Gå til innhold

Pippi Langstrømpe alene i verden uten deg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis Pippi hadde vært alene i verden. Hva skulle hun gjort da? Uten Tommy og Annika som statister i bakgrunnen, for å fortelle oss seerne hvordan vi skal reagere.

Hennes eneste mål i livet er å røske ved det bestående. Hun skaper ingenting selv. 

Hva er hennes største glede? Å plage dem som faktisk vil henne vel. 

Men seriøst, hvor kul hadde Pippi vært uten tilskuere? 

Da hadde hun bare sittet trist i Hagen sin, med en apekatt og hest, og ingen til å være ADHD med. 

Også tror jeg faktisk folk er idioter nok til å bli ‘inspirert’ av Pippi. 

(Det er gjerne dem som sier de ikke kan bli hjernevasket, men de har likevel behov for å si det...)

Anonymkode: 02b6c...cb9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis Pippi hadde vært alene i verden. Hva skulle hun gjort da? Uten Tommy og Annika som statister i bakgrunnen, for å fortelle oss seerne hvordan vi skal reagere.

Hennes eneste mål i livet er å røske ved det bestående. Hun skaper ingenting selv. 

Hva er hennes største glede? Å plage dem som faktisk vil henne vel. 

Men seriøst, hvor kul hadde Pippi vært uten tilskuere? 

Da hadde hun bare sittet trist i Hagen sin, med en apekatt og hest, og ingen til å være ADHD med. 

Også tror jeg faktisk folk er idioter nok til å bli ‘inspirert’ av Pippi. 

(Det er gjerne dem som sier de ikke kan bli hjernevasket, men de har likevel behov for å si det...)

:klo: 

Jeg tror nok du leser Pippi feil. Pippi er jo et helt åpenbart trist menneske, som gjør det beste utav ting. Det er derfor vi liker henne. Ingen får sympati med vellykka mennesker som gjør det godt - hva er vel prestasjonen i det?

Hun kan feks inspirere barn som har en diagnose som gjlr at de er utafor (som Pippi - og kanskje ikke kommer seg på skolen) til å ta livets motgang med det gode, heller enn det vonde. Pippi er historien om et løvetannbarn, sårt men verdig fortalt. Det er, Ts, enten du liker tanken eller ei, veldig mange Pippi-er i verden. Har du barn går det minst en (helst to) Pippi-er i klassen til hver av dem. 

Anonymkode: 9b3c8...fd4

• Liker 3
Gjest Alkoholist
Skrevet (endret)

Du har jo ikke forstått poenget med Pippi, ts. Hun er et problembarn,men Astrid Lindgren gjorde Pippi sterk i bøkene. Det er meningen at leserne skal heie på henne istedenfor å bare synes synd på henne. 

Endret av Alkoholist
Skrevet
3 timer siden, TotalAlkoholist skrev:

Du har jo ikke forstått poenget med Pippi, ts. Hun er et problembarn,men Astrid Lindgren gjorde Pippi sterk i bøkene. Det er meningen at leserne skal heie på henne istedenfor å bare synes synd på henne. 

Ja. Men hva heier man frem? 

Hva er objektet som heies frem? 

Hva spesifikt er det som skal oppnås?

Skrevet
3 timer siden, TotalAlkoholist skrev:

Gjøre det bare for å gjøre det? Det er jo tydelig at det har vært en selvmedisineringsbok for Lindgren. Veldig subtilt, riktignok. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

:klo: 

Jeg tror nok du leser Pippi feil. Pippi er jo et helt åpenbart trist menneske, som gjør det beste utav ting. Det er derfor vi liker henne. Ingen får sympati med vellykka mennesker som gjør det godt - hva er vel prestasjonen i det?

Hun kan feks inspirere barn som har en diagnose som gjlr at de er utafor (som Pippi - og kanskje ikke kommer seg på skolen) til å ta livets motgang med det gode, heller enn det vonde. Pippi er historien om et løvetannbarn, sårt men verdig fortalt. Det er, Ts, enten du liker tanken eller ei, veldig mange Pippi-er i verden. Har du barn går det minst en (helst to) Pippi-er i klassen til hver av dem. 

Anonymkode: 9b3c8...fd4

Jeg er en Pippi, og jeg ser ikke mange pippier rundt. De stopper deg opp som om de er en Tommy eller Annika. Bare at de ikke har åpne sinn. (Selv om de tror det)

Så hva er vitsen? 

Skrevet

Jeg har alltid hatet den setningen

‘du er sjalu!!’

verdens billigste triks. Aldri brukt den. Altså, den er BILLIG.

Men nå begynner jeg å tro at folk er misunnelige på ekte pippier. De er jo så fri. 

Første gang jeg bruker argumentet: du er sjalu. 

Vedder på at folk flest her er motsatte. Og at dere har brukt ‘argumentet’ minst 10 (10 000) ganger i livene deres. 

Det er rart hva folk tror at andre er sjalu på dem for. Nei, jeg er ikke sjalu på rompehullet ditt. 

Skrevet

Må du også huske på at Pippi ble gitt ut i en tid hvor barn kun skulle sees og ikke høres. Pippibøkene var Lindgrens opprør mot nettopp dette. Hun brant for at barn skulle få være barn, gjennom å oppdage verden selv og at de skulle ha en god barndom. Det var faktisk Lindgren som var den fremste forkjemperen i Sverige, og Skandinavia forøvrig, mot vold mot barn.

Gjest Alkoholist
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Men hva heier man frem? 

Hva er objektet som heies frem? 

Hva spesifikt er det som skal oppnås?

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjøre det bare for å gjøre det? Det er jo tydelig at det har vært en selvmedisineringsbok for Lindgren. Veldig subtilt, riktignok. 

Man heier frem evnen til å klare å være sterk selvom man står alene. Mange, både barn og voksne har latt seg inspirere av Pippi. For barn er hun morsom og oppfinnsom. For voksne(som klarer å forstå det) er hun en fighter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...