Gå til innhold

Prim på skiva i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prim inneholder nesten 50 % sukker. Tidligere har jeg sett at nugatti frarådes. Men hva med prim? Er ikke det minst like ille, eller er det greit å ha på skiva hver dag i barnehagen?

Anonymkode: 19806...70d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg jobbet i bhg for noen år siden så hadde barna med seg prim + at det var en del av pålegget som ble tatt frem når barna skulle spise felles brødmåltid.

Anonymkode: f1468...c78

• Liker 1
Skrevet

Trodde det var mest kresne barn/ selektive spisere og barn innenfor autismespekteret/ spesielle behov som er mest glad i prim. 

Anonymkode: 35814...17a

Skrevet

Synes i alle fall at man ikke behøver å bry seg så mye om hva andre gjør eller ikke gjør.

Selv ville jeg ikke valgt det hver dag for mitt barn.

• Liker 5
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde det var mest kresne barn/ selektive spisere og barn innenfor autismespekteret/ spesielle behov som er mest glad i prim. 

Barn kan vel like et søtt pålegg på skiva uten at det tyder på noen problematikk?

Å ikke like prim er kanskje mer selektivt enn å like det, uten at det trenger å være noe spesielt verken med barnet som liker eller det som ikke liker. 

• Liker 26
Skrevet

Hva er næringsinnholdet ellers da? Proteiner, kalsium, vitaminer, jern?

Nugatti inneholder stort sett tomme kalorier (sukker og fett), prim inneholder også litt annet.

Man kan ikke se seg så blind på sukker at man går glipp av helheten. 

Prim er sunnere enn nugatti. 

Anonymkode: 11a35...ea2

• Liker 13
Skrevet

Jeg sender men en skive grovbrød med prim en gang i ny og ne. Dette sunnhetshysteriet gidder jeg ikke være med på. 

Anonymkode: 2a73a...685

• Liker 29
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ha ha ha😂😂. Dagens! Jeg har en doktorgrad og jeg elsker prim. Betyr det at jeg har autisme da? Det samme gjør mine 3 barn, hvorav en har begynt på legestudiet😉.

den teorien falt lett i staver gitt.

Anonymkode: 4719a...eb0

• Liker 23
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For en utrolig latterlig kommentar!!

Anonymkode: 54808...b78

• Liker 14
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Atte hæ??? Jeg liker prim og jeg er over 40, er jeg autist?

Anonymkode: 8af2c...de1

• Liker 7
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har du lært noe nytt i dag :)

Anonymkode: 09d8f...793

• Liker 2
Skrevet

9% har aldri vært og kommer aldri til å bli nesten 50%. Greit å sjekke fakta, kanskje. 

Anonymkode: 758f4...49f

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prim er sunnere enn nugatti. 

Jada når du sammenligner to vonder så får du det svaret. Men prim er fryktelig usunt for det, selv om det er "sunnere" enn nugatti. Men det er faktisk ikke mye! 

Sammenlign heller prim med et salatblad, et skinkestykke og et par skiver paprika og agurk, som er 1000 ganger sunnere enn prim. 

Anonymkode: 3ffe3...5d0

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jada når du sammenligner to vonder så får du det svaret. Men prim er fryktelig usunt for det, selv om det er "sunnere" enn nugatti. Men det er faktisk ikke mye! 

Sammenlign heller prim med et salatblad, et skinkestykke og et par skiver paprika og agurk, som er 1000 ganger sunnere enn prim. 

Anonymkode: 3ffe3...5d0

Nugatti - pr 100g: 522kcal, 28g fett, 62g sukkerarter, 4,2g protein, 0,15g salt.

Prim - pr 100g: 284kcal, 8 g fett, 42 g sukkerarter, 6,7g protein, 0,8g salt, samt tiamin, riboflavin, folat, vitamin B12, pantotensyre, kalium, kalsium, fosfor, magnesium, molybden og jod.

Nugatti inneholder fint lite sunn næring (med unntak av umettet fett). Prim imneholder mye kroppen vår faktisk trenger. Samtidig er det forskjell på hvordan raffinert rørsukker og melkesukker forbrennes i kroppen.

For mye av hva som helst er usunt. Fordi det da fortrenger et variert kosthold. Prim kan fint inngå som del i et variert kosthold, en skive med prim daglig er langt fra usunt.

Å spise kun salat er minst like usunt som å spise kun Nugatti. 

Anonymkode: 11a35...ea2

• Liker 15
Skrevet

Jeg holder meg til variasjon som en ledende setning når det gjelder hva jeg snører på brødskiva. Og etter alle EHEC utbruddene som har vært, er det eneste jeg unngår spekemat og mat uten næring (som sjokoladepålegg og kaker)

prim inneholder masse gode næringsstoffer. Det får ungene servert en gang i blant og når vi lager vafler hjemme. 

Orker ikke å bli hysterisk.  

Anonymkode: 1efe6...79f

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg holder meg til variasjon som en ledende setning når det gjelder hva jeg snører på brødskiva. Og etter alle EHEC utbruddene som har vært, er det eneste jeg unngår spekemat og mat uten næring (som sjokoladepålegg og kaker)

prim inneholder masse gode næringsstoffer. Det får ungene servert en gang i blant og når vi lager vafler hjemme. 

Orker ikke å bli hysterisk.  

Anonymkode: 1efe6...79f

Helt enig d er hysteri. 

Anonymkode: 01b65...afd

• Liker 1
Skrevet

Prim inneholder ikke 50 prosent sukker da!

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ha ha ha😂😂. Dagens! Jeg har en doktorgrad og jeg elsker prim. Betyr det at jeg har autisme da? Det samme gjør mine 3 barn, hvorav en har begynt på legestudiet😉.

den teorien falt lett i staver gitt.

Anonymkode: 4719a...eb0

Hvorfor drar du inn utdanning?

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, minister-mio skrev:

Prim inneholder ikke 50 prosent sukker da!

Nei, selvfølgelig ikke. TS er hysterisk. 

Anonymkode: 758f4...49f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...