AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #21 Skrevet 2. oktober 2019 On 9/21/2019 at 12:35 PM, AnonymBruker said: Fordi jeg tror på Allah og det står i Koranen hvordan man skal kle seg.. For meg er det viktig. folk bruker det sikkert av forskjellige grunner. Anonymkode: d2c8c...33e Dette! Jeg bruker også hijab av hel samme grunn som deg! On 9/21/2019 at 12:50 PM, Stjernerose said: Muslimske kvinner er forskjellige. Noen bruker ikke hijab, andre bruker det. Det har forskjellige årsaker som tradisjon, kulturelt betinget ( mange ikke muslimer dekker også håret i flere kulturer), den mest vanlige grunnen blant norske muslimske kvinner er at de ønsker et nærmere forhold til Gud. Mange tror at det er et påbud i Islam, andre ikke. Hvis man snakker med flere kvinner så finner man ut at de færreste dekker håret for å ikke friste menn. Husk at disse kvinnene ber 5 ganger daglig og faster i ramadan. De er praktiserende muslimer som pleier sitt forhold til Gud og tror et liv etter døden. Uansett hva grunnen er så er det et personlig valg og det bør respekteres. Unngå mobbing og trakkassering av de kvinnene som dekker håret. I Oslo har noen med hijab blitt slått ned, spyttet på, utsatt for verbal mishandling i gata osv. Det er veldig synd. Det med at hijab er et politisk symbol er jeg veldig skeptisk til. Hijab har vært vanlig i de fleste muslimske land opp igjennom tidene. Selv om mange legger ut bilder at Iran 2000 tallet versus 1970. De fleste muslimske kvinner brukte hijab før 1970 også. Viktig å huske på dette, men viktig å huske at det er flere som bruker det nå også fordi ekstrem versjoner av sunni og shia islam fra saudi og iran blir promotert og presset på muslimer i andre land. Helt enig! Alle skal få kunne bestemme over seg selv selv jeg er stolt praktiserende muslim og jeg er stolt over og bære hijab! On 9/21/2019 at 4:11 PM, AnonymBruker said: Hijab er noe av det fineste en kvinne kan bruke, hun respekterer sin kropp og har ingen trang til å vise seg frem som mange andre her i landet gjør. Hvorfor gjøre seg så vanskelig med at noen kvinner respekterer kroppen sin og kun deler seg med mannen og at dem ikke vil stå på visning for alle andre? Føler at noen ikke takler selvsikkerheten og styrken troen gir til de som er sterke i sin tro og livssyn. Hilsen norsk mann på 31 år. Anonymkode: 60320...68a Dette jeg er helt enig! Anonymkode: 62a83...9b1 2
MortenMinstelønn Skrevet 2. oktober 2019 #22 Skrevet 2. oktober 2019 På 20.9.2019 den 19.52, AnonymBruker skrev: Hvorfor bruker noen kvinner hijab eller andre lignende plagg som dekker? Kanskje de har uren hud? 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #23 Skrevet 2. oktober 2019 22 minutter siden, MortenMinstelønn said: Kanskje de har uren hud? Er du dum? Hvorfår sminker kvinner og menn seg? Mener du at de alle går med sminke fordi de har uren hud? Hijaben min dekker håre mitt så jeg skjønner ikke hva du forbinder med spørsmålet her? Snakker en ned kvinner fordi de går lettkledd blir en kritisert til de grader, men og snakke ned og komme med ufine komentarer mot muslimer er helt ok? Skjerp deg! alle må få bestemme selv hva de vil gå med! Det er ikke bare muslimske kvinner som går med klær som dekker til kroppen. jeg har sett alle type mennesker gå med klær som dekker til kroppen dem! Det betyr ikke at de har uren hud fordi de liker og gå med klær som ikke viser bryst og rumpe! Anonymkode: 62a83...9b1 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #24 Skrevet 2. oktober 2019 På 30.9.2019 den 6.35, AnonymBruker skrev: Nei, det er et valg, akkurat som da nordmenn gikk med skaut inntil få tiår siden. Anonymkode: 3b97c...417 Det var heller ikke et valg, nei. Hvis kvinner i norge ikke gikk med skaut, ble de sett på som skjøger, urene og ugifte. Kvinner av lav rang. Akkurat som i Allahland. Anonymkode: 5c0fc...379 1
Gjest En dråpe i havet Skrevet 2. oktober 2019 #25 Skrevet 2. oktober 2019 Har tenkt litt på det selv også, er jo mange grunner til at folk bruker det. Men kanskje en av de ligger i at man på en måte føler seg naken uten den. Så en dokumentar om en stamme hvor ingen brukte noe annet enn et plagg nedentil. De som var på besøk hos stammen valgte å beholde klærne sine på, noe som ble møtt med latter og undring fra alle i stammen (hvorfor har de så mye klær på?). Filmcrew'et hadde jo hele sitt liv hatt klær på i offentlighet, ved mindre de badet, tok bastu osv så det føltes naturlig for dem å ha klærne på for å ikke føle et ubehag ved at de viser for mye. Kanskje et litt ekstremt eksempel men, tror det kanskje ligger noe i det at man føler man viser for mye av seg selv viss man ikke bruker hijab.
MortenMinstelønn Skrevet 2. oktober 2019 #26 Skrevet 2. oktober 2019 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du dum? Sikkert. Men jeg har humor:) 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #27 Skrevet 2. oktober 2019 Fordi noen menn har sagt de skal bruke det. Anonymkode: a17de...a61 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #28 Skrevet 2. oktober 2019 24 minutter siden, MortenMinstelønn said: Sikkert. Men jeg har humor:) Eeh nei det har du ikke! Anonymkode: 62a83...9b1 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #29 Skrevet 2. oktober 2019 24 minutter siden, AnonymBruker said: Fordi noen menn har sagt de skal bruke det. Anonymkode: a17de...a61 Ingen som har sagt at jeg skal bruke det jeg valgte det selv;-) Anonymkode: 62a83...9b1 1
MortenMinstelønn Skrevet 2. oktober 2019 #30 Skrevet 2. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eeh nei det har du ikke! Kanskje ikke. Men jeg har fått mange til å le i Afghanistan. Det krever litt galgenhumor å finne døde kropper bak et hus. Som er utørket pga all fuktighet har tørket ut. Og blikk som viser at det er ingen hjemme. Så jeg unnskylder meg fordi du ble forferdet over en enkel vits. 2
SoWhat? Skrevet 2. oktober 2019 #31 Skrevet 2. oktober 2019 Og de to i tråden som bruker hijab her, blir ikke hørt. For klart det, at nordmenn vet best. Ser dere ikke hvor latterlig det er? Dessuten er det kun nedrakking og fordommer her. Inntar ett svar som faktisk var saklig. 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #32 Skrevet 2. oktober 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen som har sagt at jeg skal bruke det jeg valgte det selv;-) Anonymkode: 62a83...9b1 Mennene som har skrevet koranen har bestemt at kvinner og småjenter skal dekke seg til så de ikke frister menn seksuelt. Anonymkode: 10683...4fb 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #33 Skrevet 2. oktober 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen som har sagt at jeg skal bruke det jeg valgte det selv;-) Anonymkode: 62a83...9b1 Det begynte som et plagg av tvang. Å hevde noe annet er historieløst. Anonymkode: 5c0fc...379 1
MortenMinstelønn Skrevet 2. oktober 2019 #34 Skrevet 2. oktober 2019 1 minutt siden, SoWhat? skrev: g de to i tråden som bruker hijab her, blir ikke hørt. For klart det, at nordmenn vet best. Ser dere ikke hvor latterlig det er? Dessuten er det kun nedrakking og fordommer her. Inntar ett svar som faktisk var saklig. Jeg har ikke lest tråden. Jeg regner med at den er full av mørkeblått hat. Men det finnes også et hat på den andre siden. Der borte hvor få av oss har vært. Der jeg lærte å hate denne religionen. Som jeg samtidig lærte å elske enkeltmennesker.
SoWhat? Skrevet 2. oktober 2019 #35 Skrevet 2. oktober 2019 6 minutter siden, MortenMinstelønn skrev: Jeg har ikke lest tråden. Jeg regner med at den er full av mørkeblått hat. Men det finnes også et hat på den andre siden. Der borte hvor få av oss har vært. Der jeg lærte å hate denne religionen. Som jeg samtidig lærte å elske enkeltmennesker. Mye dumhet kort og godt. Jeg tror det er lurt å rydde i eget hus før en bryr seg med hva som skjer hos naboen i første omgang. Ellers vet jeg selvfølgelig veldig godt at fordommer og hat går begge veier. Eller alle veier. En trenger ikke å like hverken kultur eller religion andre har, men en må akseptere det. Jeg har ikke mye til overs for enkelte ting, men ingen påtvinger meg å leve sånn heller. Og det er deres valg, punktum. Eller SÅ LENGE det er deres valg, så koster det meg ikke et gram å akseptere det. Ja, du så enkeltmennesker, og det er det veldig mange som ikke gjør. Synd. Og så mange som klager over at det er alt for mange muslimer i Norge. Og likevel påfallende mange som ikke kjenner en eneste en. Rart
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #36 Skrevet 2. oktober 2019 Jeg har en muslimsk venninne som velger å ikke bruke hijab, men har brukt tidligere. Mannen hennes vil ikke at hun skal bruke den, da han ikke har lyst at folk skal tro at han tvinger henne, så han ser helst at hun går uten - men det er selvfølgelig opp til henne. Hun har da sammen med mannen sin altså valgt å ikke bruke den lenger, men har fortalt meg at det er visse ting hun savner ved å bruke den, og at det er å slippe alt den uønskede oppmerksomheten man får fra menn. Hun er en nydelig jente, og hun sa at når hun brukte hijab så kunne hun lettere gli inn i mengden, selv om det høres rart ut. Hun mente at hun kunne stå på butikken eller på buss-stopp, hva som helst, uten å føle at menn "stirret" på henne. Uten hijab merker hun at hun oftere blir offer for uønsket oppmerksomhet, og at hun følte seg mer respektert med hijaben på. Anonymkode: a0753...d8c
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #37 Skrevet 2. oktober 2019 På 30.9.2019 den 6.38, AnonymBruker skrev: Da har du ikke lest koranen. Der står det ingenting om at kvinner skal bruke hijab..... Anonymkode: 0f75f...4ab Kan du arabisk? Nei? Hijab står ikke nevnt i betydning hodeplagg, men flertall av ordet khimar, altså khumur står skrevet. Definisjonen av ordet khimar er et plagg som dekker hodet, brystet osv.. Altså khimar skal dekke juyub, altså kroppen også (forskjellige tolkninger, men ihvertfall hodet og brystet). Khimar er altså et større plagg enn hijab... Så de som kun dekker hodet og har kort genser, det er feil ifølge islam. Anonymkode: d2c8c...33e 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #38 Skrevet 2. oktober 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en muslimsk venninne som velger å ikke bruke hijab, men har brukt tidligere. Mannen hennes vil ikke at hun skal bruke den, da han ikke har lyst at folk skal tro at han tvinger henne, så han ser helst at hun går uten - men det er selvfølgelig opp til henne. Hun har da sammen med mannen sin altså valgt å ikke bruke den lenger, men har fortalt meg at det er visse ting hun savner ved å bruke den, og at det er å slippe alt den uønskede oppmerksomheten man får fra menn. Hun er en nydelig jente, og hun sa at når hun brukte hijab så kunne hun lettere gli inn i mengden, selv om det høres rart ut. Hun mente at hun kunne stå på butikken eller på buss-stopp, hva som helst, uten å føle at menn "stirret" på henne. Uten hijab merker hun at hun oftere blir offer for uønsket oppmerksomhet, og at hun følte seg mer respektert med hijaben på. Anonymkode: a0753...d8c Haha, ja. My ass. Dette er med hva hun tenker, ikke hva som er realiteten. Anonymkode: 5c0fc...379
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #39 Skrevet 2. oktober 2019 28 minutter siden, SoWhat? skrev: Mye dumhet kort og godt. Jeg tror det er lurt å rydde i eget hus før en bryr seg med hva som skjer hos naboen i første omgang. Ellers vet jeg selvfølgelig veldig godt at fordommer og hat går begge veier. Eller alle veier. En trenger ikke å like hverken kultur eller religion andre har, men en må akseptere det. Jeg har ikke mye til overs for enkelte ting, men ingen påtvinger meg å leve sånn heller. Og det er deres valg, punktum. Eller SÅ LENGE det er deres valg, så koster det meg ikke et gram å akseptere det. Ja, du så enkeltmennesker, og det er det veldig mange som ikke gjør. Synd. Og så mange som klager over at det er alt for mange muslimer i Norge. Og likevel påfallende mange som ikke kjenner en eneste en. Rart Problemet er vel at for en stor del, så er det IKKE deres valgt. Er det mulig å være så jævla naiv og kunnskapsløs at man ikke vet hva som foregår i de landene?!? Anonymkode: 5c0fc...379 1
MortenMinstelønn Skrevet 2. oktober 2019 #40 Skrevet 2. oktober 2019 33 minutter siden, SoWhat? skrev: Og det er deres valg, punktum. Eller SÅ LENGE det er deres valg, så koster det meg ikke et gram å akseptere det. Jeg respekterer så mange mennesker på min vei. Jeg beklager at du er ikke er en av dem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå