Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi kan jo snu dette enda en gang, hvis en muslimsk jente bestemmer seg for å si ifra seg sin religion og bli sammen med en Norsk mann. Hva er reaksjonen fra familien hennes og da spesielt reaksjonen fra far, brødre og onkler?. Bringer det skam over familien eller kan alle muslimske jenter selv bestemme over seg og sitt eget liv?.

Jeg har aldri sagt at Ola Nordmann er perfekt, men sannheten er at muslimske menn er i klart flertall når det kommer til å ikke vise respekt ovenfor kvinner som ikke bruker hijab og da spesielt ovenfor kvinner med innvandrerbakgrunn.

Anonymkode: 10683...4fb

Kilder? Det du sier stemmer ikke. Alle type menn kan gi oppmerksomhet til en kvinne uten hijab både med invandrer bakrund og ikke invandrer bakrund. Også er det heller ikke alle menn med invandrer bakrund som er muslimer islam er ingen rase men en religion!

Anonymkode: 62a83...9b1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kilder? Det du sier stemmer ikke. Alle type menn kan gi oppmerksomhet til en kvinne uten hijab både med invandrer bakrund og ikke invandrer bakrund. Også er det heller ikke alle menn med invandrer bakrund som er muslimer islam er ingen rase men en religion!

Menn fra "muslimske" land er selvfølgelig ganske høyt represert i voldteksstatistikker. Dette kan du faktisk ikke benekte, det er utrolig frekt å benekte hva mange kvinner går gjennom pga Islam. Jeg får mye mer slengbemerkninger i disse landene enn jeg gjør i andre land og det gjør mange andre kvinner. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du svarte ikke på spørsmålet mitt men jeg prøver igjen.

Hvis en muslimsk jente velger å forlate islam til fordel for en Norsk man, kan hun gjøre det av egen fri vilje uten at familien skal bestemme over hennes liv?.

Hva er reaksjonen fra familien hennes og da spesielt reaksjonen fra far, brødre og onkler?. Bringer det skam over familien eller kan alle muslimske jenter selv bestemme over seg og sitt eget liv?.

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ganske uforståelig, egentlig. Jeg mener det sier svært mye om personene rundt en kvinne om hun blir pressa eller tvunget til å bruke hijab. Likeledes mener jeg det sier like mye om en kvinne som selv velger å bruke plagget. Plagget er og blir et symbol på kjønnssegregering, patriarkat, undertrykking og politisk islam. En kvinne i Norge som frivillig bruker plagget anser jeg som enten historieløs, empatifattig, ufattelig naiv, provokatør eller islamist.

Den ekstreme økninga i bruken av plagget de siste åra som merkelig nok ikke har blitt diskutert offentlig (så vidt jeg har fått med meg) tyder på at noe har gått galt mtp. integrering. Hijab var ikke et spesielt vanlig skue for ikke så altfor lenge siden, mens nå bruker nesten samtlige muslimske kvinner det særlig i enkelte bydeler i Oslo. Bruken blant barn og unge er også sterkt økende, faktisk såpass mye at jeg ikke kan huske sist gang jeg så en venninnegjeng med unge muslimer på toget der så mye som én ikke hadde hijab.

Anonymkode: a5c83...db4

Da synes jeg synd på deg som har slikt syn på kvinner som velger og gå med hijab. Du går for all del tenke hva du vil om oss men jeg er verken historieløs ellerempatifattig eller ufatellig naiv eller provoaktør eller ekstrem islamist jeg går i hijab fordi jeg har valgt det selv og fordi jeg føler en sterkere relasjon mellom meg og min tro. Dessuten synes jeg det er fint og komfortabelt og gå med. Du er jo ikke noe bedre en andre som fks har fordommer mot folk som ikke går med hijab du har jo fordommer mot oss som bruker det da er det også greit at vi har fordommer mot folk som ikke bruker det? 

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Du svarte ikke på spørsmålet mitt men jeg prøver igjen.

Hvis en muslimsk jente velger å forlate islam til fordel for en Norsk man, kan hun gjøre det av egen fri vilje uten at familien skal bestemme over hennes liv?.

Hva er reaksjonen fra familien hennes og da spesielt reaksjonen fra far, brødre og onkler?. Bringer det skam over familien eller kan alle muslimske jenter selv bestemme over seg og sitt eget liv?.

Vet du hva? Det får du spørre dem om hvordan tror du det er i en annen religiøs familie fks om en kristen kvinne blir sammen med en muslimsk mann hvordan tror du den kristene familien vil føle det eller den vanntroende familien? Noen respekterer det og andre ikke vi er alle mennesker og vi alle reagerer forskjellig. Jeg kan ikke svare på hva andre familier gjør og hvordan de reagerer jeg vet om muslimer som er gift eller sammen med kristene noen ganger fungerer det mellom dem og familien andre ganger ikke det er forskjellig du kan ikke kaste dom og skjære alle over 1 kam.

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, Heisann1234 said:

Menn fra "muslimske" land er selvfølgelig ganske høyt represert i voldteksstatistikker. Dette kan du faktisk ikke benekte, det er utrolig frekt å benekte hva mange kvinner går gjennom pga Islam. Jeg får mye mer slengbemerkninger i disse landene enn jeg gjør i andre land og det gjør mange andre kvinner. 

Men selvom de kommer fra muslimske land så behøver det ikke og bety at de er muslimer. Islam er ingen rase men religion! Det har ingenting med land og gjøre !

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Da synes jeg synd på deg som har slikt syn på kvinner som velger og gå med hijab. Du går for all del tenke hva du vil om oss men jeg er verken historieløs ellerempatifattig eller ufatellig naiv eller provoaktør eller ekstrem islamist jeg går i hijab fordi jeg har valgt det selv og fordi jeg føler en sterkere relasjon mellom meg og min tro. Dessuten synes jeg det er fint og komfortabelt og gå med. Du er jo ikke noe bedre en andre som fks har fordommer mot folk som ikke går med hijab du har jo fordommer mot oss som bruker det da er det også greit at vi har fordommer mot folk som ikke bruker det? 

Så av alle ting du kunne gjort for å føle en sterkere tilknytning til religionen din velger du å gå med et svært politisk lada plagg med en så lite flatterende historie? Det blir nesten som å påstå at jeg velger å gå med en t-skjorte med hakekors for å føle en sterkere tilknytning til vestlig kultur fordi jeg synes symbolet ser bra ut, mens jeg hopper helt bukk over hva det faktisk symboliserer. Jeg mener personlig at enhver person som kan sin historie og har godt med empati overfor mennesker andre steder i verden ville holdt seg borte fra alle tilsvarende symboler. Man sender signaler om at man enten støtter uheldige (deler av) ideologier eller rett og slett ikke evner å se historien bak.
Å påstå at jeg har fordommer mot hijabbrukere blir som å påstå at jeg har fordommer mot brukere av hakekors. Det er ikke forhåndsdømming når historien bak er kjent, og jeg "dømmer" et konkret valg man aktivt har tatt.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva? Det får du spørre dem om hvordan tror du det er i en annen religiøs familie fks om en kristen kvinne blir sammen med en muslimsk mann hvordan tror du den kristene familien vil føle det eller den vanntroende familien? Noen respekterer det og andre ikke vi er alle mennesker og vi alle reagerer forskjellig. Jeg kan ikke svare på hva andre familier gjør og hvordan de reagerer jeg vet om muslimer som er gift eller sammen med kristene noen ganger fungerer det mellom dem og familien andre ganger ikke det er forskjellig du kan ikke kaste dom og skjære alle over 1 kam.

Jeg skjønte at det var et vanskelig spørsmål å svare på generelt basis.

Vantroende faktisk, det står vel et og annet i koranen om hvordan muslimer skal forholde seg til vantroende. Norge er et sekulært land og hvis du vet hva sekulært betyr så skjønner du at Norge er et vantroende land og det er jo ikke akkurat heldig i følge koranen.

Uansett så er det ikke akseptabelt i Norge at enkelte grupper ikke respekterer likestillingen mellom kvinner og menn men heller lever etter egne lover der mannen bestemmer over og er overlegen kvinnen, Den Norske grunnloven og menneskerettighetene står faktisk høyere en religion i dette landet og det er noe enkelte grupper må akseptere og tilpasse seg etter.  

• Liker 2
Skrevet
35 minutter siden, Heisann1234 said:

Du er vel også klar over hva som skjer med de vantro ikke sant? Hvordan gir det deg mening at folk skal brenne til evig i helvete fordi de tror på feil religion eller ikke tror på noe? Synes du det er greit? Eller velger du fortsatt å være helt ukritisk til dette? Og forresten så er det ingen som tok fra meg religionen Islam, jeg befridde meg selv fra forbannelsen Islam. Verden og universet er mye mer komplisert enn en 1500 år gammel bok. Jeg vet hva du kommer til å svare: " jeg kan tro hva jeg vil blabla dere må slutte å se ned på meg huff stakkars oss muslimske jenter vi gjør hva vi vil og dere hva dere selv vil", men kommer du til å svare på disse spørsmålene? Kan du svare på hvorfor muhammed hadde sex med en 9 åring da han var 50? Nei, det kommer du ikke til å svare på dessverre som vi har sett.

Hvorfår liker du og angripe andres religioner? Du velger selv hva du vil tro på og  og jeg velger hva jeg vil tro på! Jeg elsker min religion. jeg bryr meg ikke om hva du mener om det thats it. Det står heller INGEN steder i den hellige quranen at prophet mohammed fred være med han hadde sex med aisha fred være med hun da hun var 9 år. Det eneste som står i den hellige quranen er at aisha fred være med hun var den yngste konen til prophet mohammed fred være med han og at de inngikk ekteskaps løfte da hun var svært unge. de giftet seg først da aisha fred være med hun var i en moden alder. Vil regne med at hun var fred være med hun ca 15 år da de først giftet seg. Nå snakker vi om flere 100 år tilbake i tid og ekteskap var veldig anderledes i den tiden en i tiden vi lever nå. Men om du leser bibelen så finner du det samme der. Det var helt normalt inngå ekteskaps løfte og deretter gifte seg i ung men moden alder. Den hellige quranen og bibelen er også veldig like. Jeg levde ilke i prophet mohammed fred være med han sin tid så jeg vet ikke alt som skjedde og det vet ikke du heller.

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Så av alle ting du kunne gjort for å føle en sterkere tilknytning til religionen din velger du å gå med et svært politisk lada plagg med en så lite flatterende historie? Det blir nesten som å påstå at jeg velger å gå med en t-skjorte med hakekors for å føle en sterkere tilknytning til vestlig kultur fordi jeg synes symbolet ser bra ut, mens jeg hopper helt bukk over hva det faktisk symboliserer. Jeg mener personlig at enhver person som kan sin historie og har godt med empati overfor mennesker andre steder i verden ville holdt seg borte fra alle tilsvarende symboler. Man sender signaler om at man enten støtter uheldige (deler av) ideologier eller rett og slett ikke evner å se historien bak.
Å påstå at jeg har fordommer mot hijabbrukere blir som å påstå at jeg har fordommer mot brukere av hakekors. Det er ikke forhåndsdømming når historien bak er kjent, og jeg "dømmer" et konkret valg man aktivt har tatt.

Ja kast så mye dom du vil. Jeg velger og la min gud allah kaste dom over andre og andres valg!;-) jeg dømmer ikke andre paga religion og valg det er det allah som skal gjøre når tiden er inne.

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønte at det var et vanskelig spørsmål å svare på generelt basis.

Vantroende faktisk, det står vel et og annet i koranen om hvordan muslimer skal forholde seg til vantroende. Norge er et sekulært land og hvis du vet hva sekulært betyr så skjønner du at Norge er et vantroende land og det er jo ikke akkurat heldig i følge koranen.

Uansett så er det ikke akseptabelt i Norge at enkelte grupper ikke respekterer likestillingen mellom kvinner og menn men heller lever etter egne lover der mannen bestemmer over og er overlegen kvinnen, Den Norske grunnloven og menneskerettighetene står faktisk høyere en religion i dette landet og det er noe enkelte grupper må akseptere og tilpasse seg etter.  

Religionsfriheten stårbogså nevnt i grunnloven! Og har lov til og være religiøse og gå i hijab eller uten hijab om de ønsker. Så det er vel bedre og bruke tiden på og respektere hverandre istedenfor og sitte med fordommer mot hverandre paga livssyn og religioner?

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfår liker du og angripe andres religioner? Du velger selv hva du vil tro på og  og jeg velger hva jeg vil tro på! Jeg elsker min religion. jeg bryr meg ikke om hva du mener om det thats it. Det står heller INGEN steder i den hellige quranen at prophet mohammed fred være med han hadde sex med aisha fred være med hun da hun var 9 år. Det eneste som står i den hellige quranen er at aisha fred være med hun var den yngste konen til prophet mohammed fred være med han og at de inngikk ekteskaps løfte da hun var svært unge. de giftet seg først da aisha fred være med hun var i en moden alder. Vil regne med at hun var fred være med hun ca 15 år da de først giftet seg. Nå snakker vi om flere 100 år tilbake i tid og ekteskap var veldig anderledes i den tiden en i tiden vi lever nå. Men om du leser bibelen så finner du det samme der. Det var helt normalt inngå ekteskaps løfte og deretter gifte seg i ung men moden alder. Den hellige quranen og bibelen er også veldig like. Jeg levde ilke i prophet mohammed fred være med han sin tid så jeg vet ikke alt som skjedde og det vet ikke du heller.

*levde ikke*

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Religionsfriheten stårbogså nevnt i grunnloven! Og har lov til og være religiøse og gå i hijab eller uten hijab om de ønsker. Så det er vel bedre og bruke tiden på og respektere hverandre istedenfor og sitte med fordommer mot hverandre paga livssyn og religioner?

Den dagen muslimer i Norge respekterer likestilling mellom kvinner og menn, homofile, menneskerettigheter, anerkjenner kvinners rett til å bestemme over sitt eget liv og forkaster religiøse imaner og andre ledere som mener at muslimsk ungdom har blitt for Norske er den dagen jeg skal respektere islam og muslimer.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Den dagen muslimer i Norge respekterer likestilling mellom kvinner og menn, homofile, menneskerettigheter, anerkjenner kvinners rett til å bestemme over sitt eget liv og forkaster religiøse imaner og andre ledere som mener at muslimsk ungdom har blitt for Norske er den dagen jeg skal respektere islam og muslimer.

Jeg respekterer alle som respekterer meg for den jeg er. Og bare sånn så det er sagt så er det mange muslimer i norge som ikke liker homofili men veldig mange holder det for dem selv samme med andre ting det er masse jeg som muslim ikke liker her i norge men selvom jeg ikke liker det så respekterer jeg det. Det bør du også gjøre selvom du ikke er enig eller liker måten vi muslimer lever så må du respektere oss på lik linje som jeg respekterer homofile osv. Det er dem sitt valg vi alle bestemmer selv over eget liv så er det opp til allmektig gud (allah) hvem som skal dømmes.

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep, brukerdebatt, innhold Kvinneguiden ikke ønsker å bli assosiert med og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det du egentlig sier er at du ikke respekterer andres tro

Anonymkode: 3b97c...417

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det du egentlig sier er at du ikke respekterer andres tro

Jeg respekterer ikke en religion eller religiøse som igjen ikke respekter menneskerettigheter og likestilling, dette er tross alt Norge i 2019 og ikke midtøsten eller Afrika. Vi har kommet så langt i dette landet at det er helt idiotisk om vi skal reversere utviklingen og gå tilbake til en kultur som passer best på 1300 tallet.   

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg respekterer ikke en religion eller religiøse som igjen ikke respekter menneskerettigheter og likestilling, dette er tross alt Norge i 2019 og ikke midtøsten eller Afrika. Vi har kommet så langt i dette landet at det er helt idiotisk om vi skal reversere utviklingen og gå tilbake til en kultur som passer best på 1300 tallet.   

Hva er det som er så bra med det feministene fikk innført på 60-70-tallet mot det vi hadde gjennom hele vår historie frem til det?

Skrevet
På 20.9.2019 den 19.52, AnonymBruker skrev:

Hvorfor bruker noen kvinner hijab eller andre lignende plagg som dekker?

Har vært så mye diskusjoner rundt middagsbordet om det, at jeg faktisk trenger svar, haha😊

Anonymkode: 865d4...e94

Det er en kulturell greie for at menn i patriark skal føle at de har bedre kontroll på fødslene i samfunnet. Samme grunn til annen tildekning, til monogami etc. Menn har nemlig et gigantisk problem når det kommer til fødsler av barn i ikke-velutviklede samfunn (samfunn uten bred tilgang til gentester). De vet ikke om de er den genetiske faren til et spedbarn. For å sikre seg at de er helt sikre på at de selv er far holder man i mange kulturer (også vår egen) tung kontroll på fødemaskinene (som er det eneste kvinner er i et patriarkalsk samfunn) omgangskrets, bekledning, yrkesvalg, anledning til å kjøre bil eller bo for seg selv eller gå ut uten følge etc. 

Hijab er bare ett av tusenvis av slike kontrollregimer. Og det argumenteres med mye rart. Men i bunnen av alt ligger genetikk. Det handler ikke om religion. Tildekning av kvinner er noe alle religioner og kulturer har praktisert og delvis praktiserer (katolikkene, feks, tildekker kvinner. Protestantene likeså (tips: bikinioverdeler er ikke et plagg for menn) )

Anonymkode: b820a...1c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...