AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #1 Skrevet 21. september 2019 Har en jente på 8 år, som slår seg vrang. Denne uken kan jeg telle 3-4 hendelser, hvor hun har slått seg vrang, fordi hun ikke fikk viljen sin. Enten fordi hun fikk beskjed om å gjøre noe, som å pusse tennene eller gjøre seg klar til et visst tidspunkt. Da klikker hun, går på rommet og skriker og banner. Etterpå beklager hun, og sier at hun ikke klarer å styre sinne sitt og at de oppstår pga tanker som snurrer i hodet, og hun klikker for å få tankene ut. Hun klarer ikke utbrodere mer enn det. Idag skulle vi på ett arrangement her vi bor, men når jeg begynte å be henne gjøre seg klar, klikket hun helt plutselig. Dette arrangementet var ikke så viktig for meg, det var for hennes skyld. Så nå har jeg bestemt at vi ikke drar, før hun lærer seg å sette pris på ting jeg gjør for henne og at hun lærer seg å gjøre seg fortjent til ting. Men hva nå? Jeg føler jeg feiler hver dag.. Jeg er alene med henne og far er "tivoli-pappa" annenhver helg, og deltar pent lite i selve oppdragelsen. Har tidligere gått til PMTO-veiledning, og det kan bli aktuelt igjen. Men hva gjør jeg IDAG? Det er jo ikke noe straff å bli hjemme fra arrangementet, og samtidig finne på noe gøy sammen hjemme.. Hun kan jo få kjede seg på rommet, men det kommer til å bli en lang dag for meg og, nå som vi ikke har planer lenger🙄 Anonymkode: 72af5...942
Emma89 Skrevet 21. september 2019 #2 Skrevet 21. september 2019 Jeg har ikke så veldig mye å tilføre annet enn at det kanskje går an og forberede ting? Lage en plan på en tavle over hva som skal skje? Snakke om det dere skal gjøre hvis dere skal på et arrangement? Er dette noe som kan fungere, tror du? Jeg tenker du har testet ut det meste, men jeg kan ikke komme på noen bedre måte å løse dette på. Hvordan er forholdet hennes med pappa? Er hun sint fordi dere to ikke er sammen? Er sinnet en årsak av bruddet? Ønsker hun at dere tre skal være sammen som en familie?
Sushi Skrevet 21. september 2019 #3 Skrevet 21. september 2019 Høres helt normalt ut spør du meg. Hormoner. Det hender jeg sier noe i retning av «ja, enten kan du stå her og hyle hele kvelden fordi du må støvsuge når du helst ville besøke venninna di, eller så kan du støvsuge nå og faktisk rekke å gå på besøk etterpå». Kudos til deg som takler dette som aleneforelder! 5
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #4 Skrevet 21. september 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en jente på 8 år, som slår seg vrang. Denne uken kan jeg telle 3-4 hendelser, hvor hun har slått seg vrang, fordi hun ikke fikk viljen sin. Enten fordi hun fikk beskjed om å gjøre noe, som å pusse tennene eller gjøre seg klar til et visst tidspunkt. Da klikker hun, går på rommet og skriker og banner. Etterpå beklager hun, og sier at hun ikke klarer å styre sinne sitt og at de oppstår pga tanker som snurrer i hodet, og hun klikker for å få tankene ut. Hun klarer ikke utbrodere mer enn det. Idag skulle vi på ett arrangement her vi bor, men når jeg begynte å be henne gjøre seg klar, klikket hun helt plutselig. Dette arrangementet var ikke så viktig for meg, det var for hennes skyld. Så nå har jeg bestemt at vi ikke drar, før hun lærer seg å sette pris på ting jeg gjør for henne og at hun lærer seg å gjøre seg fortjent til ting. Men hva nå? Jeg føler jeg feiler hver dag.. Jeg er alene med henne og far er "tivoli-pappa" annenhver helg, og deltar pent lite i selve oppdragelsen. Har tidligere gått til PMTO-veiledning, og det kan bli aktuelt igjen. Men hva gjør jeg IDAG? Det er jo ikke noe straff å bli hjemme fra arrangementet, og samtidig finne på noe gøy sammen hjemme.. Hun kan jo få kjede seg på rommet, men det kommer til å bli en lang dag for meg og, nå som vi ikke har planer lenger🙄 Anonymkode: 72af5...942 Er hun autist? Anonymkode: 095c7...b8f
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #5 Skrevet 21. september 2019 8-års alderen er en litt artig alder sett utenfra Som Sushi skriver så skjer det ting hormonelt og det er en ganske krevende alder. Mye er i endring både på skolen og sosialt. Det som hjalp her i huset var å ha en ukeplan med alle planlagte aktiviteter. Hun fikk også beskjed i god tid før vi skulle dra slik at hun fikk forberede seg. Her hjalp det også å ta seg tid til å prate en halvtime før leggetid, det er utrolig hva en 8åring går å grubler på. Jeg syns din datter er flink som greier å gå på rommet sitt når hun føler at det blir for mye. Hun viser da at hun har en viss kontroll og vet at det er uakseptabelt å stå å rope i ansiktet ditt. Dette burde du rose henne for. Anonymkode: 2a1d7...d1c 4
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #6 Skrevet 21. september 2019 Jeg har to jenter, de har innimellom sånne dager.. hjelpes 😅 er selv aleneforsørger og far er sånn "tivoli". De storkoser seg hos han men er uten rutiner og krav🙄 Men! Dette er normalt og det beste er å la de rase ferdig så lenge det ikke blir voldsomt, tilby alltid (!) omsorg og kjærlighet etterpå. Synes jenta di er flink og reflektert som sier og setter ord på det, ros henne for det og si du setter veldig pris på at hun sier unnskyld. Eldste her er 11 og hun har noen dager her og der det er slik som du beskriver, da bunner det ofte i følelser og ting som har vært trasig og eller dumt på skolen, eller alt er teit uansett hva. Hun liker da å være i fred på rommet sitt med musikk en stund. Om vi skal noe så får hun øretelefoner i bilen én stund f.eks. Anonymkode: cc922...d31 1
absinthia Skrevet 21. september 2019 #7 Skrevet 21. september 2019 (endret) 3-4 ganger i uka, er slett ikke så ille. Jeg synes ikke at du trenger å gjøre noe mer. Hun fikk nok beskjeden inn, når dere ikke dro og du tok en snakk med henne. Man tar opp problemet og så gjør man seg ferdig med det og så kan man leve som om det var en helt vanlig lørdag, - bare uten å dra på tilstelning. Det som ikke er bra med å straffe utover helt naturlige konsekvenser, er at man lærer barnet opp til at man gjerne kan straffe folk litt ekstra, dersom noen ikke gjør som de sier, i steden for å ta opp konflikter, høre på hva den andre har å si og så legge det bak seg. Det gjør ingenting om dere finner på noe gøy eller koselig hjemme, det skaper bare en bedre relasjon mellom dere. Endret 21. september 2019 av absinthia
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #8 Skrevet 21. september 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har to jenter, de har innimellom sånne dager.. hjelpes 😅 er selv aleneforsørger og far er sånn "tivoli". De storkoser seg hos han men er uten rutiner og krav🙄 Men! Dette er normalt og det beste er å la de rase ferdig så lenge det ikke blir voldsomt, tilby alltid (!) omsorg og kjærlighet etterpå. Synes jenta di er flink og reflektert som sier og setter ord på det, ros henne for det og si du setter veldig pris på at hun sier unnskyld. Eldste her er 11 og hun har noen dager her og der det er slik som du beskriver, da bunner det ofte i følelser og ting som har vært trasig og eller dumt på skolen, eller alt er teit uansett hva. Hun liker da å være i fred på rommet sitt med musikk en stund. Om vi skal noe så får hun øretelefoner i bilen én stund f.eks. Anonymkode: cc922...d31 Hvor gammel er den yngste? Anonymkode: 095c7...b8f
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #9 Skrevet 22. september 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er den yngste? Anonymkode: 095c7...b8f Hun er nylig fylt 9..😎🎉 Anonymkode: cc922...d31
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #10 Skrevet 22. september 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun er nylig fylt 9..😎🎉 Anonymkode: cc922...d31 Regner med at hun er det verste "trassetrollet" siden hun er yngst? Anonymkode: 095c7...b8f
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #11 Skrevet 23. september 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Regner med at hun er det verste "trassetrollet" siden hun er yngst? Anonymkode: 095c7...b8f Både og, hun er mer tydelig mens eldste er litt mer "dramatisk"(pre-teen?). Men de er flinke å si ifra, jeg støtter og prøver så godt jeg kan å være tålmodig og gi kjærlighet uansett hva😊 Anonymkode: cc922...d31
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #12 Skrevet 23. september 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Både og, hun er mer tydelig mens eldste er litt mer "dramatisk"(pre-teen?). Men de er flinke å si ifra, jeg støtter og prøver så godt jeg kan å være tålmodig og gi kjærlighet uansett hva😊 Anonymkode: cc922...d31 Men hender det ofte at hun yngste klikker i vinkel og slår seg helt fullstendig vranten, og skriker og banner slik som ungen til ts? Anonymkode: 095c7...b8f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå