AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #1 Skrevet 20. september 2019 Hei! Før sommeren flytter sønnen min og jeg fra en bygd på Vestlandet til østlandet hvor jeg er fra. Han har nå begynt i førsteklasse her. Han har ganske sterk vestlandsdialekt siden han er født der og vi har bodd der til nå. Det virket som det gikk fint i starten og hver gang jeg kommer på skolen sier han at han har hatt en god dag. Men den siste 1 1/2 uken har det skjedd noen episoder som ikke er greie i det hele tatt. E.g noen kastet skoen hans på taket, bandt han fast etc, jeg har selvfølgelig dialog med skolen om dette, men jeg skjønner ingenting. Han har alltid vært god sosialt og har ikke hatt noen problemer med å få venner eller ivareta relasjoner endel folk advarte meg før vi flyttet om at han kunne bli mobbet for dialekten og jeg lurer på om det er det som skjer? Et par jenter i klassen kommenterte til meg her om dagen at "vi skjønner ikke hva han sier" men utover det har jeg ikke hørt noen ting, hva tror dere? Har dere evt noen tips? Anonymkode: 4474b...65a
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #2 Skrevet 20. september 2019 Alle snakker dialekt! Anonymkode: ae052...998 13
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #3 Skrevet 20. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Alle snakker dialekt! Anonymkode: ae052...998 TS her. Ja selvfølgelig, men han snakker en annen dialekt en det som er vanlig her. Anonymkode: 4474b...65a 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #4 Skrevet 20. september 2019 Lær ham å snakke østlandsk. Man skiller seg veldig ut hvis man snakker veldig annerledes enn medelevene, og mange fra østlandet har problemer med å forstå hva vestlendinger sier, da faller man fort utenfor. Anonymkode: 2e159...901 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 Populært innlegg #5 Skrevet 20. september 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lær ham å snakke østlandsk. Man skiller seg veldig ut hvis man snakker veldig annerledes enn medelevene, og mange fra østlandet har problemer med å forstå hva vestlendinger sier, da faller man fort utenfor. Anonymkode: 2e159...901 Jada for det er guttungen som er problemet her 🙄 Anonymkode: 06b69...69e 52
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #6 Skrevet 20. september 2019 Hva går denne "dialogen" ut på? Dere må finne ut hvem disse personene er og ta dem for det. Enten om læreren gjør det, du gjør det eller foreldrene gjør det. Det kan ha veldig lite å si hvordan han er sosialt, et barn kan bli mobbet på en skole men ikke på en annen, det har med dynamikken i klassen å gjøre. Har de i tillegg dialekten å "ta" han for så får det dobbelt fyr. Anonymkode: 51d19...91e 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #7 Skrevet 20. september 2019 Hei, TS her. Dialogen så langt har gått ut på at jeg og gutten forteller hvem som har gjort det, de har samtaler med barna det gjelder og jeg får daglige rapporter om hvordan det har gått. De sier litt om hva sønnen min sier skjedde kontra det de andre som var der sier (det er dog ofte det samme). Jeg har alltid lært min gutt at hvordan folk snakker, hvordan de ser ut eller hva de tror på osv ikke har noe å si for om man er god eller dårlig. Blir det ikke da litt hyklersk av meg å prøve å få han til å bytte dialekt? Anonymkode: 4474b...65a 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #8 Skrevet 20. september 2019 Ikke noe vits i å lære bort dialekten bare fordi noen drittunger ikke klarer å oppføre seg. Anonymkode: 55e15...80b 3
snoren Skrevet 20. september 2019 #9 Skrevet 20. september 2019 Han kommer snart til og slå om, hvis ikke kommer dialekten i alle fall til og bli veldig vannet ut og da er det ikke noe problem lenger. 2
minister-mio Skrevet 20. september 2019 #10 Skrevet 20. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Lær ham å snakke østlandsk. Man skiller seg veldig ut hvis man snakker veldig annerledes enn medelevene, og mange fra østlandet har problemer med å forstå hva vestlendinger sier, da faller man fort utenfor. Anonymkode: 2e159...901 Så hun skal lære barnet at måten å hanskes med bøller som oppfører seg urimelig er å forsøke å forandre seg for å tilpasse seg dem? 11
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #11 Skrevet 20. september 2019 Alle normalt oppegående mennesker må da forstå vanlige norske dialekter (med unntak av setesdalsdialekt, den er drøy). Variasjonene er ikke så enormt store, om man ser bort fra enkeltord. Noe av det aller dummeste jeg vet er folk som legger bort dialekten sin, som forteller litt om hvem man er og hvor man kommer fra. Lite er mer tåpelig enn trønderen Liv Ullmanns knoting eller at Silje Norendal fra Kongsberg har en utpreget vestkantsosiolekt. Anonymkode: 25900...0ef 4
absinthia Skrevet 20. september 2019 #12 Skrevet 20. september 2019 De må jobbe med klassemiljøet/ skolemiljøet. Det er ikke dialekten som er årsaken til dette, men miljøet. Dersom noen klarer å binde en førsteklassing fast, uten at det blir oppdaget, bør de voksne på skolen, være mer tilstede i friminuttet. Det er ingen grunn til å f.eks ha bare to ute på inspeksjon, mens resten sitter på lærerrommet med kaffekoppen sin. Her jeg bor, har de heldigvis en flott skole, der det er et tilbud om en eller to voksenstyrte aktiviteter i friminuttet, for de som rett og slett bare har lyst til å bli med/ikke har noen å leke med og de som sliter litt sosialt og trenger ekstra støtte. Når en har slike aktiviteter i tillegg til de voksne som har inspeksjon, så skaper det mer samhold og utrygge elever har en lek som de alltid er velkommen i. Forlang at voksentettheten ute i friminutter blir forsterket, dersom det er slik at det er få voksne ute. Jeg tenker at når de fleste barnehagelærere klarer seg med en til to turer til pauserommet i løpet av en dag, så klarer lærerne på andre skoler enn vår også dette. ( Hilsen tante Sofie! ) 11
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #13 Skrevet 20. september 2019 Helt klart skolemiljøet som må tas tak i. En snakk med foreldrene er også på sin plass. Ungen min snakker annen dialekt enn hvor vi bor, hun legger ikke om. Vi har bodd her i 6 av barnets 9 år. Men ingen som sier noe på det. Det er helt normalt at det er forskjellige dialekter i en klasse. Ungene får lære seg å forstå hverandre. Anonymkode: f851d...39f 6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #14 Skrevet 20. september 2019 Jeg er vokst opp som minstemann i en sånn tilflytter til Østlandet-familie. Eldstemann holdt på dialekten (og ble mye ertet) til han var ca 18 og flyttet og byttet med det. Nest eldste ble stuck mellom vestlandsk og østlandsk (østlandsk med små talefeil, feks r), nestemann klarte seg greit med østlandsk fra ststten, og selv måtte jeg ha hjelp for å få til R, når jeg var blitt 11-12 og ennå ikke kunne si den bokstaven, ble litt erta for det. Jeg var et lett offer 😂 Det jeg prøver å få fram er at du har alle mulige utfall her. Det er litt trist å skullebe han endre seg for å ikke bli mobbet. Men tror han fort vil bytte om selv når det er så tidlig. Anonymkode: 1b066...cdb
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #15 Skrevet 21. september 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Før sommeren flytter sønnen min og jeg fra en bygd på Vestlandet til østlandet hvor jeg er fra. Han har nå begynt i førsteklasse her. Han har ganske sterk vestlandsdialekt siden han er født der og vi har bodd der til nå. Det virket som det gikk fint i starten og hver gang jeg kommer på skolen sier han at han har hatt en god dag. Men den siste 1 1/2 uken har det skjedd noen episoder som ikke er greie i det hele tatt. E.g noen kastet skoen hans på taket, bandt han fast etc, jeg har selvfølgelig dialog med skolen om dette, men jeg skjønner ingenting. Han har alltid vært god sosialt og har ikke hatt noen problemer med å få venner eller ivareta relasjoner endel folk advarte meg før vi flyttet om at han kunne bli mobbet for dialekten og jeg lurer på om det er det som skjer? Et par jenter i klassen kommenterte til meg her om dagen at "vi skjønner ikke hva han sier" men utover det har jeg ikke hørt noen ting, hva tror dere? Har dere evt noen tips? Anonymkode: 4474b...65a Er det Voss dere flyttet fra? Anonymkode: e0e20...666
Gjest ti10 Skrevet 21. september 2019 #16 Skrevet 21. september 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Alle snakker dialekt! Anonymkode: ae052...998 Fint, det var nok den typen tilbakemeldinger TS var ute etter.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #17 Skrevet 21. september 2019 Hadde samme problem med min sønn for noen år tilbake. Vi flyttet fra Tønsberg til Drammen. Ikke akkurat veldig langt mellom disse to byene, men langt nok til at det er dialektforskjeller. I Tønsberg snakker de på en breiere dialekt enn i Drammen ettersom det ligger lengre sør, og lengre unna Oslo. Da sønnen min hadde sin første skoledag i den nye skolen i Drammen, ble han ertet fordi han f.eks. sa "bilær" istedenfor "biler", "skola" istedenfor "skolen" og "ho" istedenfor "hun". Dette er jo typisk tønsbergdialekt, men elevene i Drammen synes tydeligvis ikke den var noe særlig kul. Men det har ordnet seg etter hvert, elevene har blitt vant til tønsbergdialekta til sønnen min, og han har fått seg mange nye kompiser på den nye skolen. Anonymkode: e0e20...666 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #18 Skrevet 21. september 2019 Her burde virkelig (!) lærer og skole ta tak, dette er ikke greit! Gutten din skal aldri måtte tilpasse seg de andre, det er de andre som skal lære seg å godta at alle er forskjellige!! Dette må skolen ta opp med foreldre, for det er i hjemmet man lærer toleranse og respekt. Hvorfor skal barn godta "erting" og ubehag på skole? Hadde dette vært en seriøs arbeidsplass med voksne hadde det ALDRI blitt godtatt å binde fast og mobbe en kollega!!? Er det ikke lærere og ansatte ved skolen med andre dialekter? Lærerstudenter fra ulike deler av landet? Blir så oppgitt av barn som ikke lærer hjemme ved tidlig alder at: ALLE er forskjellige, ALLE fortjener respekt, ALLE skal være hyggelig og INGEN har rett til å negativt påpeke forskjeller med ANDRE. Anonymkode: d8144...6a4 6
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #19 Skrevet 21. september 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Lær ham å snakke østlandsk. Man skiller seg veldig ut hvis man snakker veldig annerledes enn medelevene, og mange fra østlandet har problemer med å forstå hva vestlendinger sier, da faller man fort utenfor. Anonymkode: 2e159...901 Det er din løsning? Bytt hudfarge, bytt språk, bytt foreldre osv. Her må skolen ta seg på tak. Hadde min unge mobbet så hadde det blitt månelyst her i huset. Anonymkode: 5d718...6f0 5
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #20 Skrevet 21. september 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Lær ham å snakke østlandsk. Man skiller seg veldig ut hvis man snakker veldig annerledes enn medelevene, og mange fra østlandet har problemer med å forstå hva vestlendinger sier, da faller man fort utenfor. Anonymkode: 2e159...901 Hva for et slags svar er dette? "Østlandsk" er den kjipeste måten å snakke på spør du meg. Gutten skal være stolt av sin dialekt, han skal ikke skjule den! Anonymkode: 57931...493 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå