Gjest Nimo Skrevet 18. mai 2005 #1 Skrevet 18. mai 2005 Hei Lurte på om noen av dere har en oppskrift på brød med linfrø? Jeg har kjøpt linfrøkneip på MEGA og synes det er så godt, så hvorfor ikke lage det selv? Billigere blir det også. Jeg er litt på slankern kan dere si, så det bør være litt grovt eller???? Tusen takk
Fakse Skrevet 18. mai 2005 #2 Skrevet 18. mai 2005 Jeg baker brød med linfrø, men bruker ikke noen spesiell oppskrift. Bruk en oppskrift på et grovt brød du liker, og sleng oppi et par never med linfrø.
Gjest Gjesta Skrevet 19. mai 2005 #3 Skrevet 19. mai 2005 Hvis du vil ha en liten smaksvariant, kan du hive oppi en liten boks tomatpurè. Smaker veldig godt!
-Fisken- Skrevet 19. mai 2005 #4 Skrevet 19. mai 2005 Hvis du vil ha en liten smaksvariant' date=' kan du hive oppi en liten boks tomatpurè. Smaker veldig godt![/quote'] Tomatpuré i brød? :o
Gjest Gjesta Skrevet 19. mai 2005 #5 Skrevet 19. mai 2005 Jepp, det er kjempegodt! Og særlig hvis du har nybakt brød med litt smør til en pastasalat....... nam nam!
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2005 #6 Skrevet 20. mai 2005 Jeg bruker å lage et kjempegodt helkorn og linfrøbrød. 3 store brød 4 dl hvete helkorn (kan sikkert bruke andre typer også) 1-2 dl linfrø 1 l kokende vann -blander linfrø og helkorn og heller over vannet. lar det stå 2-3 timer eller over natten. +5 dl vann eller melk 50g gjær salt 1-2 ss sukker/sirup hvetemel til du får en smidig deig (ev. 4 dl grov sammalt hvete/rug) -har i vann, gjær, salt og sukker i "grøten" og rører godt. Blander så i hvetemel til en smidig deig, kna godt! Ønsker du et grovere brød kan du bytte ut noe av hvetemelet med grovt mel. Bare ikke bruk for mye grovt mel, da vil ikke brødene henge sammen så godt. Stek på nederste rille på 200 grader i ca 45-50 min. Deigen kan også godt brukes til rundstykker eller baguetter.
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2005 #7 Skrevet 20. mai 2005 Så nå at jeg glemte å skrive olje i oppskriften min, 2-3 ss olje i deigen holder fint. I tillegg bruker jeg å dryppe et par ss på toppen når jeg setter den til heving. Det forihndrer at deigen klistrer seg fast i plastfolien jeg bruker over + at den blir smidig å håndtere under utbaking. Trenger nesten ikke mel til utbakinga.
Imax Skrevet 22. mai 2005 #8 Skrevet 22. mai 2005 Har linfrø og solsikkefrø (og i dag også gulrøtter!) i brødene mine, har ingen bestemt oppskrift. Når jeg baker brød er det fritt frem! Der ringer faktisk alarmen på ovnen, nå skal jeg ta ut mine. Dette hadde jeg i brødene mine i dag: 1kg grov melblanding Solsikke- og linfrø (sånn passe) Kruskakli (ca 1 dl) Havregryn (ca 2-3 dl) 3 raspete gulrøtter (i forrige uke var det raspet squash) 1 pose tørrgjær Solsikkeolje (ca 3-4 ss) 1 liter lunkent vann Nok hvetemel til at deigen blir tørr nok (ca 6 dl) Setter til heving i varmt vannbad i formiddag, og steker på 175 grader i 40 min (to brød i former). Søndagskveldsmaten er den beste hele uken!!! Deler brødene i to, fryser ned tre deler. Har ferskt brød hele uken!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå