AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #1 Skrevet 20. september 2019 Hvorfor bruker noen kvinner hijab eller andre lignende plagg som dekker? Har vært så mye diskusjoner rundt middagsbordet om det, at jeg faktisk trenger svar, haha😊 Anonymkode: 865d4...e94
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #2 Skrevet 20. september 2019 Jeg vet ikke helt hva man kaller det på norsk. På engelsk sier vi "modesty" (beskjedenhet?). Det betyr at kvinner skal unngå å kle seg på en måte fører til at menn blir seksuelt opphisset av dem. For mange innbærer dette også å dekke alt uten ansikt, føtter og hender (opp til håndleddet). Anonymkode: 4325d...acd
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #3 Skrevet 20. september 2019 Kjønnsbasert rasisme. Poppis i middelalderen. Og plutselig poppis i noen av verdens mest utviklede land fordi alt annet er hudfargebasert rasisme. Det er bare hatet mot hvite menn som ikke er rasistisk i 2019. Det hatet er nemlig nobelt, edelt og politisk korrekt. Anonymkode: 1d6bd...97c 6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #4 Skrevet 20. september 2019 Men hvorfor velger noen kvinner å gå med hijab hvis de ikke blir tvunget? Ikke ta spørsmålet mitt rasistisk... Jeg er bare nysgjerrig! Anonymkode: 865d4...e94 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #5 Skrevet 20. september 2019 Hijab er en politisk manifestasjon på et forvaklet syn på moral. Et gufs fra middelalderen. Hijab er kontroversielt i alle deler av verden, selv i muslimske land. På grunn av verdiene plagget representerer. Til sammenligning bruker sikher turban. Et hodeplagg de får bruke i fred uten at noen hever et øyenbryn. Hvorfor? Fordi turban ikke er politisk og representerer ikke uøsnkede verdier. Derfor er det heller ingen som laget noen stor sak av det da en turban ble første hodeplagg på Stortingets talerstol. Muslimene kan komme dit de også, dersom de slutter å tillegge hijaben middelaldermoral. Anonymkode: 5f2e2...f7d 9
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #6 Skrevet 20. september 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke helt hva man kaller det på norsk. På engelsk sier vi "modesty" (beskjedenhet?). Det betyr at kvinner skal unngå å kle seg på en måte fører til at menn blir seksuelt opphisset av dem. For mange innbærer dette også å dekke alt uten ansikt, føtter og hender (opp til håndleddet). Anonymkode: 4325d...acd De tyngst sminkede jentene jeg har sett brukte hijab. Hvor er logikken? Anonymkode: ef03b...527 9
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #7 Skrevet 21. september 2019 Fordi jeg tror på Allah og det står i Koranen hvordan man skal kle seg.. For meg er det viktig. folk bruker det sikkert av forskjellige grunner. Anonymkode: d2c8c...33e 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #9 Skrevet 21. september 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor velger noen kvinner å gå med hijab hvis de ikke blir tvunget? Ikke ta spørsmålet mitt rasistisk... Jeg er bare nysgjerrig! Anonymkode: 865d4...e94 Det er ikke mulig med normalt folkevett å oppfatte dette spørsmålet som rasistisk. Anonymkode: de2f2...0d0 2
antiislamist Skrevet 21. september 2019 #10 Skrevet 21. september 2019 Muslimer bruker det fordi i Islam så er kvinnen et objekt som gjør menn tent hvis de viser håret 4
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #11 Skrevet 21. september 2019 13 hours ago, AnonymBruker said: Men hvorfor velger noen kvinner å gå med hijab hvis de ikke blir tvunget? Ikke ta spørsmålet mitt rasistisk... Jeg er bare nysgjerrig! Anonymkode: 865d4...e94 Tvunget og tvunget, det er vel mer at de blir uglesett om de ikke gjør det. Sosialt press. Og så er det vel ekkelt å ha disse siklende mannfolka som ikke kan styre seg om de ser en hårlokk eller en ankel, hengende over dem hele tiden. Anonymkode: 19ae8...053 2
Stjernerose Skrevet 21. september 2019 #12 Skrevet 21. september 2019 Muslimske kvinner er forskjellige. Noen bruker ikke hijab, andre bruker det. Det har forskjellige årsaker som tradisjon, kulturelt betinget ( mange ikke muslimer dekker også håret i flere kulturer), den mest vanlige grunnen blant norske muslimske kvinner er at de ønsker et nærmere forhold til Gud. Mange tror at det er et påbud i Islam, andre ikke. Hvis man snakker med flere kvinner så finner man ut at de færreste dekker håret for å ikke friste menn. Husk at disse kvinnene ber 5 ganger daglig og faster i ramadan. De er praktiserende muslimer som pleier sitt forhold til Gud og tror et liv etter døden. Uansett hva grunnen er så er det et personlig valg og det bør respekteres. Unngå mobbing og trakkassering av de kvinnene som dekker håret. I Oslo har noen med hijab blitt slått ned, spyttet på, utsatt for verbal mishandling i gata osv. Det er veldig synd. Det med at hijab er et politisk symbol er jeg veldig skeptisk til. Hijab har vært vanlig i de fleste muslimske land opp igjennom tidene. Selv om mange legger ut bilder at Iran 2000 tallet versus 1970. De fleste muslimske kvinner brukte hijab før 1970 også. Viktig å huske på dette, men viktig å huske at det er flere som bruker det nå også fordi ekstrem versjoner av sunni og shia islam fra saudi og iran blir promotert og presset på muslimer i andre land. 6
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #13 Skrevet 21. september 2019 Veldig mange muslimske kvinner som tidligere dekket til håret, men som valgte å ta den av forteller om voldsom trakkassering og mobbing fra muslimer. Ikke bare av dem selv, men også av deres familier. Fedre og brødre blir gjerne "spurt" om datteren/søsteren deres nå har blitt en hore. Presset er så stort at de fleste kvinner velger å ta den på igjen. Helt "frivillig" altså. Mange miljøer mener også at kvinner som ikke bruker hijab, enten de er muslimer eller ikke, er horer. Og horer kan gjøre som man vil med, f.eks voldta. Storsamfunnet driter dessverre i disse kvinnene. De støtter heller ultrakonservative imamer og deres tolkning av islam, som nå er blitt den "vanlige". Anonymkode: 1bc37...3ba 9
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #14 Skrevet 21. september 2019 Hijab er noe av det fineste en kvinne kan bruke, hun respekterer sin kropp og har ingen trang til å vise seg frem som mange andre her i landet gjør. Hvorfor gjøre seg så vanskelig med at noen kvinner respekterer kroppen sin og kun deler seg med mannen og at dem ikke vil stå på visning for alle andre? Føler at noen ikke takler selvsikkerheten og styrken troen gir til de som er sterke i sin tro og livssyn. Hilsen norsk mann på 31 år. Anonymkode: 60320...68a 1
Gjest Tutte Skrevet 21. september 2019 #15 Skrevet 21. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hijab er noe av det fineste en kvinne kan bruke, hun respekterer sin kropp og har ingen trang til å vise seg frem som mange andre her i landet gjør. Hvorfor gjøre seg så vanskelig med at noen kvinner respekterer kroppen sin og kun deler seg med mannen og at dem ikke vil stå på visning for alle andre? Føler at noen ikke takler selvsikkerheten og styrken troen gir til de som er sterke i sin tro og livssyn. Hilsen norsk mann på 31 år. Anonymkode: 60320...68a Synes ikke den kroppsfikseringa er noe særlig. Bloggere og de som poserer på instagram i klær som såvidt dekker pupper og rumper eller bikini på upassende steder. Det skaper et farlig kroppspress. I tillegg er flere opererte og kroppen har lite med virkeligheten å gjøre. Synes faktisk det på en måte er verre en hijab på grunn av kroppspresset som blir, men det finnes jo selvfølgelig en mellomting. Man må ikke gjemme bort kroppen og ansiktet helt bak et heldekkende klede for å vise at man respekterer kroppen sin, og ikke deler seg med andre enn mannen sin.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #16 Skrevet 22. september 2019 Muslimske kvinner skal dekke håret fordi at muslimske menn kan bli seksuelt tiltrukket, da begynner man å undre seg over hvorfor muslimske småjenter må bruke hodeplagg. Men det er kansje normalt i en religion der profeten giftet seg med en unge på 9 år. Anonymkode: 10683...4fb 9
Jensine Skrevet 22. september 2019 #17 Skrevet 22. september 2019 På 20.9.2019 den 22.44, AnonymBruker skrev: Men hvorfor velger noen kvinner å gå med hijab hvis de ikke blir tvunget? Ikke ta spørsmålet mitt rasistisk... Jeg er bare nysgjerrig! Anonymkode: 865d4...e94 Er det så rart da? Hvis man har vokst opp med det forbinder man det vel med å være ordentlig, anstendig, respektabel. 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #18 Skrevet 28. september 2019 For å tydelig vise sin ideologi og hva de tror på. Det er et sterkt budskap som mange synes ikke hører hjemme i ikke-muslimske land. Anonymkode: 9c3d7...1f3 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #19 Skrevet 30. september 2019 På 20.9.2019 den 22.54, AnonymBruker skrev: Hijab er en politisk manifestasjon på et forvaklet syn på moral. Et gufs fra middelalderen. Nei, det er et valg, akkurat som da nordmenn gikk med skaut inntil få tiår siden. Anonymkode: 3b97c...417
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #20 Skrevet 30. september 2019 On 9/21/2019 at 12:35 PM, AnonymBruker said: Fordi jeg tror på Allah og det står i Koranen hvordan man skal kle seg.. For meg er det viktig. folk bruker det sikkert av forskjellige grunner. Anonymkode: d2c8c...33e Da har du ikke lest koranen. Der står det ingenting om at kvinner skal bruke hijab..... Anonymkode: 0f75f...4ab 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå