Gå til innhold

Alvorlig sosial angst som ikke blir bedre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Aner ikke hva jeg skal gjøre lenger. Kommer aldri til å få meg jobb med denne fæle diagnosen. Jeg presser meg selv hver dag, og gjør ting jeg er engstelig for. Jeg går på et studie som har obligatorisk oppmøte nesten hver dag, og jeg møter alltid opp. Allikevel får jeg kraftig angst og angstanfall så og si hver dag.. Jeg har prøvd 3 ulike medisiner, men blir helt flat og tiltaksløs av dem. Har også prøvd beroligende med noe effekt,  men det kan jeg jo ikke ta fast. Jeg har prøvd terapi flere ganger, men de "gir opp" til slutt og sier dette er nok noe jeg må leve med. Jeg er redd angsten skal "spre" seg fra det sosiale om dette fortsetter, og jeg er så ufattelig sliten. Hjelp?

Anonymkode: 8f238...821

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe du kan forsøke som kanskje hjelper redusere angst (men ikke fjerner den): Se for deg en del av jobben din som du syntes er ufarlig eller kanskje til og med hyggelig. Har du en kollega som alltid sier hei og smiler, som du liker? Har du en arbeidsoppgave som er helt grei å gjøre, som ikke er vanskelig eller skummel? Syntes du det er ok å reise til eller fra jobb? 

Finn en liten situasjon der du føler deg ok, og hver gang tankene dine går til jobb, hver gang du skal på jobb om morningene, se for deg akkurat den situasjonen. Se for deg din trygge, smilende kollega. Trikset er å hele tiden minne seg på det som er minst skummelt på jobb, slik at du reduserer assosiasjonen med alt det skumle som utløser angsten. Det kan ta litt tid før det hjelper, men det kan gjøre til at du begynner assosiere noe positivt med jobben din istedet. Du begynner assosiere en glad kollega med jobben, heller enn alt som gjør at du får angst

Anonymkode: 0ad1d...7b7

• Liker 2
Skrevet

Metakognitiv terapi 

Anonymkode: c54b7...f51

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Aner ikke hva jeg skal gjøre lenger. Kommer aldri til å få meg jobb med denne fæle diagnosen. Jeg presser meg selv hver dag, og gjør ting jeg er engstelig for. Jeg går på et studie som har obligatorisk oppmøte nesten hver dag, og jeg møter alltid opp. Allikevel får jeg kraftig angst og angstanfall så og si hver dag.. Jeg har prøvd 3 ulike medisiner, men blir helt flat og tiltaksløs av dem. Har også prøvd beroligende med noe effekt,  men det kan jeg jo ikke ta fast. Jeg har prøvd terapi flere ganger, men de "gir opp" til slutt og sier dette er nok noe jeg må leve med. Jeg er redd angsten skal "spre" seg fra det sosiale om dette fortsetter, og jeg er så ufattelig sliten. Hjelp?

Medisiner er kun et hjelpmiddel, eller mental krykke, for å kunne leve med angst. Den fjerner ikke angsten. 

Det finnes metoder for å redusere og bli kvitt angst med stor suksessfaktor.

https://www.kognitiv.no/psykiske-lidelser/ulike-typer/angst/

Anonymkode: ef9dc...a05

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Medisiner er kun et hjelpmiddel, eller mental krykke, for å kunne leve med angst. Den fjerner ikke angsten. 

Det finnes metoder for å redusere og bli kvitt angst med stor suksessfaktor.

https://www.kognitiv.no/psykiske-lidelser/ulike-typer/angst/

Hvilke metoder da? Har som sagt gått i terapi også flere ganger, men behandler gir alltid opp til slutt..

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilke metoder da? Har som sagt gått i terapi også flere ganger, men behandler gir alltid opp til slutt..

Det er en lenke til metoden. 

Skrevet

Det viktigste er og ikke mate angsten din. Det vil si at du må ikke tenke på alle scenarioer som kan oppstå. Du skal kontrollere livet ditt, ikke la angsten gjøre det. 

Anonymkode: 8a4b4...63a

• Liker 1
Skrevet

Har du vurdert Modum Bad, angstavdeling? De har spesialister på angst deriblant sosial angst.

Skrevet

Vet akkurat hvordan du har det, og det nytter ikke å tenke å si til seg selv at ting ikke er farlig fordi kroppen og hodet het lever hvert sitt liv.. du bør får merr hjelp siden det ikke hjelper i lengden for deg å møte angsten. Hos meg kan angsten gå over etter 10min hvis jeg bare tvinger meg selv men det igjen gjør meg sliten og trigger mani hos meg (at jeg blir høy/overaktiv). Jeg har null kontroll.. men går til psykolog. Som mener medisiner og terapi må sammen. Terapi som skal være effektiv på angst. Jeg vet ikke hva det er men hun hadde vært på ett kurs og lært om det nylig og det var visst veldig nyttig. Jeg tror du bør få deg en behandler som rr veldig god på sosial angst. Eller legge deg inn så du får ro noen uker til å håndtere det hvis begeret er på vei å flyte over . Tro meg det vil du ikke jeg lot det skje med meg. Fikk hjernestress som jeg kaller det. Overarbeidet i hodet pga kropp og sinn ikke funket sammen og jeg har hatt masse angst de siste fem årene. Det resulterte i at jeg ble psykotisk. Bare «letta» og forsvant fordi det ble fornye av angst stress i hodet mitt. Ble veldig glemsk også. Jeg går litt inn og ut av dette her når ting er mye eller jeg blir stresset.. du må ha hjelp , for det du beskriver er så ille og det blir ikke bedre uten terapi. Medisiner har Jeg alltid sagt nei til.. har medisinangst også 🤪 

Jeg tror du kan kneble angsten din med riktige folk til å hjelpe deg. Ikke en vanlig psykolog, lege etc men en som har peiling!! Lykke til❤️ Klem til deg❤️

Anonymkode: c4dc8...47f

Skrevet
1 time siden, Hubbie skrev:

Har du vurdert Modum Bad, angstavdeling? De har spesialister på angst deriblant sosial angst.

Modum bad ønsket jeg virkelig, men de hadde inntaksstopp for andre enn de som hørte til visse kommuner eller noe? Samme var det med en annen spesialist også som hadde inntaksstopp :sad:

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet akkurat hvordan du har det, og det nytter ikke å tenke å si til seg selv at ting ikke er farlig fordi kroppen og hodet het lever hvert sitt liv.. du bør får merr hjelp siden det ikke hjelper i lengden for deg å møte angsten. Hos meg kan angsten gå over etter 10min hvis jeg bare tvinger meg selv men det igjen gjør meg sliten og trigger mani hos meg (at jeg blir høy/overaktiv). Jeg har null kontroll.. men går til psykolog. Som mener medisiner og terapi må sammen. Terapi som skal være effektiv på angst. Jeg vet ikke hva det er men hun hadde vært på ett kurs og lært om det nylig og det var visst veldig nyttig. Jeg tror du bør få deg en behandler som rr veldig god på sosial angst. Eller legge deg inn så du får ro noen uker til å håndtere det hvis begeret er på vei å flyte over . Tro meg det vil du ikke jeg lot det skje med meg. Fikk hjernestress som jeg kaller det. Overarbeidet i hodet pga kropp og sinn ikke funket sammen og jeg har hatt masse angst de siste fem årene. Det resulterte i at jeg ble psykotisk. Bare «letta» og forsvant fordi det ble fornye av angst stress i hodet mitt. Ble veldig glemsk også. Jeg går litt inn og ut av dette her når ting er mye eller jeg blir stresset.. du må ha hjelp , for det du beskriver er så ille og det blir ikke bedre uten terapi. Medisiner har Jeg alltid sagt nei til.. har medisinangst også 🤪 

Jeg tror du kan kneble angsten din med riktige folk til å hjelpe deg. Ikke en vanlig psykolog, lege etc men en som har peiling!! Lykke til❤️ Klem til deg❤️

Anonymkode: c4dc8...47f

Tusen takk for et lagt og fint innlegg ❤ 

Jeg håper og har tro på at det kan bli bedre, jeg aner bare ikke hvor jeg skal starte. Har prøvd å navigere blandt behandlere som finnes her, men synes det er vanskelig å se hvem som skal være spesielt dyktige. Har også begynt å få panikkanfall i andre situasjoner, så jeg er veldig redd for at angsten "vokser". Det virker nesten som om alt blir verre når jeg eksponerer meg mye,  som om kroppen aldri klarer å hente seg inn igjen og roe seg. 

Masse lykke til til deg også! 

Klem❤❤

Gjest Familytree
Skrevet (endret)

Tenkte du om det var denne jobben som gjorde deg for stresset om dagen?
 Hvor lenge og hvordan begynte denne angsten?

Masse lykke til til deg😊

Endret av Familytree
Skrevet

Skaff deg en psykolog, og si hva du trenger. Så må du samarbeide og gjøre de øvelsene terapauten gir deg. Kognitiv terapi er effektivt. 

Anonymkode: d8615...6ac

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skaff deg en psykolog, og si hva du trenger. Så må du samarbeide og gjøre de øvelsene terapauten gir deg. Kognitiv terapi er effektivt. 

Anonymkode: d8615...6ac

Men jeg vet jo ikke hva jeg trenger, og har alltid blitt gitt opp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...