• Liker 6
Skrevet

Du skulle aldri ha sagt til henne at du trodde noen hadde mishandlet den, den er mest sannsynlig skadet etter påkjørsel og uansett var det helt unøvendig for henne å høre det. Du må snakke mye med henne og forklare at det ikke er sikkert at noen hadde gjort noe med vilje for å være stygge, men at det kan ha vært en ulykke. Vær tydelig på at du kan ha tolket situasjonen feil.

Snakk masse med henne, svar på alt hun lurer på og la henne få være lei seg. Jeg kjenner meg godt igjen i følelsene hennes og ville reagert på samme måte selv, både som barn og voksen.

• Liker 7
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan tror du at påkjørselsskader ser ut, Ts...?

• Liker 6
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan kunne dere se det når dyret hadde pels..?

Anonymkode: 836ec...c16

• Liker 2
Skrevet

Man ser ikke blåmerker på et rådyr! Det er fysisk umulig. Et rådyr er også så vár ovenfor mennesker at det er ingen som har fått tak i det og mishandlet det. Hvis det lå i grøfta og var skadet så var det sannsynligvis påkjørt, men blåmerker ser du uansett ikke.  

Anonymkode: 8d449...46c

• Liker 9
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bør selvfølgelig fortelle henne at rådyret høyst sannsynlig er påkjørt av en bil og at det var en ulykke. Dessverre skjer det mange tusen slike ulykker hvert år når hjortedyr skal krysse veier og de kommer fort og er vanskelige å se for den som kjører bil.

Deretter bør du kanskje skaffe deg litt elementær kunnskap om ville dyr for som AB under her ganske riktig skriver så er det så og si umulig å fange et friskt rådyr og mishandle det. Faktisk er det også slik at man bør være forsiktig med å nærme seg skadde rådyr også fordi de kan finne på å angripe hvis de blir skremt nok og gjøre stor skade med klauvene når de sparker. 

Man ser ikke blåmerker på et rådyr! Det er fysisk umulig. Et rådyr er også så vár ovenfor mennesker at det er ingen som har fått tak i det og mishandlet det. Hvis det lå i grøfta og var skadet så var det sannsynligvis påkjørt, men blåmerker ser du uansett ikke.  

Anonymkode: 8d449...46c

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...