Gjest Teletubbien Skrevet 18. mai 2005 #1 Skrevet 18. mai 2005 :o På lørdag var vi ute og shoppet. Helt på sisten av turen så ser jeg plutselig venninnen min putte en bitteliten pyntedings i lomma - den kunne ikke kostet mer enn 50 kr max :-( Ble så sjokkert og overrasket, men jeg verken gjorde eller sa noe til henne eller noen andre. Nå i etttertid kjenner jeg meg liksom skuffet og litt såret av henne - selv om det ikke var meg og mitt..... Hva ville dere gjort???
Gjest Violetta Skrevet 18. mai 2005 #2 Skrevet 18. mai 2005 Jeg ville pratet med henne om det. I hvert fall hvis det var en nær og god venninne. Jeg skjønner at det umulig kan være enkelt, men det er bedre at du snakker med henne enn at hun blir anmeldt med alle de konsekvensene det kan medføre...
Gjest korte fingre Skrevet 18. mai 2005 #3 Skrevet 18. mai 2005 Jeg ville blitt kjempeskuffet; for meg virker det som dere er voksne folk også? Jeg ville nok tatt det opp med henne. Forresten er det en del som lider av kleptomani; jeg vet om en butikk "med de beste kunder" som opplevde at fine fruer kom og stjal sauseposer o.l. Problemet var kjent, og mennene til de fine fruene kom tuslende dagen etter og betalte for det stjålne...
Gjest 1111 Skrevet 18. mai 2005 #4 Skrevet 18. mai 2005 Jeg skjønner godt at du ble skuffet, jeg har blitt skuffet over vilt fremmede som stjeler i butikken de få gangene jeg har sett det skje, og de kjente jeg ikke engang. Hadde jeg funnet ut at noen som var nærmere meg hadde gjort det hadde jeg i vert fall blitt skuffet, og samtidig litt redd og nervøs. Syns du skal prate med henne jeg. Konfronter henne med hva du så henne gjorde og ta det derfra. Kanskje var dette en engangshendelse (tvilsomt, men kan være) eller kanskje det er snakk om stjeling i alvorlig grad, som f.eks klemptomani. Uansett så må du snakke med henne og gjøre henne oppmerksom på at du vet og at du ikke syns det er noe greit i det hele tatt. Hun vil være den som ryker inn i fengsel den dagen hun blir tatt hvis hun ikke slutter med det, men det er ikke sikkert hun helt forstår alvorligheten med det hun driver med og at du sier du vet og ikke syns noe om det kan kanskje være en wakeup-call for henne.
mari Skrevet 19. mai 2005 #5 Skrevet 19. mai 2005 Jeg tror også at du kan bli straffet hvis du vet om at hun gjør det og er med henne når hun gjør det. Man er pliktig til å melde fra om at noen gjør noe ulovelig, selv om det er en venninne.
Cupcake Skrevet 21. mai 2005 #6 Skrevet 21. mai 2005 Jeg hadde sagt fra med en gang jeg så det. Sagt noe som "Du mistet noe ned i lommen din" e.l. Ihvertfall noe som gjorde at hun ikke gikk ut av butikken med den tingen i lomma. Kunne jo hende at noen andre så henne også, og meldte fra til betjeningen og stoppet dere i døra. Da hadde antagelig du blitt beskyldt også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå