Gjest Bekymret mor Skrevet 18. mai 2005 #1 Skrevet 18. mai 2005 Nå sitter jeg her med jenta mi på 16 år. Hun kom opp i engelsk skriftlig eksamen til fredag, og hele huset er preget at stor sorg og fortvilelse. Dette var det verste som kunne skje, og jeg er helt i villrede hva jeg skal si for å trøste og oppmuntre. Hun er så fortvilt, og vet at hun må forberede seg, men vil ikke se på oppgavene engang. Hva skal jeg gjøre? Lesedag i morgen, og vurderer om jeg skal ta kontakt med engelsk lærer for å sjekke at hun for oppmuntring og støtte på skolen i morgen.
Gjest Violetta Skrevet 18. mai 2005 #2 Skrevet 18. mai 2005 Dere kjenner ikke noen som har vært igjennom dette før? Det kan være lettere da å snakke gjennom hva som kommer til å skje, kanskje få noen råd og tips?
Gjest tin tin Skrevet 18. mai 2005 #3 Skrevet 18. mai 2005 Det kan hende hun syns det blir for stort og uoverkommelig å lese på alt de har vært gjennom på et år. -Prøv å dele opp hva hun skal lese på. og si at om hun ikke kommer gjennom alt så har hun hværtfall sett på NOE. Og er hun like heldig som meg, er det akkurat det hun kommer opp i... -du kan spørre henne i gloser som hun må skrive opp, fra stykkene i boka, så må hun bruke teksten for å finne fram ordene å rette de opp selv- slik lærte jeg mye... -Husk å ha pauser aldri mer enn 25min. pugg/konsentrasjon også pause... sett på stoppeklokka. -Er det noe som er vanskelig så skriv det på en lapp. den kan hun pugge på helt til døra på examensdagen. når hun får arkene utdelt er det første hun jør å skrive opp de tingene som hun hadde på "jukselappen"- og det er ikke juks en gang.... -Fortell henne at det ikke er værdens undergang om hun ikke klarer seg, det går ann å ta eksamen om igjenn dersom man stryker- men det er nå greit å vite at man prøvde mens man hadde kjangsen.... Håper det kan hjelpe-lykke til-
_sannheten_ Skrevet 18. mai 2005 #4 Skrevet 18. mai 2005 føler med henne. husker jeg kom opp i historie for mange år siden, og jeg hadde det helt grusomt dagene før eksamen.. hvis du er flink i engelsk, så prøv å hjelp henne så mye du kan.. eller hvis hun har en venninne som skal ha det samme så kan de prøve å samarbeide. - gå gjennom hvert eneste stykke hun har å lese, få oversikt over hva som står der eller hovedtrekkene i handlingen. spør henne i forskjellige stykker eller i ting som er viktig. -tenk på hva læreren har snakket ekstra mye om i engelsktimene. -husk å ta pauser, men ikke altfor lange pauser - hun må få i seg mye drikke -lag en god middag til henne dagen før -støtt henne, vær tålmodig og gi henne ros. klassekamerater som skal opp i det samme, har lett for å stresse hverandre og gjøre hverandre enda mer nervøse før man skal inn. derfor kan det være lurt å ikke være i nærheten av kamerater som skal ha samme eksamen rett før eksamen starter. ønsker henne lykke til.
Blueberry Skrevet 18. mai 2005 #5 Skrevet 18. mai 2005 Hun er 16 år, vil d da si at hun går i 10.klasse hvis jeg ikke tar helt feil? I så fall er det kanskje ikke så dumt å ta kontakt med engelsklæreren. Jeg sitter selv og leser til eksamen, så jeg føler med henne. Det viktigste er at hun leser effektivt. Mange pauser og mye drikke er viktig. Hjelp henne gjerne til å tenke klart. Et tips er å se på hva læreren har lagt mest vekt på i løpet av året. Det er ofte det de kommer opp i. Har du læreplanen/fagplanen tilgjengelig så er den en god sjekkliste. Det er den som er utgangspunktet for eksamensoppgavene, ikke læreboka. Ikke pugg gloser, det hun ikke har lært tidligere lærer hun ikke nå heller, dessuten må hun ha ei god ordbok med seg på eksamen. Samtidig får hun ikke tid til å slå opp mange ord. Hun kommer sikkert til å måtte sitte ut hele tiden for å bli ferdig, uansett er det et godt råd å bruke den tiden hun har. Ellers er det ikke mye du kan gjøre tror jeg. Hun klarer seg garantert. Ikke mas på henne. Gi henne fred og ro. Sørg for at hun får med seg ei god matpakke, ei flaske brus el.l. og en sjokolade eller to til eksamen.
liv Skrevet 18. mai 2005 #6 Skrevet 18. mai 2005 kjenner dere noen engelsktalende? (Gjerne som ikke snakker godt norsk..) Så kan du jo invitere de på middag! Så får hun snakket litt og. Pensum er faktisk ikke det viktigste i 10 kl. Var oppe i engelsk da. Den skal gjøre er å lese en tekst samt å snakke litt rundt denne..
Gjest rådgiver :) Skrevet 19. mai 2005 #8 Skrevet 19. mai 2005 Hei... Er det 10.klasse uskolen eksamen eller 1.klasse vgs eksamen? Jeg var selv oppe i engelsk på u.skolen og 3klasse på vgs. Siden dette er skriftlig eksamen tror jeg muntlig øvelse ikke vil ha så veldig mye for seg, siden det bare er en dag igjen. Kan du ikke gå igjennom forbedrelsesheftet med henne? Snakk om det på norsk først. Skriv så ned stikkord og tanker på engelsk. Engasjer henne i temaet! Hvis du ikke er glad i / flink i engelsk selv ta kontakt med engelsk lærer. Min mor er engelsk lærer og tenker MYE på at dette med forberedelses dag kan slå ut urettferdig. Noen får hjelp hjemme andre får ikke. Nå er din datter heldig som har deg da! Jeg vet at mamma gjerne hjelper til og at hun alltid tilbyr dette i plenum. -Pugg gloser som er relevante til tema -Se på stiler hun har skrevet siste året, pugg vanlige ord hun har skrevet feil -sjekk at hun er fortrolig med å slå opp i ordbok -sjekk at hun kan sette opp dagbok innlegg og brev. oppsettet med "dear XX" og "love from XXX" og dato teller mye etter ny ordning. (her kan man score selv om man ikke er så god i engelsk) ELLER OPPMUNTRING: -Hadde hun kommet opp i norsk (på u.skolen) måtte hun hatt eksamen to dager. Bokmål & nynorsk -Dette er en liten og uviktig eksamen i det store løp -Det er lov med belønning (shopping tur med mamma, den nye gensern hun har lyst på, kino med venninner, potet gull når man leser, sjokolade når man har jobba i en time) Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2005 #9 Skrevet 19. mai 2005 Er det ikke bare en stil på skiftlig eksamen på ungdomsskolen da? Gå gjennom hvordan en stil bygges opp - også får hun jo ha med ordbok. Jeg har vært heldig, sliter ikke med eksamensnerver og har alltid gjort det svært godt i språkfagene, så er så vanskelig å råde - men dersom engelsk ikke er hennes sterkeste fag bør hun ihvertfall konse på å bygge opp stilen riktig og ha en Rolls Royce-variant av en ordbok, der kan hun få mye gratis hjelp. Bruk tid på å lese gjennom besvarelsen - har hun besvart oppgaven får hun helt sikkert en grei karakter. Og vær stolte av henne uansett - hun har gjort sitt beste og mer kan dere ikke kreve. Lykke til på fredag til datteren!
Gjest Bekymret mor Skrevet 19. mai 2005 #10 Skrevet 19. mai 2005 Nå er vi mål med gjennomgangen, og hun ser litt lysere på det. Vi har brukt mange timer på lesing og notatskriving. Nå krysser jeg fingrene for henne i morgen, så skal vi ivei og kjøpe ei bukse hun har lyst på etterpå. Det er bare eksamen på u-skolen, men for henne en milepæl som må markeres.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2005 #11 Skrevet 19. mai 2005 Krysser fingre og tær jeg og - kos dere på shopping i morgen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå